Bildkälla |
Vad är det som är så konstigt med det, egentligen?
Det är människor som rättar proven, olika människor gör olika bedömningar. För att komma ifrån det problemet skulle endera proven utformas med olika svarsalternativ så att rättningen kan göras maskinellt eller så ska samtliga prov skickas in till en rättningsenhet. Oavsett vilket skulle i alla fall jag vara rätt nöjd med att inte behöva lägga en massa tid på att rätta proven själv.
Det är inte heller konstigt att det blir skillnader mellan provresultaten och det slutgiltiga betyget.
Vi lärare ska göra en helhetsbedömning av varje elev. Vi ska bedöma prestationer på lektioner, läxor, inlämningar prov, redovisningar etc. en elev kanske blir stressad vid provtillfällen eller kanske inte mår bra när de nationella proven ska skrivas. Ska det radera allt annat hen har visat tidigare? Eller en elev som konsekvent har missat målen men gör en ordentlig kraftansträngning under proven. Ska hen få ett högre betyg då?
Om tanken är att de nationella proven ska vara det enda underlaget för betygen borde det rimligtvis betyda att all annan bedömning i skolan ska bort. Vi får istället lägga all kraft på att ladda inför de nationella proven istället och se till att all undervisning i de ämnen som proven är i är avklarade till jul i sexan och nian.
Eller så följer vi Finlands exempel och struntar helt i nationella prov. De där 150 miljonerna som proven kostar varje år kan läggas på annat istället. Den där festen jag väntar på bland annat.
Läs mer
Skolvärlden
DN DN DN SvD SR Ekot SR Ekot
FRA:are – download torrent Piracy The Pirate Bay Cyberforce Anonymous Mediafire
Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak