Förra läsåret löste jag ett årskort hos Östgötatrafiken och det betalades med autogiro. När jag blev tvungen att stanna hemma från slutet av mars förra året ringde jag till kundtjänsten för att fråga om mitt kort kunde pausas och fick svaret att det absolut inte gick. Så jag fick betala för två månader jag inte kunde åka någon kollektivtrafik och gratismånaderna hade jag så klart ingen glädje av. Men nu ska ni få höra. Idag gick jag till kundcentret för att fråga om det nya zonsystemet och då berättade den väldigt vänliga och tillmötesgående kvinnan i kassan att jag visst skulle ha kunnat stoppa betalningarna från autogirot. Hon förstod inte alls hur någon hade kunnat säga något annat till mig. Nog blir man less på att sådant här ska hänga på att man får prata med rätt person.
Det här med det nya kortsystemet då. Östgötatrafiken verkar inte bry sig allt för mycket om sina kunder för nu går det inte längre att betala ett årskort via autogiro utan du får betala för hela året i förväg! Om man som jag då ska åka mellan Norrköping och Finspång så är det en nätt summa på 8550 kronor. Månadskortet kostar 950 kronor, för tio månade blir kostnaden blir det alltså 9500 kronor vilket betyder att den som inte har 8550 kronor över till ett årskort förlorar nära 2000 kronor varje år på detta system.
Hon i kassan berättade att man även kunde betala via någon app men då tillkom ränta och elända så det skulle ändå bli dyrare.
Situationen här ovan är ett typexempel på att det är dyrt att vara fattig. Men det skiter Östgötatrafiken i.
Nu kunde jag betala för ett årskort och kvinnan i kassan var väldigt hjälpsam och tog en kopia på kvittot (för det blir väldigt lätt blekt) så jag ska kunna få pengar tillbaka OM orsak skulle ställa till det igen.
Östgötatrafiken ska vara väldigt tacksam över en sådan trevlig och hjälpsam medarbetare, speciellt som förståelse för andra verkar vara en bristvara högre upp i organisationen.
Och det går inte att det utbetalt i efterskott?!
SvaraRaderaDu kan ju bevisa att du inte åkt pga orsak, och de bör ju se i reseligorna att ditt kort inte använts.
//Marianne
Östgötatrafikens nya system gällande biljettköp osv är väldigt krångligt,
SvaraRaderaSjälv var jag nyligen i kontakt med dom angående att deras chaufförer inte stannar vid vissa hållplatser där dom enligt turlistan ska stanna. Hållplatsen ropas till och med ut i högtalarna men dom blåser förbi trots att man signalerat att man ska av. En gång ignorerade chauffören två hållplatser i rad, stannade varken vid Knäppingsborgsgatan eller Rådhuset. Jag fick gå från resecentrum.
//En granne vid Nya Torget
Marianne
SvaraRaderaNej, det går tyvärr inte. Jag kan inte bevisa att jag ringt och att det var det beskedet jag fick.
En granne vid Nya Torget
Det där chaufförerna. Innan jag fick min diagnos var det mer än en gång jag nästan inte hann av spårvagnen innan dörrarna stängdes, jag hade ont och gick väldigt långsamt. En gång, när tvåan gick Drottninggatan ner och jag redan var tvungen att gå hela vägen från rådhuset för att komma hem, hann jag inte av. jag blev tvungen att åka till resecentrum och ta nästa spårvagn tillbaka. Men att gå från den ena hållplatsen till den andra. Det gjorde sååå ont att jag faktiskt grinade. Och sedan skulle jag alltså behöva gå från hållplatsen vid rådhuset och hem. Drygt femhundra meter när varje steg är outhärdligt. Den gången gjorde jag en anmälan men så klart hände inget med den.
Autogiro stoppar du väl på banken, så det borde du kunnat göra. Men att tvingas betala ett helt årskort på en gång - det är onekligen magstarkt!
SvaraRaderaAnni
SvaraRaderajag vågade inte stoppa autogirot efter det svaret, kanske skulle jag ha gjort det ändå för att se vad som hade hänt men jag tycker det är så otroligt läskigt med kravbrev och sådant.