Så har vi då överlevt en veckas distansstudier. Ja, kollegorna och eleverna började ju redan i fredags och har alltså haft 6 arbetsdagar på distans. Vad tycker jag då om det här med att undervisa på distans?
Det är absolut bra att alternativet finns när smittläget är som det är men det har verkligen inte varit någon höjdare. Att undervisa i no på distans har väl gått någotsånär men att ha genomgång i matematik och hjälpa eleverna med uppgifter som de kört fast på, det är ganska frustrerande och själadödande.
Den här veckan har även bekräftat något jag, och flera med mig, sagt många gånger. Tron att dagens elever är så himla duktiga på datorer och internet (De är duktigare än sina lärare) är mer eller mindre taget ur luften. De kan inte öppna chatten i meet för att klicka på en länk. De kan inte kopiera exempelvis en kod från en sida till en annan. Om man ber dem skriva adressen till en hemsida skriver de in den i googles sökfält och blir panikslagna när de får upp flera sökträffar. När de ska logga in på någon ny sida eller app vet de inte skillnaden på användarnamn och lösenord, trots att man delar sin egen skärm och visar steg för steg hur de ska göra står de handfallna och frågar förton gånger Vad ska jag göra? Var skulle jag skriva? Jag har skrivit allt men det händer inget! (De har inte tryckt enter/logga in/anslut).
Inget av det här är egentligen konstigt. De är barn och har svårt att klara uppgifter i flera led. Men detta är något beslutsfattarna borde ha i åtanken när de bestämmer att varje barn från förskoleklass ska ha en egen iPad eller chromebook och att allt mer av undervisningen (eller lärande som man ska säga nu för tiden) ska ske digitalt. I min lärarvärld kan digitala element absolut vara med som ett komplement men det är inget jag tänker bygga min undervisning kring. Och med de orden kan jag vara säker på att få en värdelös löneökning (ökning, ha ha ha) även detta år.
Håller med dig, det ser vi även på gymnasiet. de har jättesvårt att komma åt material,uppgifter på Teams, sökord på google, digitala läromedel m.m. Det de är experter på är spel, vilket vi i skolan inte förespråkar
SvaraRaderaHåller också med dig, och säger som Lena här ovan; även på gymnasiet har de svårt med mycket! Minns till exempel när de skulle lära sig att presentera sin skärm våren 2020... ujuj, säger jag bara, det var INTE lätt.
SvaraRaderaEller senast igår, när en elev hade glömt sitt lösenord. Då förstod hen inte att hen var tvungen att logga in på sin mail och där klicka på en länk för att återställa lösenordet, utan trodde att lösenordet återställdes automatiskt när hen skrev sin mail och klickade på "glömt lösenord". Jag ska också tillägga att det inte är första gången just detta händer!
Lena
SvaraRaderaHar dina elever lärt sig att google är en sökmotor, inte en källa?
Elisabeth
Oj oj.
När så mycket tid och energi måste läggas på det tekniska så blir inte undervisningen något vidare. Så det beslutsfattarna och digitaliseringsivrarna tror ska leda till bättre inlärning blir snarare tvärt om.
Intressant resonemang, jag har tänkt i liknande banor. Jag tänker att barn ofta kan väldigt mycket om vissa detaljer när det handlar om det digitala. Det kan gör att man tror att de kan mer än vad se faktiskt kan. När det gäller digital kompetens har jag upplevt att det finns stora kunskapsluckor. Fast en av mina lärare på högskolan höll inte riktigt med mig här. 😅🤷♀️
SvaraRaderaKlok som en bok är du - sicken tur att du är lärare!
SvaraRaderaOch jag konstaterar att jag inte läst blogg på väldigt länge :-P (förutom EFIT då).
Anonym
SvaraRaderaDe på högskolan brukar tyuvärr inte hålla med oss "på golvet" när det gäller de här frågorna.
Anni
Tänk så bra om du varit min rektor. De jag har tycker bara att jag är negativ och besvärlig när jag tar upp sånt här. Det digitala är ju framtiden.
Anni
SvaraRaderaMed tanke på all keramik (och annat) som hållit dig sysselsatt förstår jag att du inte hunnit med att vare sig skriva eller läsa bloggar på ett tag.