Under min semester i Skåne tillbringade jag lördagen i Ystad. eftersom jag skulle se operan Casanova där. När jag kom till stan var mitt första mål att köpa en mugg av keramiker Maria Liliegren så när bilen var parkerad vad det till hennes butik jag styrde kosan. På vägen dit gick jag förbi en stor kyrka, en snabb titt på kyrkguiden visade att det var S:t Maria kyrka och den skulle jag självklart bekanta mig mer med senare under dagen.
När S:ta Maria kyrka började byggas runt år 1200 var byggnaden förmodligen liten och hade plant tak, hon är en av de äldsta tegelkyrkorna i Skåne. Under medeltiden var Ystad en viktig handelsstad och som av en händelse är S:ta Maria kyrka tillägnad Jungfru Maria, handelsmännens beskyddare.
Det här är ett triumfkrucifix. Själva gestalten av Jesus är från början av 1500-talet. Korset i trä är från 1924.
I altaruppsatsen finns två målningar av Carl Mört från Lund. Motivet på den översta tavlan är Johannes Döpares dop av Jesus. Den stora tavlan föreställer den första nattvarden med ett litet tillägg. Mört målade nämligen in sig själv i motivet, han står som andra person till höger om Jesus, vid mannen med röd mantel. Tavlan är flankerad av fyra statyer som föreställer de fyra evangelisterna.
Den här målningen visar berättelsens om S:ta Doroteas martyrskap. Dorotea var en av de fyra jungfrumartyrerna och led martyrdöden genom halshuggning år 304. På vägen till avrättningen sade enligt myten Theophilus, den kjeserliga advokaten, hånfullt till henne ”Sänd mig en korg med frukter och rosor från ditt himmelska paradis.” Dorotea lovade att göra detta och just som svärdet skulle hugga visade sig en ung pojke (Jesusbarnet) i en purpurfärgad mantel och med stjärnor i håret. Med sig hade han en korg med rosor och tre äpplen. S:ta Dorotea är skyddshelgon för trädgårdsmästare och blomsterodlare.
Även i S:ta Maria kyrka finns ett dopträd. Jag kan inte minnas att jag stött på dopträd innan den här resan men enligt Wikipedia finns de i drygt hälften av Svenska kyrkans församlingar.
Runt koret fanns de här ljuskronorna, det är olika figurer i varje men jag har inte lyckats hitta någon information om dem. Oavsett tycker jag de är väldigt vackra.
Predikstolen från 1626 är gjord i svart och vit kalksten. Relieferna är gjord i vit alabaster och visar olika händelser i Jesu liv.
Det här krucifixet, där Jesus har hår och skägg av riktigt människohår, är från 1500-talet. Det sägs att Karl XII befallde att ett krucifix skulle hänga mitt emot predikstolen för att prästen skulle komma ihåg vad han talade om.
I kyrkans dopkapell står ett altarskåp från 1400-talet. I mitten sitter Maria och Jesus. Rakt under dem sitter de fyra kyrkofäderna. De övriga figurerna som sitter runt dem är apostlarna, men i det nedre vänstra hörnet saknas två apostlar. I det blå fältet mellan Maria och Jesus kan det ha suttit ett krucifix eller ett kärl där nattvardsbrödet förvarades. Målningarna på skåpets underdel visar Jesu födelse, lidande, uppståndelse och himmelsfärd. Skåpets flygeldörrar saknas.
Till skillnad från i andra kyrkor jag besökt i Skåne är inte dopfunten i S:ta Maria kyrka gjord i sandsten utan i brons.
När jag fotade orgelläktaren, med målningar av Carl Mört, han som även målade altartavlan, lyckades jag få med en av kyrkans kyrktagningsbänkar (den gröna markeringen). Där fick kvinnor som nyss fött barn sitta eftersom barnafödandet gjort henne oren i både kropp och själ. Om hon fött en pojke gick det 40 dagar från födseln tills prästen kunde välsigna henne och hon åter fick var med i församlingens gemenskap. Om hon fött en flicka krävdes det 80 dagar.
Mina huvudsakliga källor till det här inlägget är en rapport från Riksantikvarieämbetet, Kyrkoguider Lunds stift, S:ta Maria kyrka samt S:ta Maria kyrka i Ystad.
Alltså. Oren i kropp och själ när man fött barn. Jag skulle kunna skriva många saker om kristendomen och kyrkan men tyst min mun får du socker ...
SvaraRaderaFinns det någon speciell anledning till att du är så intresserad av kyrkor och dess utsmyckningar? Jag gillar att besöka kyrkor, även utomlands, men du går verkligen all in.