Välkommen till LärarBloggen
Media har så smått börjat lyfta fokus från sin rapportering om lärarnas missnöje med det nya läraravtalet från lönen till vår arbetssituation. Här kommer några exempel från min vardag.
Skapande skola
Varje lärare kan söka pengar från Skapande skola. Tanken med Skapande skola är att stärka samverkan mellan skolan och det professionella kulturlivet. Det låter väl bra?
Rent konkret betyder det att vi lärare ska lägga ganska många timmar på att först läsa igenom vilka aktiviteter och vilka aktörer som är godkända.
Sedan ska läraren ringa runt till exempelvis museer, författarförmedlare eller konstnärer för att ta reda på vad ett besök kostar, hur stor elevgruppen kan vara, vilket material som behövs, hur många gånger handledaren ska komma till skolan eller elevgruppen gå till museet, ateljén etc. Därefter ska läraren skriva en ansökan med en kostnadsberäkning och budget för er kulturaktiviteten.
När ansökan är skriven och inskickad är det bara att hålla tummarna för att man får de sökta pengarna. Och om läraren får de pengar hen sökt är det bara att hoppas att rektorn inte får för sig att det är orättvist att inte alla elever på skolan får ta del av pengarna (eftersom inte alla lärare lämnat in någon ansökan) och därför bestämmer sig för att slå ihop den totala summan skolan fått från Skapande skola och sedan dela det på antalet elever skolan har. Har man oturen att ha en sådan rektor, ja då är det bara att börja ringa runt till de aktörer som är inblandade i de projekt man fått pengar för att samarbeta med och försöka pruta på kostnaderna eller helt enkelt ställa in bokade besök.
Som ni förstår tar allt det här mycket tid, tid som i alla fall inte jag har över. Men om jag inte tar mig tid att sitta med ansökan då missar mina elever möjligheten att få författarbesök, göra leranimationer och så vidare, så det blir till att sitt efter arbetstid, på kvällar, helger och lov och formulera ansökan...
PIM
Det finns tydligen många lärare som inte kan använda datorer. Behovet är så stort att alla lärare ska gå Skolverkets PIM-utbildning (Praktisk IT och mediekompetens). Även om du dagligen använder datorn i undervisningen, ska du gå denna utbildning.
Examinationsuppgifterna består i att skapa ett word-dokument med bild, göra en powerpoint samt göra en film med stillbilder och speakerröst. Absolut inga svåra saker, den låga nivån är rent av löjlig.
Men det ska ändå göras, för PIM är lönegrundande, i alla fall i den här kommunen. Utan PIM-diplomet skulle min datorkunskap vara fungerande enligt kommunens lönekriterier, även om jag regelbundet visar strömmande filmer, använder mig av smartboard, lär eleverna att spara dokument i mappar, att använda pedagogiska verktyg på internet, så gott som dagligen får hjälpa kollegor med strulande datorer etc.
Att sitta med PIM under arbetstid går inte, då finns det mycket annat att göra, så det blir till att göra uppgifterna efter arbetstid (kvällar, helger, lov)...
Facebook
Allt fler skolor har en egen facebooksida. Problemet är bara att facebooksidan måste administreras. Någon måste regelbundet gå in på sidan och ta bort olämpliga kommentarer som kan kränka elever och personal, lägga upp bilder (och då måste skolan ha skickat ut information till samtliga föräldrar och fått deras godkännande för att få publicera bilder på eleverna. Sedan ska föräldrarnas svar sammanställas så att bara godkända elever fotas.), godkänna vilka som får vara medlemmar på sidan och så vidare.
Men när ska de här uppgifterna skötas? Om det ska ske på arbetstid måste facebookuppgiften skrivas in i tjänsten så att tid verkligen avsätts. Eller så kan man resonera som en tidigare chef till mig. Den som har ett eget facebbook-konto kan sköta de här uppgifterna när hen ändå är inne på sitt eget konto. Jag förväntas alltså sköta arbetsuppgifter på min fritid, på kvällar, helger och lov...
Det här var bara tre exempel på uppgifter som läggs på oss lärare, utöver lektionsplanerande, undervisning, föräldrakontakt, målskrivande med mera med mera.
Vilken otrolig tur då att lärarfacken och SKL kommit överens att de Under det närmaste halvåret kommer /.../ att ta fram ett frågor-svar material för att de (arbetstids)regler som finns idag ska följas i betydligt större utsträckning.
Tidigare inlägg
Vi är ju ledig hela sommaren.
Aldrig ger vi upp!
Läs mer
DN DN DN DN
SvD SvD SvD
Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak
4 kommentarer:
Jag har inte kommit till PIM eller nån annan ny förkortning. Jag sitter fast i IUP.
Vet du, jag som var så entusiastisk som ny lärare, är så astrött på allt nytt som hittas på som ska fixas utanför det som jag hittills gjort: lärt ut viktiga saker till elever, att jag ivrigt väntar på pensionen. Hade jag råd, så skulle jag sluta direkt. Fast - jag gillar mina elever och lektionerna!
Bloggblad
Ja gudars ja, dessa IUP:er...
Läraryrket har varit mitt drömjobb sedan jag gick i åttan och jag älskar verkligen att få undervisa men allt det andra tar bort glädjen. Jag känner flera som bytt yrke från lärare till att jobba på museum, visualiseringscenter, statliga myndigheter och inom byggbranschen. Alla har bytt efter att ha jobbat bara några år inom skolan.
Och Vänsterpartiet vill skjuta till penar till skolan så att de får massor av nya lärare så att lärartätheten håller en minimistandard på vad var det, nio elever per lärare?
Jag undrade jag i mitt stilla sinne var han skulle hitta de lärarna, den gode Jonas.
Jag läste i nån tidning att iom nya läraravtalet så måste kommuner säga upp ännu fler lärare för att ha råd med de som är kvar ...
(Och ja, jag är en av dem som gett upp läreriet.)
Hej, välkommen att bli publicerad på Artikelkatalogen.nu
Skriv en unik artikel på minst 300 ord och lägg in max två länkar tillbaka till din blogg i texten.
Välkommen!
www.artikelkatalogen.nu
Skicka en kommentar