lördag, oktober 28, 2017

Melodikrysset vecka 43 2017

Välkommen till KryssBloggen

God morgon på er löjlisar och olöjlisar! Så var lördagen äntligen kommen och jag firar lite extra då jag har höstlov. Idag finns det dessutom chans på både Py och Bäckman i krysset, så det ser sannerligen lovande ut.

Vad han retas Eldemannen. För ni vet väl att det är Py Bäckman som skrivit fina fina Stad i ljus. Hon fick faktiskt sjunga den på genrepet när det var dags för esc-finalen 1988 för Tommy Körberg var sjuk.

Det där var Finlandia av Jean Sibelius.

Hm, tycker nog att det lät som Kalle Stropp det där.

När en kan melodin och sitter och nynnar med men inte kan komma på vad låten heter. Sånt är lite irriterande. Då är det bra att ha löjliga medkryssare för et var ju Om du nånsin kommer fram till Samarkand. Men jag undrar om det inte blivit något fel i kryssplanen, för hos mig går vågrätt 4 in precis där vågrätt ett slutar.

Nja, Living for love är väl inte direkt det bästa Madonna gjort.

Personen i Ring ring vill att det ska ringa.

Gissar att det är bebop som Eldemannen är ute efter till vågrätt 6.

Life is a Cabaret med fantastiska Liza Minnelli. Skriven av Fred Ebb och John Kander.

Har jag sagt att jag numera är kompis med Céline Dion? Det är jag i alla fall. Underbara My heart will go on från Titanic. Mina elever älskar den låten btw. Sedan blev detnågot med Edith Piaf.

Kalle
Vilken Kalle?
Jo Kalle.
Vilken Kalle?
Jo Kalle Kalle Kalle Kalle på spången.

Blev lite förvirrad ett tag. Tänkte bara att det ju var Fleetwood Macs Everywhere och förstod inte hur den skulle in i krysset. Men det var ju musik från filmen Små citroner gula.

Säckpipa förknippas väldigt mycket med Skottland och där kan en bära kilt.

Ja det var det det. Krysset är löst och inklickat. Har twittrat till Melodikrysset och frågat om V1 och V4 men inte fått något svar ännu. I vilket fall, tack alla som var med idag. Ta hand om er i blåsten så sörs vi igen om en vecka.


Snabbgenomgången
V14 Stad
R10 I
V12 Ljus
L 4 Sibelius
v 4 Stropp
V 5 Om
V 1 Kommer
L 2 Madonna
V 9 Ringa
V 6 Bebop
L 1 Kander
L 3 Ebb
V 7 Dion
L11 Piaf
L 8 Kalle
V11 På
L13 Spången
V13 Små
V 8 Kilt

Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

100 kommentarer:

Christer sa...

God förmiddag Vonkis och övriga kryssarvänner! Här på Limhamn är det gråmulet och mycket blåsigt samt + 11 C.

Vonkis sa...

Christer
Blåsigt, då får du se till att hålla dig inne idag.

Janne sa...

God morgon från ett blåsigt och cirka 11 gradigt GBG himlen är blå solen lyser.

Unknown sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner från ett Göteborg med strålande solsken och tio grader. I helgen ska vi se allsvensk fotboll för sista gången i år när Häcken tar emot Kalmar FF!

Janne
Åker GAIS ut nu?

Vonkis sa...

Janne
Blåsigt hos dig med alltså. Här blåser det inte så mycket men det regnar en del.

Vonkis sa...

Peter Larsson
Fotboll ...
Fast jag håller lite koll på Allsvenskan nu för tiden, tycker det är väldigt roligt att det går så bra för Östersund.

Yvonne Persson sa...

God morgon från ett kyligt Höljes. Har laddat upp med kaffe och bullar. Inväntar bara krysshjälparna som är på ingång :)

Janne sa...

Peter det hoppas jag inte ÖIS och GAIS drar ju mer publik än Häcken i superettan så jag hoppas dom stannar kvar.

Vonkis sa...

Yvonne Persson
Låter toppen.

Bettan sa...

Godmorgon

Vonkis sa...

Bettan
God morgon!

Jo sa...

Morrn, morrn från ett mulet Borås!
Det var alldeles för blåsigt på prognoserna så vi vågade oss inte iväg till stugan (den ligger på en ö). Det får bli hemmahelg istället!

Olle B sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner.

Här är förra veckans lösning saxat ur Vonkis MX-blogg.

Snabbgenomgången
V 8 Bingolotto
L 1 Tromboner
L 9 Trea
L 3 Lyckoklöver
V 1 Trolltider
L 2 Offenbach
V12 Cha
V14 Rihanna
L 4 Dörr
L 5 Rosor
L11 Örn
V 6 Officer
L 7 Rio
V15 De
L13 Se
v10 Nya

lasse sa...

Go’morron !
Nu väntar vi på vinst.

Vonkis sa...

Jo
Det var nog klokt. Ni hade kunnat hamna i Harstena annars.

Olle B
God morgon på dig med!

Vonkis sa...

lasse
Håller alla tummar jag har.

Anna E sa...

Godmorgon från ett regnigt och kallt Tullinge.
Min gamla mamma och jag är redo :-)

Kerstin sa...

Gomorron grått, grått. Jag längtar efter snö o vinst idag

Olle B sa...

Ingen vinst idag heller!

Vonkis sa...

Asch då, vinst till Norrköping men jag blev utan.

Vonkis sa...

Anna E
Tokbra!

Kerstin
Nej huvva, inte snö redan.

Yvonne Persson sa...

Stad i ljus

Christer sa...

Stad i ljus

Unknown sa...

Stad i ljus

Annis sa...

God förmiddag! Vet snart inte var jag ska göra av högen med alla skärbrädorna från melodikrysset :)

Anonym sa...

Enkel början
STAD I LJUS

Unknown sa...

L4 Gissar på Afzelius eller kanske Sibelius :-)

Unknown sa...

God morgon, här i Torsång skiner solen som vanligt.

Vonkis sa...

Annis
Skicka dem till mig :-D

Åke Finn
Härligt!

Vonkis sa...

Och Py Bäckman var det som skrev Stad i ljus.

Christer sa...

Sibelius

Unknown sa...

Sibelius

Marika Larsson sa...

Godmorgon från ett grått regnigt +4 gradigt Norrtälje ....

Unknown sa...

Sibelius

Olle B sa...

Sibelius / Finlandia

Vonkis sa...

Marika Larsson
God morgon!

Vonkis sa...

kALLE sTROPP?

Yvonne Persson sa...

Vad är detta?

Vonkis sa...

Oj, blev konstigt där.

Olle B sa...

V4/ Kalle STROPP tror jag

Vonkis sa...

Kalle Stropp skrev jag alltså :-)

Olle B sa...

V14/ STAD
R10/ I
V12/ LJUS
L4/ SIBELIUS
V4/ STROPP
V5/ OM
L1/ KOMMER

Lotta sa...

Om du nånsin kommer fram till Samarkand.
OM och KOMMER. Men blir lustigt med STROPP??? Skulle varit streck där kanske???

Olle B sa...

Han måste ju ha menat L1/

Vonkis sa...

Charlotte Larsson
Ja, något galet måste det ha blivit i kryssplanen.

Yvonne Persson sa...

Madonna

Christer sa...

Eldeman är tydligen lite snurrig idag.

Olle B sa...

Eller så skall det sluta där V4/ börjar

Unknown sa...

Nu tror jag Eldermannen fått Nippran totalt.

arbetsmyra sa...

Han sa att den gick upp till V5 så där ska nog finnas ett stopp.

Christer sa...

Ringa

Yvonne Persson sa...

Ringa

Olle B sa...

Melodikrysset V43, 28 oktober 2017
Halvtid
VÅGRÄTT
V1/ KOMMER
V4/ STROPP
V5/ OM
V6/
V7/
V8/
V9/ RINGA
V11/
V12/ LJUS
V13/
V14/ STAD

R10/ I

LODRÄTT
L1/
L2/ MADONNA
L3/
L4/ SIBELIUS
L8/
L11/
L13/

Unknown sa...

Nu blir det ju sport så då passar det väl med en liten historia för alla som inte är sportnördar.

Watson upphörde aldrig att förvånas över Sherlock Holmes slutledningsförmåga. En dag var de båda i omklädningsrummet på en klubb när Watson fann ytterligare ett tillfälle att testa sin
mästares kapacitet. När han såg en man som var sotsvart överhela kroppen med undantag för snoppen som var helt vit, frågade han Sherlock Holmes:
- Kan du förklara detta?
- Holmes kastade en förströdd blick på den nakne mannen och sade:
- Elementärt, min käre Watson! En kolgruvearbetare på smekmånad!

Christer sa...

Tror att L1 skall vara KOMMER med tanke på att V9 blir Ringa.

Vonkis sa...

Skickade en tweet till Melodikrysset och frågade om V1 och V4.

Vonkis sa...

Åke Finn
Äntligen en rolig historia, det var ett tag sedan :-D

Christer sa...

Bebop

Janne sa...

bibop

Christer sa...

Janne: BEBOP

Anonym sa...

Usch! Det kryper efter ryggen när jag hör sånt här elände. ¦þ

Anonym sa...

BEBOP

Yvonne Persson sa...

Anonym: jag håller med

Janne sa...

ok Christer

Vonkis sa...

Anonym 10:35
Jag blir mer stressad.

Christer sa...

KANDER; EBB

Olleblom sa...

Kander och Ebb

Olle B sa...

V14/ STAD
R10/ I
V12/ LJUS
L4/ SIBELIUS
V4/ STROPP
V5/ OM
V1/ KOMMER
L2/ MADONNA
V9/ RINGA
V6/ BEBOP
L1/ KANDER
L3/ EBB

*** SPARA ***

Unknown sa...

V7 Dion?

Christer sa...

John KANDER; Fred EBB

Anna E sa...

av Fred Ebb och John Kander,

Christer sa...

V7 Dion

Yvonne Persson sa...

Dion

Christer sa...

PIAF

Olle B sa...

V14/ STAD
R10/ I
V12/ LJUS
L4/ SIBELIUS
V4/ STROPP
V5/ OM
V1/ KOMMER
L2/ MADONNA
V9/ RINGA
V6/ BEBOP
L1/ KANDER
L3/ EBB
V7/ DION
L11/ PIAF


*** SPARA ***

Yvonne Persson sa...

Piaf

Jo sa...

Jag hde en katt som låg på tidningen och gosade så jag kom efter i hela V1 V4-grejen och är helt förvirrad, hur ska det vara?

Janne sa...

v11

Jo sa...

Kalle på spången

Christer sa...

KALLE PÅ SPÅNGEN

Yvonne Persson sa...

Kalle på spången

Unknown sa...

Kalle på spången

Jo sa...

Små gula citroner?

Christer sa...

Små

Janne sa...

jag trodde det skulle bli Py på 11

Vonkis sa...

Janne
Trodde jag med. En kort stund.

Yvonne Persson sa...

Kilt

Janne sa...

kilt

Christer sa...

KILT

Unknown sa...

Kilt

Olle B sa...

Melodikrysset V43, 28 oktober 2017

VÅGRÄTT
V1/ KOMMER
V4/ STROPP
V5/ OM
V6/ BEBOP
V7/ DION
V8/ KILT
V9/ RINGA
V11/ PÅ
V12/ LJUS
V13/ SMÅ
V14/ STAD

R10/ I

LODRÄTT
L1/ KANDER
L2/ MADONNA
L3/ EBB
L4/ SIBELIUS
L8/ KALLE
L11/ PIAF
L13/ SPÅNGEN

Bettan sa...

Tack för idag! Sörs nästa vecka

Christer sa...

Då var det klart och inskickat. Tack för idag Vonkis och övriga kryssarvänner! Vi sörs nästa lördag. Det blir till att vara inomhus idag. Här blåäser det rejält och det är utfärdat kraftigare vindvarning över dagen.

Vonkis sa...

Jo
Har inte fått något svar från Melodikrysset på twitter men gissar att det ska vara ett tjockt streck mellan sista bokstaven till V1 och första till V4.

Janne sa...

Tack alla vi sörs nästa kryss nu blir det mycket sport för mig.

Vonkis sa...

Tack för idag allihop. Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag.

Jo sa...

Vonkis: Tack, väldigt förvirrande. Kunde de inte bara ha kört hela Kalle Stropps namn?
Jaja. Tack för idag! :)

Olle B sa...

Tack för idag alla kryssarvänner.
Nästa lördag är det "Alla Helgons Dag".
Vi sörs väl då.

Vonkis sa...

Olle B
Det gör vi!

arbetsmyra sa...

Han sa att den gick upp till V5 så där ska nog finnas ett stopp.