lördag, april 28, 2018

Melodikrysset vecka 17 2018

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Det är en trött och lite öm krysslösare som sitter vid datorn denna morgon men det verkar gå åt rätt håll i alla fall. Som lite plåster på såren hoppas jag att vi får skriva in Py eller Bäckman i dagens kryss, kanske ackompanjerad till Långt härifrån eller Gabriellas sång.

Någon av er som är på plats på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm idag?

Jag kan inte namnet på så många danska artister men tycker att det lät som att det var Kim Larsen som sjöng.
------
Googlade på De smukke unge mennesker och visst var det Kim Larsen.
------

Den blomstertid nu kommer. Ja, det är inte så många veckor kvar tills att den spelas på en massa skolavslutningar nu.

Det är Claes Eriksson som skrivit text och musik till Macken.

Balladen om herr Fredrik Åkare och den söta Fröken Cecilia Lind.

Skulle å det bestämdaste hävda att pianot är ostämt.

Och där fick melodin till filmen om Familjen Flinta i Grottköping vara med igen.

Robban Broberg, han spelas egentligen alldeles för sällan. Tycker att det finns vissa likheter mellan hans Pling plong sång och det Eldemannen spelade från Lennart Palm.
------
Fel fel fel. Det var ju Det som gös i snö (fling fling).
------

All that she wants med Ace of Base.

Först blev det lite oväntat Flottarkärlek i twisttakt och sedan blev det nog balett. Kom musiken från Svansjön?

Avicii, Wake me up.

Förlåt. Men jag har så svårt för panflöjt. Förlåt.
Det var Orups Från Djursholm till Danvikstull som plågades och Orup heter egentligen Thomas Eriksson.

Sun street med Katrina and the waves avslutar dagens kryss.

Och där var krysset löst och inklickat. Tack alla som var med idag. Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag. Nu ska jag ta och smörja in mig med lite xylocain.


snabbgenomgången
L 2 Larsen
V 9 Den
V 1 Claes
L 3 Söt
V10 Ostämt
V 6 Grottköping
L 5 Fling
V14 Ace
V 4 Of
L12 Base
L11 Twist
V15 Balett
V13 Avicii
L 7 Thomas
L 8 Katrina


Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

83 kommentarer:

Unknown sa...

Good morning Vonkis, så var det åter dags för en trevlig stund med melodikryss och samvaro med alla lösare. Hoppas liksom du på att Py eller Bäckman får plats någonstans i rutnätet.

lasse sa...

Är jag först idag ? Åke hann visst före !
Jag är hemma som vanligt, men ska iväg och hjälpa min dotter att köra skräp
till återvinningen, direkt efter !

Christer sa...

God förmiddag Vonkis och övriga kryssarvänner! Jag kan tyvärr inte medverka då jag tittar på mitt barnbarn som spelar i en fotbollscup i Staffanstorp. Dolen sliner och + 12 C. Lycka till!

Olle B sa...


God morgon Vonkis och alla kryssarvänner.
Sundsvall / soligt, +11 grader.
Krya på dig Vonkis, har själv inte haft bältros, men jag har hört flera som säger att det gör ”djävulskt” ont.
Håller tummarna för plåstren.

Janne sa...

God morgon från GBG ibland moln och ibland sol cirka 8 grader.

Kerstin Nilsson sa...

Gomorron till er. Det är soligt o molnigt ute. Några snöfläckar kvar. Idag blir det städning i trädgården efter rådjuren som fått mat här i vinter. Det är 2 st som fortfarande får lite mat.

Vonkis sa...

Åke Finn
Visst är det en trevlig stund vi har tillsammans på lördagarna. Jag ser alltid fram mot våra träffar :-)

lasse
Åke var på hugget idag :-)

Christer
Då får vi hålla tummarna för barnbarnet, ta det lugnt i solen.

Vonkis sa...

Olle B
Jo du, nog känns det alltid. Det här önskar jag inte någon.
När börjar stugsäsongen dör er?

Janne
Men regnfritt.

Kerstin Nilsson
Lägger du ut mat eller tar de sig friheter? :-)

Kjell Sigbjørn sa...

God morgon från et molnigt Norge. +9 grader.

Olle B sa...

Vonkis/
Stugsäsongen blir försenad i år. Brukar ju kunna starta med "majbrasa" vid stranden, men man vill ju ha vattnet igång när man ska elda, och dit är det minst 2 veckor kvar.

Olle B sa...

Här kommer förra veckans lösning saxat ur Vonkis MX-blogg.

snabbgenomgången
L 2 Robertson
V14 We
V 9 The
V 6 Roger
V12 Pontare
L13 To
L10 Mary
V10 Mandy
L11 Där
L 8 Styrke
L 4 Tage
V 1 Freestyle
L 3 Europe
V 7 Hero
L 5 Loreen

Anonym sa...

,alias Johan: Mellokryss, perfekt start på dagen. Hur slutet blir är svårt att sia. Statistiskt sett ser det bra ut. 50-årsfest tonight!

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
God morgon!

Olle B
Vatten kan sannerligen var bra att ha :-)


Johan
Är det du som firar 50?

Kerstin Nilsson sa...

Köper pellets, olika sorter. Krya på dig, Vonkis.

Jo sa...

Morrn, morrn från ett halvmulet Västervik! Lite tradigt väder men vi har äntligen kommit ut till ön och stugan! :)
Bältros låter verkligen inte bra, Vonkis! Brorsan hade det på armen och miste förmågan att skriva för hand ett tag, det gjorde visst sjukt ont! Krya på dig!

Anonym sa...

,alias Johan: Voniks, nope, ikväll kan jag bara flyta omkring. Jag är januari kille :)

Kjell Sigbjørn sa...

Kim. LARSEN

T sa...

Ah vad skönt........ Ah:är jag in

Yvonne Persson sa...

Larsen

Ina sa...

Morgon från en Kåvepenin påverkad norrlänning. Igår skottade mannen fram en grillplats, lite i alla fall 70cm under snön, Ha en skön dag 8,5 sol moln, slask blask

T sa...

vonkis, krya på dig! Tog själv en långpromenad före MX och såg bl.a. ett solbelyst Kronborg Slott i Helsingør

Yvonne Persson sa...

Den

Janne sa...

den

Vonkis sa...

Kerstin Nilsson
Tackar.

Jo
Äntligen :-)
Jag har det över höften på höger sida. Smörjer med xylocain och det hjälper lite i alla fall.

Anonym
Då får vi vänta med grattiset till dess då :-)

Kjell Sigbjørn sa...

DEN (blomstertid nu kommer)

T sa...

Hembakad pepparkaka till fikat. Mums.

Yvonne Persson sa...

Claes

Olle B sa...

V1/ Claes

Annis sa...

God förmiddag alla kryssvänner! Vonkis; Först av allt önskar jag dig en snabb bättring!
Solig dag även i Östra Aros och inte för mycket på agendan.

Yvonne Persson sa...

Blåbärspaj ochvaniljsås till fikat idag

Xava sa...

Lämnar en kommentar till min styvpappa. Vi löser krysset på distans, han i Dalarna och jag på Malta
**Tom jag vet du "fuskar",lämna Vonkis nu** ��

Vonkis sa...

Ina
Oj, krya på dig du med.
Men det där med grillplatsen lät ju lovande.

T
Tackar.
Låter som en vacker morgonpromenad.

Yvonne Persson sa...

Söt

T sa...

Ostämt

Yvonne Persson sa...

Grottköping

Unknown sa...

Grottköping

Vonkis sa...

T
Mums

Annis
Tack så mycket.
Önskar dig en fin dag :-)

Yvonne Persson
Låter gott det med.

Hanna Bjorck
Ha ha ha

Ina sa...

Krya på dig, jag har haft bältros, det var inte roligt. Min katt rev mig av misstag, jag fick rosfeber, den hade nästan läkt ut, då fick jag en ömmande knöl ilsket varm och röd, kattbakterie relaterat fick byta till Kåvepenin. Hoppas att vi frisknar till fort

Janne sa...

pling?

Olle B sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Vonkis sa...

Ina
Det hoppas jag verkligen att vi gör.

Unknown sa...

T/
Hur går det med tangentbordet idag?

Anonym sa...

Fling

Unknown sa...

Fling (Inte pling från Pling & Plong) Fling Fling

Olle B sa...

Melodikrysset V17, 28 april 2018
Halvtid
VÅGRÄTT
V1/ CLAES
V4/
V6/ GROTTKÖPING
V9/ DEN
V10/ OSTÄMT
V13/
V14/
V15/

LODRÄTT
L2/ LARSEN
L3/ SÖT
L5/ FLING
L7/
L8/
L11/
L12/

Vonkis sa...

Pling plong?

Yvonne Persson sa...

Ace OfBase

Unknown sa...

Ace Of Base

Kjell Sigbjørn sa...

ACE OF BACE

Yvonne Persson sa...

Twist

Vonkis sa...

Såry för plingplonget.

Yvonne Persson sa...

Balett

Annis sa...

Ni hörde väl spelglädjen i L5?! :-D

Lena sa...

Tyckte danserna var lite långsökta...Tack för hjälpen

T sa...

Åke Finn:
T-bordet har klarat sig, blåste bort smulorna

Unknown sa...

Tvingas nog gå i terapi för att komma över det. Hahaha :-)

Vonkis sa...

Annis
Sannerligen!

Lena
Kul att vi kan vara till hjälp.

Yvonne Persson sa...

Avicii

Wolgerius sa...

Avicii... Rip

Olle B sa...

L2/ LARSEN
V9/ DEN
V1/ CLAES
L3/ SÖT
V10/ OSTÄMT
V6/ GROTTKÖPING
L5/ FLING
V14/ ACE
V4/ OF
L12/ BASE
L11/ TWIST
V15/ BALETT
V13/ AVICII


*** SPARA ***

Annis sa...

Hade varit smidigare om han sagt att det är en hyllning...V13 alltså.

Unknown sa...

Vila i frid Avicii

Vonkis sa...

Annis
Det hade det.

Unknown sa...

L7 THOMAS??

Jo sa...

Avicii <3

Anonym sa...

KATRINA på L8 ?

Yvonne Persson sa...

Thomas

Kerstin Nilsson sa...

Absolut

Kjell Sigbjørn sa...

Thomas

Anonym sa...

THOMAS Eriksson "Orup"

Unknown sa...

Från Djursholm till Danvikstull
Den här låten var med i ett av de första melodikrysset jag löste för många år sedan.

Anonym sa...

KATRINA and the waves

Yvonne Persson sa...

Katrina

Olle B sa...

Melodikrysset V17, 28 april 2018

VÅGRÄTT
V1/ CLAES
V4/ OF
V6/ GROTTKÖPING
V9/ DEN
V10/ OSTÄMT
V13/ AVICII
V14/ ACE
V15/ BALETT

LODRÄTT
L2/ LARSEN
L3/ SÖT
L5/ FLING
L7/ THOMAS
L8/ KATRINA
L11/ TWIST
L12/ BASE

Kjell Sigbjørn sa...

Katrina

Unknown sa...

Jaha, så var krysset klart ännu en gång, tack till Vonkis och alla övriga, sörs nästa lördag igen.

Olle B sa...

Jag tackar värdinnan och alla kryssarvänner för denna gång, vi sörs.

Annis sa...

Tack för idag! Nu blir det sittning på trappan i solen med en kopp kaffe. Önskar er alla en fin dag.

Kerstin Nilsson sa...

Tack för idag, ha en fin helg

lasse sa...

Tack för denna lördag ! Hoppas Ni får en bra vecka !

Vonkis sa...

Tack alla som var med idag. Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka.

Janne sa...

Tack alla för idag vi sörs nästa kryss.

Kjell Sigbjørn sa...

Ja, då var krysset i box. Innskickat!

Så då ønsker jag ar en Trevlig helg samt Valborg och 1:a maj 🙂