söndag, augusti 06, 2023

Ett foto i timmen söndag 6 augusti 2023

Välkommen till FotoBloggen

God morgon eller förmiddag, beroende på när du klev upp. Det är söndag, imorgon börjar jag jobba igen. Försöker tänka på annat. Som att det är Ett foto i timmen idag till exempel.

Kl. 06. Klockan ringer, dags för nummer ett. Förstår inte hur jag ska orka kliva upp vid 5:30 imorgon bitti.

Kl. 07. Skulle kolla när Sveriges match mot USA började men text-tv sidan 377 har inte uppdaterats än. Nåväl, även solen har fläckar.

Kl. 08. Håller koll på mina timvisare för att kunna samla fröer till nästa sommar där blommorna blommat klart. 

Kl. 09. Dags för frukost, idag blir det uppstekta tunna pannkakor och hemmagjord svartvinbärssylt.

Kl. 10. In med glasburkar för sterilisering i ugnen. Det ska göras bostongurka, trots att det inte är sent på kvällen.

Kl. 11. Riven gurka, lök, paprika och senapsfrö ska stå och dra i nyss kokande vatten i 30 minuter.

Kl. 12. Tre burkar nygjord bostongurka. Det blev en del vätska över så om det här smakar bra och jag gör bostongurka någon mer gång ska jag se till att krama ur gurkblandningen ordentligt innan jag lägger den i lagen.

Kl. 13. Det blev en rekordsnabb vända till lotten i regnet. Vi hade sallatsplantor som behövde komma i jorden. Passade på att sköra lite till dagens middag och morgondagens lunchlåda också.

Kl. 14. Hemma igen, har tagit en snabb dusch och tagit fram fisken.

Kl. 15. Skrollar på Twitter (jo, jag säger fortfarande så) och blir upp-över-öronen-förbannad. I varenda kommun och region där SD fått makt har en av deras absolut första beslut varit att stoppa prideflaggan. De stoppar luciatåg om Lucian inte är kvinnlig nog i deras ögon, sprider hat och hot mot dragqueens som läser sagor för barn, hat och hot mot transpersoner. Men Björn Söder, som varit en del av SD:s högsta ledning, företräder inte SD när har klipper och klistrar ihop bilder från porrsajter med bilder på barn och ljuger om att det kommer från pridetåg och när han delar hbtqia-fintligt material från en känd antisemit.

Man blir inte mer syltrygg än det Johan Pehrson visar upp här. 

Kl. 16. När tomaterna som behövdes till fisken börjat mögla, ja då får man ta på sig regnjackan och gå till affären, oavsett hur mycket det regnar.

Kl. 17. Torsken och tomaterna åker in i ugnen tillsammans med fänkål och potatis från lotten.

Kl. 18. Ja, det hade varit bättre om jag fått tummen ur och tvättat den här veckan, men nu är i alla fall en kvällstid bokad till veckan som kommer. Bättre sent än ännu senare, det är sedan gammalt.

Kl. 19. Försöker ta ett foto som visar hur mitt hår är i fukten men lyckas inget vidare. 

Kl. 20. Plockar ihop sådant som behöver komma till jobbet under veckan. Är osäker på om jag kan ta allt imorgon när jag måste gå en dryg kilometer till stationen eftersom spårvagnen inte går över öster och Östgötatrafiken, surprise surprise, inte satt in några ersättningsbussar åt oss. Avslutar där, måste lägga mig nu om jag ska orka upp imorgon bitti. Andra. Här hittar du de andra efitarna.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Så härligt med hemmagjord bostongurka. Ovanligt med riven gurka, men förmodligen lättare att göra.
Alltid gruppsamtal, sista semesterdagen.

Anonym sa...

Gruppsamtal ska vara GRUVSAMT

Vonkis sa...

Anonym
Ha ha, det är inte lätt när autokorrekten slår till.
Det ska bli spännande att testa bostongurkan senare, hoppas verkligen den blev bra.

Anonym sa...

Nykokta jumma rödbetor kan jag längta mig tokig på. Men det har jag nog ätit för sista gången.
Härligt med dagsplockade "pärer".
Din ömma moder.

Eva sa...

Ser jättegott ut med bostongurka, kanske ska testa själv av några av mina gurkor jag får.

Bloggblad sa...

Men hur har ni fått så mycket att skörda? I mina sålådor är det pinsamt dåligt. Även blommorna i rabatterna har strejkat. Jag är djupt impregnerad. Eller importerad. Eller nåt.

Matilda sa...

Åh, kul med hemmagjord bostongurka. Och uppstekta pannkakor var nytt för mig (å andra sidan blir det sällan pannkakor över här...)

Anni sa...

Egen bostongurka! Åh, det vill jag prova. Är så imponerad över era skördar på lotten, viken fin fänkål.
Större mes än Pehrson finns väl inte? Kristersson är ännu mesigare, men inte så stor :-P

Caroline sa...

Vad gott med egen bostongurka, måste jag testa nästa säsong!
I år blev det mest inlagd gurka.
Själv gjorde jag plommonchutney igår på min EFIT.