måndag, augusti 21, 2006

Lärarutbildningen

Jag har funderat ett tag på lärarutbildningen.

Det är en hel del som saknas i utbildningen men som samtidigt kan vara svårt att få in i kurser och teman. Det är ju trots allt mycket som ska in under 180 poäng redan nu.

Så här funderar jag.

Vid regelbundna tillfällen, typ var tredje var fjärde vecka, skulle programmet och/eller sektionen kunna anordna föreläsningar. Vid dessa föreläsningar skulle folk och organisationer som skolan arbetar med komma och berätta vad de gör och hur de arbetar.

Exempelvis skulle soc. komma och berätta hur de arbetar efter att en anmälan har kommit till dem från skolan. Som det är nu finns det väldigt lite förståelse för socialens arbete och det där inte bra. Det leder bara till att lärarna misstror soc. och startar egna små underökningar och det är verkligen inte bra.

Andra som kan föreläsa är kyrkor och samfund (naturligtvis från olika religioner), BUP, någon som kan mycket om exempelvis ADHD, autism o.dyl, olika lärmodeller (kiwi, Bornholmsmodellen), Bris och mycket mycket mer.

Jag är övertygad om att dessa föreläsningar skulle vara välbesökta och studenternas skulle verkligen lära sig en massa som de kommer ha nytta av i sin yrkesroll.

Jag har skickat det här till programstudierektorn, ska bli spännande att se vad hon svarar.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad Klok du är!! Jag tror verkligen på din idé. att samarbeta över yrkesgränserna är nog aldrig fel.

Vonkis sa...

Varför låter du så förvånad???

Anonym sa...

Kanon, det är så bra att du vågar göra såna grejer. Jag skulle sitta med min suveräna idé och beklaga mig bland vänner men aldrig komma på idén att faktiskt ta det vidare. Speciellt bra var det att bjuda in soc. tycker jag.