söndag, mars 25, 2012

Från rutor till sockor

Välkommen till VirkBloggen

Tänkte göra ett försök att förklara hur jag gör mina TV-sockar, eller i alla fall hur jag sätter ihop mormorsrutorna till de där sockorna.

Det var lite krångligt att få till beskrivningen någorlunda lättförståelig. Om något är oklart är det bara att ställa en fråga eller be mig förtydliga i kommentarsfältet.

Till den här sockan har jag gjort tre var på varje mormorsruta. För det mesta brukar jag virka fyra varv så de här blir i barnstorlek.

När jag syr ihop två rutor håller jag alltid rätsidorna mot varandra. Jag syr genom de yttre bågarna för att få ett rutmönster när sockan är klar. Vill kvinna går det naturligtvis bra att sy genom båda bågarna.

Sy ihop fyra mormorsrutor så att de bildar en kvadrat.


Lägg den femte mormorsrutan där du vill att sockans spets ska vara. Sy fast den på två sidor med samma mormorsruta i den stora kvadraten.


När det är gjort ser det ut så här.


Sedan viker du ihop och syr fast den femte mormorsrutans tredje sida i kvadraten på detta sätt.


Resultatet ser ut så här.


Gör därefter likadant på den femte mormorsrutans fjärde sida.


Därefter syr du fast den sjätte mormorsrutan i den "kil som blivit. Det är den här rutan som blir "plösen" längst fram. Ibland hoppar jag över den.


När de sex rutorna är hopsydda ser din TV-socka ut så här.


Dags att sy fast den sjunde och sista mormorsrutan, den som ska bli hälen.


Hälen är på plats.


Och så här ser det färdiga resultatet ut när sockan är vänd på så vi inte behöver se den från avigsidan.


På den grön-brun-lila sockan har jag sytt ihop varje ruta som jag visade ovan, genom att bara sy genom de yttre bågarna. På den orange-brun-beigea sockan sydde jag genom båda bågarna.

jag hoppas att den här instruktionen inte blev för otydlig. Lycka till med dina TV-sockar.


FRA:are – download torrent Piracy The Pirate Bay Cyberforce Anonymous Mediafire
Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

2 kommentarer:

Bloggblad sa...

Så fina! Och så smart! Jag har nog sett liknande nån gång, men har aldrig prövat.

Tyvärr kan jag ju vare sig sticka eller virka längre, men jag är glad ändå att fingrarna inte gör ont längre som de gjorde ett tag hela tiden i vintras. Skriva och spela piano går bra, men när jag försökte sticka lite försiktigt för ett tag sen, fick jag lägga det ifrån mig efter 2 varv...

Vonkis sa...

Bloggblad
Tack så mycket. Det var mormor (så klart) som lärde mig att göra såna här TV-sockor.

Skönt att värken i fingrarna blivit bättre. Då får kanske bli en sån där som flyr kylan och flyttar till varmare breddgrader under vintern.