torsdag, september 27, 2012

Vi är ju ledig hela sommaren...

Välkommen till LärarlBloggen

Ikväll blev det nya kommunala löneavtalet för lärare klart och det känns som ett stort stort skämt.

Det senaste året har vi från flera håll fått höra att det måste satsas på skolan och på lärarna, att statusen på läraryrket måste höjas. Samtidigt har det kommit rapporter att allt färre söker till lärarutbildningarna, att det är svårt att rekrytera lärare till skolan samt att många med en lärarutbildning söker sig till andra yrken.

Hur ser då det nya avtalet ut?

Om vi först tar och kollar på lönen.

Bild från Lärarnas röst
I år ska det bli en höjning på 4,2%, 2013 är Lärarförbundets medlemmar i en kommun garanterade minst samma löneökningar som andra grupper på arbetsmarknaden, det så kallade märket som ges av industriavtalet, alltså det som blir norm i 2013 års avtalsrörelse. Under 2014 innehåller avtalet inget garanterat utfall på central nivå. I kronor och ören blir löneökningen långt ifrån de där 10000 kronorna det talades om tidigare.

Men för oss lärare har det även varit viktigt att skrivningarna om vår arbetstid och arbetsbelastning förbättrats. Så här skriver Lärarförbundet på facebook om det nya avtalet.

Arbetsgivarna har länge varit dåliga på att följa de bestämmelser som finns om lärares arbetstid. Under det närmaste halvåret kommer vi tillsammans med SKL att ta fram ett frågor-svar material för att de regler som finns idag ska följas i betydligt större utsträckning.

Skämtar de eller? Frågor-svar material???

Ett exempel jag själv varit med om. Jag skulle ha ett möte med en elev, dennes förälder samt rektor. Rektorn bokade in mötet till en timme efter min arbetstid. Mötet i sig tog en dryg timma. När jag påpekade för rektorn att mötet låg utanför min arbetstid sa han att jag fick se till att kompa ut tiden så att det inte stör verksamheten, jag fick alltså inte ta ut komp då jag hade lektioner. I praktiken betyder det att jag skulle ta ut tiden på min planeringstid. Det är väldigt smidigt för rektorn, för jag måste ju planera, så om jag skulle gå två timmar tidigare från jobbet en dag skulle det bara innebära att den planering jag skulle gjort i skolan måste göras hemma, på obetald arbetstid.

Mer från lärarförbundet på facebook.
Tyvärr saknar avtalet fortfarande effektiva lösningar för att komma tillrätta med att lärare i alla verksamheter är hårt belastade. Avtalet innehåller dock ett partsgemensamt arbete kring lärarnas arbetssituation, med en första kartläggning som ska vara färdig årsskiftet 2013-14, som ska ligga till grund för nationella och lokala åtgärder. Parallellt som SKL och lärarorganisationerna ska arbeta gemensamt med detta, tillsätter regeringen en utredning för att rensa bland lärares administrativa arbetsuppgifter. Man har alltså kommit överens om att samtala om lärarnas arbetsbelastning.

Men att vara lärare är väl inte så jobbigt? Och så är ni ju lediga alla lov.

Vill ni ha en liten redogörelse för vad jag förväntas göra i mitt jobb? Håll i dig, för här kommer det.

Till att börja med ska jag anpassa undervisning och material efter varje elev för att hen ska kunna lyckas och prestera så bra som möjligt utifrån sina förutsättningar. Men jag får för allt i världen inte glömma att hålla koll på ekonomin så för att skolans materialkostnad inte ska skena iväg får jag lägga tid på att hitta material att skriva ut från internet samt använda läromedel som skrev mot lgr69.

Allt ska dokumenteras, åtgärdsprogram upprättas, IUP:er skrivas och utvärderas, utvecklingssamtal hållas och närvaro rapporteras.

Bedömningar måste göras. För att jag ska kunna göra bedömningar ska jag (enligt skolverket) spela in, fotografera, filma, ta ett steg tillbaka och observera, föra bok, återkoppla, utveckla nya bedömningsformer, genomföra egen bedömarträning, jobba med kamratbedömning och självbedömning, skriva kunskapsprofiler, grovplanera ämnena och processa grovplaneringen med eleverna, samverka med lärarkollegorna, sambedöma, planera och temaarbeta. Jag ska ge eleverna förutsättningar att öva och pröva.

Sedan ska jag hinna hålla koll på eleverna under deras raster så de inte förstör lokaler, material eller varandra. På min egen "rast" gäller det att passa på att planera och förbereda lektioner, tänka på vad för läxor min klass har, för det ska skrivas i veckobrevet till föräldrarna som kräver att få veta vad eleverna gör i skolan, samtidigt som jag gör det ska jag samtala med mina kollegor om vad den och den eleven har gjort eller inte gjort samt om vi kan försöka hinna träffas och kanske planera något område tillsammans.

Föräldrar ska informeras under dagen om något hänt deras barn. Jag ska svara på mail från föräldrar som anser att vi ägnar oss åt kollektiv bestraffning då jag avbryter en stökig lektion för att prata om vikten av att visa hänsyn och att alla har rätt till arbetsro. För att inte tala om det hemska med att eleverna ska vänta på att alla står i ett led när vi ska gå till maten.

Jag ska läsa skollag, skolförordning, läroplan, kursplaner, allmänna råd, kommentarsmaterial. Naturligtvis ska jag inte bara läsa dessa skrifter utan jag ska reflektera, fundera, diskutera etc.

Allt måste göras. Det finns inget som heter "Jag gör det sedan".

Ja just ja, jag ska ju hålla i lektioner också...

Läs mer
En lärarskildring
Lärare sökes akut

Lärarnas tidning Lärarnas Nyheter
SvD SvD SvD
DN DN
SMP GP HD ÖA Arbetarbladet SR Ekot
Aftonbladet Aftonbladet Aftonbladet Aftonbladet
Aftonbladet Aftonbladet Aftonbladet

Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

5 kommentarer:

Anonym sa...

Bra skrivet, det du beskriver är verkligheten, inte bara för er, utan för många i kommunal verksamhet (mer eller mindre). Administrationen tar alldeles för mycket tid och sätter åt sidan det väsentliga, lärandet.

Anonym sa...

Grymt skrivet och underhållande! Alla dessa människor som tycker lärare är bortskämda med sommarlovet borde få ta över undervisningen en vecka, jag tror inte att de står pall två dagar med allt som måste göras!! De skulle förmodligen springa därifrån gråtandes ;)

//Gymnasieläraren

Vonkis sa...

Anonym 7:10
Ja, att jobba inom kommunal verksamhet är verkligen ingen dans på rosor.

Gymnasieläraren
Visst vore det intressant att se hur de som anser att vi har det lätt på jobbet skulle klara sig i skolan. Det är väldigt lätt att spy galla över oss lärare när man inte vet hur vår arbetssituation ser ut.

Anonym sa...

Min fru började just som lärare mot tidiga åldrarna (bytte jobb från förskoleverksamheten).

Detta gjorde att lönen steg ett par 1000 lappar men det är inte värt det.

Hon ser sina barn på morgonen men kommer hem när de sover 2 dagar i veckan. Föräldramöten, seminarier på andra orter och planeringsmöten. Det är ingen 45 timmarsvecka som det ska vara!

Som "tur" är hon gravid och vi har bestämmt sig att hon ska vara hemma tre terminer. Efter det får det bli deltid då inte familjesituationen längre tillåter 2 heltidsarbetande, så lönelyftet kommer att bli till -.

Dessutom får jag själv utföra nästan allt hemmaarbete och mat, vilket gör att barnen blir lidande trots att jag är hemma! Ingen lön (10 000) är värd ett kasst liv!

Veiken sa...

Jag känner så väl igen det du skriver. Fast jag kommer från förskolevärlden - sitter ni inte i en massa arbetsgrupper som tar en herrans massa tid också? Jag blir helt förstörd när jag träffar gamla arbetskamrater och ser hur klimatet hela tiden hårdnar för alla som arbetar i den offentliga sektorn. Det är lååång väg kvar att vandra! :(