lördag, juli 12, 2014

Melodikrysset vecka 28 2014

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar!

Idag sitter jag på Siljansbadets camping i Rättvik och löser krysset och ikväll ska jag lyssna på Malena Ernman i Dalhalla. Det kommer med andra ord bli en helt förträfflig lördag det här! Vad har ni för lördagsplaner?

Jo, det är lite si och så med uppkopplingen så om jag verkar försvinna mellan varven vet ni vad det beror på.

Vilken början med Summer night från Grease. Storsyrran och jag brukade plåga alla som kom och hälsade på med att mima till nästan alla låtar från Greace. Att folk ändå fortsatte att komma...

Igår hade vi en stor och vacker måne som lyste utanför fönstret, vi skulle kanske ha spelat Glenn Millers Moonlight serenade för den.

I vanliga fall brukar det vara Marie Fredriksson som sjunger Listen to your heart. Per Gessle sjunger ju inte dåligt men han är ingen Marie.

Jag har bara sett de två första filmerna om Änglagård men tog ändå att musiken kom från någon av filmerna om Änglagård. Då har man gjort ett bra jobb som kompositör. Den aktuella filmer heter Änglagård andraa sommaren.

Bamses skapare heter Rune Andreasson. Ni har väl läst hans brev från 1988, so tyvärr är lika aktuellt idag.

Har för mig att Små nära ting är skriven på norska i original.

Alltid när jag hör Någonting att äta, någonting att dricka tänker jag på Sune Mangs, har för mig att han sjöng den i Söderkåkar.

De sista ljuva åren handlar om ett antal år.

I sitt svenska dansbandsoriginal heter Mi guitarra Min gitarr.

Jag är lite osäker men tror att den där revylåten var Gråt inte Anne-Marie och det var väl Ernst Rolf som sjöng den.

Den är himla fin Ted Gärdestads Öppna din himmel, även när Darin sjunger den.

Kalla den änglamarken eller himlajorden om du vill
jorden vi ärvde och lunden den gröna
vildrosor och blåsippor och lindblommor och kamomill
låt dem få leva, de är ju så sköna!


Då var dagens kryss löst och inklickat. Tack alla som var med idag. Ta hand om er så sörs vi om en vecka igen. Nu blire att turista i Dalarna. Förhoppningsvis blir det ett besök i Karlfeldtsgården.


Facit i kortversion
L 2 Grease
V 6 Glenn Miller
L 5 Per
L 1 Änglagård
L 8 Andra
V 7 Sommaren
V 9 Rune
V12 Nära
L13 Äta
V10 År
L11 Min
L 3 Anne-Marie
L 4 Rolf
V14 Darin
V 1 Änglamark


Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

106 kommentarer:

Olle B sa...

God morgon Vonkis. Ser mysigt ut. http://www.siljansbadet.se/stugor__37
Du får lämna en rapport imorgon vad du tyckte om Dalhalla.

Vonkis sa...

Olle B
Det är himla mysigt.
Jag lovar, rapport kommer imorgon. Då är det dessutom EFIT (ett foto i timmen).

Kjell Sigbjørn sa...

God morgon där nere i Dalarna! Siljansbadet camping ja, har själv även varit där, fast det är några år sedean nu. Firade midsommar där på den tiden. Har varit på många evnemang i bla. Rättviksparken.

Unknown sa...

God morgon från Oslo. I dag har vi här äntligen lite behagligt väder. 20 gradeer och sol men inte fuktigt. I går var det alldeles för varmt och fuktigt och 31 grader. Nästa vecka blir det Sverige och krysslösning därifrån. Ha en bra dag allesamman.

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Vi ska åka runt lite mellan krysset och Dalhalla och på hemväge imorogn tänker vi åka förbi Orsa och Mora. Det finns ju så himla mycket att se här nere!

Thomas Lidforss
Ja, när det är nära eller över 30 grader varmt, då är det för varmt. Man ska ju orka göra något också.

Aurora sa...

Godmorgon. Inte så mycket svarta rutor idag, många vinkelord - bra utnyttjad yta mao. Py på V10 skulle sitta bra.

Aggie sa...

Godmorgon på er alla...

Petra sa...

Dit skulle jag vilja åka någon gång. Det man ser på tv ser väldigt vackert ut.

Jag är i stråvalla vid min husvagn. Idag är det lite kyligare än vad det har varit i veckan.

Här är täckningen lite si och så.

Vonkis sa...

Aurora
Jag håller med och skriver in Py redan nu.

Aggie
God morgon!

Petra Linusson
Jag kan varmt rekommendera campingen så här långt i alla fall :-)
Vi får hålla tummarna att vi har uppkoppling både du och jag idag.

galgbacke sa...

Idag från ett soligt Härnösand

Pappa Johan sa...

God morgon. Vi ska försöka lösa Melodikrysset innan vi åker till Norra Lunsen med Selma. Fint väder idag och lagom varmt i Upplands Väsby.

Vonkis sa...

galgbacken
Har vi åkt förbi varandra den här veckan? :-)

Ina sa...

God morgon från ett VARMT +20grader redan, det här är inte kul, mina stackars hundar lider, jag med. Lycka till alla

Vonkis sa...

Pappa Johan
Vad ni är ute på äventyr, låter härligt :-)

Olle B sa...

Här kommer lösningen från förra veckan.
Saxat ur Vonkis Melodikryssblogg.
Facit i kortversion
V13 Edvard
L14 Do
L 4 Enrique
V 3 Carmen
L 3 Chicago
V 8 Hage
V12 Tove
L 2 Styrke
L11 Nord
V 6 Syd
V10 Queen
V 5 Ted
L 9 Egen
V 7 Winter
L 1 Krut

Vonkis sa...

Ina
Fast tänk så nyss ni hade snö och kallt.

Vonkis sa...

En fanfar är en fanfar är en fanfar.

Kjelle sa...

God morgon Vonkis

Pappa Johan sa...

L2 Grease

Vonkis sa...

Kjelle
Goder morgon :-)

Kjell Sigbjørn sa...

Grease

Anonym sa...

GREASE

Petra sa...

Greece

Unknown sa...

L2 Grease

Kjelle sa...

Även här i Göteborg är det varmt

Pappa Johan sa...

Vonkis har tagit det lugnt några dagar på grund av värmen. Idag är det dock lite svalare så hunden Selma klarar en längre promenad

galgbacke sa...

Samma uttal PETRA , men fel stavning

Gillis sa...

Glenn Miller

Kjell Sigbjørn sa...

GLENN MILLER

Pappa Johan sa...

V6 Glenn Miller

Pappa Johan sa...

V6 Glenn Miller

Unknown sa...

V6 Glenn Miller

Ina sa...

Vonkis jag vet,men nu går det inte att vara ute, det har varit för länge, kylan kan jag klä mig mot

Kjelle sa...

PER

Gillis sa...

Per

Petra sa...

Jag vet att jag stavade fel, har rätt i min kryssruta

Vonkis sa...

Ina
Det har du helt rätt i.
Jag brukar själv säga att när det är kallt går det att klä på sig er kläder men man kan inte bli mer naken än naken när det är varmt.

Olle B sa...

Får en känsla att han är med oftare än PY, eller......?

Unknown sa...

L5 Per Gessle. jag hade ingen aning om att han har sjungit Listen to your heat som normalt Marie Fredriksson sjunger till.

Aurora sa...

Instämmer, Olle - med klädnypan om näsan.

Vonkis sa...

Olle B
Alla är med oftare än Py (ABBA, Tomas Ledin, diverse Så mycket bättre-deltagare) BAO unt so weiter).

Pappa Johan sa...

Vart skulle Per in

Pappa Johan sa...

Vart skulle Per in

Vonkis sa...

Pappa Johan
Lodrätt fem.

Kjell Sigbjørn sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Olle B sa...

Pappa Johan/
PER Lodrätt 5

Vonkis sa...

Änglagård?

galgbacke sa...

Änglagård sista sommaren

Anonym sa...

Ingen som sett filmen?

galgbacke sa...

Jo jag

Unknown sa...

Änglagård andra sommaren heter filmen

Petra sa...

Rune

Anonym sa...

RUNE

Kjell Sigbjørn sa...

Jo, jag har sätt alla Änglagård-filmerna

Anonym sa...

Rune

galgbacke sa...

Jepp, ANDRA sommaren, ursäkta

Unknown sa...

Rune Andréasson bakom Bamse

Gillis sa...

Nära

Kjell Sigbjørn sa...

NÄRA

Olle B sa...

Melodikrysset Vecka 28 den 12 juli 2014
Halvtid
VÅGRÄTT
V1/
V6/ GLENN-MILLER
V7/ SOMMAREN
V9/ RUNE
V10/
V12/ NÄRA
V14/

LODRÄTT
L1/ ÄNGLAGÅRD
L2/ GREASE
L3/
L4/
L5/ PER
L8/ ANDRA
L11/
L13/

Aggie sa...

små nära ting

Olle B sa...

Hade Lotta varit med nu så hade hon uppmanat oss att *** SPARA ***

Vonkis sa...

Lite småseg uppkoppling och lyssna på webbradion, då hamnar man på efterkälken. Nu först börjar nyheterna för mig.

Olle B sa...

L13/ ÄTA

Gillis sa...

äta

Petra sa...

Äta

Anonym sa...

Någonting att ÄTA

Gillis sa...

år

Gullan sa...

V10 ÅR

Petra sa...

År

Anonym sa...

min

Gullan sa...

L11 MIN gitarr

Petra sa...

Min gitarr

Kjelle sa...

MIN gitarr

Kjell Sigbjørn sa...

MIN gitarr

galgbacke sa...

V 14 Darin

Anonym sa...

Kan det bli darin på v14?

Kjell Sigbjørn sa...

Mi guitarra (heter låten på spanska)

Gillis sa...

Kan det var ANNE-MARIE resp. ROLF

Kjelle sa...

DARIN

Gullan sa...

V14 Japp, DARIN

Vonkis sa...

Någon som kommer på låten till lodrätt tre. Jag sitter och nynnaar med men kommer baske mig inte på vad kvinnan heter.

Anonym sa...

ANNE-MARIE

Gullan sa...

V1 ÄNGLAGÅRD igen?!?! :-)

Unknown sa...

Öppna din himmel med Darin

Anonym sa...

Gråt inte Anne Marie. Ernst rolf

Kjell Sigbjørn sa...

Ernst Rolf har en gång sjungit et visa som heter: GRÅT ICKE ANNE-MARIE
kan det var den dom menar...?

Kjell Sigbjørn sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Petra sa...

Gullan, tänkte det samma

Anonym sa...

Gråt inte ANNE-MARIE

Anonym sa...

Gråt inte, Anne-Marie (?)

Unknown sa...

V1 Änglamark ?

Anonym sa...

V1 Änglamark?

Petra sa...

Änglamark

Gullan sa...

V1 Nej, ÄNGLAMARK :-)

Aggie sa...

Gråt inte Anne-Marie tror jag den heter

Anonym sa...

Änglamark

Kjelle sa...

ÄNGLAMARK

Petra sa...

Tack för idag.

Olle B sa...

Melodikrysset Vecka 28 den 12 juli 2014

VÅGRÄTT
V1/ ÄNGLAMARK
V6/ GLENN-MILLER
V7/ SOMMAREN
V9/ RUNE
V10/ ÅR
V12/ NÄRA
V14/ DARIN

LODRÄTT
L1/ ÄNGLAGÅRD
L2/ GREASE
L3/ ANNE-MARIE
L4/ ROLF
L5/ PER
L8/ ANDRA
L11/ MIN
L13/ ÄTA

Aggie sa...

Tack för idag alla och ha en jättebra vecka....vi sörs

Vonkis sa...

Ted Gärdestad och Darin är också med oftare än Py ;-)

Kjelle sa...

Då var det klart och temperaturen har stigit med 2 grader under tiden. Det är nu 21,5 grader här i Göteborg.
Ha det så bra Vonkis och alla andra kryssare!

Kjell Sigbjørn sa...

Tackar för i dag. Nu ut i skuggan, bara +27 grader i skuggan i dag!

TREVLIG HELG :) på er alla!

Olle B sa...

Tack för idag all kryssarvänner. Vi sörs!

Vonkis sa...

Tack alla som var med i värmen idag :-)

Nu ska jag vara turist. Ta hand om er!