lördag, november 13, 2010

Melodikrysset vecka 45 2010

Välkommen till KryssBloggen

God morgon krysslovers!

Inte har jag glömt att det ska lösas Melodikryss idag inte. Är bara lite sen med blogginlägget idag. Och vet ni vad, nu är jag tillbaka i Sverige och kan skriva åååååååååå

Vad tror ni löjlisar, vinner vi något idag?

Ingen vinst idag och det var nog lika bra för den där fanfaren var rent anskrämlig...

Ok, den där fanfaren är glömd och förlåten när Eldemannen börjkar med att spela Luffarvisan från Rasmus på luffen. Och det var ju Allan Edwall som spelade Paradis Oskar.

Låten, en av många, som Kurt Olsson spelat in heter Kärlek, nål och tråd.

Från en göteborgare med dålig sångröst till en annan, Håkan Hellström sjöng Saknade te havs, inte saknade till havs.

On the road again som Willie Nelson sjöng blev till Jag ser mig om när den översattes till svenska. Så kan det gå.

Morfar har berättat sjöng Stefan Ljungqvist men det var Lasse Dahlquist (observera stavningen)som skrev den.

Solen i havet försvinner
Rodnande himmelen brinner
Stolt mot den flammande purpurridån ser jag Vinga fyr.
Blånande skymning dej tänder
Hjälpande armar du sänder
ut över havet mot sökande skepp som mot hamnen styr.
Hör hur vinden klagar
känn hur det doftar av tång.
Se hur vågen jagar.
Lyssna till Västkustens sång
Morfar har berättat om skepp som har seglat i kvav
om bragder av män som har kämpat sitt liv,
emot storm och hav.

När Eldemannen sa at vi skulle få höra finsk skönsång trodde jag att vi skulle få njuta av M A Numminen. Det fick vi inte. Tror att den finska versionen av Kiss me quick hade fått en annan dimension med Numminen. OCh istället för kyss ville Eldemannen ha in en puss på vågrätt 8.

Till lodrätt 5 spelade Eldemannen Adress Rosenhill.

Åh, Säg ingenting till mig (Kom hem när du vill jag är vaken hela natten) med Melissa Horn. Gillar verkligen den låten. Kan ha lite svårt med Melissa Horn ibland men inte i den här låten.



Vad som spelades till vågrätt nio vet jag inte men mina löjliga medkryssare säger i kommentarerna att rätt svar ska vara sover.
--------
Fick en kommentar att låten heter Schlaf mein Prinz. Tydligen heter den även Prinsen min slumrat i ro och är en vaggvisa, men jag tyckte mest att det lät som Låt mig få tända ett ljus...
--------

Ha ha ha
Undrar vad Frank Sinatra sa när Love and marrige blev signaturmelodi till Married with children, Våra värsta år på svenska. Pappan i familjen heter Al Bundy.

Har någon missat att Jill Johnson är i Nashville och spelar i skivor lite nu och då? Tycker att tidningarna skriver om det så fort hon släpper en ny skiva.

Låten som spelades till lodrätt 3 är tydligen skriven av Owe Thörnqvist men jag vet inte vad låten heter.

Och sista svaret skulle ju vara Mando Diao, precis som medkryssarna skrev i kommentarerna för länge sedan. Låten heter Dance with somebody.

Det var allt för idag det. Tack så mycket alla medkryssare. Nu ska här tokstädas och fotas.

FRA:are – download torrent Piracy HA
Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

258 kommentarer:

1 – 200 av 258   Nyare›   Senaste»
Bettan sa...

Godmorgon!!

Pelle sa...

God morgon!
Undrade var du fanns.

Aggie sa...

Godmorgon Vonkis och ni andra..:)

Vonkis sa...

Bettan
Guten morgen

Pelle
Jag är här, bara lite sen, den tidiga morgonen till trots.

Marie sa...

Godmorgon från ett snöigt, -4 grader och jätteskönt Hammarstrand.
Håller tummen för vinst i dag :-)

Vonkis sa...

Aggie
Godmorgon på dig med!

Vonkis sa...

Marie
-4 och jätteskönt???

Kenny sa...

God morgon! Idag var jag tvungen att springa ner i källaren då min webbradio inte funkar, hmm hur var det nu man gjorde med en FM-radio ;)

Marie sa...

Japp Voniks - faktiskt jättehärligt väder!

Vonkis sa...

Kenny
Tror att det ska finnas en mikrofon där någonstans som du ska prata in i och anropa Eldemannen.

Vonkis sa...

Marie
*skakar på huvudet*

Kenny sa...

Okej jag skall prova det

Lotta sa...

Godmorgon från Malmö :-)

Vonkis sa...

Kenny
Eventuellt måste du även säga Stockholm Motala.

Vonkis sa...

Lotta
Undrade just vart du var :-)

Pw sa...

Guten Morgen Vonkis !! Och Willkommen nach hause...

Vonkis sa...

p-w
Und so veiter mitt viele gemüse kartoffel.

Pelle sa...

V1: Kalle Anka?

Vonkis sa...

Pelle
Eller Pybäc-Kman

Pw sa...

Braten, oder ?? Ont mit viele sause.. Höppes ja..

Kenny sa...

Stockholm--->Motala

Vonkis sa...

p-w
Wa meint er musikalich?

Vonkis sa...

p-w
Wa meint er musikalich?

Roger sa...

God morgon 3 plus & regn i Hamrånge

Vonkis sa...

Kenny
Helt rätt, du får nog in kanalen snart.

Pw sa...

God Morgon till er alla andra också förstås..

Kenny sa...

Nu är det du som stammar

Pw sa...

Vonkis..
Hmmm... Ja vet nich..

Vonkis sa...

p-w
Ja, sannerlich.

Kenny
Absolutativt. Tänkte visa Lotta att det är heeelt ok att göra så där ibland :-)

Och er andra också så klart.

Kenny sa...

Äntligen fick jag in radio Halland

Vonkis sa...

p-w
Vielleicht eine käsekuche gemachen haben?

Vonkis sa...

Kenny
Det var på tiden. Inte ha tillgång till webbradio... *skakar på huvudet*

Roger sa...

Kan ni inte skriva på svenska?

Pw sa...

Jawoll...

Vonkis sa...

Roger
God morgon på dig också.

Marie sa...

Näädå - inte ens e badlakan vann man :-(

Vonkis sa...

Ingen vinst idag heller.

Bettan sa...

jaha ingen vinst....

HOD sa...

HOD is here

Bettan sa...

Allan

Thomas sa...

Allan

Pw sa...

Okey.. Nu Bli re Kryss på Swedisch..

Pelle sa...

V11 Allan Edwall?

Roger sa...

Allan

Marie sa...

Allan

Lasse08 sa...

Allan Edvall

HOD sa...

Allan

Pelle sa...

L12: Nål?

Kenny sa...

L12 NÅL

Vonkis sa...

Vad heter låten?

HOD sa...

?

Marie sa...

Kärlek nål och tråd..

Anonym sa...

Kärlek Nål och Tråd

Aggie sa...

Nål och tråd

Kenny sa...

Jag tror den heter "kärlek, nål och tråd"

Vonkis sa...

Tackar

Marie sa...

Hellström

Kenny sa...

V15 HELLSTRÖM

Pelle sa...

V15: Hellström?

HOD sa...

Hellström

Göran sa...

Goood morning från Lappland denna helg.:)

Vonkis sa...

Pelle
Japp

Vonkis sa...

Göra och HOD
Morgen morgen.

Anonym sa...

hej

HOD sa...

God morgon Vonkis

Vonkis sa...

Anonym
God morgon

Anonym sa...

?

Kenny sa...

V13 ? L14 ?

Aggie sa...

Jag SER mig OM

OE sa...

Jag ser mig om

Alltså SER och OM

Anonym sa...

Jag SER mig OM

Pw sa...

Ser och Om

HOD sa...

Kör/om föreslår min fru

Anonym sa...

ingen som kan?

Göran sa...

jag SER mig Om har jag hittat

Anonym sa...

Jag ser mig om

Vonkis sa...

Av någon anledning kan jag inte skriva i själva blogginlägget...

Kenny sa...

Tackar det hade jag aldrig fixat själv

HOD sa...

Lasse Dahlkvist

Pelle sa...

Lasse Dahlquist?

Aggie sa...

Lasse Dahlqvist

HOD sa...

Se vad bra det går när frugan är med...

Reine sa...

Lasse Dahlqvist

Lotta sa...

Är det Q eller K

Aggie sa...

Q uch U

Anonym sa...

Dahlquist

Pw sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Janne sa...

Dahlquist skall det vara

Kenny sa...

V10 puss

Pw sa...

V10 Puss..

Pelle sa...

V10: Kuss?

Lotta sa...

Aggie & p-w
Vilket av det är det nu? :-)

Marie sa...

text och musik på V6 & L4 är gjord av Harry Blomquist

Engeln sa...

Puss

Pelle sa...

Jag menar ju en PYSS

Anonym sa...

Oh! Rauli "Badding" Somerjoki
"Suukko vain"

Pw sa...

Naturligtvis har Aggie RÄTT som vanligt...Hmmm... (ska bättra mej..)

Lotta sa...

Då är det alltså DAHLQUIST???

Y sa...

Lasse Dahlquist

Anonym sa...

Uj uj så vackert med finska språket.

HOD sa...

Puss förstås

Pw sa...

Lotta..
Japp..

Lotta sa...

Man tackar

Kenny sa...

V8 ÅL?

Engeln sa...

Adress

Anonym sa...

Adress Rosenhill

Pw sa...

Adress

Aggie sa...

Adress Rosenhill

Janne sa...

adress rosenhill

Anonym sa...

ADRESS Rosenhill

HOD sa...

Povel Ramel, men vad heter den...

HOD sa...

Tack, det är inte klokt vad snabba ni är...

Vonkis sa...

Missade sista frågan innan nyheterna. Vad frågade Eldemannen, vart ska svarte in och vad hette melodin? Många frågor blir det :-D

Kenny sa...

V5 ADRESS ROSENHILL SKALL DET VARA

Vonkis sa...

Kenny
TACK SÅ MYCKET!

Kenny sa...

L5 SÅKLART

Pw sa...

Vonkis..
Adress...

Anonym sa...

Melissa Horn

Göran sa...

Melissa Horn

HOD sa...

Maritza Horns dotter?

Vronkan sa...

Aah, Melissa Horn.. Ljuvliga röst.

Anonym sa...

V1 Mando Diao?

Bettan sa...

vart ska detta in??

Kenny sa...

V1 MANDO-DIAO

Pelle sa...

V1: Mand Diau?

Vronkan sa...

V1: Mando Diao? :)

Lasse08 sa...

Melissa horn

Kenny sa...

L3 OVE?

HOD sa...

Det är fantastiskt vad mor och dotter låter lika. Äpplet faller inte långt från trädet...

Aggie sa...

Lodrätt 2 blir nog Nashville

Janne sa...

sover

Anonym sa...

vågrätt 1: Mando Diao?

HOD sa...

Nu hörde jag visst inte frågan...

Kenny sa...

Vad är svaret på V9?

Anonym sa...

sover?

HOD sa...

Tack, så går det när man sitter och sover...

Göran sa...

Gissar också på Mando diao kom inte på stavningen bara.:)

Kenny sa...

AL

Vonkis sa...

Al Bundy!

Anonym sa...

AL

Lotta sa...

Al Bundy

HOD sa...

Al, eller...

Pw sa...

Hmmm.. Va å hämtade en kopp kaffe.. De skulle ja inte gjort.. För nu kom den 1år gammla 6.5 kilo tunga Kattungen in dy blöt,, Och la sej naturligvis på krysset, som va skrivit med bläck.. Bara att söka upp en ny tidning och börja om...

Vonkis sa...

Hur blev det sover på v9?

Roger sa...

ove törnqvist på L3 ?

Anonym sa...

Nashville stämmer nog på L2, kommer det en Jill Johnson-låt tro?

Kenny sa...

Det undrar jag med vonkis????

Aggie sa...

*skrattar åt p-w*

Vonkis sa...

p-w
Inte hade jag gjort så där inte...

HOD sa...

Så där, då var krysset klart då!

Marie sa...

Hihihi, L2, kan det bli Nashville?? :-D

Kenny sa...

Vänta lite HOD V3 är kvar

Vonkis sa...

Ni är så himla bar på att gissa i förväg! Det verkar som att jag aldrig kommer att få in Py Bäckman i krysset...

Anonym sa...

V1 schlaf meine prinzen med papabues viking jazz band

Pw sa...

Aggie & Vonkis..
Tack för ALL förståelse från eder..

Lotta sa...

p-w
hahahah

Vonkis sa...

Anonym 10:44?

Aggie sa...

Kan det bli OWE Thörnkvist eller OVE Köhler..:)

Kenny sa...

eller oxe på V3

Aggie sa...

p-w.....vi är alltid till din tjänst..:)

Aggie sa...

ja...oxe kan det bli oxå.....

Anonym sa...

Vonkis

V1 Överättning: Sov min lilla prins

Malin sa...

Mando Diao på V1 ??

Aggie sa...

Blev OWE...:)

Tack för idag alla och en jättekraaaaaaaaaam...Vi ses....

Anonym sa...

? v w

HOD sa...

Kenny, V3?

Bettan sa...

anonym 10:46 du menar V9 väl

Göran sa...

Vonkis, är vi bar? Hur kan du se det.:)

Kenny sa...

rätt så Malin

Lasse08 sa...

vilken ove blir det

Anonym sa...

Vonkis, nu förstår jag varför du undrar
det ska ju vara V9 så klart

Bildtroll sa...

Blir inte klok på v9, heter inte låten "låt mig få tända ett ljus"
var kommer sover in då?

Pw sa...

Lotta..
Skratta in`t åt en sådan hämsk tragedi...

Lotta sa...

Ja... V el W

Kenny sa...

var det owe på V3?

Vonkis sa...

Anonym 10:48
Då är jag med i matchen igen :-D
Tack så mycket.

HOD sa...

Jag missade inledningen idag. Var det någon här som vann något?

Lotta sa...

hahahaha du e rolig du p-w

Anonym sa...

Kenny: Det är Lodrät 3...

Anonym sa...

Owe Thörnquist stavar sitt namn utan z.

// Masen

Vonkis sa...

Bildtroll
Det är tydligen en tysk låt från början dom heter schlaf meine prinzen.

Janne sa...

9 Prinsen min slumrat i ro blir sover

Vonkis sa...

Masen
:-D

Lasse08 sa...

Ok fortfarande ingen klar het varför det blir sover på nian samt vilken Jävla ove eller owe

Anonym sa...

V9 låten heter Sclafe mein Prinzchen, shlaf ein

Kenny sa...

Vågrätt eller lodrätt jag har alltid svårt att skilja dom åt ;o)

Bildtroll sa...

Aha

Lotta sa...

anonym
Z?????

epsilon sa...

Tack för idag. Stor hjälp som alltid.

Lasse08 sa...

ok då har jag lugn i själen vad det gäller sover tack

HOD sa...

Owe Törnquist med dubbel-v (w)precis som jag...

Anonym sa...

Vad är svaret på V.1 ?
/Linda

Vonkis sa...

Vad hette låten av Owe T?

Kenny sa...

Vilken o*e var det nu, han med v eller han med w?

Anonym sa...

V8 hängde jag inte med på

Vonkis sa...

Anonyma Linda
Mando Diao

Lotta sa...

MKT lustigt har aldrig hört låten förut, nu har jag hört den både igår på Idol & idag nu:-D

Pw sa...

Lasse 08..
Owe.. Å de är ja bestämt säker på..

Vonkis sa...

Anonym 10:53
v8 ska vara Al (Al Bundy)

Kenny sa...

anonyma LInda V1 är Mando-Diao

«Äldst ‹Äldre   1 – 200 av 258   Nyare› Senaste»