lördag, oktober 18, 2014

Melodikrysset vecka 42 2014

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och andra!

Det är lördag igen och det här är inte bara lördagen då det är 66 dagar kvar till jul, det är även den nästnäst sista lördagen i den här lägenheten. Så nu vet ni det.

För övrigt hoppas jag på Py i dagens kryssplan så Eldemannen lär väl starta med lodrätt nio eller långa lodrätt två och krossa alla sådana förhoppningar på en gång.

Äntligen på väg av Ted och Kenneth Gärdestad, med Håkan Hellström.

Hm, känner verkligen igen melodin men kommer inte på vad den heter. Sitter här och nynnar med men vad hjälper det.
--------
Olle B kom på att det var Räkna dom lyckliga stunderna blott vi fick höra.
--------

Sedan blev det Alpens ros.

Åh, Dunderklumpen! Den måste jag se om. Det var Jätten Jorm vi fick höra sjunga.

En skivklassiker sa Eldemannen och det är bara att hålla med.
1968 tävlade Claes-Göran Hederström i Melodifestivalen med Det börjar verka kärlek, banne mig och han vann.

Ingen annan än Bette Midler ska framföra The Rose, med eller utan sång. Gissar att den svenska titeln blev Rosen.

I Melodifestivalen 2014 gjorde Martin Stenmarck tävlingscomeback med När änglarna går hem. Han tog sig till Andra chansen men där tog det stopp.

Owe Thörnqvists Ett litet rött paket med vita snören.
Har för mig att den gjordes om av Sven-Ingvars som sjöng ett litet grönt paket i någon reklafilm för posten.

Trippelfråga och jag ville spontant säga att det var Kurt Olsson och Damorkestern som sjöng Itsy Bitsy men jag gissar att det är Lill-Babs Svensson Eldemannen är ute efter.
Det är en itsy bitsy teenie weenie yellow polka dot bikini
en prickig baddräkt där midjan är bar


800 grader med Ebba Grön!

Han är så söt när han sover med fantastiska Lill Lindfors, heter i original Hon är så söt när hon sover och är en av Bo Kaspers Orkesters låtar.

Så fick vi oss lite Rufus Wainwright, tack och lov inte Hallelujah som är totalt sönderspelad, istället fick vi lyssna på Out of the game från albumet med samma namn.

So long med ABBA. Ständigt denna ABBA. Någon gång ska jag kolla hur många gånger ABBA eller Benny Andersson är med i krysset på ett år...

Då var dagens kryss löst och inklickat. Tack alla som var med idag. Ta hand om er så sörs vi nästa lördag igen. Nu ska jag packa krukor, gå igenom kartongen med julsaker och eventuellt gå iväg med lite grejer till Myrorna.

Facit i kortversion
L 1 Hellström
V10 Räkna
Lll Alp
L 2 Dunderklumpen
V 1 Hederström
L 4 Rosen
L 5 Martin
V 7 Ett
V 8 Svensson
V 9 En
L13 En
L 9 Ebba
V14 Bo
V 6 Lindfors
L 3 Rufus
V12 Abba


Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

152 kommentarer:

T sa...

Testing 1... 2... 1... 2...

Olle B sa...

God morgon från ett mulet Stockholm.
Har nyss avnjutit en hotellfrukost på Sergel Plaza.
Nu blir det melodikryss innan det bär av ut på "stan".
Det blir inga sammanfattningar från mig idag eftersom jag löser krysset från "paddan".

Anonym sa...

Godmorgon från ett grått Uppsala

Vonkis sa...

T
Du sörs :-)

Olle B
Mmm, hotellfrukost.

Anonym 9:38
God morgon!

Unknown sa...

Godförmiddag från regnigt Värmland. Inga UDOs i Stockholms skärgård än?

Vonkis sa...

Olle B löser på padda idag och Bettan jobbar. Någon annan som kan sammanfatta vid halvslaget och när krysset är färdiglöst idag?

Vonkis sa...

kent hasselgren
Ha ha ha. Det första jag associerade med när du skrev sådär var U.D.O. Men så kom jag på att det nog handlade om den där jakten tidningarna skrivit om :-)

T sa...

vonkis:
Självklart ställer jag upp denna gång med sammanfattning vid halvslaget, medan Olle B chillar på Sergel Plaza och Bettan jobbar.

Unknown sa...

Tyvärr inte hårdrock...
Min jobbkompis o jag hade tjaffs om UFOs och sånt.
Så hon föreslog Unidentified Drowning Objects...

Aurora sa...

Godmorgon! Ny taktik Vonkis - att förutse att Py-chanserna krossas? Som vanligt backar jag dej och tror inte på varken Stefan eller Demert på L5.
Men - äggen i stekpannan har solsidan upp, och DET piggar upp!

Vonkis sa...

T
Tokbra!

kent hasselgren
Ha ha ha ha ha

Vonkis sa...

Aurora
Sannerligen, taktiken att bara hoppas på Py i krysset har ju inte fungerat så bra.
Ägg i stekpannan, är det kanske det man menar när man pratar om Sol inne? (Sol ute sol inne etc.)

Olle B sa...

Kent H/
Jag gissade på Unidentified Diving Object.

Unknown sa...

God morgon från Oslo, kaffe och kaviar och ostmacka i ett regn och rusk väder. Elvärmen måste vara på. Får se vad Eldemannen har hittat på idag.

Janne sa...

God morgon från GBG "seket värr"det varit i flera dagar något bättre just nu

T sa...

Känns bra.

Unknown sa...

Nu klev Bollebygd in

Unknown sa...

Olle: Kan nog ändra, har inte snackat med SAOL än. :)

Jo sa...

Morron från Borås. Mulet igen, men det är ju höstfint ute i alla fall!

Vonkis sa...

Thomas Lidforss
Jag är nog lite udda men det lät mysigt med regn och rusk.

Janne
Ja, ni där nere verkar ha fått er beskärda del av regnrusk nu.

Jens Nilsson
Bra dä!

Unknown sa...

Då kör vi hårt igen. Strålande sol i Dalarna.

Göran sa...

God morgon från ett mulet Åkersberga.

Unknown sa...

Oupps... Allvarliga saker!

Vonkis sa...

Jo
Det är sannerligen höstfint ute nu.

T sa...

Bra att Eldeman dömer ut appen Shazam. Då kanske mediadrevet upphör.

Vonkis sa...

Åke Finn
Wroom wroom :-D

Göran
Guten morgon!

kent hasselgren
???

Ina sa...

God morgon från ett grått -4gradigt Norrbotten, men det kan bli sol ser det ut som

Vonkis sa...

T
Som han sa, det är inte ofta det är låttiteln en skriver in i kryssplanen.

Anonym sa...

PY på V12, L13, V14

Vonkis sa...

Ina
Huu, minugrader. De är jag gärna utan ett tag till.

Pappa Johan sa...

God Morgon alla fuskare, ;), från ett mulet Väsby

Vonkis sa...

Anonym 10:07
Tänk om vi får skriva in Py på alla tre ställen, som kompensation för alla veckor vi varit utan henne.

Vonkis sa...

Pappa Johan
Vi är både fuskare och löjliga men trevligt har vi.

Vonkis sa...

Nu är det länge sedan vi fick ett nytt alster i VInnarcirkeln.

Göran sa...

Som vanligt ingen vinst

T sa...

Hellström

Göran sa...

Mest skrammel, var är sången?

Vonkis sa...

Göran
Men snart så.
Kanske.

T sa...

AJ

Janne sa...

rosor?

Kjell Sigbjørn sa...

God Morgon - lite försenat!

Unknown sa...

Vem kör appen på denna?

Unknown sa...

?

Janne sa...

bara en gisning

Unknown sa...

Jag är Pappa Johan

Olle B sa...

Kan det vara?
Räkna dom lyckliga stunderna blott.

Anonym sa...

Räkna

Ina sa...

Räkna?

Vonkis sa...

Olle B
Ja just det! Tack!

Göran sa...

Alpens ros är det

Unknown sa...

ALP?

Janne sa...

alp

Unknown sa...

Det måste bli ALP

Anonym sa...

DUNDERKLUMPEN

Unknown sa...

Dunderklumpen

T sa...

Oj oj oj

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Unknown sa...

Sorry, men den där Shasam ger jag inte mycket för. Lyckas man lösa krysset med den så är det värt en eloge! Fail...

Aurora sa...

Tack, Eldeman! Älskar den filmen!

Kjelle sa...

HEDESTRÖM

Unknown sa...

Hederström

Anonym sa...

-eNs-

T sa...

Hederström
Helt säker!

Unknown sa...

Hederström

Kjell Sigbjørn sa...

Claes Göran HEDERSTRÖM

Göran sa...

Det var på den tiden då det var en riktig orkester i melodifestivalen.

Kjelle sa...

Bor inte han i samma stad som dig Vonkis?

Unknown sa...

ROSEN

Göran sa...

Rosen, dock inte med Arne Qvick

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Hm, jag vet inte men första gången Melodifestivalen avgjordes här i Norrköping var han en del av pausunderhållningen.

T sa...

AJ

Jo sa...

Åh, den här ville jag så gärna kunna sjunga fint när jag var liten. Satt och malde texten om och om igen, kommer jag ihåg. Vackert blev det dock aldrig! 😊

Anonym sa...

rosen

Unknown sa...

Han bor i Norrköping Kjelle

Jo sa...

På tal om fusk mm... alla kanske inte har vänner eller familj att lösa med? Eller några vänner/familj som vill lösa kryss helt enkelt. Då är väl detta en alldeles underbar lösning som Vonkis har skapat? 😊

T sa...

vonkis:
Oj oj oj! Hur ska jag nu kunna halvleksuppdatera utan att tjuvtitta. Jag blir en riktig "fuskare!"

Göran sa...

Markus?

Unknown sa...

MARTIN

Kjell Sigbjørn sa...

ROSEN

Bette Midlers låt "The Rose"

T sa...

Magnus
Magnus Carlsson alltså!

Unknown sa...

Fan vad min app=hjärna är bra idag!

Göran sa...

Ja, martin stenmarck är det väl

Unknown sa...

DET är Martin Stenmark

Anonym sa...

Är det MARTIN STenmark?

Anonym sa...

Är det MARTIN STenmark?

Aurora sa...

Stenmarck

Unknown sa...

Martin Stenmark med När änglarna går hem

T sa...

Martin Stenmark menar jag. Här är halvleks-uppdateringen:
L 1 Hellström
V10 Räkna
Lll Alp
L 2 Dunderklumpen
V 1 Hederström
L 4 Rosen
L5 Martin

Vonkis sa...

Jo
Du har helt rätt i, många som inte tänker på det.

Vonkis sa...

Aurora
Här kan du njuta av Jätten Jorm igen :-)

Vonkis sa...

T
Det gick ju bra det där :-)

T sa...

vonkis:
Det gick ju bra! Eller? Med lite fusk.

Janne sa...

ett

T sa...

ETT litet rött paket

Göran sa...

Ett litet rött paket med vita snören

Jo sa...

Vonkis: Det är i alla fall så jag ser denna grupp. Ville jag fuska finns det många enklare sätt! Det är ju trevligt att lösa "ihop"!

Göran sa...

Låter som Spotnicks

Aurora sa...

Tack för omtanken, Vonkis, men.... 'Not Found' får jag...

Jo sa...

Min egen familj är inte till så mycket hjälp direkt. Med en ettåring som röjer runt är jag glad om jag ens hör frågorna!

Unknown sa...

Ett litet rött paket - Sven Ingvars men skriven av Ove Thörnqvist

Olle B sa...

Jo och Vonkis/
Håller helt med er.

T sa...

Svensson
En
?

Gullan sa...

V8 Svensson
V9 Tiny
L13 En

Anonym sa...

Svensson - alltså lill-babs

Unknown sa...

Lill-babs Svensson. En och en tror jag.

Jo sa...

...om det bara var svaren jag ville ha här hade jag ju aldrig "gett mig tillkänna", bara tjuvläst!

Unknown sa...

E B B A!!!!!!!!!!!!!!!

Unknown sa...

Nu blev det förvirrat!!!!!

Unknown sa...

Jag har bara två rutor i V9

T sa...

EBBA Grön så klart. Helt säker på det!

Gullan sa...

Tog fel på V9 och L) förut :-)
L9 EBBA

Kjelle sa...

Kan det bli LINDFORS på L6?

Unknown sa...

OK 2*EN

Unknown sa...

V 12 ABBA så det så!

Gullan sa...

V12 ABBA ?

Unknown sa...

V12 ABBA?

Kjelle sa...

BO

T sa...

Lindfors
Bo

Unknown sa...

LINDFORS
BO

Gullan sa...

V6 Lindfors
V14 Bo

Gullan sa...

L3 RUFUS?

Vonkis sa...

Vet inte hur Eldemannen räknar orden men jag skrev EN som både tredje och elfte bokstav.
Det är en itsy bitsy teenie weenie yellow polka dot bikini
en prickig baddräkt där midjan är bar

Göran sa...

Blir det inte 3:e och 12:e ordet i itsy bitsy .... ?? Sa' inte Eldemannen 11:e?

Vonkis sa...

Göran
Håller tummarna!

T sa...

RUFUS Wainright

vonkis:
Tack! Lite stissigt är det dock.

Anonym sa...

RUFUS

Gullan sa...

Japp Rufus Wainwright

Anonym sa...

L 3 Rufus

Anonym sa...

Polkadot är ett ord = prickig

Ina sa...

Tack för idag och ha en skön lördag

Unknown sa...

Anders är ju förkyld, svårt att räkna då!

Unknown sa...

Out of the game med Rufus

Unknown sa...

Jag har tomt på L11

Anonym sa...

ABBA

T sa...

11:e bokstaven får du ihop så här. Det är bara att räkna på ordföljden:
Det är en itsy bitsy tiny weeniee bikini. Det är en prickig baddräkt.

Anonym sa...

L11 = ALP

T sa...

Näh, inte ABBA nu igen! V*FAN e de frågan om?
vonkis gör ett bra jobb!

Kjell Sigbjørn sa...

ABBA

Unknown sa...

So Long med Abba och ha en bra helg allesammen

Jo sa...

Pappa Johan: Alp skulle in där!

Unknown sa...

Over and out, tack för idag, syns next week again.

Jo sa...

Tack för idag! Ha en fin helg!

Olle B sa...

Tack för idag alla fuskare.
Sörs nog nästa lördag.

T sa...

L11 APP gissar jag. Det ligger i tiden.

Vonkis sa...

Med tanke på titelmelodin till Melodikrysset, Ju mer vi är tillsammans, borde väl ingen ha något att säga om att vi är tillsammans varje lördag och löser krysset ihop :-)

Vonkis sa...

Tack för idag allihopa. Ta hand om er så att vi kan vara tillsammans nästa lördag också.

T sa...

Full tid:
L 1 Hellström
V10 Räkna
Lll Alp
L 2 Dunderklumpen
V 1 Hederström
L 4 Rosen
L 5 Martin
V 7 Ett
V 8 Svensson
V 9 En
L13 En
L 9 Ebba
V14 Bo
V 6 Lindfors
L 3 Rufus
V12 Abba

Kjell Sigbjørn sa...

Tack för i dag och trevlig HELG !

Janne sa...

Tack för idag och all hjälp jag tyckte det var svårt vi sörs nästa vecka

Göran sa...

Tack för idag.

T sa...

vonkis:
Det gick väl bra att vara stand-in för Olle B och Bettan? Eller? Är själv ganska nöjd.

Vonkis sa...

T
Det gick himla bra :-)