lördag, september 19, 2015

Melodikrysset vecka 38 2015

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar!
Frukosten är intagen, radion igångsatt och kryssplanen framtagen, så nu kör vi (om en liten stund i alla fall)!

Det finns sämre starter på krysset än Angela med Ted Gärdestad.

Wake me up med Avicii, mindre känd som Tim Bergling.

Taubes Sommarnatt går även under namnet Kom i min famn.

Lite Sun street med Katrina and the waves på det då.

Mmm, Robert Broberg med Jag vill aldrig att sommar'n ska ta slut. Fast det är rätt mysigt med höst med.

Vill ni se en stjärna?

The Moniker tävlade i Melodifestivalen 2011 med Oh my god! och slutade trea efter Eric Saade och Danny.

James Bond, Diamonds are forever, så vi skriver in diamanter på vågrätt 12.

Que sera sera med Doris Day fick den svenska titeln Det som sker det sker.

Lennart Palm spelar Flickorna på TV2orgel.

Så fick Eric Sadde också vara med idag, han tävlade med Sting i årets melodifestival.

Tänkte först på Pomp and circumstance men det ar det ju inte. Kanske var det Stars and stripes?

Då var krysset löst och inklickat. Tack för idag alla som var med. Ta hand om er så sörs vi om en vecka igen.

Facit i kortversion
V 6 Ted
L 6 Tim
L 4 Kom
V 4 Katrina
L 2 Broberg
L 5 Ni
V 9 En
L 3 The Moniker
L 8 Elva
L 1 James Bond
V12 Diamanter
V 7 Sker
V 3 TV
V10 Orgel
L 9 Eric
V11 And


Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

100 kommentarer:

Olle B sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner.
Tynderö, +11 grader, några få moln på himlen.
Jag gör inga förhandsgissningar idag, Eldeman förstör ju hoppet på en gång.
Nu väntar frukost först. Vi sörs snart

Unknown sa...

God morgon alla kryssarvänner från ett soligt Kungsladugård i Göteborg. Vi har tre Py-chanser och två Bäckman-chanser idag.

Vonkis sa...

Olle B
Det är en speciell förmåga han har Eldemannen. Nästan som en superkraft.

Vonkis sa...

Peter Larsson
Och jag håller tummarna för allihop.

Petra sa...

Godmorgon från ett soligt Stråvalla. Har precis avklarat näst sista husvagnsfrukost för denna säsong.

Unknown sa...

Morsning korsning, strålande väder i Dalarna, än så länge. Tyvärr blir sändningen live idag vilket jag inte gillar.

Vonkis sa...

Petra Linusson
Blev det en extralång säsong i år?

Åke Finn
Nja, det bruka tendera att bli väldigt lätt när det är live.

Janne sa...

god morgon från ett varierande väder med solglimtar mellan molnen i GBG

Aurora sa...

Godmorgon.
Instämmer med Olle, konstaterar ändå att Peter har helt rätt och suckar i samförstånd med Åke.
Kökspersonalen har frukosten klar, så läget är under kontroll ändå.

Vonkis sa...

Janne
Låter samma som här.

T sa...

Schwosh............ här kryper jag upp ur honungsburken

Unknown sa...

Janne
Roligt att ni har sol även i Kallebäck!

Vonkis sa...

Aurora
:-D

Vonkis sa...

T
Egna bin?

Unknown sa...

Nu är vi redo. 14,9 grader blåser men sol

T sa...

vonkis:
Nej, inte egna bin, mindre risk för att jag blir stungen då.

Olle B sa...

Här kommer lösningen från förra veckan.
Saxat ur Vonkis MX-blogg.

Facit i kortversion
V 9 Avundsjuka
V13 Nanne
L 4 Rio
L10 De
L11 Janeiro
V14 Kairo.
L 8 Sanne
L 5 Du
L 7 Ros
V 1 Fitzgerald
V 6 Armstrong
L 1 Fragancia
V12 Cats
L 2 Timbuktu
L 3 Got

T sa...

Idag blir det Dagmartaerte från Kvickly i Helsingör till bryggkaffet. Men jag har redan fått i mig en kopp från espressobryggaren

Vonkis sa...

peter B Svensson
Så länge det finns sol så :-)

T
I och för sig :-)

Jo sa...

Morrn, morrn från ett halvmeter Borås!
Idag blir det nog enkelt, vilket passar bra då sonen studsar kring benen. Inte enkelt att lösa knepiga frågor då... :)

Vonkis sa...

T
Jag körde mitt fika igår. En väldigt god smörgåstårta följt av en mindre god potatisbakelse.

Vonkis sa...

Jo
Nej, verkligen inte :-)

Petra sa...

Ted gärdestad

T sa...

Ted Gärdestd

Unknown sa...

Ted

Olle B sa...

Jo/
Vad menas med ett halvmeter Borås?

Petra sa...

Vonkis/ inte längre än andra, i mitt tycke för kort men det dröjer inte länge förrän det är vår igen.

Olle B sa...

Kunde inte hålla mig.
L3/ Gissning THE-BEATLES

Petra sa...

Tim

Olle B sa...

Vad var det jag sa. Jag skall hålla mig från gissningar
L6/ TOM

Olle B sa...

TIM menade jag Sorry

Vonkis sa...

L 6 Tim Bergling.

T sa...

TIM Bergling i Avicii
vonkis:
Men vonkis, fika måste man ha varje dag!

Unknown sa...

Nu är vi redo. 14,9 grader blåser men sol

Unknown sa...

Nu är vi redo. 14,9 grader blåser men sol

Vonkis sa...

T
Nja, blir lite väl dyrt för min del :-)

Ina sa...

God morgon från ett blött regnigt Norrbotten, Just nu är det uppehåll, igår vräkte det ner. Tur att man har tak över huvudet. lycka till alla

Vonkis sa...

Ina
Det får vi verkligen vara tacksamma över, taken över våra huvuden alltså.

T sa...

Kom, i kostervals slå din runda arm om min hals. Ja, dej föra får, hiohej, va' dä' veftar å' går. Kostervalsen går, lek å smek blir i skrever å' snår. Ja' ä din,

Jo sa...

Haha, Olle, det var tänkt att stå halvmulet, men autocorrect i kombination med splittrad moder skrev nåt helt annat :)

Olle B sa...

L4/ Kom i min famn

T sa...

När jag sa tryck på kaffeknappen, då sa min fru "kaffeknapparna!" Pluralis alltså. Det gäller att inte snubbla på orden minsann

Janne sa...

det var inte kostervalsen?

Vonkis sa...

T
Kom du ihåg timern idag?

Petra sa...

Katarina

Peter Pijpare sa...

Katrina

Olle B sa...

V4/ KATRINA

T sa...

KATRINA AND THE WAVES kunde jag utan fruns hjälp!

Anonym sa...

L04: http://enn.kokk.se/?page_id=21552

T sa...

Snart blir det klassiskt och då får Olle B:s fru rycka in

Unknown sa...

Katrina

Familjen Kjellman sa...

Katrina

Olle B sa...

Vonkis/
L4/ KOM I MIN FAMN

T sa...

Janne
Tack! Kom i min famn alltså

Aurora sa...

Nej Janne, Olles lösning är den rätta.

T sa...

BROBERG, Robban

Aurora sa...

Tack, Eldeman!

T sa...

Kaffebryggaren knastrar så högt så det går knappast att höra frågan. MEN NU LIGGER DAGMARTAERTEN PÅ FATET

Vonkis sa...

Olle B
Ja, men så dumt av mig :-)

Janne sa...

Ni En

Olle B sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
T sa...

Vill ni se en stjärna
vonkis:
frugan rusade upp och tryckte även på timern när jag sa "tryck på kaffeknappen." Singularis alltså. Vilken tur!

Anonym sa...

Vill NI se EN stjärn

Janne sa...

Olle ord 4 inte 3

Olle B sa...

Melodikrysset V38, 19 september 2015
Halvtid
VÅGRÄTT
V3/
V4/ KATRINA
V6/ TED
V7/
V9/ EN
V10/
V11/
V12/

LODRÄTT
L1/
L2/ BROBERG
L3/
L4/ KOM
L5/ NI
L6/ TIM
L8/
L9/

Janne sa...

Göran Svenning och David Hellström är kostervalsens upphovsmän

Unknown sa...

The Moniker
2011

Petra sa...

The Moniker

T sa...

The Moniker
Elva efter 2011
kunde min fru

Peter Pijpare sa...

Moniker
Elva

Olle B sa...

L3/ THE-MONIKER
L8/ ELVA

T sa...

James Bond
Diamanter

Olle B sa...

L1/ JAMES-BOND
V12/ DIAMANTER

T sa...

Vilken konstig inspelning!
Och nu trafikinformation. Om ett föremål som ligger på väg 111

Bildtroll sa...

Undrar om dom skall köra ett svårt kryss någon gång, he, he...

Anonym sa...

Sker

Unknown sa...

Sker

T sa...

Olle B:
Detta vet du:
Que Sera Sera var också namnet på USA:s flottas flygplan R4D (Douglas DC-3) som användes i "Operation Deep Freeze II" 1956.

T sa...

TV
ORGEL

Petra sa...

Erik

T sa...

En hemvävd stillsam tös / Que sera sera

ERIK

Olle B sa...

L9/
ERIC

Vonkis sa...

Eric med c.

Janne sa...

c eller k?

Unknown sa...

And

Vonkis sa...

Janne
C

Olle B sa...

Stars AND Strips

Olle B sa...

Melodikrysset V38, 19 september 2015

VÅGRÄTT
V3/ TV
V4/ KATRINA
V6/ TED
V7/ SKER
V9/ EN
V10/ ORGEL
V11/ AND
V12/ DIAMANTER

LODRÄTT
L1/ JAMES-BOND
L2/ BROBERG
L3/ THE-MONIKER
L4/ KOM
L5/ NI
L6/ TIM
L8/ ELVA
L9/ ERIC

T sa...

AND eller END?
Ni sitter väl kvar och lyssnar på reprisen

Olle B sa...

Naturligtvis skulle det stå Stars AND Stripes

T sa...

V7 Vad som sker det sker

Petra sa...

Tack för idag, rätt enkelt idag, var bara några få jag inte kunde men de kunde ni så tack för hjälpen. Ha en fortsatt trevlig helg.

Unknown sa...

Tack för idag alla så sörs vi nästa vecka. I em hejar vi på Häcken mot AIK.

Olle B sa...

Jag tackar Vonkis och alla kryssarvänner för denna gång, vi sörs.

T sa...

OK, skrev fel, ERIC med C så klart. Tack! Tack också Olle B för Stars and Stripes

Jo sa...

Tack för idag! :)

Aurora sa...

Nu kryper jag ner igen, tack för idag!

T sa...

Kryssat & Klart. Tack vonkis och alla andra X-proffs! Solen lyser i Helsingborg, 17 grader Celsius, det tycks bli en fin dag.

Vonkis sa...

Tack för idag hörni. Vi sörs om en vecka igen.

Janne sa...

tack för idag vi sörs nästa kryss