lördag, september 09, 2017

Melodikrysset vecka 36 2017

Välkommen till KryssBloggen

God morgon fina löjlisar och olöjlisar. Idag är det Höstmarknad på Färgargården här i Norrköping. Jag har tänkt besöka den men är lite tveksam med tanke på vädret. Om jag åker kan jag tyvärr inte lösa krysset med er men ni brukar ju fixa det bra ändå i kommentarerna. Men men, har som sagt inte riktigt bestämt mig än.

---
Nästan 12 timmar är det dags för mig att melodikryssa. Nu kör jag.

Sång på samiska, Pippi Långstrump är med och sjunger om prickigt sommarskinn i Och nu så vill jag sjunga.

Melodin heter Wonderful Copenhagen, vi ska till Köpenhamns huvudstad Köpenhamn. Nu för tiden behöver vi ju id eller pass för att ta oss förbi de där id-kontrollerna som regeringen envisas med att ha.

Zara Larsson med Don't let me be yours.

Satsen från Má vlast (Mitt fosterland) och floden heter Moldau och den flyter bland annat genom Prag i Tjeckien.

Det var Miss Saigon som den sköna sången kom ifrån.

Signaturen till Fem myror är fler än fyra elefanter. Ett väldigt bra program som håller än, jag har visat den för mina elever och de har gillat den

Nostalgidos var rätt ord att använda för Glenmark, Eriksson och Strömstedt, GES. Tycker faktiskt att deras låter funkar rätt bra fortfarande.

As times goes by som spelades av Sam i Casablanca.

NU snackar vi nostalgitripp! Bryan Adams med (Everything I do) I do it for you från storfilmen Robin Hood: Prince of Thieves. Åh vad kär jag var i Kevin Costner.

Jaha, mer Pippi Långstrump. Hon sjöng Sjörövar Fabbe i filmen Pippi Långstrump på de sju haven.

Nicole Kidman sjöng Something stupid med Robbie Williams.

Nej, nu har han lite väl dålig fantasi Eldemannen. Två låtar från Pippi Långstrump och så både Zara Larsson och Zarah Leander i samma kryss. Och allt detta avslutas med en icke-dubbel-dubbelfråga.

Sista var Bruce Springsteen med Streets of Philadelphia från filmen Philadelphia där Tom Hanks spelar huvudrollen som HIV-positive Andrew Beckett.

Då har även jag löst dagens kryss då så nu är det inklickat. Vi sösrs igen nästa lördag, då ska jag vara med live igen.


Snabbgenomgången
L10 Pippi
L 5 Id
V13 Pass
L 1 Zara
L 8 Larsson
V10 Prag
V 9 Miss
V15 Saigon
L14 Fem
L12 GES
L11 Sam
V 7 Robin
V 6 Hood
V14 Fabbe
L 2 Robbie
V 1 Zarah
L 4 Tom
L 3 Hanks


Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

84 kommentarer:

Olle B sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner.
Höstmarknaden hinner du ju efter krysset också.

Tynderö!
Mulet, regn till och från, +10.
Jag slipper Sverigevädret nu i 2 veckor, och ni slipper mig.
Åker till Österrike via Sollentuna, Malmö, Berlin och Prag
För att slutligen stanna 1 vecka i Bad Gastein

Petra sa...

Godmorgon från husvagnen i Stråvalla. Här regnar och ingen ljusning i sikte. Ikväll skall vi ha kräftskiva med grannarna.
Trevligt för dig att slippa vårt trista väder men tråkigt för oss att du inte är här.

Christer sa...

God förmiddag Vonkis och övriga kryssarvänner! Här po/i Limhamn är det mulet och + 17 C. Än så länge är det uppehållsväder.

Unknown sa...

Morrn alla kryzzare, idag är det gråväder i Torsång, perfekt för att sitta inne och lösa melodikrysset tillsammans med er andra nördar.
Hoppas på Palmen idag, någon Py är det väl bara att glömma.
Har plockat in alla paprikaplantor nu så TT de får lite varmare klimat så här på slutet. Satte vitlöken igår, blir härlig att skörda nästa år.

Janne sa...

god morgon från ett regnigt GBG men för tillfället nästan molnfritt cirka 15 grader och nu tittar solen fram.

Bettan sa...

Ha en bra resa! Jag tar hand om krysset under tiden

Olle B sa...

Det är bra Bettan!

Olle B sa...

Här är förra veckans lösning saxat ur Vonkis MX-blogg.

Snabbgenomgången
V 1 Hellström
L 3 Tagel
L 9 Alice
V11 I
V 8 Underlandet
V 7 Gator
L 4 Östen
L 5 Arvet
V14 Macken
L12 Den
V13 Sol
V15 Lady
L 2 Lufsen
L 1 Herkules
L10 Amy
V 6 Ruff

Jerker Fredriksson sa...

Två korta strömavbrott slog ut fibern tillfälligt men lite support och omstarter från Telia är vi på gång igen ��

Unknown sa...

Vad har hänt?????

Olle B sa...

L10/ PIPPI
L5/ ID
V13/ PASS

Wolgerius sa...

L 10 Plupp

Unknown sa...

Är det ingen som fattar vad svaren skall bli?

Unknown sa...

Zara Larsson

Christer sa...

Det är tydligen svårframkomligt i cyberärlden. Jag har svårt att få i väg mina svar.

Gunilla sa...

Sara Larsson

Olle B sa...

********************************
L10/ PIPPI
L5/ ID
V13/ PASS
L1/ ZARA
L8/ LARSSON


*** SPARA ***
********************************

Kerstin sa...

Gomorron från Nyland Sol hela fm, men nu blev det grått

Christer sa...

Prag

Unknown sa...

Prag

Unknown sa...

Prag

Gunilla sa...

Prag

Anonym sa...

PRAG

Christer sa...

Floden Moldau

Anonym sa...

Men inte behöver vi väl pass eller idkort för att åka till Köpenhamn?

Olle B sa...

Den ska jag kolla in i slutet p nästa vecka.

Olle B sa...

Anonym 10:20/ Kanske inte! Men jag tyckte det passade in.

Unknown sa...

Jo Id vid gränskontroll

Wolgerius sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Christer sa...

Anonym: Jo, förtillfället behöver man pass eftersom det är gränskontroll mellan Danmark och Sverige.

Wolgerius sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Unknown sa...

Miss Saigon

Olle B sa...

********************************
L10/ PIPPI
L5/ ID
V13/ PASS
L1/ ZARA
L8/ LARSSON
V10/ PRAG
V9/ MISS
V15/ SAIGON


*** SPARA ***
********************************

Christer sa...

Miss Saigon

Anna E sa...

Miss saigon

Anonym sa...

Den har dom ju slopat

Anonym sa...

V1 Frank Zappa???

Christer sa...

FEM

Unknown sa...

Fem

Olle B sa...

Melodikrysset V36, 9 september 2017
Halvtid
VÅGRÄTT
V1/
V6/
V7/
V9/ MISS
V10/ PRAG
V13/ PASS
V14/
V15/ SAIGON

LODRÄTT
L1/ ZARA
L2/
L3/
L4/
L5/ ID
L8/ LARSSON
L10/ PIPPI
L11/
L12/
L14/ FEM

Anonym sa...

V! ZORRO ?

Janne sa...

Är inte Vonkis med idag?

Anonym sa...

L12 SOS ?

Unknown sa...

FEM myror är fler än fyra elefanter. Ja tänk vad den serien betydde för mina barn. Magnus Brasse och Eva. Nu är de borta alla tre, Eva på tok för tidigt.

Anonym sa...

L 12 GES

Unknown sa...

GES

Christer sa...

GES

Anonym sa...

GES

Unknown sa...

GES

Unknown sa...

Glenmark
Eriksson
Strömstedt

Janne sa...

Glöm min fråga jag läste kryssblogen nu.

Anonym sa...

L11 Sam

Christer sa...

SAM

Unknown sa...

Sam

Anonym sa...

Sam

Unknown sa...

Play it again SAM

Olle B sa...

Play it Sam

Christer sa...

Robin Hood

Anonym sa...

V7 Robin
V6 Hood

Janne sa...

Robin Hood

Anonym sa...

V1 ZARAH???

Unknown sa...

Sam

Olle B sa...

********************************
L10/ PIPPI
L5/ ID
V13/ PASS
L1/ ZARA
L8/ LARSSON
V10/ PRAG
V9/ MISS
V15/ SAIGON
L14/ FEM
L12/ G-E-S
L11/ SAM
V7/ ROBIN
V6/ HOOD


*** SPARA ***
********************************

Anonym sa...

Robin hood

Anonym sa...

V 14 Fabbe

Christer sa...

FABBE

Unknown sa...

I november först.

Anonym sa...

sJÖRÖVAR FABBE

Anonym sa...

Fabbe

Unknown sa...

Ok, Not again. :-)

Bettan sa...

Jaha där kom trafiken och bröt

Christer sa...

Robbie

Olle B sa...

L2/ ROBBIE

Christer sa...

Robbie Williams

Unknown sa...

Robbie

Christer sa...

V 1 Zarah

Olle B sa...

Melodikrysset V36, 9 september 2017

VÅGRÄTT
V1/ ZARAH
V6/ HOOD
V7/ ROBIN
V9/ MISS
V10/ PRAG
V13/ PASS
V14/ FABBE
V15/ SAIGON

LODRÄTT
L1/ ZARA
L2/ ROBBIE
L3/ HANKS
L4/ TOM
L5/ ID
L8/ LARSSON
L10/ PIPPI
L11/ SAM
L12/ G-E-S
L14/ FEM

Unknown sa...

Tom Hanks

Olle B sa...

Tack för idag alla kryssarvänner, vi sörs om 3 veckor.

Christer sa...

Klart och inskickat. Jag önskar er alla en fortsatt fin lördag. Vi sörs nästa vecka!

Unknown sa...

Robbie

Janne sa...

Tack för idag alla vi sörs nästa kryss.

Janne sa...

Är det någon som vet en bra diskrensnings sida?Jag har problem med min dator.

Vonkis sa...

Nu har jag också löst krysset, tyckt det var ganska lätt.

Olle B
Vi kom iväg en halvtimme efter att marknaden öppnat och ändå var det ganska urplockat så hade vi åkte efter krysset hade det inte varit lönt :-)

Nästa helg är jag dock med live igen så vi sörs då :-D