lördag, november 04, 2017

Melodikrysset vecka 44 2017

Välkommen till KryssBloggen

Goood morgon löjlisar och olöjlisar! Höstlovet går mot sitt slut och jag är rätt nöjd med hur det har utvecklat sig. Ja, jag har varit på jobbet några dagar men oj vad mycket jag fick gjort när varken kollegor eller elever var på plats. Vad har ni haft för er under veckan?

Förresten har jag inte hört ett ljud från Melodikrysset på twitter på hela veckan. Skrev till dem om kryssplanen förra veckan.

Temamusik från Indiana Jones. Visste ni att femman är på gång? Den ska ha premiär 2020.

Den är fin Elton Johns Candle in the wind. Originalet skrev han till Marilyn Monroe men när prinsessan Diana dog skrev han om texten till hennes begravning.

Är det meningen att Titta in i min lilla kajuta ska låta så där illa?

Commit a crime med Rolling stones, kan inte påstå att de tillhör mina favoriter.

Dragspelsmusik då, skriven av Fred Winter enligt Eldemannen. Inte min starka sida men enligt mina fina medlöjlisar var det Det var en gång en sjöman som spelades.

Musik från Westside story på det då.

Turkiets vinnande bidrag från Eurovision song contest 2003. Everyway that I can med Sertab Erener. Tycker faktiskt att den håller rätt bra fortfarande.

Lite Beatles då och Yellow submarineu-båt på lodrätt fyra, följt av Far jag kan inte få upp min kokosnöt.

Anne-Lie Rydé sjöng Segla på ett moln, skriven av Per Gessle.

Gissar att det var Morgan Alling som var med och sjöng Tänk vad skönt det är att sova.

Två svar utan The idag. Hungry heart med Bruce Springsteen som ju brukar kallas för The Boss. Undrar var det smeknamnet kommer ifrån egentligen.

Det var dagens kryss det. Tack alla som var med idag. Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag.


snabbgenomgången
L 3 Indiana Jones
V 6 Elton
V13 John
V11 Diana
L12 In
L 7 Rolling
V15 Stones
V14 En
L 1 Westside
L 2 Story
V 8 Turkiet
L 4 U-båt
V 4 Upp
L 5 Per
V 9 Alling
L10 Boss


Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

100 kommentarer:

Olle B sa...

Veckan som gått? Hmmmm.
Som pensionär rullar veckorna på.
Måndag: "jobbat" med släktforskningsprojektet. Det blir det några timmar varje dag.
Tisdag: bowling och artrosrehab. (Krånglande högerknä).
Onsdag: lunch med "grabbarna".
Torsdag: lite av varje.
Fredag: kollat till stugan samt middag med vänner.
Lördag: vaknat med ont i halsen och hosta. Snart blir det frukost och MX.

Vonkis sa...

Olle B
Det låter så kul med släktforskning, skulle vilja ta reda på hur min släkthistoria ser ut någon gång framöver. Krånglande leder däremot, det är inget vidare.

Olle B sa...

Apropå släktforskning så kommer SVAR (Svenskt arkiv) att bli gratis från och med årskiftet.
Där finns ju bl.a. kyrkböckerna inskannade.
Men man skall ju ha tid också, och lite kunskap hur det går till.
Kunskapen kan man få via sin lokala släktforskarförening.

Vonkis sa...

Olle B
Det är just det där med tiden som ställer till det, men någon gång.

Petra sa...

Godmorgon, har hunnit med affären nu blir det frukost. Veckan, måndag var jag på begravning annars har det varit jobb som vanligt.

Min pappa och morbror släktforskar, funderar på att ta över när inte de orkar längre och jag har kanske mer tid för det. Tycker det är roligt att få veta vad släktingar har gjort och vad jag kommer från.

Christer sa...

God förmiddag Vonkis och allakryssarvänner! Här på Limhamn är himlen täckt an ljusgråa moln och regnet duggar lätt. + 11 C vilket innebär att vi fortfarande har meteoroligisk sommar. För det mesta är himlen här alltid ljusblå. Jag behöver väl knappast tala om vilka som är årets svenska mästare i fotboll. Även i ishockety hävdar vi oss bra, både i SHL, Redhawks, och i hocheyallsvenskan,Pantern.

Jo sa...

Morrn, morrn från ett.....mulet Borås! Idag är det Halloweenkalas med sonen och hans små kompisar, så dagen går åt till att förbereda för det. (Jo, jag vet att själva Halloween var den 31:e och att det är All helgona idag, men det är inte så lämpligt för 4-åringar att kalasa på tisdagar... :) )

Vonkis sa...

Petra Linusson
Min morbror håller på och tittar på vår närmaste historia och visst är det intressant! Det finns mycket att lära där.

Trist med begravning, hoppas att den var fin.

Christer
Ja du, på idrottsfronten har jag inte jättemycket att glädja mig över, det går sådär för Modo. Men Östersund är ett riktigt glädjeämne, de har till och med lyckas få en fotbollsmotståndare som mig att titta på text-tv sidan 377 när de spelar.

Bettan sa...

Veckan som gått...ja vad har jag gjort? Massor men ändå inget, hmm

lasse sa...

Hej på Er !
Nu är det dags igen, lördag och kryss!

Janne sa...

God morgon skapligt väder för tillfället inget regn nu i GBG.Hoppas vi slipper regn på superetta matchen GAIS-Varberg kl:16.00 som jag kommer att se live på Gamla Ullevi.

Vonkis sa...

Jo
Mulet i Borås, jag tror knappt det jag läser ;-)
Och fyraåringar brukar inte ha sån jättekoll på när olika högtider är heller.

Vonkis sa...

Bettan
Det känner jag igen.

lasse
Jippie!

Janne
Då håller vi tummarna och säger heja GAIS då.

Olle B sa...

Snabbgenomgången
V14 Stad
R10 I
V12 Ljus
L 4 Sibelius
v 4 Stropp
V 5 Om
V 1 Kommer
L 2 Madonna
V 9 Ringa
V 6 Bebop
L 1 Kander
L 3 Ebb
V 7 Dion
L11 Piaf
L 8 Kalle
V11 På
L13 Spången
V13 Små
V 8 Kilt

Vonkis sa...

Förresten har jag inte hört ett ljud från Melodikrysset på twitter på hela veckan. Skrev till dem om kryssplanen förra veckan.

Kerstin sa...

Gomorgon alla. Ja du vet pensionärsliv, veckorna rusar fram. Toppendag här, -3,5 det gnistrar i minsta lilla grässtrå

Yvonne Persson sa...

God morgon :) Veckan har rullat på som vanligt men igår var jag och kompisen ute på shopping hela dagen. Det var kul för det var så länge sen vi gjorde det.

Vonkis sa...

Kerstin
Har förstått att ni pensionärer har så mycket att göra på dagarna att ni knappt hinner med :-)
-3,5 det låter alldeles lagom kallt.

Yvonne Persson
Shopping är som roligast i sällskap med andra, annars kan jag klara mig utan :-)

Vonkis sa...

Ingen vinst idag heller.

Unknown sa...

Hej o mors från dalarna, strålande sol som vanligt.
Nu kör vi!

Vonkis sa...

Åke Finn
Det gör vi!

Yvonne Persson sa...

Indiana Jones

Anna E sa...

Indiana jones

Christer sa...

Indiana Jones

Janne sa...

Tack för det Vonkis.

Vonkis sa...

Femman ska ha premiär 2020.

Petra sa...

Elton John Diana

Jo sa...

Elton John, Diana

Yvonne Persson sa...

Elton John Diana

Christer sa...

Elton John, Diana

Anna E sa...

Elton John, Diana

Unknown sa...

Skitlätt start idag.

Martin sa...

God morgon! Löst krysset många år. Ny här. Det börjar fint idag med en av mina favoritfilmserier.

Erica sa...

Har för mig att hyllningen ursprungligen var till Marilyn Monroe

Vonkis sa...

Åke Finn
Minst sagt.

Martin
Välkommen hit!
Då gissar jag att du ser fram mot 2020.

Annis sa...

God förmiddag! Nu var Eldemannen lite fyndig, med Diana i de två första... ett tema månne?

Christer sa...

Candle in the wind är skriven som en hyllning till Marlyn Monroe. Efter prinsessan Dianas död ändrades texten och tillägnades då Diana.

Vonkis sa...

Erica
Så är det.

Yvonne Persson sa...

In

Olle B sa...

Titta IN i min lilla kajuta.

Stefan E sa...

In

Anonym sa...

God morgon! Pye här, har fortfarande inte fått ordning på mitt konto...

Vonkis sa...

Pye
Attans.

Christer sa...

Rolling Stones

Yvonne Persson sa...

Rolling Stones

Martin sa...

Gör jag verkligen! :-)

Olle B sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Stefan E sa...

Rolling Stones

Unknown sa...

Från CD:n Blue & Lonesome

Christer sa...

En

Janne sa...

en

Yvonne Persson sa...

En

Vonkis sa...

Annis
Ha he. Det var skarpt av dig att upptäcka det!

Vonkis sa...

Missade vad frågan till dragspelslåten var, och var den ska in. Svaret alltså.

Olle B sa...

Hade blandat ihop lite så ska det vara.
L3/ INDIANA-JONES
V6/ ELTON
V13/ JOHN
V11/ DIANA
L12/ IN
L7/ ROLLING
V15/ STONES
V14/ EN

Annis sa...

Gillar fyndigheter, men temat sprack ju :)

Olle B sa...

Melodikrysset V44, 4 november 2017
Halvtid
VÅGRÄTT
V4/
V6/ ELTON
V8/
V9/
V11/ DIANA
V13/ JOHN
V14/ EN
V15/ STONES

LODRÄTT
L1/ WESTSIDE
L2/ STORY
L3/ INDIANA-JONES
L4/
L5/
L7/ ROLLING
L10/
L12/ IN

Christer sa...

West Side story

Unknown sa...

Westside story

En liten story
En man satt i en bar och njöt av en drink efter jobbet då en extremt vacker och sexig ung kvinna kom in. Hon var så anslående att han inte kunde ta sina ögon ifrån henne. Den unga kvinnan uppmärksammade hans stirrande och gick direkt fram till honom. Innan han hann ursäkta sig för att han var så oförskämd, sa den unga kvinnan till honom:
- Jag gör vad som helst, precis vad som helst, som Du vill att jag ska göra, spelar ingen roll hur sjukt, för 1000 kronor, på ett villkor.
Helt förbluffad, frågade mannen vad det var för villkor.
- Du måste tala om för mig vad jag ska göra, med bara tre ord.
Mannen övervägde erbjudandet en stund, drog fram sin plånbok från innerfickan och räknade långsamt fram tio hundrakronorssedlar, vilka han la i den unga kvinnans framsträckta hand.
Han tittade henne i ögonen och sa, långsamt och tydligt:
- Måla mitt hus.

Vonkis sa...

Vad var det för melodi till V14?

Vonkis sa...

Åke Finn
:-)

Annis sa...

V14 Ett ord ur första strofen. Det var EN gång en sjöman...

Unknown sa...

Vonkis/ En sjöman älskar havets våg

Yvonne Persson sa...

Turkiet

Christer sa...

Turkiet

Petra sa...

turkiet

Yvonne Persson sa...

Vonkis: Axel Öhman

Annis sa...

Näe, Axel Öman var det allt :-)

Olle B sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Yvonne Persson sa...

Ubåt

Olle B sa...

L4/ U-BÅT

Christer sa...

U-båt

Christer sa...

upp

Yvonne Persson sa...

Upp

Anonym sa...

U-BÅT

Yvonne Persson sa...

Per

Christer sa...

Per

Olle B sa...

Segla på ett moln av Per Gessle

Jo sa...

Åke Finn: Haha! :)

Anonym sa...

Segla på ett moln me Anne-lie Rydé skriven av PER Gessle

Annis sa...

Är det Per Gessle, eller någon annan Per?

Martin sa...

Gessles finaste låt i mitt tycke. Han är ingen favorit annars men här fick han till det.

Vonkis sa...

Annis
Gessle.

Yvonne Persson sa...

Alling

Christer sa...

Alling

Unknown sa...

Det blir nog Lars ROOS på L 10 eller hur?

Jo sa...

Boss

Yvonne Persson sa...

Boss

Vonkis sa...

Boss

Christer sa...

Boss

Stefan E sa...

Boss

Yvonne Persson sa...

Tack för idag :)

Unknown sa...

Det sket sig med Roos det blev ju the BOSS

Petra sa...

Tack för idag. Nu skall det bakas bullar och kakor. Ha en fortsatt trevlig lördag.

Bettan sa...

Tack för idag, sörs om 2 veckor

Olle B sa...

Hoppas att allt blev rätt nu.

Melodikrysset V44, 4 november 2017

VÅGRÄTT
V4/ UPP
V6/ ELTON
V8/ TURKIET
V9/ ALLING
V11/ DIANA
V13/ JOHN
V14/ EN
V15/ STONES

LODRÄTT
L1/ WESTSIDE
L2/ STORY
L3/ INDIANA-JONES
L4/ U-BÅT
L5/ PER
L7/ ROLLING
L10/ BOSS
L12/ IN

Jag tackar värdinnan och alla kryssarvänner för denna gång, vi sörs.

Christer sa...

Tack för idag Vonkis och övriga kryssarvänner. Vi sörs nästa vecka. Nu blir det en tur med E-cykeln ner till hoddorna för att i vanlig ordning dricka kaffe och lösa världsproblem.

Vonkis sa...

Då var dagens kryss löst och inklickat. Tack alla som var med idag, vi sörs igen om en vecka!

Vonkis sa...

Petra Linusson
Ja du, en skulle kanske ta och baka lite idag och bjuda på jobbet imorgon.

Janne sa...

Tack för idag alla inskickat och vi sörs nästa kryss.Nu laddar jag för matchen mellan GAIS-Varberg det gäller att stanna kvar eller att få kvala sig kvar så jag hoppas på vinst.