lördag, november 11, 2017

Melodikrysset vecka 45 2017

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Då är det lördag igen. Det blir nog lite slalom i ett extrafönster för mig på datorn idag men huvudfokus är såklart på krysset, ett kryss med två Py-chanser.

Only love med Nana Mouskouri från Mistrals dotter.

Melodin handlar om Kära mor.

De har sannerligen många bra låtar First aid kit, It's a shame är inget undantag.

Tror det var i taubevisan Kom i min famn, den brukar även kallas för Sommarnatt.

Åh, Guldet blev till sand med Tommy Körberg.

Till och med jag, som inte har läst böckerna och bara sett någon av filmerna (kommer inte ihåg vilka) känner igen musiken från Harry Potter. För dig som har twitter kan jag varmt rekommendera att följa J.K. Rowling.

En kryssfavorit säger han Eledmannen och jag får väl hålla med. Lisa Nilsson sjöng Sången om oss som hon skrivit med Peter Fransson, mer känd under efternamnet LeMarc.

Att säga att The rose handlar om en ros, det är att göra det väldigt lätt för sig.

Stand by me med Oasis.

Åh, så mycket nostalgi. En väv av legender från Toffelhjältarna. Upphovsmakarna heter Ola Ström och Per Dunsö.

Han gör det igen Eldemannen, har ett svar på två bokstäver som slutar på y, och så väljer han bort Py, för musiken kom från My fair lady.

Mannen i melodin som Palmen spelade, vi kan kalla honom för Al.

Då var dagens kryss löst och inklickat. Tack alla som var med och löste idag. Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka. Nu ska jag titta på slalomen och fortsätta att fota min dag.

snabbgenomgången
L 1 Mistrals dotter
V 1 Mor
V 3 First
V14 Aid
L 5 Kit
V 5 Kom
L 4 Tommy
V11 Harry
L15 Potter
L13 Peter
L 2 Ros
V 6 Oasis
V 7 Ström
V 8 My
L12 Fair
L10 Lady
V 9 Al

Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

105 kommentarer:

Christer sa...

God förmiddag Vonkis och övriga kryssarvänner! Här po/i Limhamn är himlen ljusblå med lite stackmoln och solen har börjat titta fram. + 7 C. Har ont i kroppens alla leder och svårigheter att röra mig men det skall ändå inte hindra mig att lösa krysset.

Unknown sa...

God morgon från ett gråmulet Dalarna, hoppas på Py som vanligt men det vill väl inte Eldemannen förståss.

Vonkis sa...

Christer
Ojoj, ledvärk är verkligen ingen höjdare, hoppas att det ger med sig.

Åke Finn
Troligtvis inte men jag är försiktigt positiv.

Janne sa...

God morgon från ett soligt GBG och 4-5 grader plus.

Vonkis sa...

Janne
God morgon!

Olle B sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner.

Här är förra veckans lösning saxat ur Vonkis MX-blogg.

snabbgenomgången
L 3 Indiana Jones
V 6 Elton
V13 John
V11 Diana
L12 In
L 7 Rolling
V15 Stones
V14 En
L 1 Westside
L 2 Story
V 8 Turkiet
L 4 U-båt
V 4 Upp
L 5 Per
V 9 Alling
L10 Boss

Vonkis sa...

Olle B
God morgon på dig med!

Yvonne Persson sa...

God morgon från ett soligt och vackert Höljes :)

lasse sa...

Glider in i sista stund från ett regnigt Gävle.

Vonkis sa...

Yvonne Persson
Vajert :-)

Vonkis sa...

lasse
Du vet vad vi säger, bättre sent än ännu senare.

Vonkis sa...

Janne
Är det inte du som brukar titta på futsal? Det ska tydligen spelas en träningslandskamp i det här i Norrköping idag.

Vonkis sa...

Mistrals dotter?

Yvonne Persson sa...

Mistrals dotter

Olle B sa...

Jag och TV-seriers signaturer funkar inte.

Christer sa...

Mistrals dotter

Christer sa...

Vonkis: Tyvärr så är det nog kroniskt. Mormor, mamma och morbror hade det också.

Janne sa...

Jag går på Lisebergshallen och tittar när det spelas där oftast GAIS-futsal och missar inte när det är på tv ser mycket futsal när jag är i Rio.

Vonkis sa...

Christer
Usch, jag lider med dig. Har själv en del problem. Tack och lov för mediciner :-)

Vonkis sa...

Janne
Har du någon resa planerad till Rio? Många frågor blir det :-)

Janne sa...

mor

Christer sa...

Mor

Yvonne Persson sa...

Mor

Janne sa...

inte i år kanske nästa år

Jo sa...

Morrn, morrn, om än lite sent. Idag är det, hör och häpna, från ett soligt Borås! :)

Olle B sa...

Tur jag har er nu när frun inte är hemma.

Christer sa...

First Aid Kit

Yvonne Persson sa...

First Aid Kit

Christer sa...

Vonkis: Tyvärr hjälper inte mediciner.

Vonkis sa...

Var det Mor, lilla mor som spelades förut?

Jo
Som sagt, bättre sent än ännu senare.
Men det där med solen i Borås, nja, det låter som hittepå.

Christer
:-(

Christer sa...

Kom

Christer sa...

Vonkis: Det var Kära mor som spelades

Vonkis sa...

Christer
Tackar.

Annis sa...

Vad är det jag missade med vinkelordet L1? 15 rutor...ska man lämna mellanrum mellan Mistrals och dotter?

Vonkis sa...

Annis
Längst ner ska det vara ett bindestreck.

Unknown sa...

Programledaren i den norska TV:n:
- Nu kommer vi tills dagen tittarfråga: Vad är det som är stort, brunt och springer i skogen?
Skicka svaret till oss och märk kuveret med ÄLG.

Yvonne Persson sa...

Tommy

Christer sa...

Tommy

Olle B sa...


********************************
L1/ MISTRALS-DOTTER
V1/ MOR
V3/ FIRST
V14/ AID
L5/ KIT
V5/ KOM
L4/ TOMMY


*** SPARA ***
********************************

Vonkis sa...

Åke Finn
:-D

Christer sa...

Åke Finn: Den var bra.

Yvonne Persson sa...

Åke Finn: hahaha

Janne sa...

Vad bra han är!

Anonym sa...

LOTTER
STRÖM
SALLY
Placera dem på rätt ställe! ;)

Annis sa...

Tack Vonkis! I min app syns inget bindestreck, så kändes konstigt att lämna hörnrutan tom.

Christer sa...

Harry, Potter

Yvonne Persson sa...

Harry Potter

Olle B sa...

Melodikrysset V45, 11 november 2017
Halvtid
VÅGRÄTT
V1/ MOR
V3/ FIRST
V5/ KOM
V6/
V7/
V8/
V9/
V11/ HARRY
V14/ AID

LODRÄTT
L1/ MISTRALS-DOTTER
L2/
L4/ TOMMY
L5/ KIT
L10/
L12/
L13/
L15/ POTTER

Olle B sa...

- Nu måste du gå till skolan Nisse.
- Jag vill inte, alla är så dumma mot mig där.
- Gå nu, du är i alla fall rektor

Ina sa...

Godmorgon det var ett tag sedan,jag har inte orkat stiga upp, har tagit sovmorgon. Idag var jag tvungen att stiga upp, får besök kl. 11.00. Hoppas allt är bra med Er -6,5 grader, nästan ingen snö.

Janne sa...

Den 15-17 blir det struligt i Muteborg så man får hålla sig hemma tycker dom.

Vonkis sa...

Olle B
:-)

Ina
Nästan ingen snö ...

Vonkis sa...

Janne
Vad händer då?

Unknown sa...

Hur tänkte man här då?
Jag löser via app på mobilen och på mitt kryss blir det en lucka mellan Mistrals och dotter.
För att kunna skicka in måste alla rutor vara ifyllda. Kan man sätta ett x där? Är det fler härmed samma problem? Mvh Kenth

Jo sa...

Janne, har det utökat till 15:e också nu? Innan var det bara 16 och 17:e. Det lär bli kaos av det där toppmötet, så jag försöker hålla mig borta.

Olle B sa...

Peter LeMarc

Janne sa...

Europas poletiker har ett topp möte.

Jo sa...

Jag har samma problem, Kent! :/

Christer sa...

peter

Unknown sa...

Kent/
Är det inte bara att skriva in ett minustecken där?

Anonym sa...

Samma problem för mig.

Jo sa...

Ros

Yvonne Persson sa...

Ros

Janne sa...

Det är mellan 15-17 inästa vecka.

Christer sa...

Ros

Yvonne Persson sa...

Oasis

Christer sa...

Oasis

Olle B sa...

L1/ MISTRALS-DOTTER
V1/ MOR
V3/ FIRST
V14/ AID
L5/ KIT
V5/ KOM
L4/ TOMMY
V11/ HARRY
L15/ POTTER
L13/ PETER
L2/ ROS
V6/ OASIS


*** SPARA ***

Anonym sa...

OASIS

Anonym sa...

Jag får bara fram bokstäver i tangentbordet i kryss-appen. Får bli ett X.
/Sandra

Christer sa...

Ström

Vonkis sa...

Kenth Andersson
OJdå, det lät ju inte riktigt genomtänkt det där. Skriv till dem och fråga men skriv inte till dem på twitter för där svarar de inte.

Janne
Ja just ja! Hade lyckats glömma det.

Anonym sa...

STRÖM

Olle B sa...

Kan inte påstå att jag kan detta.

Annis sa...

Finns inte andra tecken än bokstäver i appens tangentbord. Krångligt nog.

Christer sa...

Olle B: Ola Ström från Solstollarna

Unknown sa...

Tyvärr så finns inga andra tecken än stora bokstäver (versaler) att skriva.
Skriver ett x och kommer inte att kunna tävla. :-(

Jo sa...

Solstolarna hette grundprogrammet, men denna låt vet jag spelades under deras jullovsserie. Det är helt sjukt, men jag kan fortfarande texten! :)

Yvonne Persson sa...

Tack Anonym

Anonym sa...

Solstollarna, Ström

Vonkis sa...

Jo
Kom inte Toffelhjältarna före?

Jo sa...

My fair lady

Christer sa...

My Fair Lady

Yvonne Persson sa...

My Fair Lady

Olle B sa...

My Fair Lady är mer min cup of the

Jo sa...

Så kan det absolut ha varit, och så hette julmorgonsprogrammet! Jag älskade det! "Tänk om allt som händer tecknas ner i hjärtats bok. Som en värld utav legender..." Kommer du ihåg vem som sjöng?

Vonkis sa...

Jo
Har för mig att hon hette Martina eller något liknande. Eller var det karaktärens namn? Hm, det här kräver en googling.

Vonkis sa...

My. Så nära Py och ändå så långt borta.

Anonym sa...

Ulla-Bella min sekreterare ska nu skicka in krysset

Yvonne Persson sa...

Al

Unknown sa...

Äntligen Palmen!

Olle B sa...

Melodikrysset V45, 11 november 2017

VÅGRÄTT
V1/ MOR
V3/ FIRST
V5/ KOM
V6/ OASIS
V7/ STRÖM
V8/ MY
V9/ AL
V11/ HARRY
V14/ AID

LODRÄTT
L1/ MISTRALS-DOTTER
L2/ ROS
L4/ TOMMY
L5/ KIT
L10/ LADY
L12/ FAIR
L13/ PETER
L15/ POTTER

Vonkis sa...

Jo
Hon heter Martyna Lisowska och spelade Spökflickan.

Yvonne Persson sa...

Tack för idag:)

Christer sa...

Al

Vonkis sa...

Anonym 10:50
Ha ha

Jo sa...

Jag googlade. Vilken flashback.org jag fick! Att Toffelhjältarna kom först förklarar ju det märkliga i att de fick göra Solstollarna med alla unga tjejer... Väldigt konstigt upplägg i svensk tv! 😊

Unknown sa...

Vet inte om jag orkar. För ett par veckor sedan saknades en avgränsning mellan två ord/namn i översta raden. Tråkigt.
Ha en fin helg alla x-are!

Christer sa...

Tack för idag Vonkis och övriga kryssarvänner. Vi sörs nästa lördag. Nu skall jag försöka cykla ner till hoddorna för att i vanlig ordning dricka kaffe och lösa världsproblem.

Jo sa...

Tack för idag!

Janne sa...

Tack alla för idag vi sörs nästa kryss nu blir det ut i solen skall bli regn senare idag i Muteborg.

Olle B sa...

Jag tackar värdinnan och alla kryssarvänner för denna gång, vi sörs.

Unknown sa...

Tack till Vonkis och alla övriga kryssare, sörs nästa lördag igen.

Vonkis sa...

Jo
Ja, hur Solstollarna egentligen slank igenom har jag också frågat mig några gånger.

Kenth Andersson
Den missen var även för oss som löste på dator. Men visst bör de ha bättre koll på sånt här.

Vonkis sa...

Tack för idag allihop!
Ta nu hand om er ordentligt så sörs vi igen nästa lördag.