lördag, mars 17, 2018

Melodikrysset vecka 11 2018

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Det är lördag igen och när jag började skriva det här inlägget insåg jag att jag aldrig löste Melodikrysset förra veckan. Det har varit alldeles för mycket på jobbet så det föll helt bort när jag inte gjorde det på den vanliga tiden. så kan det gå.

Så, någon vinst blir det ju inte den här veckan men kanske lite Py och/eller Bäckman.

Musiken kom från filmserien Ghostbusters.

Kenneth och Ted Gärdestads fina Oh vilken härlig dag.

Det var ju Dame Edna som gjorde ett försök att sjunga signaturmelodin till Neighbours.

Genom Rom rinner floden Tibern.

Changes med Kelly och Ozzy Osbourne är typexemplet på låt som får spelas in bara för att de som sjunger den är kända och ville göra något roligt.

Nog var det väl en gatuorgel som det spelade på, även om man oftast brukar säga positiv?

Orup med Stockholm, som blev lite av hans comeback efter försöket att sjunga på engelska.

I vanliga fall är det Benny Andersson som spelas i Melodikrysset men idag blev det Benny Hill istället.

Nog kan man kalla Gunhild Carling för ett energipaket alltid.

Hm, det var ju The Crystals som sjöng, men heter låten Da doo ron ron eller Da doo run run?
------
Nu har jag tittat runt och låten heter Da doo ron ron.
------

Don't ask don't tell med Tove Lo.

Den geografiska platsen är Ven.

Sjunger gjorde Loa Falkman.

Ja men då var dagens kryss löst och inklickat då. Tack alla som var med idag, ta hand om er så sörs vi igen om en vecka.


snabbgenomgången
V 1 Ghostbusters
V 4 Ted
L 5 Dame
L11 Edna
V 8 Rom
V 6 Tibern
L 2 Osbourne
L 1 Gatuorgel
V 9 Orup
L 3 Benny
L10 Hill
V13 Gunhild
L 7 Ron
L12 Tove
V15 Lo
V14 Ven


Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

123 kommentarer:

Janne sa...

God morgon från ett kallt och soligt GBG.OBS vi börjar 9.45 idag med krysset.

Christer sa...

God förmiddag Vonkis och övriga kryssarvänner! Här på/i Limhamn har det tyvärr åter kommit vitt på marken. Hoppas det försvinner snabbt. Himlen täckt av vita moln snö faller ner om än i små kristaller. - 3 C men med kraftig blåst känns det som -10 C.

Unknown sa...

God morgon från ett kallt och gnistrande vackert Dalarna. -18˚ i morse men med solens hjälp har tempen stigit till -12˚.
Som vanligt ser vi fram mot Py eller Bäckman i krysset men chanserna är nog minimala för det. Det är nog större chans för MA Numminen tror jag.

Vonkis sa...

Janne
Oj, det hade jag inte koll på. Tack för infon!

Christer
Ja du, den här kylan som håller sig kvar är jag gärna utan. Vill ha vår nu.

Åke Finn
Åh fy så kallt!
Jag hoppas alltid på Py Bäckman :-)

Kerstin Nilsson sa...

Gomorron -22 o sol. Solen värmer härligt, ska bli plusgrader i morgon.Kanske någon vinst idag

Vonkis sa...

Kerstin
Ännu kallare!
Men att det ska gå från så många minus till plus på ett dygn. Det är ju lite märkligt.

Yvonne Persson sa...

God morgon. Här i Höljes skiner solen och det är -18 grader nu. Blir en härlig dag

lasse sa...

I sista minuten, här kommer vi !

Yvonne Persson sa...

Ghostbusters

Christer sa...

Ghostbusters

Petra sa...

Jag han upp från tvättstugan innan första frågan.
Och svaret är Ghostbusters

Petra sa...

Vonkis/ hur var musikalen som ni var på förra lördagen

Vonkis sa...

Yvonne Persson
God morgon!

lasse
Bättre sent än ännu senare vet du :-)

Yvonne Persson sa...

Ted

Vonkis sa...

Petra Linusson
Den var jättebra! Sista föreställningen är 24 mars men om ni kan gå på The Book of Mormon, gör det.

Anonym sa...

,alias Johan: sonen säger Tom Gärdestad, håller vi med om det :)

Annis sa...

God morgon Vonkis och övriga kryssvänner! Efter en mastig jobbvecka blir det mx i sängen idag, så temperatur eller väder har jag koll koll på än så länge :-)

Vonkis sa...

Johan
Ja, lite fritt för tolkningar måste det ju få vara ibland :-)

Annis
Det brukar man få koll på ändå vad det lider :-)

Yvonne Persson sa...

Dame Edna?

Kerstin Nilsson sa...

Hoppas på det

Bo sa...

Dame edna

Anonym sa...

,alias Johan: Helt rätt Vonkis, bara att uppmuntra. Nu då Dame Edna?

Marie sa...

Dame edna

Vonkis sa...

Johan
Japp.

Marie sa...

Rom Tibern

Janne sa...

Rom Tibern?

Yvonne Persson sa...

Rom Tibern?

Christer sa...

Rom, Tibern

Anonym sa...

, alias Johan: Rom o Coooola

Yvonne Persson sa...

Osbourne

Christer sa...

Osbourne

Anonym sa...

Det låter som OZZY OSBOURNE

Jo sa...

Morrn, morrn från ett soligt Borås.
Lite sen men inser att krysset inte började 10 idag. Jag har ju missat två kryss i rad så jag hade ingen koll.. Nåja, hej på er iaf! :)

Vonkis sa...

Jo
Jag hade också missat det. Men som vi säger, bättre sent än ännu senare :-)

Yvonne Persson sa...

Jo : bättre sent än aldrig :)

Yvonne Persson sa...

Gatuorgel

Annis sa...

Tur att Ozzy har så karakteristisk röst.

Bo sa...

Gatuorgel

Marie sa...

Gatuorgel?

Vonkis sa...

Annis
Ja, den hörs även när de blaffar på med auto-tune.

Janne sa...

Ingen Bettan och Olle idag.

Marie sa...

Orup

Petra sa...

orup

Yvonne Persson sa...

Orup

Christer sa...

Orup

Janne sa...

Orup

Jo sa...

Orup

Vonkis sa...

Janne
Nej, Olle B är utomlands och Bettan jobbar tror jag.

Anonym sa...

ORUP

Lotta sa...

God middag, längesen jag var här. Många nya ansikten set jag😄

Vonkis sa...

Lotta
Kul att du hittat tillbaka!

Vonkis sa...

Jag som precis skulle skriva ett *spara* :-D

Unknown sa...

Har aldrig hört gatuorgel förut men däremot positiv som spelades av en positivhalare. Ibland med en apa.

Lotta sa...

Hahaha

Yvonne Persson sa...

Benny Hill

Marie sa...

Benny hill

Lotta sa...

Benny Hill

Jo sa...

Undrar hur den gode Bennys komik skulle stå sig idag om den sändes...

Unknown sa...

V 13 GUNHILD gissar jag friskt på!

Janne sa...

13 Gunnild

Unknown sa...

V 13 GUNHILD gissar jag friskt på!

Lotta sa...

Det skulle den😂😂

Jo sa...

Gunhild

Marie sa...

Gunhild

Christer sa...

Gunhild

Yvonne Persson sa...

Gunhild

Vonkis sa...

Jo
Förhoppningsvis skulle den stoppas på planeringsstadiet...

Janne sa...

Gun hild

Vonkis sa...

Åke Finn
Snyggt!

Lotta sa...

Näää, precis min humor😂

Unknown sa...

Gunhild Carling

Unknown sa...

Jag gissade två ggr som ni såg, första gissningen kom det upp en felsida med texten oops det uppstod ett fel så jag skickade om.

Jo sa...

Jag kommer mest ihåg att han ville klappa flickor på rumpan och fick örfilar, samt sprang omkring. Funkar nog inte i SVTs tablå idag :) (men jag var å andra sidan liten när det sändes så jag kanske minns fel 😊 )

Vonkis sa...

Åke Finn
Sånt som händer ibland, vet inte varför.

Jo
Då har vi samma minnesbild.

Christer sa...

Run

Bo sa...

Run

Yvonne Persson sa...

Run

Lotta sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Marie sa...

Run

Anonym sa...

da do RON RON

Annis sa...

Haha, slut på fantasi hos Eldemannen? Do RAN RAN....

Christer sa...

Lotta: Da do run, run

Lotta sa...

Hahaha jag googlade då do Run Run...

Annis sa...

Självklart RUN!

Lotta sa...

Ja jag såg det😎 Är det bra med dig?

Christer sa...

Man kan tydligen stava även ron ron

Unknown sa...

V16 LOA
L12 o V 15 Miss Le
vild gissning som jag tror på.

Christer sa...

Lotta: Jodå, det går. Själv då?

Unknown sa...

Obs! RON

Unknown sa...

Miss Li och inget annat!

Bo sa...

Tove lo

Yvonne Persson sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Christer sa...

Miss Li

Vonkis sa...

Någon som har spotify och kan kolla stavningen genom att söka på The Chrystals? Jag hittar både ron och run.

Annis sa...

Tove Lo

Anonym sa...

Da Doo Ron Ron – Wikipedia

Anonym sa...

, alias Johan: Jag röstar för Ron

Marie sa...

Hon e ju typ nästan alltid me😝

Bo sa...

Ok. För bråttom. Bör inte chansa före låten.

Petra sa...

På Spotify står det RON

Anonym sa...

The Crystals - Da Doo Ron Ron

Alltså RON på L7

Janne sa...

Ven Åke Tove Lo

Christer sa...

Båda orden är rätt!

Yvonne Persson sa...

Ven

Petra sa...

LOA

Lotta sa...

bara bra😁

Yvonne Persson sa...

Loa

Vonkis sa...

Missade frågan efter Tove Lo.

Christer sa...

LOA

Bo sa...

Loa

Anonym sa...

,alias Johan: dagens slamkrypare var Ron. Tack för idag, nu ska vi lyssna på Tom Gärdestad. Hej!

Unknown sa...

Tack till Vonkis och alla övriga för en trevlig stund, sörs nästa lördag igen.

Kerstin Nilsson sa...

Ha en trevlig helg alla

Christer sa...

Da Doo Run Run by the Crystals 1963 - YouTube

Petra sa...

Tack för idag. Nu väntar tvätten på att bli upphängd -:).
I kväll skall vi gå på Bio hela familjen och se TED

Vonkis sa...

Christer
Kollade på cdon.com, där var det ron.

Janne sa...

Tack alla vi sörs nästa kryss.

Anonym sa...

,alias Johan: TOM, Petra! :)

Vonkis sa...

Tack för idag, ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag!

Annis sa...

Tack för idag Vonkis och övriga kryssvänner för dagens kryssande.

Christer sa...

Tack för idag Vonkis och övriga kryssarvänner! Vi sörs nästa vecka! Nu blir det en tur ner till hoddorna för att lösa världsproblem.

T sa...

L7 ska vara RUN

Anonym sa...

Ordet "en" då nere i högerhörnet. Ingen fråga till det... Väldigt ologiskt...!!