lördag, januari 19, 2019

Melodikrysset vecka 3 2019

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Har ni haft en bra vecka? Min har varit lite sådär men nu kan det bara bli bättre, en bra början vore att få skriva in Py på i alla fall en kryssadress.

Nog var det ett bra tag sedan vi fick oss lite Elvis Presley i Melodikrysset. Are you lonesome tonight var rätt fin i den här uppsättningen, ja inte för att den är dålig annars heller.

Alldeles lagom med Per Åke Persson, eller Peps, som han är mer känd som.

Emma Stone sjöng The fools who dream från La la land. Så två la i dagens kryss, inte en endaste Py än så länge.

Se där, musik från Ville, Valle och Viktor.

Ja just ja, Sabina Ddumba har varit med i Så mycket bättre, samma säsong som Kikki Danielsson äntligen fick vara med. Hennes version av Varför är kärleken röd är ju helt ok.

Lill-Babs sjöng väl Mina kärleksbrev de vill jag ha igen, och då hade det nog uppstått en fnurra på tråden.

Love is the drug med Roxy Music. Bra där Eldemannen.

Det tog en liten stund men det var Sången om syrsor som spelades.

Eleanor Rigby är en av mina favoritlåtar av Beatles, men vem var det som sjöng i den här versionen?
------
Sångerskan heter Cleo Laine. Tack löjlisar!
------

Däremot var det Dusty Springfield som sjöng Son of a preacher man.

Snart är det dags för Melodifestivalen att köra igång igen, längtar faktiskt dit. Förra året var Samir och Viktor med med Shuffla och då tog de sig, för första gången, direkt till finalen utan att passera Andra chansen.

Tycker allt att det lät som att det var Rolf Lassgård som sjöng Dinkeli dunkeli doja.

Två gånger Så mycket bättre i krysset idag. Eric Gadds Do you believe in me blev Kommer du tro på mig i Charlotte Perrellis version.

Då var även dagens kryss löst och inklickat. Tack alla som var med och löste idag och speciellt tack för Cleo Laine. Ta nu hand om er ordentligt så sörs vi igen om en vecka.

snabbgenomgången
L 4 Are
V 8 Peps
L 8 Per
L 1 La
V 7 La
V 3 Land
L 2 Viktor
L 6 Sabina
V 9 Bättre
V11 Fnurra
V10 Roxy
V16 Music
L15 Om
V14 Cleo
L 5 Dusty
V 6 Samir
L12 Rolf
L13 Eric


Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

125 kommentarer:

Janne sa...

God morgon från ett molnigt och cirka 0 gradigt GBG.Idag blir det sprint på skidor och damernas skidskytte stafett på TV för mig.

Christer sa...

God förmiddag Vonkis och övriga kryssarvänner! Här på Limhamn ligger frosten på marken , himlen har små vita moln och solen håller på att bryta igenom. + 1,5 C. I eftermiddag skall jag köra till östra sidan av Malmö för att se på när äldsta barnbarnet spelar innebandy.

Janne sa...

Jag glömde Sveriges handbols match.

lasse sa...

God morgon !
Molnigt här också, - 7 grader. Idag är det dags för lite småinköp, så ut i snön och åka är vad som gäller.

Vonkis sa...

Janne
Samma här, en härlig vinterstudiolördag.

Christer
Oj, frost. Det är inte varje lördag :-)

Anonym sa...

god morgon. -22 i kiruna/ fredrik

Vonkis sa...

Janne
Ja just :-)

lasse
Då hoppas jag att ni åker försiktigt :-)

Vonkis sa...

Fredrik
Det är för kallt.

Kerstin Nilsson sa...

Gomorron -18 så det blir att vara inne. Elda o njuta, även järnspisen i köket får sprida värme. Den är ju utmärkt att laga mat på. Det har varit en bra, men kall vecka.Det har blivit så mycket ljusare, frökatalogen ligger framme.

Anonym sa...

God morgon +3 grader i Göteborg

Olle B sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner.
Jag har blivit en riktig sjusovare på äldre dar, kommer senare och senare till tangentbordet, men nu är jag på plats.
Termometern visar -7 grader. Växlande molnighet i Sundsvall.
Nu håller vi tummarna för lite PY-musik i krysset.

Vonkis sa...

Kerstin
Visst märks det att det blivit ljusare. Så skönt att slippa det evinnerliga mörkret. Frökatalogen håller jag mig ifrån i år, har en massa tagetesfrön från förra sommaren och det är väl dags att börja så dem snart. Om jag bara visste vart i lägenheten jag kan ställa plantorna :-)

Anonym 9:59
Nästan midsommar.

Vonkis sa...

Olle B
Du vet vad jag säger, bättre sent än ännu senare :-)

Olle B sa...

Här kommer förra veckans lösning saxat ur Vonkis MX-blogg.

snabbgenomgången
L 4 Dolly
V 7 Ull
L 6 Du
V15 Ende
V 8 Borta
V13 Med
L 9 Vinden
L 2 Meja
V10 Ricky
V 5 Skenet
L 1 Bedrar
L11 Kund
L13 Mor
V12 Lars
L 5 Sibelius
V 3 Ed
V16 Sheeran
L14 We

Janne sa...

Vonkis akta dig för röken i Norrköping.

Vonkis sa...

Janne
Har koll på den, jag or på andra sidan stan så förhoppningsvis kommer den inte precis över min lägenhet.

Anna Wärn sa...

Godmorgon alla glada. Nu kör vi.

Anonym sa...

, alias Johan: hellu allihop! Nästa lördag blir det kryss på Canaria
och äntligen lite golf.

Lena sa...

Godmorgon från ett kylslaget Luleå -25,4. Hade en rejäl snösmocka med 35cm snö i veckan....

Yvonne Persson sa...

God morgon! Lite mildare här i Höljes idag -17 igår låg detrunt -20 hela dagen.

lasse sa...

Ed Sheerans bror jobbar som trädgårdsmästare, vad heter han ?

Christer sa...

Are

Yvonne Persson sa...

Are

Janne sa...

are

Nina sa...

Are du långsam i natt

lasse sa...

Scott Sheeran

Jo sa...

Morrn, morrn från ett kallt och disigt Borås! Tanken är att tomatfrön ska nee i jorden i helgen, får se om det blir så eller om det blir lego för hela slanten!

Olle B sa...

lasse/ den var klurig!

Vonkis sa...

Anna Värn
Det gör vi sannerligen!

Johan
Oj oj :-)

Lena
Oj jägarns vad snö!

Yvonne Persson
Lite mildare, ha ha.

Petra sa...

Godmorgon nu är jag också på plats.
Denna helg är en kalas och match helg. Ingen lugn och ro helg. Det är kallt och soligt ute.

Christer sa...

Peps, Per

Anonym sa...

Scott Sheeran Ha ha ha!

Vonkis sa...

lasse
Ha ha ha
Den var bra!

Jo
Kanske tomatfrön i legot?
Eller lego i jorden?

Yvonne Persson sa...

Peps per

Jo sa...

Per Peps

Petra sa...

Peps Persson och han heter Pär eller Per.

Vonkis sa...

Petra Linusson
Då är jag glad att du hinner med att Melodikryssa med oss idag!

Jo sa...

Haha, nej, inte när jag har ägnat mååånga timmar till att sortera och hitta bitar. Inte gräva ner några bitar! :)

Anonym sa...

Per-Erik "Peps" Persson

Olle B sa...

Enligt Wiki heter han Per Åke Tommy "Peps" Persson

Unknown sa...

Per Åke Tommy "Peps" Persson, född 20 december 1946 i Helsingborg

Anonym sa...

, alias Johan: alltså jag erkänner...fattar inte scott sheeran, växtskott eller?

Anna Wärn sa...

En av mina favoriter Peps per Persson

Annis sa...

Ja ä mä ja å idag....
och precis som Vonkis så har det funnits bättre veckor. Men nu är det toppen med MX!

Anonym sa...

Skottkärran

Vonkis sa...

Johan
Uttalet blir lite som skottkärran.

Annis
Bättre och bättre dag för dag, får vi hoppas.

Jo sa...

La la land

Anonym sa...

La La Land

Vonkis sa...

La la land?

Vonkis sa...

Då gissade jag rätt :-)

Anonym sa...

,alias Johan: ahaaa, skottkärra, okej den var bra men lite för klurig

Olle B sa...

L4/ ARE
V8/ PEPS
L8/ PER
L1/ LA
V7/ LA
V3/ LAND


*** SPARA ***

Yvonne Persson sa...

Viktor

Nina sa...

Viktor

Kerstin Nilsson sa...

Viktor

Christer sa...

Sabina

Yvonne Persson sa...

Sabina Bättre

Christer sa...

Så mycket BÄTTRE

Olle B sa...

V6/ Kan möjligen bli SAMIR

Nina sa...

Fnurra

Yvonne Persson sa...

Kan inte den svenska.texten.

Olle B sa...

Kunde inte V11 men får lita på Nina.


Melodikrysset V03, 19 januari 2019
Halvtid
VÅGRÄTT
V3/ LAND
V6/
V7/ LA
V8/ PEPS
V9/ BÄTTRE
V10/
V11/ FNURRA
V14/
V16/

LODRÄTT
L1/ LA
L2/ VIKTOR
L4/ ARE
L5/
L6/ SABINA
L8/ PER
L12/
L13/
L15/

Nina sa...

Jag gissar på att det blir en fnurra

Vonkis sa...

Olle B
Skriver in det på en gång :-)

Christer sa...

En FNURRA på tråden

Janne sa...

Kan vara snurra?

Nina sa...

Lillbabs sjöng ju MINA KÄRLEKSBREV VILL JAG HA IGEN!

Marita Wallin sa...

Tror du mannen då tar om L2? 😂 Med radarparet Samir och Viktor

Christer sa...

Roxy Music

Vonkis sa...

Marta Wallin
Inget är omöjligt när det kommer till Eldemannen.

Yvonne Persson sa...

Roxy Music

Anonym sa...

ROXY MUSIC

Unknown sa...

Underbara Roxy Music med Bryan Ferry

Anonym sa...

, alias Johan: inte bara gåtorna som är kluriga idag...känner mig gaggig!

Marita Wallin sa...

Sant 😁

Anonym sa...

Sången OM Syrsor

Christer sa...

Om

Yvonne Persson sa...

Om

Nina sa...

Sara leander: OM SYRSOR

Christer sa...

L5 Dusty???

Yvonne Persson sa...

Kan inte

Marita Wallin sa...

Yoko Ono?

Vonkis sa...

Marita Wallin
Ha ha ha
Nej.

Christer sa...

Dusty Springfield

Yvonne Persson sa...

Litar på Marita Wallin

Anonym sa...

Yoko Ono

Christer sa...

Samir

Yvonne Persson sa...

Samir

Nina sa...

Samir

Anonym sa...

,alias Johan: Äntkigen något jag kunde, eller om det var någon av barnen :)

Marita Wallin sa...

Åke du gissade rätt

Annis sa...

Hjälp! Jag gick vilse på V14... vad efterfrågades och varför i så fall Yoko??

Unknown sa...

V14 Yoko on

Petra sa...

Den här låten har jag lyssnat på varje dag på jobbet. Har en 3 åring som älskar låten och hans ben går som två trummpinnar när han ser och hör låten.

Petra sa...

Alltså samir och viktor

Christer sa...

ERIC Gadd

Sara sa...

L14 CLEO Laine

Yvonne Persson sa...

Vad blir L12?

Unknown sa...

V14,den enda adlade sångerskan med förnamn på 4 bokstäver som slutar på o är Cleo Laine

Bo sa...

Rolf

Per P sa...

Cleo Laine sjöng Eleanor Rigby.

Bo sa...

Roffe Bengtsson

Eva sa...

Rolf ?

Annis sa...

L12 var väl ROLF Lassgård ?

Christer sa...

Sara: Där har vi det. Cleo Laine har sjunit in Eleanor Rigby

Vonkis sa...

Tack för Cleo Laine!

Marita Wallin sa...

Stämmer bättre

Sara sa...

V14 menade jag naturligtvis

Olle B sa...

https://www.youtube.com/watch?v=knbk0S3HSgo

Christer sa...

V12 ROLF

Lena sa...

Oj, tack för all hjälp. Denna vecka hade jag inte fixat det utan er :-)

Bo sa...

Rolf

Janne sa...

12 Rolf eller Ralf?

Olle B sa...

Melodikrysset V03, 19 januari 2019

VÅGRÄTT
V3/ LAND
V6/ SAMIR
V7/ LA
V8/ PEPS
V9/ BÄTTRE
V10/ ROXY
V11/ FNURRA
V14/ CLEO
V16/ MUSIC

LODRÄTT
L1/ LA
L2/ VIKTOR
L4/ ARE
L5/ DUSTY
L6/ SABINA
L8/ PER
L12/ ROLF
L13/ ERIC
L15/ OM

Petra sa...

Tack för idag

Christer sa...

Då var det klart och inskickat. Tack för idag alla! Vi sörs nästa lördag! Nu blir det en tur ner till fiskehoddorna för kaffedrickning och lösning av "världsproblem".

Unknown sa...

Vad skulle vi göra utan er?!
Tack för er hjälp!

Janne sa...

Tack alla svårt idag vi sörs nästa kryss.

Jo sa...

Tack för Cleo och för idag! :)

Anonym sa...

https://www.youtube.com/watch?v=knbk0S3HSgo

Kerstin Nilsson sa...

Tack för idag. Ha det bra!

Olle B sa...

Jag tackar värdinnan och alla kryssarvänner för denna gång, vi sörs.

Annis sa...

Tack för all hjälp och sällskap idag.... svettigt värre precis som hela veckan.

Vonkis sa...

Tack för idag allihop och extra tack för Cleo, vilket gäng vi är!

Ta nu hand om er så sörs vi igen nästa lördag.

Tittis sa...

Tack för bästa hjälpen med krysset