onsdag, mars 30, 2022

Studiedag

Välkommen till BokBloggen

Vi har haft studiedag idag och den har till stora delats ägnats åt de reviderade kursplanerna. Dagen avslutades med inläsningstid inför nästa träff men jag passade på att fixa lite i klassrummet. 

Eleverna och jag samlar på bokryggar. Varje gång vi läst klart en bok skriver vi titel, författare och det egna namnet och så ska bokryggen upp på dörren till grupprummet. Idag satte jag dock inte bara upp bokryggar på dörren. Jag satte även dit några besökare och fler ska det nog bli framöver. Ser du dem?

9 kommentarer:

Anonym sa...

Häftigt!
HUR gör du bokryggarna?

Versch sa...

Wow! Så fyndigt, och fint! 👏🏻👍🏻

Vonkis sa...

Anonym
Jag hittade dem på en gratissida för många år sedan, så de är bara att skriva ut.

Versch
Tack!

Annika sa...

Vad fint och trevligt det ser ut!
Så viktigt med klassrum som är inredda mysigt, helt säker på att det hjälper eleverna att bli motiverade.

Bloggblad sa...

Så fint! Och visst ser jag figurerna. Härligt pysslig är du! Underbart att barnen peppas att läsa.

När jag jobbade började vi nåt år med särskilda läsveckor. ALLA på skolan läste 20 min som start på dagen. (I första klass var det högläsning.) Vi lärare läste en liten bunt böcker och gick runt i klasserna och presenterade och försökte "sälja" våra titlar. Så länge det fanns pengar bjöd vi in en författare som grädde på moset.

Unknown sa...

Så fint! Min kollega har också bokryggar uppsatta och jag har varit lite sugen på att prova... frågan är bara om det skulle bli av att sätta upp varje gång någon läst ut en bok...

Vonkis sa...

Annika
Tack. Ja, jag tror också att det är så.

Bloggblad
Tack. Jag gör vad jag kan för att öka elevernas läslust. Läsningen är ju så viktig i alla ämnen. Tyvärr är det något som väljs bort allt mer inom skolans värld nu för tiden. Det där med att läsa 20 minuter i början av skoldagens ska jag ta och föreslå till kollegorna.

Unknown
Tack. Eleverna vet att de ska skriva en bokrygg och lägga på mitt bord iklassrummet när de läst klart en bok. sedan kan det ta några dagar innan jag sätter upp ryggarna men det är inget de anmärkt på.

Anni sa...

Lilla My känner jag ju till såklart, men inte de andra två.
Du borde ha en egen figur att sätta dit, en som föreställer dig!:-)

Vonkis sa...

Anni
Tjejen i gult längst upp är Coraline och längst ner till vänster kikar Nelly Rapp fram.

Ha ha ha, jag skulle kanske ta och rita en streckgumma med skeva leder och grått hår och sätta bland böckerna.