lördag, november 21, 2015

Melodikrysset vecka 47 2015

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar!

Idag är det dags att lösa melodikrysset i grupp igen. Skönt tycker jag. Det blev aldrig någon krysslösning för mig förra veckan. Fick inte lust för det under helgen och sedan glömde jag tyvärr bort det. Men jag lovar att hålla tummarna för vinst för er som skickade in rät svar!

Vet ni att jag brukar visa Fem myror är fler än fyra elefanter för mina nyanlända elever och de gillar programmet och brukar titta hemma. Ett program som håller än.

Europeisk popduo, den beskrivningen har jag nog inte hört av Modern Talking förut.

Flickan i Drömmen om Elin heter Elin.

Karaktären Al Bundy i Våra värsta år spelas av Ed O'Neill.

Tänk, Lennart Palm fick Orups Magaluf att låta som introt till en 80-tals deckare.
Och så lite Morning has broken av Cat Stevens på det i denna icke-dubbel-fråga-dubbel-fråga.

Får jag låna nyckeln, Ann-Marie? med Sune Magns.

Musik från Moulin Rouge, det var inte igår.

Det passar ju bra med Vi äro musikanter så här när det snart är ju.

Gillar Bruno Mars. Locked out of heaven är bra men The lazy song är min favorit.

I fjol så gick jag med herrarna i hagen.

I found my love in Avalon sjöngs av Bing Crosby, med musik lånad av Puccini.

2012 tävlade Irma Schultz Keller och Uno Svenningsson i Melodifestivalen med God morgon.
Linda Bengtzing har tävlat i Melodifestivalen förton gånger. Minst. 2014 tävlade hon med låten Ta mig.

Så där ja. Då var dagens kryss löst och inklickat. Tack alla som var med idag. Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag. Nu blire skidor på TV för min del.

Facit i kortversion
V13 Fem
V15 Modern
V12 Talking
L11 Elin
L14 Ed
L 5 Magaluf
L 8 Cat
L 4 Sune
V 5 Moulin Rouge
L 2 Vi
L 3 Bruno
V 6 Gick
L 1 Puccini
L 9 Bing
V 7 Uno
V10 Linda

Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

91 kommentarer:

Olle B sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner.
Sundsvall -4 grader, i det närmaste molnfritt.
V12 borde bli BÄCKMAN och PY kan vi klämma in på ett par ställen.
Idag har vi lyslördag i Sundsvall.
http://visitsundsvall.se/program-lyslordag/

Unknown sa...

God morgon kryssarvänner från ett halvklart Kungsladugård i Göteborg med -4 grader. Vi hoppas på Py och Bäckman vardera två gånger!

n´Bertil sa...

Minus 4 även i Öjebyn. Vitt på marken.

Bildtroll sa...

Tid till julafton 35 dagar, 14 timmar,25 min
God morgon. :-)

Janne sa...

God morgon från ett0-gradigt GBG enligt lokalnyheterna så det blir nog TV och skidtävlingarna.

Unknown sa...

Morsning från ett kyligt Dalarna, Torsång -7 i morse, brr brr.
Skickade in krysset senast så man får väl hoppas på vinst.

Vonkis sa...

Olle B
Påminner lyslördag om stugsista?

Peter Larsson
Japp, vi hoppas och hoppas.
-4, som här då. Kall nå jävulst.

n´Bertil
Huvva!

Bildtroll
Det ska jag fira med en lussebulle efter krysset.

Vonkis sa...

Janne
Jag är inne på samma plan för dagen.

Åke Finn
Jag håller tummarna för vinst och beklagar kylan.

Kjell Sigbjørn sa...

Go'Morgon :)

Aurora sa...

Godmorgon!
Skönt med en normal lördag morgon igen. Om inte PB kommer in idag skulle jag nöja mej med Status Quo.
Undrar om Eldeman talar om antalet inskickade kryss förra veckan.
Nåja, huvudsaken är att kökspersonalen snart har baconfrukosten klar.

Olle B sa...

Vonkis/
Stugsista och lysafton är samma sak sista helgen i augusti.

Sundsvalls lyslördag är det kommunen som ordnar med tändning av stadens julbelysning och en hel del uppträdande på scen.
I år kommer Doug Seegers med några låtar på scenen.
När julbelysningen tänds så är det alldeles mörkt innan så upplevelsen blir "magisk".

T sa...

Weeee-ooooooo......weeeeee-ooooooo........ här rycker jag ut

Olle B sa...

Här kommer lösningen från förra veckan.
Saxat ur egna anteckningar.

Facit i kortversion
V1/ CHESS
L2/ HARPA
V7/ ERIC
L3/ SICKAN
L5/ NILSSON
V12/ ANDERSSON
V4/ EN
V8/ ÄNGEL
L15/ SÅ
L6/ LÄNGE
L13/ SKUTAN
V10/ KAN
L9/ GÅ
V16/ USA
V17/ RÅTTAN
L12/ ANNA
V14/ ERNA
V11/ TA
L11/ TAGE

Bettan sa...

Godmorgon! 0 grader i Sollentuna

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Go möra!

Aurora
Mmm, baconfrukost!
Jag gissar på 54938273 inskickade kryss.

Olle B
Ahaaa, då är jag med på banan igen.

T
Fint dä.

Bettan
Kallt och eländigt.

T sa...

Nu knastrar kaffebryggaren så högt att det inte går att höra Eldeman.

Vonkis sa...

T
Ett tydligt bevis på att timern är påslagen.

T sa...

25.490 st svar förra veckan! Oj då!

Ina sa...

God morgon från ett -6gradigt Norrbotten grått, grått. Vi har inte sett solen nästan 3 veckor, hemskt. Det är vitt på backen. Vi behöver inte mera snö Lycka till

Olle B sa...

V13/ FEM myror....

T sa...

FEM myror är fler än fyra elefanter

Bettan sa...

FEM myror är fler än 4 elefanter

Aurora sa...

Juste rapportering av Eldeman - hälften av normala antalet webb-lösningar + 'några' via snigelpost. Ungefär vad jag trodde.

lasse sa...

Loggar in lite sent, men nu är jag med.

Olle B sa...

L5/ blir inte BÄCKMAN

T sa...

vonkis:
Ja, timern är påslagen. Och det blir danskt wienerbröd och hembakad limepaj till

Vonkis sa...

Ina
Lider med er. Ingen sol och arktisk kyla. Fy fasen.

Aurora
Min gissning var ju...något...fel...

lasse
Bättre sent än ännu senare.

Vonkis sa...

Olle B
:-(

T
Mumsigt värre.

Olle B sa...

Vonkis/
Har du ny dator nu?

Petra sa...

Och vi brukar på förskolan plocka fram deras julkalender och tittar på den istället med barnen för årets julkalender. Barnen gillar den.

Jo sa...

Morrn! Lite sent, men kaffemaskinen valde att strejka idag!

Bettan sa...

Modern Talking

Olle B sa...

V15/ MODERN
V12/ TALKING

T sa...

Modern Talking så klart

Olle B sa...

Där rök en par PB-chanser ytterligare

Vonkis sa...

Olle B
Nej, men har kommit på ett sätt att gå runt de sega knapparna på musplattan. Den övriga trögheten verkar hålla sig i schack idag.

Petra Linusson
Åh vilken bra tradition!

Jo
Ouppfostrad kaffemaskin!

Olle B sa...

L11/ ELIN

T sa...

Drömmen om ELIN

Unknown sa...

Elin

Unknown sa...

Ed?

Bettan sa...

Ed O´Neill

arbetsmyra sa...

Ed O'Neil

Olle B sa...

L5/ MAGALUF

T sa...

L5 Magaluf
L8 ?

Olle B sa...

L8/ CAT

T sa...

L8 CAT Stevens

Unknown sa...

Magaluf cat

Jo sa...

Cat Stevens?

Bettan sa...

Lätt hittills =)

T sa...

SUNE Mangs så klart. Vem annars?

Olle B sa...

Melodikrysset V47, 21 november 2015
Halvtid
VÅGRÄTT
V5/
V6/
V7/
V10/
V12/ TALKING
V13/ FEM
V15/ MODERN

LODRÄTT
L1/
L2/
L3/
L4/ SUNE
L5/ MAGALUF
L8/ CAT
L9/
L11/ ELIN
L14/ ED

Vonkis sa...

Skulle vi skriva in för- eller efternamn?

Olle B sa...

Vonkis/ Artistens förnamn.

Vonkis sa...

Olle B
Ok.

Olle B sa...

V5/ MOULIN_ ROUGE

Jo sa...

Moulin Rouge

Bildtroll sa...

Moulan rouge, hur det nu stavas

Unknown sa...

Moulin rouge

T sa...

Moulin Rouge så klart

Aurora sa...

PB-chanserna väck, och hur ska Quo gå ihop på V7...?

T sa...

Bra att ni kunde Ed O'Neill tidigare. Gissade på Ed men kunde inte googla fram något bra fullständigt namn. Varmare här i Helsingboooorg men kallare än för ett par dagar sedan. Det kan bli en hård vinter.

Janne sa...

vi

Unknown sa...

Vi

T sa...

VI äro musikanter från Skaraborg.
Jajamensan!

T sa...

Bryan Adams
Här går det undan!

Olle B sa...

L3/ BRUNO Mars

Vonkis sa...

T
Lite för fort kanske ;-)

Unknown sa...

Gick

T sa...

GICK
ÄR VI SÄKRA PÅ bRUNO mARS?
stissigt nu!

Vonkis sa...

T
Ja, helt säker.

Janne sa...

Bing

T sa...

L1 PUCCINI
L9 BING

Unknown sa...

Bing Puccini

T sa...

Riktig swinglåt det här

Jo sa...

Uno och Linda, kan man gissa :)

T sa...

V7 UNO Svenningsson
V10 LINDA men det har vi inte hört ännu

Cat sa...

Uno

Olle B sa...

Melodikrysset V47, 21 november 2015

VÅGRÄTT
V5/ MOULIN-ROUGE
V6/ GICK
V7/ UNO
V10/ LINDA
V12/ TALKING
V13/ FEM
V15/ MODERN

LODRÄTT
L1/ PUCCINI
L2/ VI
L3/ BRUNO
L4/ SUNE
L5/ MAGALUF
L8/ CAT
L9/ BING
L11/ ELIN
L14/ ED

Unknown sa...

Uno och Linda tror jag

T sa...

Ja, nu hörs LINDA tydligt

Bettan sa...

Tack för idag!! sörs om 2 veckor =)

Unknown sa...

Tack för idag.

Unknown sa...

Tack för idag Vonkis och alla kryssarvänner!

Aurora sa...

Andra kombinerade frågan - har Eldeman råkat ut för tidsstudiekontroll?
Fast - klagar inte, jag tror inte han använde beteckningen dubbelfråga i onödan idag.
Nu kryper jag ner igen - ha det!

T sa...

Jaha, det var allt för idag då. Lite vemodigt känns det. Det blir Oxhallen nu och en Helsingborg Ale där. Ska sitta som handsken! Tack vonkis och alla andra X-proffs!

Jo sa...

Tack för idag!

Vonkis sa...

Tack för idag allihopen. Vi sörs om en vecka igen!

Unknown sa...

Tack för idag, nu skall jag gå till köket å glazera revben som skall grillas till lunch.

lasse sa...

Inskickat. Sörs om en vecka !

Olle B sa...

Jag tackar värdinnan och kryssavännerna för denna gång.
Vi sörs!

Janne sa...

Tack för idag nu skiner solen i GBG vi sörs nästa kryss.