lördag, juli 23, 2022

Melodikrysset vecka 29 2022

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Hur ska ni fira Varmkorvens dag idag? Jag börjar så klart firandet med att lösa Melodikrysset med bästa medkryssarna och någon gång under dagen ska jag försöka få i mig en varmkorv från Biltema.

Peps Persson sjöng Rus, en låt som även Lill Lindfors tolkat.

The Rembrandts med I'll be there for you, signaturmelodin till Vänner.

Sång på limburkiska, det var oväntat och roligt! Det var Under the boardwalk som spelades.

Signaturmelodin hör till serien Svenska hjärtan, med den kända gräsklipparscenen.

Opera är sannerligen inte min starkaste gren men den här musiken från Carmen, L'amour est un oiseau rebelle, den känner till och med jag igen!

Daddy DJ med Daddy DJ.

Omkring tiggaren från Luossa, från Dan Anderssons diktsamling Svarta ballader.

Carolas återkomst till Melodifestivalen skedde 1990 med fantastiska Mitt i ett äventyr. Tänk att Edin Ådahl vann med Som en vind istället. Å andra sidan tog Carola en ordentlig revansch direkt året efter med Fångad av en stormvind.

Tea for two i cha-chatakt. Fungerar bra.

2017 tävlade De vet du i Melodifestivalen med Road trip. De tog sig till Andra chansen där de slogs ut i duellen mot FO&O.

Inte nog med att Kents Utan dina andetag får dansbansbehandlingen, de kör melodin på saxofon också.

Nånting som inte fanns förut från Skönheten och Odjuret, den första Disneyfilmen som jag föll pladask för. Jag köpte skivan och plågade min stackars familj med att sjunga låtarna så fort vi satt i bilen.

Nino Rotas fantastisk musik från Gudfadern.

Ja men så där ja, då var dagens kryss löst och inklickat då. Tack alla som var med idag. Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka.

snabbgenomgången
V10 Peps
L 5 Vänner
V 6 Under
V 4 Svenska hjärtan
L 2 Carmen
L 3 Dj
L 1 Andersson
V 7 Mitt
L 8 Tea
V 9 De
L11 Vet
L12 Du
V15 Utan
V13 Odjuret
L14 Rota

94 kommentarer:

Christer sa...

God förmiddag! Här på Limhamn är duggregnar det ch himlen är täckt av ljusgfråa moln. Termometern visar + 15 C. Idag tar jag dagen som den kommer. Ingen varmkorv för mig utan som planerat grillkorv med hemmalagad potatissallad.

Vonkis sa...

Christer
Jag tar tacksamt emot dagens moln efter hettan tidigare i veckan.
Grillkorv är ju rätt nära varmkorv :-)

Annis sa...

God lördag! Skönt med en mulen "vilodag".
Jag skippar korv idag, det har blivit lite för mycket grillat kött och korv senaste veckorna och vegetarisk korv är inget att stå efter.

lasse sa...

Lasse: Hej och godmorgon !
I veckan lade min I-pad av, därför gör jag så här istället. 15 grader utanför fönstret, uppehåll, temperaturen väntas stiga 5 grader under dagen. Bättre än så blir det inte här.

Vonkis sa...

Annis
Sannerligen skönt med lite vädersemester :-)

Vonkis sa...

lasse
Låter perfekt i mina öron :-)

lasse sa...

Jag lyckades logga in !

Lena sa...

Morrn från husvagnen. Soligt men beskedliga 14 grader vid piteälven.

Anders sa...

God morgon kryzzlösare....19 grader här vid Arlanda gråmulet på morgonen.
väntar på morgonkaffet nu så jag vaknar till inför frågorna.

lasse sa...

Lena : Nere vid Piteälva !

Vonkis sa...

lasse
:-)

Lena
God morgon:-)

Anders
Här blev det lite kall blåbärssoppa för att komma igång.

Lena sa...

Vonkis så vacker Strängnäs domkyrka är. Välkommen till Luleå domkyrka och när du ändå är här uppe så rekommenderar jag ett besök i Kiruna kyrka 👌Jag brukar också besöka kyrkor och tända ljus.

lasse sa...

Apropå kyrkor, här i Hälsingland, bl a Hanebo kyrka, Bjuråkers kyrka och Norrbo kapell, har en förfader till mig målat altartavlorna.

Vonkis sa...

Lena
Tack för tipset! Jag tänker mig en tågsemester norröver, kanske sommaren 2024 och när jag ändå är så långt upp i Sverige är det lika bra att åka runt lite.

Bettan sa...

God morgon!
Förra veckans svar:

V 8 Laleh
L 7 Schytts
V14 Sting
L10 Turin
V12 Taube
V13 Möte
L 4 Thunbeg
L 2 It
V 9 On
V 5 Bengt Sändh
L 3 On
L 1 Hellström
V11 Åtta
V15 Meja
L 6 Gullan

Anders sa...

Vonkis: gud va gott...nu blev man sugen på frukost , men jag tar det efter krysset. Blir nog lite yoghurt för oss...

Vonkis sa...

lasse
Åh vad kul!
För några somrar sedan kikade vi in i Mo kyrka på väg till Rättvik och Dalhalla.

Vonkis sa...

Anders
:-)

Jo sa...

Morrn, morrn från ett mulet Borås!

Vonkis sa...

Bettan
Tackar för förra veckans facit :-)

Vonkis sa...

Jo
Ordningen är återställd :-)

Christer sa...

PEPS

Anonym sa...

Peps

Anders sa...

V-10= PEPS

Anonym sa...

Vänner

Anders sa...

L-5= VÄNNER

Christer sa...

VÄNNER

Stina sa...

Först Peps, sen vänner

Christer sa...

UNDER the Boardwalk

Anonym sa...

Under

Anders sa...

V-6= UNDER

Christer sa...

SVENSKA HJÄRTAN

Anonym sa...

Svenska Hjärtan

Christer sa...

CARMEN

Stina sa...

Svenska hjärtan var det innan. Höll på att glömma hur den gick.

Anonym sa...

Carmen

Anders sa...

L-2= CARMEN

Stina sa...

Nu är det Carmen

lasse sa...

L1: ANDERSSON ?

Anonym sa...

Dj

Christer sa...

Daddy DJ

Anders sa...

L-3= DJ

Anonym sa...

Andersson

Christer sa...

ANDERSSON. Bra gissat Lasse!

Anders sa...

L-1= ANDERSSON (Bra gissat Lasse)

Bettan sa...

Halvtid:

L1/ Andersson
L2/ Carmen
L3/ DJ
L5/ Vänner
L8/
L11/
L12/
L14/

V4/ Svenska Hjärtan
V6/ Under
V7/
V9/
V10/ Peps
V13/
V15/

Stina sa...

Andersson

Vonkis sa...

lasse
Snyggt :-)

Anders sa...

V-7= gissar MEAT Loaf

Vonkis sa...

Anders
Mycket möjligt :-)

Anonym sa...

Mitt

Christer sa...

MITT i ett äventyr

Stina sa...

MITT i ett äventyr

Anders sa...

V-7= blev Carola med MITT i ett äventyr istället

lasse sa...

Anders: Rätt uttal på din gissning !

Anonym sa...

Tea

Christer sa...

TEA for two

Stina sa...

Tea

lasse sa...

Den här har man dansat till många gånger !

Anders sa...

lasse: :)

Anonym sa...

De vet du

Christer sa...

DE VET DU

Anders sa...

V-9= DE
L-11= VET
L-12= DU

Christer sa...

UTAN

Anonym sa...

UTAN

Anonym sa...

UTAN dina andetag - Kent

Stina sa...

Utan

Annis sa...

Hur vilken version av en så vacker låt, UTAN dina andetag

Anonym sa...

Utan dina andetag

Anonym sa...

Utan

Vonkis sa...

Annis
Dansbandssaxofon...

Annis sa...

Med tonartshöjning

Anders sa...

V-13= ODJURET

Vonkis sa...

Annis
Ha ha ha

Anonym sa...

Odjuret

Stina sa...

Odjuret

Anders sa...

L-14= RÖTT

Christer sa...

ROTA

Anonym sa...

Rota

lasse sa...

ROTA

Bettan sa...

Dagens rätta kryss
L1/ Andersson
L2/ Carmen
L3/ DJ
L5/ Vänner
L8/ Tea
L11/ Vet
L12/ Du
L14/ Rota

V4/ Svenska Hjärtan
V6/ Under
V7/ Mitt
V9/ De
V10/ Peps
V13/ Odjuret
V15/ utan

Lena sa...

Tack för i dag, trevligt att få hänga med er 😀 ha en fortsatt fin helg 👌

Stina sa...

Rota

lasse sa...

Niño i förnamn !

Anders sa...

Idag gick inte gissningarna nå bra
V-14= ROTA var kompositören.
Tack för idag jag kunde inte Svenska Hjärtan den serien var okänd för mig.

Stina sa...

Trevlig helg alla.

Anonym sa...

Tack för trevligt sällskap, nu väntar semestertvätt och andra nyttogöromål.

lasse sa...

Välkommen ”anonym” !

Christer sa...

Tack för idag! Det är inte säkert att jag kan medverka nästa lördag. Vi har hamnfest här på Limhamn och jag skall ut på piratkryssning tillsammans med mina tre barnbarn med segelfartyget T/S Helene af Ystad.

Vonkis sa...

Tack för idag allihop. Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag.

lasse sa...

Ha en bra vecka allihop, så Sörsjön vi nästa lördag !

Annis sa...

/Annis... glömde skriva in namnet 😁

Vonkis sa...

Christer
Piratkryssning låter läskigt :-)

Vonkis sa...

Annis
:-)