tisdag, maj 30, 2023

På kirskålsfronten litet nytt

Välkommen till KirskålsBloggen.

Den senaste fronten i kriget mot kirskålen är området mellan skuggrabatten och ingången till det vi kallar skogsbrynet. När vi röjde bakom växthuset klippte vi bland annat ner några buskar och rishögen blev kvar över ett år och under den frodades min svurne fiende. Pionen jag flyttade till slagplatsen i höstas överlevde vintern och är redo att slåss med kirskålen om utrymmet. 

Man ser lite av rishögen till vänster om björnbärsportalen. Som du ser hamnade pionerna framför portalen så vi bestämde oss för att flytta på dem. Det var lättare sagt än gjort för oj vad rorknölar det var i marken.

Herre min je vad rötter jag dragit upp här. Eller ja, inte bara jag. Min gudmor hjälpte till när hon och Den ömma modern var på besök för en vecka sedan. Hittills har tre stora (tomma) blomjordssäckar fyllts med kirskålsrötter från den här plätten. I söndags slängde jag ut lite gräs- och blomfrön på jorden och så grävde jag ner några gullvivor någon på området gett bort. Nu är det bara att vänta och se.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vad ni jobbar på.
Tur att det inte är stenig mark, men där förlägger man väl inte, oifs, en odlingslott.
Kommer att bli hur tjusigt som helst. Kom bara ihåg att unna er vilodagar på lotten också.
Den ömma moern.

Vonkis sa...

Den ömma modern
Det är ganska mycket sten i marken, den i grävt upp har vi lagt som kant i skuggrabatterna 🙂

Anni sa...

Skriver upp på minneslistan att kolla läget i tomthörnet där grannens kirskål vill ta sig in till mig. Vik hädan, otyg!

Vonkis sa...

Anni
Otyg var ordet!