söndag, november 19, 2023

Nytt som är sytt!

Välkommen till SyttBloggen

I somras såg jag en otroligt snygg jumpsuit som Alicia Sivert sytt. Det är sedan gammalt att jag inte kan sy så jag skickade några länkar till Den ömma modern och frågade om hon skulle kunna sy en åt mig.

Jodå, Den ömma modern skulle absolut göra ett försök. Hon skulle komma på besök med lillahyster och då skulle vi passa på, så jag införskaffade mönstret till min egna Zadie Jumpsuit.

Mönstret kom som en pdf och skulle skrivas ut. Jag trodde att jag hade följt alla instruktioner för att proportionerna skulle bli rätt men icke. När de 55 sidorna skulle tejpas ihop ville det sig inte riktigt.

Det fattades ca 5 mm längst ner och på den vänstra sidan på varje ark!. Typiskt så det förslår. Tack och lov är Den ömma modern erfaren när det kommer till att sy så hon fixade till felet när hon klippte ut mönstret på tyget.

I tygaffären fick vi hjälp av en kvinna att hitta ett tyg som var både dyrt och som vi tyckte kändes lite för tungt. Eftersom det behövdes ganska mycket tyg bestämde vi oss för att köpa ett billigare tyg och sy en prov-jumpsuit förts

Det var tur att Den ömma modern och lillahyster var nere en dryg vecka, annars hade nog inte provplagget hunnit bli klart, men klart blev det. Det behövde göras några justeringar för ärmarna och grenen och hålet för bandet hade hamnat på fel sida. Så den ömma modern gjorde ändringar på mönsterbitarna, vi åkte tillbaka till tygaffären och fick hjälp av en annan kvinna att köpa ett bättre tyg och så tog Den ömma modern med sig mönster och tyg hem för att sy den "riktiga" jumsuiten hemma hos sig.

Drygt tre veckor senare kom Den ömma modern ner på ett nytt besök, den här gången hade hon sällskap av Gudmodern, och hon hade den färdiga jumpsuiten med sig!

Hon har alltså sytt den med hjälp av det justerade mönstret, utan att jag har kunnat prova den under tiden.

Den är så skön att ha på sig!

Tyget är snyggt och mjukt.

Jag älskar min jumpsuit!!!

Men hon hade även med sig en liten handväska som jag kan ha till jumpsuiten! Ja, hon hade faktiskt med sig några fler saker men de ska få ett eget inlägg.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du vet ju att jag tycker det är så himla kul att sitta vid symaskinen. Helst att hitta på något eget.
Du vet ju vårt ordspråk!
"Varför göra det enkelt, om man kan krångla till det"
Även om det nu inte var vi som krånglade till mönstret.

Bloggblad sa...

Vilken ambition ! Vilket tålamod! Jag gör vågen! Jag sydde en blus i somras, men det var när det blev kallt, så jag har inte använt den än. Nästa år?

Anni sa...

Fantastiskt! Vilket snällt syproffs hon är :-)
Har du missat EFIT idag?

Hur jag hittar mina resmål är väl värt ett eget inlägg, tror du inte det? Men ett ställe som jag gillar trots att sidan trilskas är https://www.atlasobscura.com/