lördag, november 04, 2023

Ett foto i timmen lördag 4 november

Välkommen till FotoBloggen

November, alla helgons dag och ett foto i timmen, på en och samma dag. Då kör vi.

Kl. 06. Ja men då är dagen startad, första medicinen är intagen.

Kl. 07. Det ska tvättas denna lördag och nu är de två första maskinerna igång.

Kl. 08. Frukost är bra att äta.

Kl. 09. Tanken är att jag ska ficka med lite vinterbelysning idag så jag kollar hur beståndet av timerar och lampsladdar ser ut.

Kl. 10. Är det lördag då löses Melodikrysset, det är sedan gammalt.

Kl. 11. Köksfönstret ska bli med skomakarelampa. Glaset är hittat, nu måste jag bara hitta lampupphängningen som ska finnas på något bra ställe.

Kl. 12. Tar en paus för lunch.

Kl. 13. Efter att ha gått igenom alla skåp och hyllor hittade jag lampupphängningen i en låda med elsaker i städskrubben... Rådgör med Den ömma modern om det går att sätta den här metalldelen på en annan sladd, med strömbrytare. Vi kom fram till att det nog går men jag skippar att göra bytet, kommer ändå inte få et gjort innan jul.

Kl. 14. Skomakarelampan är uppe, gardinerna har bytts och växterna har fått lite omsorg. Nu ska jag bara komma på vad jag ska göra med kopparbladet som hängt i fönstret till nu.

Kl. 15. Där kom den, efit-disken.

Kl. 16. Försöker ta redan på hur man tar sticklingar från kopparblad.

Kl. 17. Tittar till ringblomsbladen som står och drar i olivolja, passar på att ta bort bös som flutit upp till ytan.

Kl. 18. Sorterar i lådan med stickat. Skulle ha gjort detta igår eftersom jag hade tvättid imorgon. Nåja.

Kl. 19. Tar mig en kvällsmacka.

Kl. 20. Börjar göra kväll, ställer lite återvinning vid dörren som en påminnelse för imorgon.

Kl. 21. Avslutar den här dagen med ett avsnitt av The Crown. Andra som är med och fotar sin dag hittar du här.

9 kommentarer:

Annika sa...

Ja se där an annan som är vaken tidigt. Kikar in igen senare, hoppas du får en fin dag.

Anonym sa...

Vad fint köksfönstret blev.
Vill du ha tyg till skomakarlampan i samma som gardinerna så har jag det tyget kvar.
//Den ömma modern.

Vonkis sa...

Annika
Tack det samma.

Den ömma modern
Tack och tack gärna.

Eva sa...

Jättefint i fönstret, jag gillar verkligen skomakarlampor :)

Anonym sa...

Kopparblomman.undrar om du inte ska tänka som när man tar nya plantor från jordgubbar - om det är någon hjälp.
// Den ömma modern

Anni sa...

En till som gillar skomakarlampor! Visst kan du byta till sladd med strömbrytare, men annars kan du ju ta en timer till lampan. Så slipper du hålla på och dra ut sladden om det är så du gör nu.

Vonkis sa...

Eva
Tackar. De är så fina både med "bara" porslinet och om man lägger ett tyg över.

Den ömma moderna
Det verkar så. Den får väl stå på köksbordet ett tag med småkrukor och revor i runt om :-)

Anni
Japp, tycker de är så fina.
Kör med en timer nu. Ska försöka byta sladd men det får bli till våren.

Matilda sa...

Du hann med mycket denna lördag!
Du frågade om lingonkladdkakan. Lingonen är i receptet (jag använder frusna) och chilin går att ersätta med torkad chili om man vill men då gäller det att anpassa efter egen smakpreferens. Detta är receptet vi är förtjusta i: https://www.arla.se/recept/chili--och-lingonkladdkaka/

Lena sa...

Så fin skomakarlampa, även om gardinerna med vinter fåglarna är underbar så ska du inte täcka över den :-)