måndag, juni 01, 2009

Melodikrysset vecka 22

Välkommen till KryssBloggen

Så var det då dags för mig att försöka lösa lördagens melodikryss. Fördelen med att lyssna i efterhand är ju att det går att backa när jag missar något, brukar ju alltid missa någon fråga.

Det börjar ju hyfsat lätt i alla fall med sommarlåten framför många, om inte alla. Per Gessles Sommartider.

Visst lät det väl som Hey Mr tambourine man som James Lust (Last?) Spelade? Tamburiner går i alla fall in på "lodrätt två i vinkel med tio bokstäver".

Sorger har vi inga våra glada visor klinga när vi går över daggstänkta berg fallera. När jag gick på mellanstadiet skulle hela skolan skriva och dramatisera fabler och då sjöng vi om de daggstänkta bergen när djuren skulle gå och undersöka varför floden hade sinat. Aaaa, den ungdomen den ungdomen.

Oj, Rammels studentsång Sjung om fru Svenssons lyckliga karl där en ljus elefant i ett snår ska bytas ut mot ljusnande...(men inte sjöng han så bra det där barnbarnet inte...) Han kunde svänga med orden den gode Povel.

Och så fick Darin vara med i Melodikrysset också men jag vet inte om Runaway hör till hans bättre låtar.

Mamma och pappa skulle alltid se Hem till byn när den gick. Jag kommer bara ihåg en scen där någon inte fick köra med sin traktor på en annan familjs mark längre för att de skulle odla morötter där. Ja se utbölingar, vad de ställer till det.

Någon mer än jag som anser att filmen Pretty woman förstörde Roy Orbisons fina låt? Kan inte höra den utan att tänka på prostituerade kvinnor och Richard Geres flin.

Ooo, filmmusik, tänkte jag först men nu sliter jag mitt hår för jag kommer inte på vad filmen heter. Visst är det väl en militärfilm? Eller om det är flottan det handlar om? Får i alla fall en massa uniformer för min inre syn. Får nog ringa och fråga faderskapet vad det ska vara.

Snacka om tur, Nino Rota är en av väldigt få filmmusikmompositörer jag kan. Det känns verkligen som att komma till en siciliansk by när man hör temat från Gudfadern.

Den där schlagern har jag ingen aning om vad det ska vara, såna här gånger önskar jag att jag kunde säga mer på finska än Hej små knattar, nyheter, får ej övertäckas och god afton...

Åh, det gåtfulla folket, Olle Adolphson och Beppe Wolgers vackra visa, skulle kunna lyssna på den ofta ofta. Får ta och kolla om den finns på Spotify.

Efter att ha löst orden som går in i lodrätt fyra skulle det där adjektivet som söktes kunna vara liten. Kan det stämma?

Vi var nog fler än hon i publiken som fyllt i att Dolly Parton kommer från USA redan innan frågan ställts.

Han är bra min käre fader. Filmmusiken kom ju från Bron över floden Kwai! Visste att det hade något med militärer att göra. Bron över floden Kwai är för övrigt en väldigt bra film, se den om du inte redan gjort det.




Free Dawit Isaak

Inga kommentarer: