lördag, mars 16, 2013

Melodikrysset vecka 11 2013

Välkommen till KryssBloggen

Men GOD morgon på er allihop, löjlisar och andra. Tänk att det är lördag igen.

Här i Norrköping har ju vintern gjort en liten comeback men vet ni vad, idag klockan 12:00 tänker jag ge ifrån mig ett vårskrik. Någon som är på? Om vi skriker från många håll samtidigt blir nog budskapet till vintern tydligare.

Alltså, det var så många bra låtar i finalen av Melodifestivalen 2009, och så gick Malena Ernman och vann med La Voix...

Lite dragspelsmusik, det var Oh gamla stan som spelades. Tack för det svaret Aggie och Lasse.

Tack och lov är det bara boktitlar och (ibland) filmtitlar som får svensk översättning nu för tiden. Tänk att Nat King Coles Those hazy lazy crazy days of summer blev till Gröna granna sköna sanna sommar i Lill-Babs tappning.

Jag är ute när gumman min är inne. Bra att veta.

Mary N'diaye tävlade i årets första deltävling, som gick i Karlskrona, med låten Gosa. Ingen höjdarlåt kanske, men bättre än flera av låtarna som tog sig till finalen.

Men åh, Stefan Nilssons fina signaturmelodi till Skärgårdsdoktorn (som såklart utspelade sig i skärgården). Vill ha sommar, nu!

Nej men Gwen Stefani i Melodikrysset! Gillar samplingen från Sound of music i Wind it up. No doubt jobbar förövrigt på en ny skiva.

Ingrid Bergmans karaktär i Casablanca hette Ilsa Lund.

Mer dragspel men den här gången var det Adress Rosenhill som spelades. Tror att Eldemannen också vill ha sommar nu.

Katrina and the waves verkade gilla att sjunga om solen (Walking on sunshine och We're all living on sun street).

Varför spela Dana Dragomir när Jan Lindblad har visslat I en klosterträdgård så fint? I vilket fall skriver vi in trädgården på vågrätt 6.

Jan Johansens Se på mig, som vann Melodifestivalen 1995, verkar vara en av Eldemannens favoriter, speciellt den engelska versionen (Another night).

Är det någon som inte redan har gissat att det ska stå Kiss me Kate på vågrätt 1? Låten från musikalen heter Another opening, another show.

Då var dagens kryss löst och inklickat. Tack alla som var med och löste dagens Melodikryss, vi sörs om en vecka igen. Och du, glöm inte att skrika in våren klockan 12:00 idag!

Facit i kortversion
L 5 Ernman
V 9 Stan
L 9 Sköna
V11 När
V13 Mary
L 2 Skärgården
V12 Gwen
V 7 Ingrid
L 8 Ilsa
V10 Adress
L 1 Katrina
L 4 And
V 6 Trädgården
L 3 Mig
V 1 Kiss me Kate


Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

178 kommentarer:

Petra sa...

Godmorgon från ett soligt men kallt Partille. Lite snö har det kommit i veckan men den är nästan helt borta. Mitt på dagen de senaste dagarna har det varit riktigt skönt, har suttit ute med barngruppen och ätit mellanmål. Sååå skönt när vi kan vara ute hela dagarna.
Jag kan ge ifrån mig ett litet vårskrik när jag är ute på min löprunda.

Vonkis sa...

linusson
Här ligger tyvärr snön som föll i veckan kvar.

Härligt med en vårskrikare till :-D

Olle B sa...

God morgon alla löjlisar från ett soligt Sundsvall.
På tal om snö så har vi fortfarande några decimeter och snöhögar som är 2-3 meter höga.

Vonkis sa...

Olle B
Huvvaligen.
Då behöver ni verkligen skrika in våren i Sundsvall.

Aggie sa...

Godmorgon från ett soligt Skene..:) Självklart hänger jag på Vårskriket..:)

Vonkis sa...

Aggie
Härligt!

Olle B sa...

http://www.youtube.com/watch?v=LATsOnh14Dg

lasse sa...

Godmorgon allihop från ett soligt och kallt Gävle.
Jag kan inte låta bli att berätta vad en 6-årig flicka berättade för mig i veckan.
- Jag slängde min mobil i vattnet, men den sjönk inte, den hade ju SIM-kort.

bardolino sa...

Godmorgon från ett soligt Ljungby.

Göran sa...

Åkersberga är med. God morgon på er alla.

Bettan sa...

Godmorgon, nu är jag här. Lite sliten, rösten har jag tydligen tappat bort....Men vi hade så jäkla roligt igår.

Vonkis sa...

Olle B
Precis så, fast klockan 12.00 då :-)

lasse
Kommer den 6-åriga flickan från Göteborg? ;-)

Ina sa...

Här har vårskriket fastnat i strupen -24,3 inatt. Just nu snöar det solen skiner -16,4, 70-80cm snö, det är inte klokt hälsar Norrbotten

Vonkis sa...

bardolino
God morgon!

Göran
Låter bra det!

Bettan
Kul att du överlevde gårdagens partande :-)

Vonkis sa...

Ina
Men då MÅSTE du ju vara med och vårskrika idag! Det var kanske det som ställde till det i fjol, att ni inte skrek in våren?

lasse sa...

Nej Vonkis. Hon kommer från Gävle.

lasse sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
galgbacke sa...

Nu är Bollebygd med

Eilennah sa...

Godmorgon från ett kallt Västerås

Bettan sa...

Tack Vonkis. ja jag har inte haft så roligt på länge. Men jag tappade rösten.

Lotta sa...

Godmorgon från ett soligt Malme, kom precis på att det var melodikrysset idag! Hur kunde jag glömma ??? Kan var att vår lille Gizmo ville gå ut VÄÄÄLDIGT tidigt idag!!!

Aurora sa...

Godmorgon! Mätt o belåten.

Olle B sa...

Här kommer vår lösning från förra veckan.
Saxat ur Vonkis blogg
Facit i kortversion
V11 Alexander
L 1 Rybak
L11 Ami
V12 Vintern
L 2 Damorkestern
V 1 Radioapan
L 5 Nu
V 6 Bumerang
L10 Lider
L 7 Åström
L 4 Pang
V 9 Hellström
L 3 Oprah
V 8 Skor

Anonym sa...

Godmorgon alla fuskisar!

lasse sa...

Vadå fuskisar "Anonym !
Det finns många som samlas och löser tillsammans, det här är väl samma sak !

lasse sa...

Ingen vinst idag heller !

Bettan sa...

Som vanligt ingen vinst

Aggie sa...

Ingen vinst idag....

Roger sa...

Gomorron, gomorron! Sandhult is calling!

Anonym sa...

Erman?

Bettan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
galgbacke sa...

ernman

Lotta sa...

Malena Ernman, men var skulle det in??

bardolino sa...

Ernman

Vonkis sa...

galgbacke
Välkommen :-D

Eilennah
Goder morgon!

Bettan
Tur att du inte behöver rösten till krysslösandet då :-)

Lotta
Glömma Melodikrysset?
*tar mig för pannan*

Aurora
En härlig känsla det :-)

Anonym
Och du är tydligen en fuskis du med, eftersom du hittade hit...

lasse sa...

Ernman på L5

Olle B sa...

Lotta/
L5/

Lotta sa...

TACK LASSE;-)

Björn sa...

Godmorgon, sen som vanligt. Ringarum har sol och nollgradigt!

Lotta sa...

Tack OLLE B, ordningsman i klassen;-)

Roger sa...

L9 Gamla stan?

Anonym sa...

L 5 stavas enligt CD Ernman

Aggie sa...

STAN

lasse sa...

Oh Gamla STAN !

Lotta sa...

F-N skriver så jag missar var det ska in hela tiden, skärpning

Aurora sa...

Ja, Roger

Olle B sa...

Lotta
V9/ STAN
L5/ ERNMAN

Roger sa...

:-) Aurora

Anonym sa...

stan

Lotta sa...

SKÖNA

Olle B sa...

Gröna, Granna, Sköna Sanna Sommar

Anonym sa...

Sköna eller sanna?

Aggie sa...

sköna

Anonym sa...

SKÖNA

Anonym sa...

V1 girl on fire?

lasse sa...

V 11 NÄR
V 13 BARD
Kan det vara nå´t ?

Flobben sa...

sköna

Lotta sa...

Skulle vara tredje ordet, SKÖNA

Aggie sa...

NÄR

Anonym sa...

Gröna, granna, SKÖNA, sanna sommar

Aggie sa...

Jag är ute när gumman min är inne

Anonym sa...

Jag är ute NÄR gumman min är inne

lasse sa...

Tänk om man hade det så !

Lotta sa...

:S:P:A:R:A:

Björn sa...

Mary

Anonym sa...

mary

Bettan sa...

Mary

Anonym sa...

Mary

lasse sa...

Hälften rätt i alla fall

Maud sa...

Kumla är med o ryser....

Aurora sa...

HEMSKT!

Olle B sa...

lasse/
trodde du hade båda rätt när Eldeman började prat om årets Melodifestival.

Aggie sa...

vilken ryslig låt....vem är det?

Anonym sa...

Mary N’diaye

Vonkis sa...

lasse
Ibland får man glädja sig åt det lilla :-)

Roger sa...

Skärgården?

Bettan sa...

Skärgården (skärgårds doktorn)

Maud sa...

Skärgården

lasse sa...

Jaa Olle

Björn sa...

Skärgården

Anonym sa...

Den skulle ha vunnit

Bettan sa...

Min dotter älskade den serien när den sändes på tvn=)

Anonym sa...

Skärgården (Stefan Nilsson)

Olle B sa...

Tack!
Den kunde jag inte.
Har inte sett den serien.

Björn sa...

Gren Stefani

Flobben sa...

V12 Gwen

lasse sa...

GWEN Stefani

Björn sa...

Gwen, djävla rättstavning !

Henke sa...

Gwen Stefani?

Olle B sa...

Melodikrysset v.11 – 16 mars 2013
HALVTID
VÅGRÄTT
V1/
V6/
V7/
V9/ STAN
V10/
V11/ NÄR
V12/ GWEN
V13/ MARY

LODRÄTT
L1/
L2/ SKÄRGÅRDEN
L3/
L4/
L5/ ERNMAN
L8/
L9/ SKÖNA

Göran sa...

Vad är detta hemska för nå't? Aldrig hört nå't liknande.

Aggie sa...

Jag gillade när hon sjöng Don´t speak

Maud sa...

Haha Björn! Känner igen mig. :-)

Anonym sa...

Viken fruktansvärt bedrövligt dålig låt....

Anonym sa...

Var bättre med gruppen No Doubt

Göran sa...

Tack för Gwen. För j-ligt lät det i alla fall.

Vonkis sa...

Björn
Skyll på den du...

lasse sa...

I pausen !
Samma flicka sa åt mig att ställa mig på alla fyra på golvet, för att leta efter lågpris !!!

Olle B sa...

Ingrid Bergman – Ilsa Lund

Lotta sa...

Play it again, sam

Anonym sa...

Ingrid/Ilsa

bardolino sa...

Ingrid
Ilsa

Aggie sa...

Ingrid och Ilsa

Göran sa...

Ilsa är ovanligt namn.

lasse sa...

TACK OLLE !

Anonym sa...

Mer snö

Vonkis sa...

lasse
Är du helt säker på att hon inte kommer från Göteborg?

Olle B sa...

Lotta/
Alla tror att repliken var Play it again Sam.
Men det var bara Paly It Sam

Lotta sa...

¤S¤P¤A¤R¤A¤

Olle B sa...

V10/
ADRESS Rosenhill

Lotta sa...

Va eee detta för skit!!!!!?????

Aggie sa...

ADRESS Rosenhill

Anonym sa...

Casablanca (film)
Ilsa Lund (Ingrid Bergman ), en kvinna som Rick var förälskad i och som lämnade honom i Paris dyker upp tillsammans med Victor Lazlo, ...

Göran sa...

Adress Rosenhill. Ska förstås sjungas av Alics Babs.

Aggie sa...

Mockin' Bird Hill

Aurora sa...

Precis, Olle. Och när de filmade deras avskedsscen, där Bogey säger 'Here's looking at you' - då visste de inte hur filmens slut skulle bli... suck... Kleenex-time

lasse sa...

Det ska vara blandad musik

lasse sa...

KATRINA
THE

Roger sa...

Katrina and the waves

Anonym sa...

katrina and the waves

Anonym sa...

Katrina & the Waves

Pretty_good sa...

HAHAHA, du är kul Du ヅ

Göran sa...

Nu skulle jag behövt frugans iPhone med Shazam-appen.

Aggie sa...

V1 blir Kiss me kate

Flobben sa...

Katrina
the

Anonym sa...

V1 kiss me kate?

Aggie sa...

Katrina and

Lotta sa...

Trädgården

Anonym sa...

trädgården

Olle B sa...

V6/ TRÄDGÅRDEN
I En Klosterträdgård

Aggie sa...

I en klosterträdgård

Anonym sa...

Kiss me Kate på L1

Lotta sa...

SOSPOPARORA

Anonym sa...

L1. KATRINA
L4. AND eller THE

Amalia

Göran sa...

Inte alltför vågad gissning på V1. Kiss me Kate

Lotta sa...

dag

Anonym sa...

MIG

Roger sa...

Lolototoa!
Koklolarortot

Roger sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lotta sa...

MIG

Anonym sa...

min bror Jan Johansen: Se på MIG

Petra sa...

Mig

Flobben sa...

V1 kiss me kate

Lotta sa...

BOBRORA!!!!

Göran sa...

Snart 20 år sedan. Åren rullar på alldeles för fort.

Aurora sa...

Får man extra bonus när man skickar in lösningen innan alla frågor ställts?

Aggie sa...

enonkokeloltot

Anonym sa...

Kan bara bli KISS ME KATE på V1

lasse sa...

Soskoka vovi poproratota soså hohäror nonu Rorogogeror ?

Anonym sa...

Janne ute med ny bok: "Med nya ögon"

Lotta sa...

Kiss Me Kate

Anonym sa...

Rätt gissat!

Olle B sa...

Melodikrysset v.11 – 16 mars 2013

VÅGRÄTT
V1/ KISS-ME-KATE
V6/ TRÄDGÅRDEN
V7/ INGRID
V9/ STAN
V10/ ADRESS
V11/ NÄR
V12/ GWEN
V13/ MARY

LODRÄTT
L1/ KATRINA
L2/ SKÄRGÅRDEN
L3/ MIG
L4/ AND
L5/ ERNMAN
L8/ ILSA
L9/ SKÖNA

Aggie sa...

Lasse: joja

Pretty_good sa...

HAHAHA, du är kul Du ヅ

lasse sa...

Nu blir det snart att titta på bandy och se när SAIK juniorerna vinner !

Roger sa...

Ännu ett kryss fullbordat, skönt med regelbundna vanor ;-)

Lotta sa...

totaror lolitote totidod bobarora!!!

Flobben sa...

Varför sjörövarspråket i denna blogg??? Kan inte jag *sur*

Anonym sa...

Får man extra bonus när man skickar in lösningen innan alla frågor ställts? Du får äran som bonus. Men jag var först och därmed vinnare

Roger sa...

Jojamomenonsosanon Lolasossose!

lasse sa...

Dodetot vovaror Rorogogeror sosomom bobörorjojadode !

Aggie sa...

lolitote sosvovårortot

Aurora sa...

Har ingen kommit på att skriva en ny musikal - Kiss Me Mate?

Aggie sa...

Tack för idag alla och ha en fin vecka...Vi sörs....KRAM

Bettan sa...

Tack för idag, nu ska jag kurera min röst...sörs nästa lördag

Lotta sa...

Flobben/ på alla konsonanter sätter du ett ex; ror el bob el tot, ett o emellan sen kan du oxå rövarspråket!!!

Göran sa...

Inskickat för denna gång. Ser fram mot den för mej första vinsten nästa lördag. Tack för Gwen och Katrina. Dags att gå ut i solen.

Olle B sa...

Tack för idag.
Sörs nog nästa lördag.
Glöm inte Vårskriket exakt klockan 12:00

Roger sa...

Rorövovsospoproråkoketot?o? Är det tecken på att krysset var lätt idag? Eller bara lite vårkänslor?

lasse sa...

Ha en bra vecka allihop, så sörs vi nästa vecka !

(Hoha enon bobrora vovecockoka alololihohopop, soså sosörorsos vovi nonäsostota vovecockoka !)

Lotta sa...

LASSE/ FEL det var jag som började!!!

lasse sa...

Foförorlolåtot Lolototota !

Petra sa...

Tack för idag. Få se hur det blir nästa lördag då är jag och maken på Nösunds värdshus Havsbadspa.
Nu blir det en löprunda i solen.
Ha en bra helg.

Lotta sa...

LASSE/ dodu äror fofalolåtotenon!!! ;-)

Vonkis sa...

Jag håller mig till engelska och tyska jag när det ska skrivas på utrikiska...

Tack för idag allihopa, vis sörs nästa lördag.

Roger sa...

Totackock foföror idodagog!

Kivas inte nu Lasse å Lotta! ;-)

Veiken sa...

Det blev inget kryss för mig. Var i Bjärred på USM i handboll för A-pojkar (16 år) Hetl ok! Jag antar att ni löste krysset helt utan mig Hahaha! :)