lördag, maj 18, 2013

ESC 2013 Final

Välkommen till EurovisonBloggen

Så är den då här, finalen av 2013 års Eurovision Song Contset. En intressant iaktagelse, i år är samtliga nordiska länder med i finalen men balkanländerna lyser med sin frånvaro. Är det nu de ska beklaga sig över att nordeuropa har tagit över tävlingen?

We are humans
All free and equal


01. Frankrike
L'Enfer Et Moi – Amandine Bourgeois
Helvetet och jag på svenska alltså och visst känns det lite så i början av låten men sedan vet jag inte vad som händer. Det här hade kunnat vara ett topp 5 bidrag men, nja.

02. Litauen
Something – Andrius Pojavis
Håll med om att det låter som en blandning av The proclaimers I would walk 500 miles i introt och Nick Kamens I promised myself i refrängen.

03. Moldavien
O mie – Aliona Moon
Ettusen vad?
Oj, fick hon en tupp där i början av första refrängen? Sången känns mer osäker i början av sången ikväll än i semifinalen. Lite talande att klänningen är det mest intressanta i hela famförandet.

04. Finland
Marry Me – Krista Siegfrids
Erik Nyholm, en av upphovsmännen, har studerat i Örnsköldsvik!
Tydligen har Krista skadat sig under veckan, därav det rosa bandaget på vänster ben.
Finland har klagat på sitt startnummer men jag tror de vinner på att vara kvällens första upptempolåt. Marry me borde absolut sluta på topp 10, minst.

05. Spanien
Contigo Hasta El Final (With You Until The End) – ESDM - El Sueño De Morfeo
With You Until The End på engelska.
Oj jägarns vad Raquel verkar nervös. Ska hon få min stödröst ikväll? Låten då? Den har hakat på årets trend att trycka in minst två låtar i en. Ingen bra trend.

06. Belgien
Love kills – Roberto Bellarosa
Roberto var så nervös i semifinalen att jag ringde och stödröstade på honom. Ikväll känns han betydligt säkrare men jag stör mig fortfarande på dansarna. Deras stylist borde få sparken, igår. Och dansen, får mig att tänka på Carolas dansare som hoppade bock i Rom.

07. Estland
Et uus saaks alguse – Birgit Õigemeel
For things to once again start anew
Det var ett fasligt tjat om att hon är gravid. Är det därför hon sjunger Miss mödoms?

08. Vitryssland
Solayoh – Alyona Lanskaya
Det ta ett tag att höra men hon sjunger på engelska.
Och Alcazars discokuleenté var mycket snyggare.

09. Malta
Tomorrow – Gianluca Bezzina
Så klart han får med sig publiken, de tror ju att de ska få höra Hey soul sister.

10. Ryssland
What If – Dina Garipova
Låten är skriven av bland andra Gabriel Alares och Joakim Björnberg. Alexandra Hamnede, Anders von Hofsten och Ulrika Skoglund körar. Taskigt att de ska stå i mörkret mest hela tiden. Kören alltså. Såna här fredslåtar brukar gå hem i ESC så Ryssland lär väl hamna topp 10.

11. Tyskland
Glorious – Cascada
Tänk att Velvets och Linda Bengtzing hemska låt Victorious fick tävla för Tyskland...
Det här känns otight och surt.

12. Armenien
Lonely Planet – Dorians
Kvällens lika som bär 1
Gina Dirawi och Gor Sujyan, sångare i Dorians.

Lynda Woodruff i Stockholm, galet.

13. Nederländerna
Birds – Anouk
Skriven av Tore Johansson och Martin Gjerstad.
Hade Anouk problem med medhörningen i början? Det såg ut som att hon skruvade på något i alla fall. Oavsett vilket är det här min absoluta favorit i år. Det vore så jäkla kul om Nederländerna kunde vinna men så lär det nog inte bli. Jag ställer hoppet på topp 5 istället.

14. Rumänien
It's My Life – Cezar
Alltså. På riktigt. Ja ghar brjat gilla den här låten. Blir på bra humör varje gång jag hör den. Kom igen nu Rumänien, topp 3! (och samtidigt ser vi till att Anouk vinner)

15. Storbritannien
Believe In Me – Bonnie Tyler
Oj, att Bonnie Tyler skulle vara så osäker i början hade jag inte trott. Kan det bero på röstproblemen det skrivits om under veckan? Och surt låter det.

16. Sverige
You – Robin Stjernberg
Nej men. Varför sjungar han inte hela tiden?
Vi får nog vara glad om Sverige slutar på den övre halvan i år.

17. Ungern
Kedvesem (Zoohacker Remix) – ByeAlex
Vilken känsla det måste vara att börja sjunga och ha 11 000 personer som klappar in en.
Och hur kan man inte gilla en låt med texten med mish mosh mash? Topp 10.

18. Danmark
Only Teardrops – Emmelie de Forest
Vet ni, jag förstår inte grejen med Danmarks bidrag? Och den där titanicflöjte, samma lilla slinga på fyr toner hela tiden.
Men men, av jublet i arenan att döma kommer det gå bra för Emelie de Forest, minst topp 3.

19. Island
Ég á Líf – Eyþór Ingi Gunnlaugsson
Kvällens Lika som bär 2
Eyþór Ingi och Thomas G:son.
Vad texten handlar om? Att Eybór lever.
I am alive, I am alive
I glide above every hardship
I am alive, I am alive
When the winds turn against me
I climb over the high mountains
I'm alive, I'm alive because of you


20. Azerbajdzjan
Hold me – Farid Mammadov
John Ballard och Ralph Charlie Al Fahel har skrivit låten. Dessutom körar Álvaro Estrella, Jennie Jahn och Fernando Fuentes.
Uppochnerdansaren i glasburen har mer karisma än Farid.

21. Grekland
Alcohol Is Free – Koza Mostra and Agathonas Iakovidis
Jag gissar att Grekland kan få många röster från balkanländerna ikväll. Tänk om de går och vinner, hur ska grekisk television ha råd att producera ESC? Borde sluta minst topp 10 i alla fall.

22. Ukraina
Gravity – Zlata Ognevich
Maj grrraviti.

23. Italien
L'Essenziale – Marco Mengoni
The essential, eller som jag skulle säga, Noll poäng till Sverige 2012.

24. Norge
I Feed You My Love – Margaret Berger
Svenska upphovsmän i form av Karin och Niklas Olovson.
Min andra favorit. Skulle kunna vinna om Margaret nådde ut genom kamerorna bättre. Borde nå topp 5.

25. Georgien
Waterfall – Nodi Tatishvili and Sophie Gelovani
Låten har svenska upphovsmän, Erik Bernholm och Thomas G:son och i kören sjunger av Johanna Beijbom, Lisette Vares Uhlmann och Hans-Martin Kagemark.
Oj, idag sätter de sången betydligt bättre än i semifinalen. Ska Georgien göra en Azerbaijan och smyga sig till vinsten?

26. Irland
Only Love Survives – Ryan Dolan
Varför ha en kör när de knappt får höras?

Ha ha ha
Madonnastrutar på kameramännen. Edward af Sillén, fasen vilket bra manus du skrivit!

Min topp tre är, i inbördes ordning, Nederländerna, Norge, Rumänien.

Männä, hon heter Loreen, inte Loriin.
Titta där. Loreen knyter an till tidigare svenska bidrag med Pontares fjädrar och Carolas flaggor.

Läs mer
Aftonbladet Aftonbladet Aftonbladet Aftonbladet Aftonbladet Aftonbladet Aftonbladet Aftonbladet Aftonbladet Aftonbladet

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

9 kommentarer:

Cecilia N sa...

Belarus. Låter som en blandning av grekiska vinnarlåten och nåt med Nanne Grönvall.

Vonkis sa...

Cecilia N
Det säger en hel del :-)

Anonym sa...

Island presenterar en hyllning till jakten med balladen Jägarliv.

Petra sa...

Har lyssnat på låtarna, några var bra men eftersom jag inte tittar aktivt vet jag inte vilket land jag hejar på.

Vonkis sa...

Anonym
:-)

Vonkis sa...

linusson
Då tycker jag du ska ringa och rösta på nummer 14 :-)
09921214

Cecilia N sa...

Gillade koppsketchen!

Cecilia N sa...

Smörgåsbordsnumret var häftigt.

Vonkis sa...

Cecilia N
Visst har de fått till humorn bra. Jag har skrattat flera gånger ikväll.