lördag, februari 01, 2014

Melodifestivalen 2014 Malmö

Välkommen till MelodifestivalBloggen

Så har det blivit dags för årets Melodifestivalen att köra igång. Jag är lite kluven till årets tävling, det är lite för många från fjolåret som är med för att inte tala de andra veteranerna som pausat något år sedan de var med i tävlingen sist.

Kvällens tävling då? Jo, jag har lyssnat på låtarna i förväg och så här innan jag sett reektive scenshow tror jag att Yohio kan få svårt att gå vidare. Årets låt är blekare än fjolårets Heartbreak hotel. Elisa Lindströms låt går under beteckningen gammelschlager a la Linda Bengtzing och sånt brukar kunna bli farligt. Kan tänka mig att de som brukar muttra att "det var bättre förr" kommer rösta på bidrag nummer fyra. Dessutom ska man inte underskatta dansbandssverige. Glöm inte Christer Sjögrens oförtjänta framgång här om året...

Favoriter ikväll? Lutar åt Mahan Moin, Alvaro Estrella och Helena Paparizou.

Jag vill ha en antiflöjttröja! Finns den även med panflöjtstryck?
Hur kul vore det inte om Itzhak Schenström dök upp och gjorde en musikalisk resa genom Sverige!
Hur många rubriker tror ni det blir om Nours "hårchock"?

1. YOHIOTo the End
Yohio låter högerhanden göra grovjobbet även i år alltså. Tyvärr är inte To the end en bra låt men det lär väl räcka till finalen ändå. Det vore nog kvällen skräll annars.

2. Mahan MoinAleo
Det här var bättre, i alla fall mer medryckande men sången känns svajig.

3. Linus SvenningBröder
Och där rasslar det till i Linus röstnummer -> Jag saknar dig älskade bror.

4. Elisa LindströmCasanova
Nej.

5. Alvaro EstrellaBedroom
Och han har teckentolkat på Nelson Mandelas begravning. Ha ha ha.
Oj, kändes nervöst till andra versen. Får se om flirtandet med kamrorna räddare Alvaro till finalen.
Men varför har det inte skrivits om "superkuben"?

Ingen kvällstidning har reagerat än men väl sd...

6. Ellen BenediktsonSongbird
Gillart. Nu brukar det tyvärr vara så att när jag gillar ballader så brukar de åka ut direkt men traditioner är ju till för att brytas.

7. Sylvester SchlegelBygdens son
Varför tänker jag på Håkan Hellström?

8. Helena PaparizouSurvivor
Faktiskt riktigt bra det här, borde gå direkt till finalen.

Snabb sammanfattning
Mycket svart i år och väldigt många stillastående sångare. Årets vinnare finns inte i det här startfältet.
Det gnälldes en hel del när Nour El Refai och Anders Jansson presenterades som årets programledarpar. Tycker de har gjort en bra insats så här långt.

Till andra omgången
Linus Svenning, inte helt otippat.
Elisa Lindström, inte heller otippat.
Ellen Benediktson, ja!
Helena Paparizou, bra.
Yohio, så klart.

Jag hopas på Helena och Ellen direkt till final. Vill det sig illa blir det Yohio och Elisa som kniper direktplatserna.

Gissar att Alvaro Estrella föll på osäkerheten i början av låten.

I Schweiz är Songbird och Bröder favoriter.

Tänk er Nour och Gina som programledarpar nästa år!

Till Final
Yohio, förutsägbart. Är det bara jag som stör mig på att han har handen framför ansiktet hela tiden?
ELLEN! JAAAA!!! Men så roligt att hon tog sig vidare och extra roligt att hon slog ut dansbandslåten. Hurra!

Andra chansen
Linus, ok.
Helena, också helt ok.

Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

31 kommentarer:

Olle B sa...

Är jag först ut!
Hoppas batteriet i paddan räcker 50% kvar.

Vonkis sa...

Olle B
Jag håller tummarna :-)
För batteriet alltså.

Olle B sa...

Har inte hört något i förväg.
Brukar har svårt att tycka om låtar första gången, men håller nog med dig att denna låt inte hade något speciellt. Kan kanske gå till andra chansen pga fjolårets meriter.

Vonkis sa...

Olle B
Tyvärr blir det ofta så när en mellodebutant ställer upp igen direkt året efter debuten. Brukar väldigt sällan leda till något bra.

Anonym sa...

Linus lät som han som sjöng om Häxan, det året de hade en låtsasbål på scen. Kommer inte ihåg vad han heter, men de är alltid två, en som sjunger o en som spelar nyckelharpa
// Marianne

Vonkis sa...

Anonyma Marianne
Du tänker på Håkan i Nordman?

Anonym sa...

Songbird är gubbens favorit
// Marianne

Anonym sa...

Japp, Nordman är det jag menar.
// Marianne

Vonkis sa...

Anonyma Marianne
Kan tänka mig det.
Du ser vad jag kan :-)

Anonym sa...

Hellström är då faktiskt bättre, även om han inte är någon favorit hos mig.
// marianne

Anonym sa...

Hellström är då faktiskt bättre, även om han inte är någon favorit hos mig.
// marianne

Vonkis sa...

Anonyma Marianne
Det där med Hellström var inget bra betyg från min sida ;-)

Olle B sa...

Svårt men Helena får nog bli min favorit ikväll.
Den finstämda balladen med Ellen var bra men har nog ingen framtid i Europa.

Anonym sa...

Jag håller på Nr 6. Hon var bäst och tonsäker..
/Uffe

Anonym sa...

Fattade att Hellström inte var favvo. Inte här heller.
// Marianne

Anonym sa...

Ellen o Helene är favoriter här.
//Matianne

Vonkis sa...

Uffe
Verkar lovande det här.

Matianne
Samma här.

Vonkis sa...

Olle B
Tror inte att någon av kvällens bidrag har någon större chans i esc.

Anonym sa...

Hoppas på songbird och yohioo till final och helena och linus till andra chansen.

Mia

Olle B sa...

Saknar faktiskt Gina.

Olle B sa...

Kanske rätt. Tycker låten växer nu när jag hör den en andra gång. Och då är han ju från Sundsvall.

Olle B sa...

Och så är han ju från Sundsvall. Skulle det vara.

Vonkis sa...

Olle B
Det är ok att vara lokalpatriot :-)

Olle B sa...

Vonkis/ Trender är till för att brytas.

Vonkis sa...

Olle B
Sannerligen :-D

Anonym sa...

Jippi !
Hon tog ju det..ja Ellen 6
/ Uffe

Anonym sa...

Har väl aldrig hänt att det röstats som jag ville.
// marianne

Anonym sa...

Har väl aldrig hänt att det röstats som jag ville.
// marianne

Vonkis sa...

Uffe
En liten skräll men en bra sådan.

Marianne
Någon gång ska vara den första.

Anonym sa...

Vonkis !
Kanske en triss lott oxå..Men de brukar ju bara bli 30kr
/ Uffe

Andelieb sa...

Kollade på svtplay idag. Insåg att jag var mer intresserad av att se Anders och Nour än av att höra låtarna. Blev förvånad över att inte Helena gick direkt vidare. Den kändes som en esc-låt (dvs inget jag skulle lyssna på på eget initiativ) Hade ingen låt jag gillade denna vändan men Ellen hade en härlig röst så kul att hon gick vidare.

Var det bara jag som inte tyckte att bröder-låten var något att hänga i granen? Tyckte melodin mest var tjatig. Tror att den vann mycket på "bakgrundshistorien" som givetvis är tragisk, men det gör ju inte låten bättre.

Sammanfattningsvis: Helena känns esc. Kan göra en Robin Stjernberg. Ellen sjöng bra. Programledarna var bäst. Nu hoppas jag på kommande låtar. Roligare när det dyker upp något man vill lyssna på och som känns riktigt esc. Som när vi hade Loreen i startfältet. Minns du, Vonkis?