lördag, april 01, 2017

Melodikrysset vecka 13 2017

Välkommen till KryssBloggen

God morgon bästa löjlisar och även ni olöjlisar som hittat hit. Första april idag så jag vågar inte tro på något jag hör, ser eller läser idag. Sedan lär jag väl bli lurad ändå...

Krysset då? Jodå, det finns chans på både Py och Bäckman idag så jag är försiktigt positiv.

Musik från Stjärnornas krig. Jag har besökt platsen där de spelade in scenerna från ökenplaneten, Tozeur och Djerba i Tunisien. Häftiga platser.

2006 tävlade Kate Ryan för Belgien i ESC med låten Je t'adore, hon var en storfavorit inför tävlingen men föll platt efter ett väldigt tråkigt framträdande.

Alla är vi sjömän (på livets stora hav) som Edward Persson sjöng skrevs av Alvar Kraft.

Men det var väl på tiden att vi fick njuta av lite Elvis! Det var länge länge sedan jag hörde The wonder of you, hade glömt hur fin den är.

Björn Skifs låt, som han inte sjöng den här gången, heter Vi bygger oss en båt.

När Andreas Johnson och Carola tävlade i Melodifestivalen 2008 var det nog ingen som på förhand trodde att de skulle kunna åka ut redan i Andra chansen, mot Nordman. Men det gjorde de med buller och bång och Androla tvärdog som projekt. Så här i efterhand måste jag säga att låten var värd ett bättre öde. Den är ju rätt bra.

Regnet det bara öser ner
och jag är så blöt om både skor och strumpor
Du, kanske inte trodde
att det var allvar när jag sa att jag kommer
.
ösregn på vågrätt 5.

Ghostbusters blir inte spökjägarna på svenska, som en skulle kunna tro. Tydligen blir den svenska titeln Spökligan.

Och så skriver vi in logen på vågrätt sju.
Från Öckerö loge hörs dragspel och bas
och full månen lyser som var den av glas
Där dansar Fredrik Åkare kind emot kind
med lilla fröken Cecilia Lind
.

Ernst-Hugo Järegård. Denna gigant, bland giganter.
Ni som förstår, ni förstår.

En fråga om att , och hämta dricka.

Jodå, Regina Lund har tävlat i Melodifestivalen. Året var och låten hette Rainbow star och var inte särskilt bra.

Så där ja. Löst och inklickat.
Nu ska jag ta och jobba lite med rättning, kanske blir det grillning ikväll. Tack till alla som var med och löste krysset idag. Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag.

Snabbgenomgången
V 1 Stjärnornas
L 8 Krig
L 4 Ryan
V 9 Alvar
L 6 Elvis
V 6 En
V10 Andreas
V 5 Ösregn
L 1 Spökligan
V 7 logen
L 2 Järegård
V11 Gå
L 3 Regina


#Blogg100
32/100
Antal giraffkalvar födda - 0

Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

91 kommentarer:

lasse sa...

God morgon, Vonkis och alla andra !
Mulet men vart här i Gävle.

Vonkis sa...

lasse
God morgon!
Här regnar det, tror det har regnat sedan igår eftermiddag.

Vonkis sa...

Olle B är på resande fot idag. Bettan. hoppar du in? :-)

Bettan sa...

Godmorgon! Vikarien på plats

Unknown sa...

god morgon från kiruna. lycka till alla..

Anne B sa...

God morgon alla, hälsningar från ett Flen i dimma.:)

Christer sa...

God förmiddag Vonkis och övriga kryssare! Här på/i Limhamn är det blött och + 10 C! Lycka till med kryssandet!

Janne sa...

God morgon från ett mulet dimmigt men varmt GBG.

Vonkis sa...

Bettan
Himla bra!

fredrik eriksson
Tack det samma!

Anne B
In i dimman var det :-)

Christer
Det blöta verkar sprida ut sig över landet idag.

Janne
Någon sport på schemat idag?

Bettan sa...

Förra veckans lösning:
L 1 Sällskapsresan
L 8 Åberg
V11 Berg
V 1 Starlight
L 2 Astrid
L 3 Louisiana
V 6 Litauen
V 7 På
L10 En
L 5 Top
L 4 Gun
L12 Arne
V15 Ane
L13 Visan
V 9 Stins
V14 Per

Vonkis sa...

April april...

Christer sa...

Janne: Allsvenskan börjar Di Blåe(MFF) mot IFK Göteborg. Sedan är det semifinal i ishockey (Malmö)Redhawks-HV71.

Jo sa...

Morrn, morrn från Riksväg 40. Mulet här i Borås, men jag räknat med att det klarnar upp när vi kommer mot ostkusten. 😊

Yvonne Persson sa...

Gomorron frånett grått och regnigt Höljes

Eva sa...

God morgon. Just nu sol och +5 grader. Nu måste väl ändå snön släppa taget snart :)

Yvonne Persson sa...

Stjärnornas krig

Unknown sa...

Stjärnornas krig

Christer sa...

Stjärnornas krig

Annis sa...

God morgon! Hoppas på lagom svårt kryss idag.

Janne sa...

ser matchen på tv ifk-mff.Imorgon blir det Borås Norrby-GAIS för mig.

Vonkis sa...

Christer
Ja just ja, nu börjar fotbollen...

Jo
Kör och åk försiktigt!

Yvonne Persson
God morgon på dig med!

Eva
Här i Norrköping gav snön upp för länge sedan :-)

Vonkis sa...

Annis
Börjar lätt i alla fall.

Janne
Hoppas på vinst för dina lag då :-)

Anne B sa...

Ryan

Bettan sa...

Kate Ryan

Vonkis sa...

Men, lyckades missa vart Ryan skulle in...

Unknown sa...

Alvar

Bettan sa...

Vonkis: L4

Christer sa...

Vonkis L4

Unknown sa...

L4

Unknown sa...

God morgon kryssvänner!

Nu är det ALVAR Kraft som skrivit låten som Edvard Persson sjunger.

Vonkis sa...

Tackar för kryssadressen.

Yvonne Persson sa...

Elvis

Christer sa...

Elvis

lasse sa...

Vonkis !
Vet Du vart Åke tagit vägen ?

Christer sa...

En

Vonkis sa...

lasse
Tyvärr inte.

Yvonne Persson sa...

En

Vonkis sa...

Det var verkligen på tiden att Eldemannen spelade lite originalelvis i krysset.

Unknown sa...

Vad heter låten med Björn Skifs?

Unknown sa...

Alvar

Christer sa...

Carl-Ivar:Vi byggde oss en båt!

Jo sa...

Detta var väl det sista vi hörde av Andreas? Synd att han skulle ge sig i lag med Carola... (hon är inte min favorit)

Unknown sa...

Andreas Johnson

Unknown sa...

Carola sjunger "One Love" med ANDREAS Johnson

Yvonne Persson sa...

Andreas

Unknown sa...

Tack Christer :)

Jo sa...

Ånej, hur tänkte de där när de gav svaret på frågan?

Janne sa...

Jo går du på matchen imorgon jag blir där på borta plats?

Jo sa...

Iaf i min lokala sändning.. dvs sa "Om Andreas Johnson och Carola kommer till festivalen Uport i Ulricehamn återstår att se"

Vonkis sa...

Jo
Han har varit med i Melodifestivalen ter gånger efter duetten med Carola men vägrat prata om 2008.

Vonkis sa...

Jo
Nej men, det var verkligen en klantig övergång :-)

Yvonne Persson sa...

Regnet

Bettan sa...

Missade halvtid, så jag tar det nu istället:

V1/ STJÄRNORNAS
V5/ REGNET
V6/ EN
V7/
V9/ ALVAR
V10/ANDREAS
V11/

L1/
L2/
L3/
L4/ RYAN
L6/ ELVIS
L8/ KRIG

Vonkis sa...

Bettan
Du vet vad vi säger.
Bättre sent än ännu senare.

Anne B sa...

Spökligan

Jo sa...

Vonkis: Åh, det har jag ju helt glömt av.. förstår att han inte vill prata om den svetten.

Janne: Jag har ju tyvärr lämnat Borås för stugöppning på östkusten. Annars kan jag tänka mig att det blir en match med go Gaisstämning. Jag bodde ju i Gbg i 15 år så jag håller nog faktiskt på Gais. 😊 (en kompis till mig, Niclas Fredriksson, spelade i Gais på 90-talet så jag hade lite koll då och gillar de fortfarande!)

Anonym sa...

V5 ÖSREGN

Yvonne Persson sa...

Spökligan på lodrätt1 och v5 blir ösregn

Unknown sa...

Blir nog Ösregn på V5 och Spökligan på L1

Unknown sa...

V5 ösregn L1 spökligan

Jo sa...

Ja, verkligen!

Unknown sa...

Logen

Yvonne Persson sa...

Logen?

Jo sa...

Öckerö loge

Christer sa...

Logen

Janne sa...

Tack för det JO.

Yvonne Persson sa...

Järegård

Christer sa...

Järegård

Janne sa...

Järegård

Anonym sa...

L2 JÄREGÅRD

Unknown sa...

L3 Regina? En vild chansning

Vonkis sa...

Denna gigant
bland giganter
:-)

Erica sa...

Regina på l3

Yvonne Persson sa...

Unknown sa...

Christer sa...

Jo sa...

Haha, precis min tanke! :)

Yvonne Persson sa...

Håller med om Regina på lodrätt 3

Unknown sa...

L3 Regina

Christer sa...

Regina

Bettan sa...

Dagens lösning! Dags att göra sig i ordning för jobb. Sörs nästa lördag

V1/ STJÄRNORNAS
V5/ ÖSREGN
V6/ EN
V7/ LOGEN
V9/ ALVAR
V10/ANDREAS
V11/ GÅ

L1/ SPÖKLIGAN
L2/ JÄREGÅRD
L3/ REGINA
L4/ RYAN
L6/ ELVIS
L8/ KRIG

Anne B sa...

Tack för i dag allesammans. Ha en bra vecka. :)

Janne sa...

Tack alla för idag vi sörs nästa kryss,Nu skall jag ut och handla i centrum innan rusningen till Ullevi börjar matchen startar kl13.00.

Christer sa...

Tack för idag Vonkis och övriga kryssare! Vi sörs nästa lördag. Idag blir det till att hålla tummarna för de båda Malmölagen. Nu en tur ner till hoddorna för det dagliga sammanträdet med att lösa världsproblem.

lasse sa...

Inskickat och klart !
Nu återstår bara en sak: Heja Brynäs !!!

Sara sa...

Åh��. Fredrik Åkare och Cecilia Lind. Mkt fin bit som jag dock bara blir sorgsen av efter att ha sett en dokumentär om ett hospis med låten som ledmotivet. Det var flera år sen men jag glömmer det aldrig.

Vonkis sa...

Tack för idag finingar. Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag!

Unknown sa...

L3 Regina

Unknown sa...

Logen

Vonkis sa...

Christer
Du får ta och berätta vad ni kommer fram till någon gång :-)

Sara
Den är fin, förstår att den passade till en sådan dokumentär.

Jo sa...

Tack för idag!
Lycka till med matcherna, Janne!