lördag, juni 30, 2018

Melodikrysset vecka 26 2018

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Denna lördag befinner jag mig i Lund, ska bland annat titta på dräkter från några filmatiseringar av Jane Austens romaner. Men nu ligger jag i hotellsängen och har nyss ätit frukost.

Det där var Lilla vackra Anna som i alla fall jag förknippar med Sven-Ingvars.

Molly Sandén sjöng Undanflykter.

Vattensamlingen i Taubevisan är Atlanten. Tror att visan heter Linnéa.

Se där, lite Kent och Spökstad. Länge länge hade jag svårt för Kent men de växer mer och mer.

Året var 1989 och Tommy Nilsson vann Melodifestivalen med En dag. Det här året var flera redan etablerade artister med och tävlade, bland andra Lili och Susie samt Orup och Anders Glenmark.

Förnamnet på sångerskan är Kai, efternamnet kan vara Kindwall Gullmar.

Det var en lite slö version men visst var det signaturmelodin till Helgonet.

Ison och Fille var med Så mycket bättre 2015 och framförde då, bland annat, en version av Tänd ett ljus som Niklas Strömstedt var med och sjöng på. Originalet alltså.

Till mitt eget blue Hawaii. Bara att komma på idén att göra en dragspelsversion av dansband är värd en medalj eller något.

Lena Willemark sjöng på älvdalska, som talas i Älvdalen.

Filmmusiken kom från Jorden runt på åttio dagar, så vi skriver in åtta på lodrätt elva.

Men Eldemannen, du har ju redan spelat en låt från Melodifestvalen...

I vilket fall. 2001 tävlade och vann Friends med Lyssna till ditt hjärta. Sjöng gjorde Nina och Kim.

Sådär ja. Då var dagens kryss löst och inklickat. Tack alla som var med idag. Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka. Nu ska jag bege mig ut på stan.


snabbgenomgången
V 7 Lilla
L 2 Molly
L 6 Sanden
V14 Atlanten
V12 Kent
L15 En
V 8 Dag
L12 Kai
L 4 Helgonet
V 5 Ison Fille
L 1 Niklas
V10 Så
V13 Eget
L 3 Älvdalen
L11 Åtta
V 9 Nina


Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

102 kommentarer:

Olle B sa...

God morgon Vonkis!
Idag får jag hoppa över krysset.
Har gäster och vi ska åka till Tynderö Hembygdsdag.
Lycka till med krysset.

Vonkis sa...

Olle B
Trevlig för er, tråkigt för oss. Hoppas vi sörs nästa lördag.

Annis sa...

God morgon! Idag är jag för en gångs skull uppe i god tid innan krysset. Utställningen du ska på låter väldigt skoj. Själv ska jag helga vilodag efter en tuff arbetsvecka och grillfest här igår.

Christer sa...

God förmiddag Vonkis och övriga kryssarvänner! Här po/i Limhamn skiner silen och termometern visar + 17 C. Dessvärre får jag fortfarande hålla mig på det torra då bensåret ännu inte läkt helt. Välkommen till Skåneland och lärdomsstaden Vonkis!

Vonkis sa...

Annis
Vilodagar är bra skit :-)
Ser väldigt mycket fram mot utställningen. Hyser en svag förhoppning om att få se Mr Darcys våta skjorta.

Vonkis sa...

Christer
Tackar tackar.
Verkar vara svårläkta sår det där, håller tummarna att det blivit ett dopp till nästa lördag då.

Annis sa...

Åhhh, den Mr Darcy! ;-)

Vonkis sa...

Annis
Eller hur!
hmmmmm

Bettan sa...

Jag är på plats!

Vonkis sa...

Bettan
Tokbra!

lasse sa...

Nu är allt klart för kryss !
Hej på Er allihop !

Vonkis sa...

lasse
Finemang :-)

Janne sa...

Hej från ett soligt GBG

Anna Wärn sa...

Godmorgon från ”Björkis”.

Vonkis sa...

Janne
Hej hej!

Anna Värn
God morgon på dig med.

Bettan sa...

Förra veckans lösning:

snabbgenomgången
L 5 Skönheten
V15 Odjuret
V14 Egen
L10 Huset
V11 Taube
L13 Nej
V 8 John
L 9 Starr
L 2 Håkan
V 1 Mahler
L 3 Rika
L 1 Markoolio
V12 Linda
V 7 Eksjö
V 4 Is
V 6 Grek

Jo sa...

Morrm, morrn från ett soligt Borås!
Har missat ett par kryss pga bröllop, student och Toscana, men nu är jag tillbaka!
Austendräkterna missade jag när de var på Tjolöholm, jag hade också velat se Darcys skjorta... :)

Kerstin Nilsson sa...

Hej alla, lite sen idag . Min kära vovve ville precis ut. Soligt i Ångermanland, men en kall nv vind

Unknown sa...

Hej allesammans, just inkommen från växthuset, det växer som bara den och det behöver vattnas ganska ofta. Har börjat plocka in de första tomaterna och några gurkor redan.
Plockade också första koket nypotatis ur landet idag.

Petra sa...

Nu är jag också på plats. Blev liten sovmorgon efter en lång bilresa från Falun. En kort promenad har jag ändå hunnit med. Nu skall det bli gott med frukost.

Kerstin Nilsson sa...

Lyxigt att odla själv

Christer sa...

LILLA vackra Anna

Vonkis sa...

Jo
Välkommen tillbaka! Låter sannerligen som att du haft fullt upp.
Skulle kanske göra ett semesteralbum i fb-gruppen.

Kerstin Nilsson
Hur går det med vovven?

Åke Finn
Mumsigt. Jag har fått några blommor på tomatplantorna så här långt.

Christer sa...

Molly Sanden

Anna Wärn sa...

Inte min favvo

Kerstin Nilsson sa...

Det går bra. Han kunde vara lite mindre busig. Går fint i koppel, vill hälsa på alla människor.Det blev en lyckad adoption.Svårt att möta hundar, han låter så högt, så alla blir rädda. Han vill leka

Vonkis sa...

Petra Linusson
Skönt med sovmorgon.

Annis sa...

Atlanten

Anna Wärn sa...

Atlanten

Unknown sa...

Det är aldrig fel med en Taube-visa, det kan jag lyssna till hur mycket som helst.

Vonkis sa...

Vad heter atlantlåten?

Anna Wärn sa...

Kent

Christer sa...

Kent

Vonkis sa...

Kerstin
Känner en som också adopterat en hund från Irland, den är väldigt stressad i stan men mår super på landet.

Unknown sa...

Kent är ett vackert namn :-)

Vonkis sa...

Kenth Andersson
Tycker min pappa också :-)

Anna Wärn sa...

Jag tror den heter Samborombon

Vonkis sa...

Anna Värn
Var det Samborombon, en liten by förutan gata som spelades?

Christer sa...

En dag

Anna Wärn sa...

En dag

Anna Wärn sa...

Jag tror det

Anonym sa...

Va det linnea

Christer sa...

Kaj

Unknown sa...

Ändå hade du svårt för Kent länge skrev du? Hahaha :-)

Christer sa...

KAI

Janne sa...

Kai oj oj oj rio.

Bettan sa...

Halvtid:

V5/
V7/ LILLA
V8/ DAG
V9/
V10/
V12/ KENT
V13/
V14/ ATLANTEN

L1/
L2/ MOLLY
L3/
L4/
L6/ SANDEN
L11/
L12/ KAI
L15/ EN

Vonkis sa...

Kenth Andersson
Ha ha ha
Så kan det gå :-)

Anna Wärn sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Christer sa...

Anonym: Ja, det var Evert Taubes Linnéa

Vonkis sa...

Anna Värn
Mäh, jag kände inte igen den...

Annacarin sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Annis sa...

Jag tror inte heller på samboronbon... kände igen melodin och kunde sjunga med i vissa strofer...

Kerstin Nilsson sa...

Vi har knappt någon trafik. Men kommer det en bil som låter högt så kastar han sig i diket. Till hösten ska han få springa lös på lägdorna. Nu är det för mycket djur i farten, koppeltvång till 20/8

Vonkis sa...

Så här låter Linnéa.

Christer sa...

HELGONET

Vonkis sa...

*spara*

Christer sa...

ISON & FILLE

Jo sa...

Ison och Fille gjorde Niklas Strömstedts låt i SÅ mycket bättre

Anna Wärn sa...

Tack för svaret, här var jag helt lost

Christer sa...

NIKLAS, Så

Christer sa...

MITT

Anna Wärn sa...

Eget

Anna Wärn sa...

Eget

Anonym sa...

Förnamnet på sångerskan är Kai, efternamnet kan vara Kindwall.
Ha ha ha
Gullmar

Bettan sa...

v13/ EGET

Anonym sa...

God morgon Vonkis. Det är Kai Gullmar;)

Annis sa...

I mitt EGET blue Hawaii. Det är märkligt hur sådana saker fastnar via radions nötande, fast man aldrig lyssnar aktivt på den här musikgenren.

Jo sa...

I mitt EGET Blue Hawaii

lasse sa...

Eget

Janne sa...

älvdalen

Unknown sa...

Nu är vi i Dalarna, närmare bestämt Älvdalen

Kerstin Nilsson sa...

Älvdalen

Anonym sa...

Vackra Älvdalen!

Anna Wärn sa...

Gissar på Älvdalen

Christer sa...

Visst är det EGET. Jag var lite för snabb

Vonkis sa...

Anonym
Trodde det först men någon här skrev det andra namnet så jag blev osäker :-)

Christer sa...

Måste vara ÄLVDALEN

Annacarin sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Christer sa...

ÅTTA

Janne sa...

åtta

Anna Wärn sa...

Åtta

Christer sa...

Jorden runt på 80 dagar

Christer sa...

NINA

Bettan sa...

Dagen lösning:

V5/ ISON-FILLE
V7/ LILLA
V8/ DAG
V9/ NINA
V10/ SÅ
V12/ KENT
V13/ EGET
V14/ ATLANTEN

L1/ NIKLAS
L2/ MOLLY
L3/ ÄLVDALEN
L4/ HELGONET
L6/ SANDEN
L11/ ÅTTA
L12/ KAI
L15/ EN

Anna Wärn sa...

Det kunde jag Nina ha en bra dag.

Christer sa...

Vad blev L¤? Den missade jag

Bettan sa...

Tack för idag! nästa vecka löser jag krysset från västkusten hemma hos pappa

Petra sa...

Tack för idag. Hörs nästa vecka och då börjar min lång semester.

Christer sa...

Åldersdemens. Jag hAr ju själv skrivit svaret men missade att skriva in det i krysset.

Kerstin Nilsson sa...

Tack för idag ha en bra helg alla

Christer sa...

Tack för idag Vonkis och övriga! Vi sörs nästa lördag! Nu skall jag ner till Sibbarp och njuta i solen, dock utan bad.

Vonkis sa...

Tack för idag allihop. Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag.

Janne sa...

Tack alla för idag vi sörs nästa kryss

Anonym sa...

Tack för idag från Boxholm, Har lite semesterfeeling.......

Anonym sa...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kai_Gullmar#K%C3%A4nda_kompositioner

Annis sa...

Tack Vonkis och övriga kryssvänner för idag. Jag sitter kvar här i solen med en kopp kaffe.

Jo sa...

Tack för idag! :)

Anonym sa...

Pssst Kent låten heter Andromeda, inte Spökstad! :)

Vonkis sa...

Anonym
Jag har inte många rätt idag inte...

Vonkis sa...

Anonym
Men visst har de en låt som heter Spökstad också?

Lisa sa...

Låten med Kent heter Andromeda, Spökstad är en annan låt.