lördag, oktober 20, 2018

Melodikrysset vecka 42 2018

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar, nu jägarns ska här lösas Melodikrysset i grupp! Har ni haft en bra vecka? Vet ni vad, jag tror att vi får skriva in Bäckman på vågrätt åtta idag.

Niklas Strömstedt inleder kryssandet med Varför är du i Göteborg.

Kommer ihåg när jag såg Eva Dahlgren framföra Jag klär av mig naken. Eller, det var nog en musikvideo. Innan jag fattade att hon var målad och att de projicerade bilder på henne.

Klockorna i Gamla stan, enligt medkryssaren Christer är den skriven av Alvar Kraft till Edward Persson i filmen Gamla stan.

Musik från Svansjön, det kunde till och med jag trots att det var klassisk musik. En del saker har fastnat efter några års kryssande.

Ja just, ikväll drar en ny säsong av Så mycket bättre igång. Nu är det några år sedan Lill Lindfors och Ebbot Lundberg var med. Deras version av Musik ska byggas utav glädje hör inte till seriens höjdpunkter direkt.

Då fick vi lite Björn och Benny idag med då. One night in Bangkok från Chess.

Det var ju Titta titta av Owe Thörnqvist, men vad var den andra delfrågan?
------
Aha, aktivitet i sången. Med tanke på att sången inleds med Så vänder vi på bladet och vad hittar vi väl där, ja vad hittar vi där? så skriver vi in läs på lodrätt fjorton.
------

Sedan blev det Verdis Rigoletto, fick jag veta av medkryssaren Christer. Han är stabil han.

Musik av Sir Elton John. Don't let the sun gå down on me, som han sjöng med George Michael.

Bonnie Tyler sjöng Loving you's a dirty job med Todd Rundgren.

Var det Gösta Ekmans En herre i frack som spelades?

2002, vilket Mello-år det var. Första gången som tävlingen hade fyra delfinaler, vann gjorde Afrodite med Never let it go. Gruppen bestod av tre personer, Blossom Tainton, Gladys del Pilar och Kayo Shekoni.

Se där, krysset är löst och inklickat. Tack alla som var med och löste idag, ta hand om er så sörs vi igen om en vecka.

snabbgenomgången
V 7 Niklas
V10 Av
L 2 Naken
L 6 Alvar
17 Persson
L 4 Svan
V 1 Lindfors
L 1 Lundberg
V 8 Bangkok
L 9 Owe
L14 Läs
V13 Rigoletto
L11 Verdi
L16 On
V15 Todd
L 5 En
L 3 Frack
V12 Tre


Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

108 kommentarer:

lasse sa...

Först idag ?
God morgon allihop och lycka till !

Bettan sa...

Först att kommentera, hade en underbar kväll igår när jag va och såg Ugglas show

Janne sa...

God morgon från ett 11 gradigt GBG och molnen försvinner snart tittar solen fram.

Vonkis sa...

lasse
Jupp, idag var du först :-)
Och tack detsamma.

Bettan
Det var på målsnöret men lasse var lite före :-)
Har hört att han ska ha en bra show. Magnus Uggla alltså, inte lasse...

Vonkis sa...

Janne
God morgon.
I väntan på att molnen ska lätta kan det dock vara väldigt vackert.

Kerstin Nilsson sa...

Gomorron från ett soligt Ångermanland, 2gr på morgonen. Dags att ta bort löv som ramlat ner.Igår hade vi 11gr, ovanligt.

Christer sa...

God förmiddag Vonkis och övriga kryssarvänner! Här på Limhamn är himlen täck av vita moln som snart spricker upp, marken blöt efter nattens regn. Termometern visar + 13 C.

Olle B sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner.
Idag är jag med igen.

Bettan sa...

Ugglas show va bättre än jag trodde så jag är jättenöjd. Bästa 50 års presenten

Kjell Sigbjørn sa...

God morgon lite sent ute i dag, fast nu ar jag her. Lite regn +4 grader

Anonym sa...

+11,6 i Göteborg

Olle B sa...

Här kommer förra veckans lösning saxat ur Vonkis MX-blogg.

snabbgenomgången
V13 Life
L 6 Of
L 4 Brian
V 5 Toreador Arian
L12 Bizet
V14 Ice
L 8 Du
L 3 Är
V 8 Dean
V 2 Bra
V16 Timma
L11 Mamma
V15 Mia
L10 Evert
V 9 Grease
V 7 Nära
L 1 Sting
L 2 Benjamin

Annis sa...

God morgon! Gruppmelodilkryssösning var ordet, sa Bull ;-) Lägg till Py på V10 och Yrrol på L11 :-D

Yvonne Persson sa...

God morgon! Hoppas att nätet funkar idag så att jag kan vara med helt och hållet :)

Unknown sa...

God morgon allesammans nu har jag loggat in till krysset igen. Idag måste väl Palmen få rum igen.

Vonkis sa...

Kerstin Nilsson
Galet att det är så pass varmt fortfarande. Vi hade närmare 20 grader här om dagen.

Christer
Går det fortfarande att hitta svamp där nere? Det låter som att både temperatur och väta är svampvänligt.

Olle B
Tjoho!!!

Bettan
Kul att den överraskade positivt :-)

Kjell Sigbjørn
Och du hann innan kryssandet började :-)

Bettan sa...

Förresten här i veckan va det 5 år sedan jag vann min bricka

Jo sa...

Morrn, morrn från ett mulet Borås!

Vonkis sa...

Anonym
Lite småsvettigt.

Annis
Jag lägger genast till allt i kryssplanen!

Yvonne Persson
Jag håller tummarna

Åke Finn
Det tycker jag.

Christer sa...

Niklas

Yvonne Persson sa...

Niklas

Kerstin Nilsson sa...

Ja det är inte klokt med vädret. Förra lördan hade vi 22gr. Helt sjukt.

Jo sa...

Niklas Strömstedt

Petra sa...

Godmorgon, tiden gick lite för fort men nu är jag med.

Christer sa...

Vonkis: Ja, det går fortfarande att leta svamp.

Yvonne Persson sa...

Ensam och övergiven till krysset. Alla andra har rest bort men sån turatt jag har er :)

Eva sa...

God morgon, här kommer jag insladdande i sista sekund. Brunflo, mulet och + 5,7 grader.

Jerker Fredriksson sa...

kom precis in :)

Vonkis sa...

Bettan
Måste kolla när det var jag vann.

Jo
God morgon!

Yvonne Persson sa...

Av Naken

Christer sa...

Mig, naken

Unknown sa...

Jajamen, där kom Palmen som på beställning.

Christer sa...

AV skall det vara

Olle B sa...

V7/ NIKLAS
V10/ AV
L2/ NAKEN

Christer sa...

ALVAR; Persson

Janne sa...

Persson?

Vonkis sa...

Petra Linusson
Men du hann :-)

Christer
Tokigt.

Yvonne Persson
Det är sannerligen tur att vi har varandra.

Eva
Bättre sent än ännu senare vet du :-)

Jerker Fredriksson
Bra dä :-)

Yvonne Persson sa...

Kunde inte detta men tack för hjälpen

Christer sa...

Alvar Kraft heter kompositören och Edward Persson i filmem Gamla stan

Yvonne Persson sa...

Svan

Jo sa...

Svan

Christer sa...

Svan

Unknown sa...

Svan

Vonkis sa...

*spara*

Yvonne Persson sa...

Lindfors

Janne sa...

Lindfors

Christer sa...

Lindfors och Lundberg

Petra sa...

Vonkis/ja det gjorde jag. Satt ändå nära radion men var fullt upptagen med annat när jag hör den välkända signaturen.

Uffe L sa...

God morgon, får man komma in i gemenskapen?

Yvonne Persson sa...

Kom du Uffe L

Bettan sa...

Välkommen Uffe L

Vonkis sa...

Uffe
Självklart!

Yvonne Persson sa...

Bangkok

Unknown sa...

Bangkok

Jo sa...

Bangkok

Christer sa...

Bangkok

Olle B sa...

Melodikrysset V42, 20 oktober 2018
Halvtid
VÅGRÄTT
V1/ LINDFORS
V7/ NIKLAS
V8/ BANGKOK
V10/ AV
V12/
V13/
V15/
V17/ PERSSON

LODRÄTT
L1/ LUNDBERG
L2/ NAKEN
L3/
L4/ SVAN
L5/
L6/ ALVAR
L9/
L11/
L14/
L16/

Kjell Sigbjørn sa...

One night in BANGKOK

Janne sa...

3 Frank?

Anonym sa...

,alias Johan: låter nästan som Palmen men utan orgel...

Uffe L sa...

Härligt, tack, får se om jag kan bidra. ��

Yvonne Persson sa...

Jaa idag funkar nätet!

Christer sa...

Owe

Christer sa...

Rigoletto, Verdi

Yvonne Persson sa...

Rigoletto Verdi

Christer sa...

V14 skall nog vara LÄS

Olle B sa...

V7/ NIKLAS
V10/ AV
L2/ NAKEN
L6/ ALVAR
V17/ PERSSON
L4/ SVAN
V1/ LINDFORS
L1/ LUNDBERG
V8/ BANGKOK
L9/ OVE
L14/ LÄS
V13/ RIGOLETTO
L11/ VERDI


*** SPARA ***

Janne sa...

Läs eller Lås?

Janne sa...

W eller v på 9

Yvonne Persson sa...

On

Christer sa...

On

Christer sa...

Don´t let the sun go down on me

Olle B sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Unknown sa...

Owe skall det vara

Jo sa...

Titta, titta handlar om att de läser i en bok och vänder blad, så läs verkar rimligast. :)

Tina sa...

Läs blir det, då låten utspelar sig i en skolsal

Anonym sa...

,alias Johan: L14, vad uppmanar föreståndaren av lokalen (klassrummet) att göra...Läs

Wolgerius sa...

Todd?

Vonkis sa...

Nej men, nu missade jag helt frågan efter Don't let the sun go down on me!

Kristina sa...

Lodrätt 14 är Ordet LÄS
Med vänlig hälsning Kristina

Anonym sa...

TODD Rundgren

Olle B sa...

Vem sjunger tillsammans med Bonnie Tyler? Förnamnet

Vonkis sa...

Olle B
Tackar!

Christer sa...

Todd

Annis sa...

Förnamn på mannen i duetten.

Vonkis sa...

Åke Finn
Två gånger Palmen idag!

Yvonne Persson sa...

En Frack

Christer sa...

En frack

Anonym sa...

En herre i frack av Jonny Bode

Unknown sa...

Vonkis/ Man får aldrig nog av Palmen, tänk om Py var lika populär hos Eldermannen.

Jo sa...

Tre :)

Yvonne Persson sa...

Tre

Christer sa...

TRE

Olle B sa...

Melodikrysset V42, 20 oktober 2018

VÅGRÄTT
V1/ LINDFORS
V7/ NIKLAS
V8/ BANGKOK
V10/ AV
V12/ TRE
V13/ RIGOLETTO
V15/ TODD
V17/ PERSSON

LODRÄTT
L1/ LUNDBERG
L2/ NAKEN
L3/ FRACK
L4/ SVAN
L5/ EN
L6/ ALVAR
L9/ OVE
L11/ VERDI
L14/ LÄS
L16/ ON

Yvonne Persson sa...

Tack för idag

Jo sa...

Jonny Bode är en människa jag aldrig hade hört talas om, om det inte vore för melodikrysset. Han är ju med titt som tätt. :)

Anonym sa...

,alias Johan: varierande svårighetsgrad måste jag säga.

Christer sa...

Tack för idag Vonkis och övriga kryssarvänner! Vi sörs nästa lördag!

Kjell Sigbjørn sa...

Då kom man i mål denna lørdagen med. Trevlig HELG på et alla 🤗🇳🇴🤗

Bettan sa...

Tack för idag! Ska åka till syrran en sväng idag! Sörs om 2 veckor eftersom det är jobb helg nästa helg

Olle B sa...

Jag tackar värdinnan och alla kryssarvänner för denna gång, vi sörs.

Unknown sa...

Inskickat och klart, tack för idag, sörs nästa vecka igen om allt går som jag vill.

lasse sa...

Inskickat och klart !
Nu fortsätter dagen med uppackning av möbler i stugan !
Ha en bra vecka alla x-vänner och förresten, Tack för idag !

Jo sa...

Tack för idag!

Kerstin Nilsson sa...

Tur att ni finns, kryssproffsen. Tack för idag, ha en bra helg

Janne sa...

Tack alla svårt idag inskickat sörs nästa kryss.I em blir det fotboll på Gamla Ullevi grattis match sänds även på sport tv.

Vonkis sa...

Åke Finn
Det hade sannerligen varit något det.

Vonkis sa...

Tack för idag allihop!
Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag.