lördag, februari 15, 2020

Melodifestivalen 2020 Luleå

Välkommen till MelloBloggen

Melodifestivalen på turné har kommit till Luleå och ikväll tävlar tre debutanter, två kommer från Svensktoppen nästa. Tyvärr tittar jag inte live ikväll eftersom jag är på teater som slutar runt klockan 21 men så fort jag kommer hem kommer jag titta på svt-play och uppdatera här. Ni får självklart gärna kommentera vad ni tycker om kvällens bidrag även om jag inte är här.

Jag har lyssnat lite på kvällens bidrag och jag tror att Mariette, Drängarna, Anis don Demina och Mohombi går vidare, Mariette och Mohombi mycket i kraft på tidiagre favoriter. Eventuellt slåss Drängarna och Anis lite om samma röster och i så fall kan nog Faith Kakembo spränga sig in i vinnarkvartetten.

21:30 och jag är hemma från teatern så Nuuuuuuuuu kör jag.

En fördel med att se i efterhand är att man kan spola förbi de lökiga inslagen med programledarna och låtskrivarpratet.


1. MarietteShout it out
Fjärde gången för Mariette och det här är nog hennes tredje bästa.
Det är verkligen många nummer i årets tävling som kör med svarta kläder, svart på scenen och ljuskäglor.
När höjdpunkten i numret ska vara att det kommer fram en färggrann gitarr...

2. Albin JohnsénLivet börjar nu
Surt sa räven om sången.
Tråkigt och pretentiöst, borde inte ha någon chans att gå vidare.

3. DrängarnaPiga och dräng
Årets trallvänliga folkmusikinslag. Lär gå på stående repris på varenda lågstadie och förskola. Det enda som saknas är ett superpyro i höjningen, gissar att vi får se det i en eventuell final.

4. Amanda AasaLate
Engelsk titel på låt med svensk text?
Ett helt ok nummer, Amanda gör inte bort sig men gissar att det här ändå blir för anonymt för att ta sig vidare.

5. Anis don DeminaVem är som oss
Det här kommer mina elever älska.
Blir svettig bara av att titta på det här numret.

David Sundin borde få ta större plats i det här programmet.

6. Faith KakemboCrying rivers
Fint, stabilt och lågmält. Tyvärr brukar sådana här bidrag inte gå vidare, trots att det är bra, tänk Kristin Amparo med I see you 2015.

7. MohombiWinners
Ett snyggt nummer, och Mohombi är säker. Jag tycker att den här är bättre än Hello som han tävlade med ifjol.

Jag håller fast vid min tippning om vilka som går vidare till den andra omröstningen, Mariette, Drängarna, Anis, Faith och Mohombi.

Varför är inte Py Bäckman invald i Melodifestivalen Hall of fame?

Till andra röstningsomgången
Mohombi, väntat
Faith, kul!
Drängarna, inte oväntat
Mariette, enligt planen
Anis, det jublet.

När man får se mellanakter från förr, då blir det tydligt att allt inte var bättre förr, men det har ändå varit en hel del som varit bättre.

Till final
Mohombi, bra.
Mariette, väntat

Till andra chansen
Drängarna, ok
Anis, också ok

Ett rätt väntat resultat men så tråkigt att inte Faith Kakembo gick vidare.

Det gick ju tokfort det här med snabbspolning, mindre än en timme tog det att titta på det sättet.


Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna i Riksdagen - Nej tack
Free Dawit Isaak

21 kommentarer:

Kjell Sigbjørn sa...

Go’ kväll i stugorna runt om i Sverige.
Är nu redo för den tredje delfinalen från Norrbottens Luleå i kväll
Hoppas på att det går lika bra låtar till finalen, som förra lördagen i Göteborg

Lycka till på teatern 👍

Petra sa...

Här är vi också redo efter en tur i stora staden Göteborg, middagen är intagen, ljusen är tända och snacksen är framme.

Petra sa...

Vad är det för föreställning du ser på Vonkis?

Kjell Sigbjørn sa...

Då var det dags för kvällens gissning vem som går vidare til Rond 2:

Dom här går vidare:

• Låt nr. 1. Mariette – Shout it out
• Låt nr. 2. Albin Johnsén – Livet börjar nu
• Låt nr. 3. Drängarna – Piga och dräng
• Låt nr. 6. Faith Kakembo – Crying rivers
• Låt nr. 7. Mohombi – Winners

Dom här två kommer på plats 6 och 7

• Låt nr. 4. Amanda Aasa – Late
• Låt nr. 5. Anis don Demina – Vem är som oss

Petra sa...

Vi tror att nr 2 och 4 åker ut med detsamma.
Vi tror att Mariette går direkt till Finalen. Jag tror sedan att den andra blir nr 7.
Drängarna och låt nr 6 går till andra chansen.

Petra sa...

Vi fick rätt 2 och 4 åkte ut

Petra sa...

Mariette och Mohombi går till Finalen direkt.

Kjell Sigbjørn sa...

Petra: Du fick 5 rätt

Min gissning blev att 2:an och 5:an byte plats

Petra sa...

Jag hoppas på att nr 6 går vidare men tror tyvärr att det blir hon som åker ut.

Kjell Sigbjørn sa...

Jag tror faktisk detsamma:

• Låt nr. 1. Mariette – Shout it out
• Låt nr. 7. Mohombi – Winners

går direkt til finalen

Petra sa...

Fast vem vet det kanske blir en skräll och drängarna går direkt till Finalen.

Kjell Sigbjørn sa...

Petra: Jag hade hoppas på at Drängarna kunde gå vidare, det kan bli en skräll...?

Kjell Sigbjørn sa...

...jaja det blir en ny chans i Eskilstuna om två veckor

Kjell Sigbjørn sa...

Ja då är det klart att kvällens 1:a og 7:a direkt til finalen, son väntat

Petra sa...

Tyvärr verkar det vara så att är inte personen som sjunger känd på något sätt sedan innan har väldigt liten chans att gå vidare.

Vonkis sa...

Nu har jag också tittat och gissat, fick rätt på topp fem.

Petra
Jag såg farsen Rampfeber på Östgötateatern. Den var rätt rolig faktiskt. Det hade varit värre om jag missat Mello för Faust II.

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkis: Hatt det kul på teatern i kväll?

Jag sitter just nu och ser på den norska finalen i den norska melodifestivalen på play just nu, som gick på samma tid som Sveriges.Har kommit halvvägs, Hujedamig många tråkiga låtar.

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Den var rätt rolig, jag skrattade flera gånger.

Vem tror du vinner i Norge?

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkis: Två låtar kvar, lite beter kvalitet på dom på dom sista låtarna, 10 låtar tävlar, hoppas nu på Tone Damli är min favorit.

Kjell Sigbjørn sa...

Ulrikke Brandstorp kammade hem segern med låten ”Attention” okej låt till att representera Norge i Rotterdam i maj, först i en av semifinalerna.

Anni sa...

Vi snabbspolar också. Orkar inte se allt flams.
Men så rätt du fick på låtarna!