lördag, februari 10, 2024

Melodikrysset vecka 6 2024

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Årets andra lördag med både Melodifestivalen och Melodikrysset, whoop whoop! Här i Norrköping har vinter kommit tillbaka, det ligger några centimeter snö på marken och termometern visar på -7 grader C. Helgens stora projekt är att gå igenom det skolmaterial jag har uppe i vindsförrådet. Jag behöver slänga lite papper och grejer för att få plats med nya papper och grejer.

Det känns som att det ofta skickas vinster upp till Örnsköldsvik.

Det behövs inte mer än en takt för att vi som var med när det begav sig ska känna igen springmusiken från Benny Hill.

Pernilla Wahlgrens Tvillningsjäl är skriven av Lena Ph. Hon tävlade med den ii Melodifestivalen 1991 och det var länge osäkert om hon skulle kunna sjunga då hon hade problem med halsen. Vann 1991 gjorde Carola med Fångad av en stormvind.

Ja se opera, det är inte riktigt min grej det. Tydligen heter den här vackra duetten Blomsterduetten från operan Lakmé. Tack för svaret Kenth.

I Sen kväll med Luuk användes Stevie Wonders Yester-me, yester-you, yesterday som signaturmelodi.

1994 vann Marie Bergman och Roger Pontare Melodifestivalen med Stärnorna och fick representera Sverige i Dublin. Kommer ihåg att jag var väldigt upprörs över att det inte var Cayenne som vann med Stanna hos mig. Detta var alltså trettio år sedan.

 Det första mina elever sa i måndags när vi skulle prata om Melodifestivalen var att Samir och Viktor inte alls sjöng bra. Så de har förlorat kidsen vad det verkar. Kanske skulle de ha tävlat med Odödlig?

Först trodde jag vi skulle få höra Mariah Careys Hero men så blev det Beyoncés Halo och jag klagar inte.

Towa Carson och Lars Lönndahl med Visa mig hur man går hem.

Jag tror inte det är jättevanligt att kalla orren för sångfågel.

Victor Leksells och Einárs låt Din låt är fin. Och sorglig.

Se där lite Tone Norum med Stranded från mitten av 80-talet. Eller Strändid som de sjunger. Videon är underbar.

Dessa jäkla initialer de trycker in som nödlösningar. De spelar ingen roll att vi får njuta av Miriam Makeba och Pata Pata, initialerna är ett otyg.

Miss Li gjorde Våran låt till fotbolls-VM 2023.

Ja men då var dagens Melodikryss löst och inklickat. Tack alla som var med och löste denna baljväxtens dag. Vill ni så sörs vi igen redan under kvällens musikfest, annars sörs vi igen om en vecka. Ta hand om er oavsett.

snabbgenomgången
L 1 Benny Hill
V11 Lena
V 1 Blomsterduetten
V 6 Luuk
V10 Wonder
V 7 Trettio
L 3 Samir
L 4 Viktor
L 9 Halo
L 7 Towa Lars
L 2 Orre
L 8 Einar
V 5 Norum
V13 MM
L12 VM

115 kommentarer:

Christer sa...

God morgon från ett blåsigt och regnigt Limhamn! Den lilla snön som föll igår har regnat bort. Termometern visar +2C. Dagen kommer jag att ta som den kommer. Mellon avstår jag då jag tycker att den numera har spelat ut sin roll med dåliga låtar.

Vonkis sa...

Christer
Det är just den väldigt ojämna kvaliteten som gör att jag älskar Melodifestivalen. Men du vet vad man säger. Smaken är som röven klöven :-)

Petra sa...

Godmorgon, här har vintern också kommit tillbaka, lagom till sportlovet.

Den här dagen ska jag bara ta det lugnt, hämta krafter efter 27 utvecklingssamtal samt firandet av min 50 års dag.

Christer sa...

Vonkis: Exakt så är det. Du tog orden från mig.

lasse sa...

God förmiddag !
Har precis kommit in efter promenaden, - 9 grader ute, men tempen ska stiga under dagen.

Cre8iv sa...

Hej! Lite lätt snöstorm på Västkusten och Go'kvälls grytbröd i ugnen. Har ingen gjutjärnsgryta längre, men funkar fint att använda lergrytan också!!

Lena sa...

Morrn från ett svinkallt Luleå. Termometern visar -19! Det har varit och är fortfarande en lång och kall vinter, tack och lov för ljuset ändå :-)
Älskar att glo på mellon och gnälla över låtkvalitén, allt var bättre förr, tror jag.

Kjell Sigbjørn sa...

God morgon får et soligt og kyligt Norge -29 just nu (brrrrrrrr)

Så i dag blir det innedag med melodikrysset, mycket sport och melodifestivalen.

Anders sa...

God morgon , -6 grader här i Arlanda värd , moln tussar på himlen.
Laddar inför 2.a deltävlingen i kväll , ska bli intressant att se...

Vonkis sa...

Petra
Det var sannerligen bra timing från snön :-)

Och grattis på födelsedagen!
🎂 🥂🎶 🌹 🎉🎁

Christer
:-)

lasse
Då finns det hopp!

Cre8iv
Gjutjärnsgryta är verkligen the shit, är så glad att jag fick en av mormor nör jag flyttae hemifrån.

Lena
Jag visade gamla klipp från Melodifestivalen för mina elever förra fredagen och de höll på att krevera av skam :-)

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Oj! Då leder du köldligan med råge!

Anders
Spontant känns den här deltävlingen bättre än förra veckans.

Vonkis sa...

Bettan jobbar idag så här kommer reprisen från förra veckan.
V 7 Molly
L 2 Stålmannen
V13 Helen
V 2 Sahara
L 4 Andersson
L 6 Byggare
L11 We
V 6 Byrds
L 8 Glada
V 9 Änkan
V10 M-A
V 5 Fort
L 3 Amy
V12 Dion
L 1 Mormon

Jo sa...

Morrn, morrn från ett snöigt Borås. Ganska lagom mängd dock. Det är ljust men vi behöver inte skotta hela tiden. :)

Vonkis sa...

Jo
Lagom var ordet :-)

Cre8iv sa...

Vonkis!
vad menar du med "Gjutjärnsgryta är verkligen the shit"?!?!?!

Vonkis sa...

Cre8iv
Att gjutjärnsgryta är väldigt väldigt bra och användbar.

Cre8iv sa...

Ja, den är INTE shit!!

Vonkis sa...

Cre8iv
:-)

Anders sa...

L-1= BENNY HILL

Anonym sa...

Benny Hill

Christer sa...

BENNY HILL

Kjell Sigbjørn sa...

BENNY HILL (Show)

Jos Pouwels sa...

Godmorgon från Huissen i Nederländerna.
11° idag.
Idag börjar Karnevalen och håller på till tisdag.
När vi var lite yngre var vi ute alla dagar, det har barnen tagit över😀

Christer sa...

LENA Ph

Anonym sa...

Lena

Anders sa...

V-11= LENA

Stina sa...

Lena
Längesen man hörde Pernillas Tvillingsjäl

Kenth sa...

Blomsterduetten

Vonkis sa...

Kenth
Tack!

Anonym sa...

Tack Kenth

Lena sa...

Tack för den :-)

Anonym sa...

Blomsterduetten

Anders sa...

V-1= BLOMSTERDUETTEN

lasse sa...

Tack Kenth !

Jos Pouwels sa...

Grattis Petra!

Anonym sa...

Skrev går tydligen inte fram?

Cre8iv sa...

LUUK

Anonym sa...

Nu verkar det fungera

Anonym sa...

Luuk wonder

Anonym sa...

V10 Wonder

Anders sa...

V-6= LUUK
V-10= WONDER

Christer sa...

LUUK; Stevie WONDER

Kenth sa...

Bugar och bockar. 😊

Cre8iv sa...

V7 TRETTIO?

Christer sa...

TRETTIO

Stina sa...

Trettio
Roger Pontare o Marie Bergman med Stjärnorna

Anders sa...

V-7= TRETTIO

Petra sa...

Jos/ Tack

Anders sa...

L-3= SAMIR
L-4= VICTOR

Christer sa...

SAMIR; VIKTOR

Anonym sa...

Samir Viktor

Anonym sa...

Samir viktor

Anders sa...

V-9= gissar HERO med Charlotte

lasse sa...

Vonkis:
Det är prat till musik !

Anonym sa...

Halo

Anonym sa...

Hero

Christer sa...

HALO

Stina sa...

Halo

Kenth sa...

V5 Tone NORUM???

Anders sa...

Blev HALO på V-9

Kenth sa...

L7 Towa Bird???

Cre8iv sa...

TOWA
LARS

Christer sa...

TOWA; LARS Lönndahl

Cre8iv sa...

TOWA
LarS

Anonym sa...

Towa Lars

Anders sa...

L-7= TOWA LARS

Kjell Sigbjørn sa...

TOWA Carsson
LARS Lönndahl

lasse sa...

L 8: EINAR ?

Vonkis sa...

lasse
Hoppas.

Anders sa...

ORRE

Cre8iv sa...

ORRE

Anonym sa...

Orre

Christer sa...

ORRE?

Stina sa...

Orre

Cre8iv sa...

Trodde detta var melodikrysset och inte veckans pausfågel!!!

Kjell Sigbjørn sa...

ORRE

Christer sa...

EINAR

Anonym sa...

Einar

Anonym sa...

Einar

Kenth sa...

Guldstjärna 🌟

Anonym sa...

V5 Norum?

Anonym sa...

Einar med Viktor Leksell

Stina sa...

Tänk om dom spelar Tommy Körbergs låt Stad i ljus så kan Py passa in

Stina sa...

Tone NORUM

Christer sa...

Tone NORUM

Anonym sa...

Norum

Kjell Sigbjørn sa...

Tone NORUM

Vonkis sa...

Stina
Hoppas.

Vonkis sa...

Sträändid :-)

Stina sa...

Med tanke på mellotider

Jo sa...

Lite kul att lyssna på 80-talsmusik som man inte kan utantill. Helt klart annorlunda musikstil jmf med den som görs nu. Med olika knepiga pauser och jättekonstig melodi. Eller så hör jag den bara inte..

Vonkis sa...

Ni måste kolla på videon
https://www.youtube.com/watch?v=axkKkGpsne0

Christer sa...

MM, Miriam Makeba

Cre8iv sa...

MM

Anonym sa...

MM

Anonym sa...

MM

Stina sa...

MM

Cre8iv sa...

L12 VM

Christer sa...

VM

Anonym sa...

VM

Anonym sa...

VM

Anonym sa...

VM

Stina sa...

EM
Miss Li som sjunger Våran sång

Lena sa...

Tack för i dag. Ha en fortsatt fin helg och vecka. Kikar in här i kväll och gnäller över usla mellolåtar :-)

Kjell Sigbjørn sa...

Ja da det klart även denne dag! Tack för i dag!

Kilar innom mellobloggen i kväll!!! Vi hörs då!

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörs nästa lördag! Ha en fortsatt fin weekend!

Jos Pouwels sa...

Tack för idag

lasse sa...

Tack för idag !
Nu hoppas vi på repris av gårdagen av U23 åkarna !

Petra sa...

Tack för idag. Önskar er en fortsatt trevlig helg.

Stina sa...

VM var det.

Anders sa...

Tack för idag , sköt nu om er så hörs vi nästa kryzz.
lär väl bli melo snack då gissar jag.

Christer sa...

Många av mina inlägg förvann men kom senare tillbaka.

Vonkis sa...

Christer
Det är för att de av någon anledning fastnar i skräpfiltrt. Jag godkänner dem så snabbt jag bara kan.

Vonkis sa...

Tack för idag allihop. Ta hand om er så sörs vi endera ikväll eller nästa lördag.

Vonkis sa...

Jos Pouwels
Jag missade dig!
Önskar er en fin dag och en bra karneval.