torsdag, april 16, 2009

Välkommen till verkligeheten

Välkommen till VerklighetsBloggen

Det är inte alls länge sedan jag pratade med en elev som var orolig efter att ha haft oskyddat sex. I ett sånt läge pratar inte jag om avhållsamhet och att vänta tills man är byxmyndig. I såna lägen pratar jag om vikten att skydda sig, vilka preventivmedel som finns och om vart närmaste ungdomsmottagning finns så att eleven kan testa sig och få mer information om säkert sex.

Så ser min verklighet ut.

Ska jag anmälas för anstiftan till våldtäkt då?

Läs mer på
aftonbladet
expressen
dn
dagen



Find baby Thor Wang
National center for missing and exploited children
Free Dawit Isaak

10 kommentarer:

Lena sa...

Japp, precis sån är verkligheten.

Andelieb sa...

Vad hände med det där sunda förnuftet? Ingen plats för det i lagen?

Anonym sa...

Ungdomar har sex, oavsett vad lagen och självgoda åklagare tycker. Det bästa vi kan göra är att upplysa och stötta ungdomarna och däri ingår att informera dem om hur de undviker oönskade graviditeter och hjälpa dem att få preventivmedel. Undrar hur den karlen är funtad egentligen som satte hela denna diskussionen igång.......

Magstark sa...

jag tycker det är absurt att p-piller på något sätt över huvudtaget sätts ihop med våldtäkt. Det är så absurt att jag inte riktigt finner ord. Läs gärna de orden jag dock fick fram på min blogg. /M

mossfolk sa...

Tala om att leva i sin egen skyddade lilla verklighet. Pinsamt med denna fullständigt naivitet och okunskap. Dessutom används ju inte p-piller enbart som preventivmedel och hur ska det bevisas i vilket syfte de är utskrivna?!

Marianne sa...

Åh så grymt tragiskt! Det börjar osa retoriken från den amerikanska medelklassen över det där. "Mina barn ska inte ha sex i mitt hem". Nähä, men då har de sex ute i en buske någonstans. Mycket bättre. Man börjar från alldeles fel håll då. Om man vill att barn ska vänta med att ha sex så måste man prata med dem om varför. Ta upp hela den känslomässiga och kulturella biten. Inte bara förbjuda!

Jag förstår inte den där åklagaren. Man kommer ju knappast åt våldtäckter genom att förbjuda p-piller.

Annars är jag faktiskt väldigt kritisk mot p-piller. De skrivs ut utan tillräcklig information om allt negativt som kan komma med dem. Det är inte bara risk för att få blodproppar som kommer med p-piller. Trots min kritik så måste jag ändå säga att det är bättre att unga flickor äter p-piller än att de blir med barn utan att vilja det.


En viktig sak att komma ihåg i det här är ju att p-piller inte skyddar mot könssjukdomar.

Fast framförallt, när det gäller unga människor och sexualiteten, så tycker jag att man ska hålla fram det emotionella.

Bloggblad sa...

Hm... jobbar inte du på låg- och mellan?

Anonym sa...

Han är pingstvän!

Vonkis sa...

Panter
Undrar vilken verklighet han hör hemma i.

Andelieb
Nu ska du inte vara sån. Sunt förnuft i lagen. Tossigheter.

Anonym
Sannerligen

Magstark
Välkommen hit, ska kika in hos dig och titta vad du har skrivit.

Absurt vad ordet.

Mossfolk
Och en sån person ska vara åklagare. Skrämmande.

Marianne
Jag håller med du.

Bloggblad
Är 4-9 lärare.

Anonym
Ja, vem vet. Kanske är det så det är...

Mats sa...

Varför inte prata om den i alla fall???

Om en elev kommer och mår dåligt efter att ha sett en barnförbjuden film - föreslår du då inte att de skall låta bli att se dessa.

Sex medför ett ansvarstagande också!

Sedan kan jag hålla med om att det i det läge du beskriver kanske inte är det första man pratar om - men kan mycket väl vara det sista!

Åldersgränserna är väl ffa för att skydda de "små" från "otäcka gubbar" och ett stöd till föräldrar när diskussioner kommer upp.