lördag, april 24, 2010

Melodikrysset vecka 16 2010

Välkommen till KryssBloggen

Håll i er nu. Den här veckan är jag i Norrköping igen! Första gången på en månad.

Jaja, här är himlen blå, solen skiner, det är runt 5 grader varmt och duvorna skiter (på riktigt) i hyresvärdens uppmaning att låta balkongerna vara. Hur är det hos er, mina Löjliga medkryssare?

Inte vann jag idag heller. Hade någon av er bättre lycka?

Men käre värld. Vad är det för musik Eldemannen börjar krysset med idag? Aggie är en aldrig sinande källa av musikkunskap och skrev att det var Wien mina drömmars stad som startade krysset idag och då blir det ju det landet som efterfrågades Österrike på L2.

Sedan blev det aningens mer ös med Björn Skifs och I´m here to stay. Undrar om inte samma låt spelades i Ring så spelar vi nyss.

Och den där låten om något från växtriket ska vara vita syrener. Japp, det var Aggie som satt inne med svaret igen.

Vår bästa tid är nu
Vem minns den snö som kanske föll i fjol?
Vår bästa tid är nu
Vem vet om morgonda'n har sol, har sol, har sol?


Jag bryr mig inte så mycket om snön som kanske föll ifjol, jag bryr mig mer om snön som föll den här veckan och försenade våren och sommaren med en massa dagar.

Hm, jag kan typ två jazztrumpetaer. Det är Louis Armstrong och Miles Davis och just Miles Davis går ju in så det var nog han som spelade My funny valentine.

Men snälla nån. Spelar inte Eldemannen Tomas Ledin osunt ofta i Melodikrysset? Och Femhundra dagar om året, sliter mitt hår, det är så illa.

Och precis när jag tror att Eldemannen ska revanschera sig med Beatles och Let it be så spelar han en munspelsverion av låten...

When I find myself in times of trouble
Mother Mary comes to me
Speaking words of wisdom
Let it be
.

Ok, lite revansch tog han nu Eldemannen med That Is Where I'll Go som Sibel tävlade med i Melodifestivalen 2008, en låt som var betydligt bättre än eländet hon tävlade med i år.

Ååååh. Tre kärlekar, vad jag älskar den serien. Satt som klistrad när den gick i repris här om året. Har Lars Molin någonsin gjort något som var dåligt?

Bellman och Taube, känns inte de lite som om de vore samma person på något vis? Visan som spelades heter tydligen Fredmans epistel N:o 2 Til Fader Berg, rörande Fiolen eller Nå skrufva Fiolen om man så vill.

Den här signaturmelodin satt lite längre in men så kom jag på det, Mord och inga visor.

Och så lite
Neil Young.

Första ordet i sångens originaltitel.
Fly me to the moon
Let me play among the stars
Let me see what spring is like
On a-Jupiter and Mars
In other words, hold my hand
In other words, baby , kiss me


Jahapp, det var allas för idag det. Tack allihop för idag, hoppas ni får en underbar dag i solen.

Dagens FRA:are – download torrent Piracy Jihad Jane
Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna i Riksdagen - Nej tack
Free Dawit Isaak

116 kommentarer:

Marie sa...

Godmörning! Efter 2 lördagar utan att kryzza är det på tiden, eller? :-)

Solen lyser från klarblå himmel, 6 grader varmt men inga duvor :-)

Vonkis sa...

Marie
Det är det sannerligen. Duvfritt, vilken lyx.

Y sa...

Sol, fågelkvitter och hopp om våren i Stockholm...

Vonkis sa...

Y
Men sommaren då?

Rikard Sandén sa...

Go'morron! Malmö bjuder på underbart väder

Anonym sa...

?

Anonym sa...

L2 ?

Aggie sa...

Godmorgon..:) Wien mina drömmars stad...Österrike

Vonkis sa...

Aggie
Tänk att dig kan man alltid lite på när Eldemannen spelar såna där låtar.

Y sa...

Man får ta det i rätt ordning :-), inte ta ut nåt i förskott.....

Unknown sa...

Björn Skivs

Anonym sa...

ingen som kan ?

Marie sa...

Björn Skifs - min favvo!!!

Aggie sa...

Vonkis...hihihi...jo...

lena sa...

God Morgon från ett soligt Värmland! Björn Skifs på V1....

Anonym sa...

Österrike

Anonym sa...

björn skifs

lena sa...

Han är väl för bra...nån som sett senaste showen?

Vonkis sa...

Y
I och för siiig.

Anonym 10:10
Det ska vara Österrike på L2

Vonkis sa...

Aggie, det här känns som något du kan igen.

Aggie sa...

Vita Syrener....

Anonym sa...

ok

Marie sa...

L5 - kan det vara syrener?

Kenneth sa...

Syrener

Göran sa...

God morgon, vilken dag det blir, stoooor sol.:)

Vonkis sa...

Aggie
Jag säger då det :-)

Marie
Jo, Aggie har sagt det så då är det det. Syrener alltså.

Anonym sa...

god mårning från ett soligt Skåne
Britten

Marie sa...

v13 - vår

Unknown sa...

Vår

Anonym sa...

vår

Anonym sa...

den

Göran sa...

VÅR bästa tid är nu

Marie sa...

Känns som att du är en klippa Aggie :-) - tack!

Aggie sa...

:)

Unknown sa...

Jan Malmsjö gjorde den på svenska väl??

Aggie sa...

Nja klippa vet jag inte...tycker det är ett bra lagspel...:)

Vonkis sa...

Ludde
Japp, det gjorde han.

Aggie
Nu ska du inte vara sån. Du har räddat mig i alla fall många gånger.

Y sa...

Oj, trumpetare är inte min grej... Hjälp :-)

Vonkis sa...

Göran
Guten Murgen.

Kammen, Britten och Lena
Sol hos er också, verkar vara sol i så gott som hela landet idag.

Mattias sa...

Jag gissar på Miles Davis

Aggie sa...

Måste vara Miled Davis

Anonym sa...

Jag har skivan. Det är Miles Davis.

Anonym sa...

miles davis

Anonym sa...

ledin

Anonym sa...

Gamla Tompa!!
Ledin

Y sa...

Tackar!

Anonym sa...

ledin

lena sa...

V9 Ledin...

Göran sa...

Ledin va betydligt lättare än Davis.:)
Man har kanske lyssnat lite mer på han.:)

Aggie sa...

Tack Vonkis...:)

Unknown sa...

Tonas Ledin

Unknown sa...

v.14 Beatles?? =)

Roger sa...

Det är Miles Davis

Göran sa...

Vonkis
Buongiorno.:)

Vonkis sa...

Göran
Ledin framför Davis? *skakar oförstående på huvudet*

Mattias sa...

let it be

Unknown sa...

Let it be
Beatles

Anonym sa...

let it be beatles

Anonym sa...

beatles let it be

Göran sa...

Vonkis.

Vet.. men så är jag lite udda också.;)

Men snälla! säg det inte till någon.:)

LET IT BI

Marie sa...

Ha, jag gissade rätt, i förväg :-D

Göran sa...

Vonkis.

Vet.. men så är jag lite udda också.;)

Men snälla! säg det inte till någon.:)

LET IT BI

Vonkis sa...

Göran
Ok, det stannar mellan dig och mig...

Anonym sa...

sibel

Unknown sa...

Sibel

Marie sa...

L3 - Sibel

Göran sa...

Stavas det Sibel?

Marie sa...

Japp Göran - det stavas så...

Kenneth sa...

Sibel Redzep

Göran sa...

Vonkis!

Vi ångermanlänningar måste ju hålla ihop, skönt att du inte för det vidare, såg att jag stammade också.:)

Vonkis sa...

Göran
Sannerligen.

Vonkis sa...

Åååå, Tre kärlekar!

Göran sa...

TRE kärlekar.:)

Anonym sa...

tre?

lena sa...

tre kärlekar...L7

Marie sa...

Klyktattare??? ;-) Hur som helst, norrlänning i alla fall - här är en surjämte :-)

L7 - är det TRE kärlekar?

Vonkis sa...

Marie
Jasså, du är en sån du... ;-D
Jo, det är Tre kärlekar. Med tanke på Eldemannens bristande m,usikvaö idag var jag först rädd att han skulle spela signaturmelodin till Tre kronor.

lena sa...

bellman L1

Unknown sa...

Carl-Michael Bellman

Vonkis sa...

Bellman?

Göran sa...

Är lite bunden till surjämtarna med, men de va ju
tvångsförflyttning.:)

Bellman kan hända

Vonkis sa...

Då gissade jag rätt :-)

Aggie sa...

Bellman

Unknown sa...

MORD och inga visor

Anonym sa...

mord

Marie sa...

v11-?

Anonym sa...

neil

Mattias sa...

Neil Young

Anonym sa...

Neil Diamond

Anonym sa...

neil....eller hur?

Aggie sa...

Young menar jag...:)

Anonym sa...

Neil Young

lena sa...

vad kan det bli på V4....fly kanske..

Göran sa...

Tack! kände igen rösten men kom inte på, fast visst heter han något annat idag?

Anonym sa...

fly eller Stephen Fry kanske... :-/

Unknown sa...

fly

Anonym sa...

fly

Anonym sa...

FLY me to the moon

lena sa...

ja visst blev det Fly....

Göran sa...

Fly with me, heter den kanhända

Pontus sa...

vad min gamla jobbarkompis skulle bli sur på mig nu, att inte komma ihåg eller känna igen Neil. inte bra

Aggie sa...

Fly me to the moon

Tavk för idagf alla underbara vänner här och kraaaaaaaaaaaam

lena sa...

Tack alla...ha en fortsatt solig helg nu ;)

Pontus sa...

Ja tack för allt idag

Marie sa...

jaha, slut på det roliga då :-( Tur att solen fortfarande lyser och att man har hundpromenaden ogjord :-)

Ha det bra därute alla löjlisar och tack för all hjälp!

Anonym sa...

Tack för hjälpen!!!

Vonkis sa...

Pontus
Ingen fara, här kan man berätta alla möjliga hemligheter, jag för inte en endaste en vidare :-)

epsilon sa...

Tack för idag. Upptäckte din Facebookgrupp, numera medlem. Ha en bra dag, ser ut att bli fint

Vonkis sa...

Epsilon
Tack och välkommen, både till gruppen och bloggen :-)

Göran sa...

Inskickat!

Hoppas ni alla får en lika vacker dag som jag!

Vonkis!!
Hafa a dásamlegur helgi

Vonkis sa...

Göran
Batt, patt iss thätt får önn konstigt längoitsch?

Vonkis sa...

Isusländus (som det nog heter på latin)?

Göran sa...

Ja islänska, fick ett hotbrev därifrån härom dagen, jag skulle lägga 30 milj euro i islänska ambasadens brevlåda, annars stängde de inte av vulkanen..

Anonym sa...

Körde fast på Neil Young.
1000TACK för hjälpen.
Har aldrig vunnit(än).
Det är verkl svårt att vinna i Melodikrysset.

Klimakteriehäxan sa...

Varje lördag när jag ser att du bloggat om Melodikrysset tänker jag att jo då, nästa lördag ska jag ... men det blir ju aldrig av!!! Beundrar din ihärdighet!

Vonkis sa...

Göran
Hmmm, vi får kanske ta och ordna en insamling i fb-gruppen...

Anonym 12:20
Det var så lite så, du är varmt välkommen tillbaka nästa lördag.

Klimakteriehäxan
Tackar :-)
I ärlighetens namn är det bara roligt när vi är så många som löser tillsammans.