torsdag, september 15, 2011

Katederundervisningens lov

Välkommen till SkolBloggen

Har funderat lite kring det här med Mattelyftet.

Jan Björklund vill ha mer ”katederundervisning”. Många har redan kommenterat det märkliga med att staten går in och styr hur undervisningen i skolan ska gå till, så den delen lämnar jag därhän.

Det jag undrar över är hur katederundervisningen ska se ut för att gynna samtliga elever i en klass? Låt säga att du har en tre där några elever inte kan tiokamraterna (1+9 2+8 3+7 etc) samtidigt som du har elever som jobbar med bråk, decimaltal och ekvationer med två okända variabler. På vilken nivå ska du då lägga katederundervisningen? Ska du prata tiokamrater så att de som ligger längre fram ledsnar på matte för att de inte utmanas eller ska du ha en genomgång om algoritmer med decimaltal så att de elever som inte är i närheten av att nå den nivån inte hänger med tröttnar på matten eftersom de aldrig kan hänga med i vad läraren pratar om? Eller, ska jag kanske låta varje elev arbeta på den nivå hon eller han befinner sig och ta genomgångar vid bänkarna med de elever som arbetar med samma saker?

Sedan undrar jag vad som kommer att hända med Kunskapsskolan om Jan Björklund får som han vill. Kunskapsskolans hela undervisningsidé bygger på att "alla människor är olika och lär på olika sätt och i olika takt. Därför har vi utvecklat ett eget arbetssätt, som vi kallar "en personligt utformad utbildning"."

Läs mer
Aftonbladet Aftonbladet Aftonbladet Aftonbladet Aftonbladet Aftonbladet Aftonbladet DN DN DN SVT SVT SvD SvD SvD SvD

FRA:are – download torrent Piracy The Pirate Bay Kalmar Julian Assange
Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

1 kommentar:

Elisabeth sa...

Har tänkt på precis samma sätt, som du.

Tycker det visar på ganska stor kunskapsbrist hos JB. Vi är samma generation - men var det verkligen så bra när vi gick i skolan.

Ett stort antal elever sorterades bort, och fick gå i "särskola" eller andra grupperingar och förvägrades gemenskap med oss andra. Vi hade inte ens samma skolgård, eller gemensamma raster.

Men det är väl den sortens skola - samhälle man vill skapa 2/3-dels samhället!

Det kanske inte är kunskapsbrist, utan helt enkelt - väldigt taktiskt...