torsdag, maj 16, 2013

ESC 2013 Semifinal 2

Välkommen till EurovisonBloggen

Tjolahopp. Ikväll är det dags för semifinal nummer två och visst är det så att standarden på låtarna i det här startfältet överlag är bättre än i tisdagens tävling. Här kan du läsa vad jag tyckte om låtarna innan tävlingen.

1. Lettland
Here We Go – PeR
Är det Jedwards kusiner som sjunger?

2. San Marino
Crisalide – Valentina Monetta
Förstår inte riktigt varför Valentina håller på med den där lysande ljusbollen.
Och varför sjunger hon om pizza?

3. Makedonien
Pred Da Se Razdeni – Esma and Lozano
Det är ju roligt att Esma sjunger på romani chib men varför mixade Makedonien ihop två olika låtar till en?

4. Azerbajdzjan
Hold me – Farid Mammadov
Jag glömmer bort låten för jag funderar bara på killen där i glas/plastlådan. Hur blir luften där inne efter tre minuters dansande? Och hur orkar han stå på huvudet så där länge?

5. Finland
Marry Me – Krista Siegfrids
Och där kom den, eurovisions försa kyss mellan två tjejer. Som upprört folk i bland annat Grekland. år 2013...

6. Malta
Tomorrow – Gianluca Bezzina
Hey soul sister någon?
Men han verkar ju glad i alla fall.

7. Bulgarien
Samo Shampioni (Only Champions) – Elitsa och Stoyan
Varför skicka samma låt man redan tävlat med en gång? Om låten varit bra hade jag väl förstått det men det här är ingen höjdare.

Även om jag inte gillar låten tycker jag att Josefin Sundström, som kommenterar tävlingen i SVT kan ta och skippa sin attityd. Hon har redan talat om kalkoner och när Bulgariens låt var hennes kommentar "Ni som sänkte volymen kan höja nu." Onödigt.

8. Island
Ég á Líf – Eyþór Ingi Gunnlaugsson
En av sångarna i Blond har lärt sig isländska. Och missat att det inte är ESC ano 1990-tal.

9. Grekland
Alcohol Is Free – Koza Mostra and Agathonas Iakovidis
Den här låten har vuxit för mig. Sitter här och både gungar med och försöker sjunga med i refrängen.

10. Israel
Rak Bishvilo – Moran Mazor
Ointressant.

11. Armenien
Lonely Planet – Dorians
Nej men. Gina sjunger för Armenien!
Tråkigt förutsägbar låt. Till och med killarna i bandet ser totalt ointresserade ut.

12. Ungern
Kedvesem (Zoohacker Remix) – ByeAlex
ByAlex Har släppt en version med svensk refräng på slutet.
Den här låten har också vuxit för mig. Det är en skön känsla i låten och den sticker ut. På ett bra sätt.

13. Norge
I Feed You My Love – Margaret Berger
Det här är en av mina absoluta favoriter. Låten är bra men tyvärr når inte Margaret ut riktigt.

14. Albanien
Identitet – Adrian Lulgjuraj och Bledar Sejko
Jag fortsätter hävda att introt låter som U2s Pride (in the name of love). I övrigt ett tråkigt bidrag.

15. Georgien
Waterfall – Nodi Tatishvili och Sophie Gelovani
Men väck mig.
Aj, den där höjningen klarade de inte av.

16. Schweiz
You And Me – Takasa
"Här står vi uppställda på rad och ser frikyrkliga ut"

17. Rumänien
It's My Life – Cezar
För att citera Malena "Mannen som får La Voix att låta mer mainstream än Lisa Miskowsky!!!"

Dags att rösta då Europa.

Jag hoppas och tror att följande länder går till final.
Norge, Finland, Ungern, Rumänien, Grekland, FYR Makedonien, San Marino, Azerbaijan, Malta och Georgien.

From Bergman to meatballs. Så sant.

Försöker Darin utmana Cezar i att sjunga högst ikväll? I vilket fall är han och Agnes överlägset bäst ikväll.

Till final
Ungern, Ja!
Azerbajdzjan, hm
Georgien, hm
Rumänien, yes!
Norge, Ja!
Island, ok
Armenien, hm
Finland, Ja!
Malta, hm
Grekland, Ja!
Åtta av tio rätt, inte illa pinkat!

Läs mer
Aftonbladet Aftonbladet Aftonbladet Aftonbladet
AftonbladetTV

Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

2 kommentarer:

Miyala sa...

Funderade oxà pà varför de mixat ihop tvà làtar (Makedonien). Den ena, med killen, hade kunnat vara bra!

Heja Island!!!

Vonkis sa...

Miyala
Eller bara Esma ;-)
Gillade du Islands låt?