lördag, september 28, 2013

Melodikrysset vecka 39 2013

Välkommen till KryssBoken

God morgon löjlisar!

Idag är det fullt upp, först tvätta, sedan Melodikryssa i grupp och när det är klart blir det besök på Kulturnatten här i Norrköping. Vid förra årets Kulturnatt var Eldeannen på besök och fick lösa krysset i regnet. I år har han dragit till Göteborg och Bok- och biblioteksmässan istället.

Nu kör vi.

Det brukar ju vara lite lättare Melodikryss när Eldemannen är ute på Turné och det är nog inte många krysslösare som inte känner igen Helen Sjöholms underbara röst.

Hm, vad är det som är på väg frågade Eldemannen och spelade Here comes the sun så då skriver vi in sol vågrätt fyra då.

Oh boy med Miss Li blev det sedan.

Lennart Palm bakom en stor svart låda. Hygglo liksom... Både pop- och filmmusik, jo det stämmer ju eftersom det gjorts en Håkan Hellströmfilm, Känn ingen sorg. Jag hade hellre hört Fred eller Cajsa-Stina Åkerström.

Opera är inte min starkaste sida men när Eldemannen säger att det ska vara utan La, då förstår till och med jag att det är La Bohème vi får höra musik ifrån.

Var finns pennkniven, jo i magen.
Ute i skogen finns det rådjur
I baracken finns det smådjur
Och min bäste kompis Tage
Han har en liten fickkniv inuti sin mage

från Brev från kolonien.

Han hade ju kunnat göra det lite svårare för oss och spela Believe in me som Bonnie Tyler sjöng i årets Eurovision istället för att spela It's a heartache.

Den korta signatur hör till Skavlan. Det kunde jag fast att jag slutat titta på programmet.

Bob Hope och Shirley Ross sjöng Two sleepy people så vi skriver in trötta på lodrätt sju.

Se där, en införgissning som gick in för signaturvinjetten som Eldemannen var ute efter var till Anslagstavlan.

Det var länge sedan men idag fick vi höra lite musik med Eros Ramazzotti igen.

Och så slutar vi dagens kryss med lite mer filmmusik, As times goes by från Casablanca.

Då var ännu ett kryss löst och inklickat, vi får hålla tummarna för att någon av oss inte bara blir upplästa nästa vecka utan även vinner något nästa lördag.

Nu ska jag göra mig redo för Kulturnatten.

Tack alla som var med idag, vi sörs om en vecka igen.


Facit i kortversion
L 4 Sjöholm
V 4 Sol
L 2 Miss
L 5 Li
V 6 Hellström
L 3 Boheme
V 8 Mage
V 3 Bonnie
V10 Tyler
V11 Skavlan
L 7 Trötta
L 1 Anslagstavlan
L 9 Eros
V12 As


Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

156 kommentarer:

Dennis J sa...

God morgon!

Här skriver man ej ofta, men brukar ofta följa med i snacket.

Galenskaparna på lod 1? :)

Vonkis sa...

Dennis J
Välkommen fram :-)
Det vore kul med lite Galenskapare i krysset så jag tar och skriver in det nu på en gång.

Olle B sa...

God morgon från ett höstlikt Tynderö. Nu är det snart dags att flytta hem till "stan"-
Jag har inte sett till någon melodikryssbricka ännu.

Vonkis sa...

Olle B
vad tråkigt, du får ta och maila Eldemannen och fråga vart din vinst har tagit vägen.

Hur fortskrider brobygget?

Olle B sa...

Brobygget verkar flyta på utan problem. Nästa brodel ligger färdig i Szczecin
http://public.pic-archive.de/sundvalbrst.html#

Väntar nog ett tag till innan jag börjar tjata på Eldemannen

Vonkis sa...

Olle B
Har brickan inte kommit till jul så är det kanske dags :-D

Olle B sa...

:-)

Ina sa...

God morgon från ett gråtrist, +7gradigt Norrbotten, hoppas på vinst till alla, fast bara en del kan vinna.Det är dåligt vinstregn norr om Dalälven. Pajbakning står på tapeten idag, fick en kartong!!äpplen frän söder

Vonkis sa...

Ina
Men det är plusgrader än så länge i alla fall :-)
Låter gott med hemmagjord äppelpaj. Skulle kanske ta och göra en i eftermiddag.

Bettan sa...

Godmorgon!! Nu är jag tillbaka =)
Idag är ett stressigt program för mig, först krysset sen hem till syrran och umgås med systersonen som är hemma på besök och sen ikväll middag på stan med arbetskamrater

lasse sa...

Hej på Er !
Här hos mig i Gävle, skiner solen med sin frånvaro, men vi har i a f varmgrader.

Vonkis sa...

Bettan
Mycket blir det.

lasse
Så länge det är plus på temperaturfronten får vi vara glada.

Aggie sa...

Godmorgon från ett soligt Skene..:)

Bettan sa...

Vonkis: ja men gör inget när det är roliga saker

galgbacke sa...

Nu e jag med

Kjell Sigbjørn sa...

Go' Morgon Go'Morgon alla kryssvänner :)

Petra sa...

Godmorgon, precis inkommen efter en kort löprunda i det friska och soliga vädret. Idag blir det bokmässan efter krysset.

Här har det inte heller dykt upp någon bricka.

Aurora sa...

Godmorgon! Nu är jag vaken, mätt och redo.

Anonym sa...

Godmorgon, kamrater!

Växlande solsken och en 5-6 grader. Kunde inte vara en bättre höstdag.

/P

Olle B sa...

Melodikrysset V22 2013
Saxat ur Vonkis blogg
Facit i kortversion
V 1 Supremes
L 3 Ella
V 5 April
L 2 Purjolök
V 9 Igor
L 4 Eldfågeln
L 1 Shakira
L11 Maj
V11 Malö
V 7 Ek
V10 G-son
V 6 Där
V 8 Alfredson
V14 Ja
V12 Kväll
L13 Är

Vonkis sa...

Aggie
God morgon!

Bettan
Det har du helt rätt i.

galgbacke
Bra dä!

Björn sa...

Godmorgon!

Olle B sa...

Melodikrysset V38 2013
skulle det naturligtvis vara.

Ina sa...

Så länge vi är på +-sidan är jag glad, bara det gav f...i att regna så man får göra lite höstarbete ute Bokmässan, det brukar vara lättare kryss när ha när ute bland folk

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Goder morgon.

Petra Linusson
Åh vad kul med Bokmässan. Eldemannen är där idag, du får fråga honom om brickan :-D

Aurora
Det låter bra det.

P
Ha ha ha, jag läste växande solsken först :-)

Peter Pijpare sa...

God morgon!
För två minuter sedan letade sig solen fram så Upsala är nu sig likt :-)

Bettan sa...

Som vanligt ingen vinst

Vonkis sa...

Björn
Godus morgous!


Olle B
:-)

Ina
Du har så rätt.

Anonym sa...

Jag har inte heller fått någon frukostbricka.Stulen på posten??

Olle B sa...

L4/
SJÖHOLM

Vonkis sa...

Vad tror ni om Sup på V4 och Py på L5?

lasse sa...

Helen Sjöholm

galgbacke sa...

Helen sjöholm

Aurora sa...

Ja tack, Vonkis ;)

Frida sa...

Vann jag???!!! Missade!

Aggie sa...

Sjöholm är ju också en som är med väldigt ofta....då lig fantasi eller...

Björn sa...

Sol

Aggie sa...

SOL

Anonym sa...

Undrar om det är den Brittiska skvallertidningen de tänkte på... ;)
/P

Olle B sa...

V4/ SOL eller SUN
hörde inte om det var på svenska

Dennis J sa...

miss li

Anonym sa...

Miss LI

Björn sa...

Miss li

Petra sa...

Miss li

Louise sa...

P - Hahaha

Nu är det Miss li!

Och hej alla!

Anonym sa...

Svenska.
/P

Aggie sa...

V 6 ÅKERSTRÖM?

Vonkis sa...

Aggie
Ja, och det passar ju med Galenskaparna på lodrätt 1.

Unknown sa...

Godmorgon! Krångel med inloggning för min del. Nu är jag nog rätt!

Aggie sa...

Just det Vonkis..:)

Vonkis sa...

Kina Edman
Härligt!

Anonym sa...

God morgon från Kumla! / Maud

Björn sa...

Hellström

Anonym sa...

Hellström

Aurora sa...

Tack för att vi slapp lyssna på sången!

Vonkis sa...

Maud
God morgon Maud.

Frida sa...

Hellström

galgbacke sa...

Hellström utan sångröst

Louise sa...

Hellström, förstås när det är i Gbg

lasse sa...

Passande att spela den i Gbg

Vonkis sa...

Inga galenskapare på L1 då :-/

Petra sa...

Hellström

Björn sa...

Bohem

Peter Pijpare sa...

Boheme

lasse sa...

BOHEME

Bettan sa...

skit också...näsblod

Louise sa...

Uteslutningsmetoden säger La Boheme, men om det stämmer vet jag inte

Anonym sa...

Ah, man kan skriva dit accenten för en gångs skull också. :)

BOHÈME
/P

Vonkis sa...

Louise
Jag körde samma metod. Kan inte så många operor men med den generösa ledtråden borde det vara La Boheme.

Vonkis sa...

Bettan
Mitt i Melodikrysset och allt.

Bettan sa...

lugnt, över nu

Anonym sa...

Mage

Olle B sa...

V8/
MAGE

Björn sa...

Mage

Petra sa...

Mage

Anonym sa...

Mage!

Anonym sa...

MAGE, den var för lätt.
/P

Olle B sa...

Melodikrysset 39 27 sept 2013
HALVTID
Vågrätt
V3/
V4/ SOL
V6/ HELLSTRÖM
V8/ MAGE
V10/
V11/
V12/

Lodrätt
L1/
L2/ MISS
L3/ BOHEME
L4/ SJÖHOLM
L5/ LI
L7/
L9/

Aurora sa...

Den här versionen är så bra så, faktiskt! Rökpaus!

Anonym sa...

Förresten, sa han "pennkniv"? Var det inte "fickkniv"? Eller är de synonymer? Hörde jag fel, kanske.
/P

Unknown sa...

Gick bet, pga fickkniv i min hjärna eller mage!

Vonkis sa...

Anonyma P
Det var nog en fri tolkning av Eldemannen.

Ute i skogen finns det rådjur
I baracken finns det smådjur
Och min bäste kompis Tage
Han har en liten fickkniv inuti sin mage.

Anonym sa...

Tack, jag trodde jag glömt. :)
/P

Petra sa...

Bonnie Tyler

Bettan sa...

Åh Bonnie Tyler

Anonym sa...

Den rösten känner man igen! / maud

Björn sa...

Bonny Tyler

Kjell Sigbjørn sa...

Bonnie Tyler

Anonym sa...

Angina pectoris. ;)
/P

Björn sa...

Bonnie ska det vara

Anonym sa...

Eldeman e full av lustigheter i dag...

Aggie sa...

kärlkramp

Olle B sa...

*** SPARA ***

Vonkis sa...

Nästa signaturmelodi, Anslagstavlan...

Björn sa...

Kollar inte på TV...

Olle B sa...

KEINE ANUNG

Anonym sa...

Skavlan

Anonym sa...

Va??

Louise sa...

Skavlan är det väl?

Kjell Sigbjørn sa...

Skavlan

Anonym sa...

TRÖTTA, kanske.
/P

Frida sa...

Trötta

Petra sa...

Kan de vara trötta?

Bettan sa...

var ska detta in?

Olle B sa...

L7/
Vad är dessa personer
TRÖTTA

Anonym sa...

Tack för Skavlan! /Maud

Bettan sa...

Hittade det ;)

Anonym sa...

L7

Anonym sa...

sömniga

Jo sa...

Jag är med här på ett hörn! Kryssar, städar, dricker kaffe och ser till att bebis sköter sig fint. Multitasking! :)
Tack för Skavlan, där stod det still!

Vonkis sa...

Förlåt om jag krånglade till det med Anslagstavlan, det var en införgissning till lodrätt 1.

Olle B sa...

L1/ ANSLAGSTAVLAN

Unknown sa...

anslagstavlan...

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Björn sa...

Eros

Björn sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Åh gamle Eros :)

Maria sa...

Eros Ramazzotti

Olle B sa...

L9/ EROS

Anonym sa...

Eros Ramazotti

Bettan sa...

Syrrans favorit artist; Eros Ramazzotti eller hur det stavas

Peter Pijpare sa...

Fred Ramazotti
Faen, hade hoppats på Åkerström där, Eros Åkerström blev det...

Anonym sa...

Hur får ni in Bonnie med ett H i? Miss blir två M efter varandra om det ska vara Boheme. Jag får inte till det

Kjell Sigbjørn sa...

EROS Ramazotti

Anonym sa...

"Eros! Kom in och ät!" Knepiga namn en del har. (O_o)?
/P

Frida sa...

Eros Nördezotti eller stavar han Eroz?

Bettan sa...

Stavade tydligen rätt =)

Peter Pijpare sa...

Anonym, Boheme = L3

Peter Pijpare sa...

;-)

Bettan sa...

Anonym, du har nog förväxlat allt, Bonnie på V3 och Boheme på L3

Anonym sa...

Byt plats på Bonnie och Boheme :)

Frida sa...

Enligt mina vänner vann jag idag, typiskt att jag missade början. Så tack alla för god support och fortsatt trevlig helg!

Björn sa...

As

Vonkis sa...

Anonym 10:46
Du har nog blandat ihop lodrätt 3 och vågrätt 3.
L 3 Boheme
V 3 Bonnie

Peter Pijpare sa...

Kan du vara själv... ;-)

Olle B sa...

Melodikrysset 39 27 sept 2013

Vågrätt
V3/ BONNIE
V4/ SOL
V6/ HELLSTRÖM
V8/ MAGE
V10/ TYLER
V11/ SKAVLAN
V12/ AS

Lodrätt
L1/ ANSLAGSTAVLAN
L2/ MISS
L3/ BOHEME
L4/ SJÖHOLM
L5/ LI
L7/ TRÖTTA
L9/ EROS

Louise sa...

As

Unknown sa...

As time goes by! Hej o tack!

Bettan sa...

Frikon, gå in och lyssna på webben

ina sa...

as time goes on tack för hjälpen idag

Aggie sa...

Tack för idag Vonkis och ni andra....Vi sörs.....kram!

Anonym sa...

Tack för hjälpen o trevlig fortsatt helg! / Maud

Bettan sa...

Tack för idag, nu dusch sen väcka gubben!! Sörs nästa lördag

lasse sa...

Ännu en veckas kryss är avklarad.
Tack för all hjälp och samvaro !

Ha det så gött i veckan

Peter Pijpare sa...

Wo-hoo, det gick att lösa detta idag också, trots tjatter i kubik från Maka & Svärmor till ackompanjemang av en ilsket skrikande son.
Tack för idag och sällskapet, alla trevliga människor :-)

Björn sa...

Tack!!

Anonym sa...

Hej och hå, nu få vi gå.

/P

Frida sa...

Ja får göra det sen, nu gick det bara att lyssna på förra veckans kryss.

Olle B sa...

Hej och tack för idag.
Nästa helg blir det teater i Stockholm "Rain Main"
Kopplar väl upp mig Sollentuna då.
Vi sörs.

Louise sa...

Tack för idag, slut för idag. Ha det gött allesammans!

Aurora sa...

Tillbaks till ordningen, kryper ner ett tag o firar lördag.

Kjell Sigbjørn sa...

Trevlig Helg på er kryssvänner :)

Vonkis sa...

frikon
Jag håller tummarna att det var du!

Petra sa...

Tack för idag, nu blir det duschen sedan in till bokmässan.

Olle B sa...

Grattis Frikon till vinsten.
Nu är vi kanske 4 som vunnit var sin bricka.

Veiken sa...

Jag kunde tyvärr inte vara med den här lördagen heller - ska försöka nästa vecka! ;)