lördag, januari 16, 2016

Melodikrysset vecka 2 2016

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar! Så har det äntligen blivit lördag igen och vi får lösa det fantastiska melodikrysset i den bästa gruppen! Och eftersom det är en vinterlördag och rackarns kallt ute blir det lite skidskytte och längdskidåkning på TV för min del efter krysset. Utomhus får nog klara sig utan mig idag, det är för kallt.

Lite musik från Bonanza, eller Bröderna Cartwright som serien fick heta här i Sverige. Kom osökt att tänka på Manolito fast han var med i High Chaparral.

Åh I wanna dance with somebody med Whitney Houston, det går inte att sitta still när den spelas.

Måste erkänna att jag inte sett ett endaste avsnitt av Bron. Det är inte så att jag valt bort den, det har bara inte blivit av.
------
Gillade signaturlåten så jag googlade, den heter Hollow talk.
------

Ha ha, Rövarnas visa från Folk och rövare i Kamomilla stad. Älskade den när jag var liten. Den och boken om Klas Klättermus.

Den här gången sjunger Uggla Jag mår illa. Eller, han sjöng ju inte just den här gången men ni förstår vad jag menar.

Jag gissar att det är ett dansband som gjort en svensk version av It's a Heartache för den är lite härligt dansbandig. Det blev en googling och vad hittade jag om inte Om du går nu med Vikingarna...

Jag vill bli kompis med Adele! Hon verkar både smart, rolig och så jäkla rapp. Gissar att ni sett klippet när hon sjunger i bilen men delar det här ändå, för säkerhets skull.

Det var ett tag sedan så jag trodde faktiskt att Eldemannen hade gett upp de där icke-dubbelfrågor-dubbelfrågorna. Men icke. Först fick vi höra en version av Carolas Främling följt av Arja Saijonmaas Högt över havet.

En till Melodifestivalare på det när trean från2004, La dolche vita med After Dark står för underhållningen.

Tack Olle B för det tyska namnet på det klassiska stycket. Det heter alltså Also sprach Zarathustra.

Det var Inga Gill som läste sagan om pannkakan.

Den förestående händelsen i 34:an (denna kåk har varit våran) är en rivning.

Och där var dagens kryss löst och inklickat. Tack alla som var med idag. Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag. Nu ska jag heja på de svenska sprintarna.

Snabbgenomgången
V 1 Cartwright
L 3 Whitney
L 5 Houston
V11 Bron
L 2 Rövare
V15 Kamomilla
L14 Illa
L13 Om
V 8 Nu
V 9 Adele
L 1 Carola
V12 Arja
L10 Dark
V 7 Also
L 4 Inga
V 6 Rivning


Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

123 kommentarer:

Unknown sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner från ett snöigt -6 gradigt Kungsladugård i Göteborg! Vi har vardera två Py och Bäckman-chanser att hoppas på!

Unknown sa...

God morgon. Säffle har -10 och kommit lite puder under natten...

Vonkis sa...

Peter Larsson
Heja Py Bäckman, det är verkligen på tiden att vi får skriva in henne i krysset igen nu!

kent hasselgren
Varmt men kallt :-)

Olle B sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner.
Sollentuna - 14,5 grad. Molnfritt. Verkar bli en fin dag för promenad.

Unknown sa...

Vonkis: Myggfritt... Var mellan 20-25 minus i början på veckan.

Unknown sa...

Mors från Dalarna, Torsång, -17 grader, brr, blir nog innevistelse idag.
Hoppas att nån av oss trägna lösare vinner idag. Nu kör vi hårt.

Vonkis sa...

Olle B
Låter kallt men om det inte blåser kan det funka :-)

kent hasselgren
Det dör med att slippa myggen är väl enda fördelen med kylan :-/

Åke Finn
Ja fy, utomhus lockar inte med den temperaturen direkt. Håller som vanligt tummarna för vinst för någon eller några av oss.

Janne sa...

God morgon från GBG och det är kallt och med snö som kommit i natt så det blir som Vonkis TV och jag går inte ut i kylan.

Aurora sa...

Godmorgon!
Kökspersonalen hade missat att förkoka potatis till dagens baconfrukost, men nu är det uppstyrt. Jag går säkert ut en massa gånger idag, det ska till mer oväder än såhär för att få mej att röka inne.
Håller naturligtvis tummarna för att någon av de 4 chanserna till PB går in.

Unknown sa...

Nu har tempen sjunkit ytterligare, - 19,3 just nu.

Unknown sa...

God morgon från Lapplands Väsby. Strålande sol men -18! Får nog bli mest inomhusaktiviteter för mig idag. Ser att det finns två PY chanser idag men hoppas även på en klassisk palmare idag.

Unknown sa...

Har 8 mil till jobbet, bilen står ute så värmen kom inte igång förrän 2 km före hemmet... Funderade ett tag på köra med öppna rutor för att få in lite värme. :)

Unknown sa...

Godmorgon. Ledig helg igen så idag kan jag va med. Bistert här i Vika med.

Petra sa...

Godmorgon, här i Partille snöar det. Funderar på att ta skidorna imorgon istället för en löparrunda om det inte är för kallt.

Idag står det ett besök till Allum och födelsedagsfika på schemat.

Janne sa...

nu har det börjat snöa i GBG igen

Bettan sa...

Godmorgon!

Olle B sa...

Förra veckans lösning saxat ur Vonkis MX-blogg.
Snabbgenomgången
V11 Monica
V 1 Zetterlund
L 1 Zorba
V 7 April
L 2 Tonåring
V 6 Rangström
L 3 Elström
L 4 Loreen
L 8 Lyckan
V13 Han
V12 Är
L10 När
L 5 Namn
V 9 Nina
L11 M A

bardolino sa...

Morrn morrn. Lite småkallt idag, 15 minus i Ljungby.

Unknown sa...

Good luck. Håller tummarna för alla!

Vonkis sa...

Janne
Låter som en bra plan :-)

Aurora
Glömt att förkoka potatisen! The horror!!! Själv bjöd jag mig på blåbärssoppa och kokt ägg :-)

Åke Finn
Ogilla.

Nils Johan Rydell
Våga vägra Palm.

kent hasselgren
Nej men fy vale! Nästan så det vore en idé med en diselvärmare.

Sonja Björk
Härligt med helgledigt!

bardolino sa...

Ingen vinst idag också....

Olle B sa...

Konstigt!!
Ingen vinst idag heller.

Unknown sa...

Vonkis: Har en, men drar ur batteriet...

Vonkis sa...

Petra Linusson
Det låter mysigt med skidor.
Och gott med födelsedagsfika :-D

Janne
Typiskt.

Bettan
Morn!

bardolino
Småkallt var det ja...

kent hasselgren
Sannerligen, det gör vi :-)

Unknown sa...

Cartwright

Unknown sa...

Cartwright

Vonkis sa...

kent hasselgren
Typiskt :-/

Petra sa...

cartwright

Unknown sa...

Valdemarsvik vann!!! :)
Men ingen jag känner.

Vonkis sa...

Sonja Björk
Nära skjuter ingen hare :-)

Unknown sa...

whitney huston?

Unknown sa...

Witney Houston

Petra sa...

Whitney Huston men vad skulle hon in

Unknown sa...

Glömde ett h i Withney sorry

Aurora sa...

L3 L5, Petra

Olle B sa...

L3/ WHITNEY
L5/ HOUSTON

Bettan sa...

Petra: L3 och L 5

Petra sa...

Tack Bettan

Unknown sa...

Bron

Petra sa...

bron

T sa...

Pang.... pang.... pang.... skjuter jag mig in

Unknown sa...

T: Ställt in siktet?

Olle B sa...

T/
Här får du en sammanfattning.
********************************
V1/ CARTWRIGHT
L3/ WHITNEY
L5/ HOUSTON
V11/ BRON


*** SPARA ***
********************************

Vonkis sa...

T
Bättre sent än ännu senare :-)

Jo sa...

Hoppar in här lite sent, från ett snöigt och kallt Borås! -12 ute...Brrrr!

Unknown sa...

Folk och rövare...

Petra sa...

kamomilla stad

Petra sa...

illa

Unknown sa...

Jag mår ILLA! Är Palmen självkritisk?!

Anonym sa...

Illa

Anonym sa...

Illa

Unknown sa...

Härligt illa

Unknown sa...

Kamomilla

Aurora sa...

Bra tänkt, Kent!

Unknown sa...

Aurora: Ibland hittar även en blind höna ett korn... ;)

Unknown sa...

Nu har det blivit ännu kallare, minus 20,3

Unknown sa...

Om du går nu...???

Unknown sa...

Aldrig hört den på svenska...

Olle B sa...

Melodikrysset V02, 16 januari 2016
Halvtid
VÅGRÄTT
V1/ CARTWRIGHT
V6/
V7/
V8/ NU
V9/
V11/ BRON
V12/
V15/ KAMOMILLA

LODRÄTT
L1/
L2/ RÖVARE
L3/ WHITNEY
L4/
L5/ HOUSTON
L10/
L13/ OM
L14/ ILLA

Unknown sa...

Helt rätt Om du går Nu

Aurora sa...

'Bara Blåvitt'-texten är bäst.
Nu är det rökpaus.

T sa...

Nu har kaffebryggaren knastrat färdigt. Har hittills kunnat allt.

Vonkis sa...

Om du går nu

Lillan Börje sa...

God morgon Vonkis o alla "kryssare"
Här i södern är det +-0. Grått. Snön gnistrar, tack vare snön, är det ljust ändå.
Som vanligt, har jag dålig uppkoppling och som Comviq skriver: Du har hamnat i radioskugga!
Jo tack, det är ju den jag lyssnar på men va f-n, det skallväl inte inverka på min mobil. :-D :-D:-D
Ha en fin lördag o söndag och, jag provar på att stannakvar på denna eminenta sida. ;-)

Petra sa...

adele

Unknown sa...

Adele

Unknown sa...

Adele

Lillan Börje sa...

God morgon Vonkis o alla "kryssare"
Här i södern är det +-0. Grått. Snön gnistrar, tack vare snön, är det ljust ändå.
Som vanligt, har jag dålig uppkoppling och som Comviq skriver: Du har hamnat i radioskugga!
Jo tack, det är ju den jag lyssnar på men va f-n, det skallväl inte inverka på min mobil. :-D :-D:-D
Ha en fin lördag o söndag och, jag provar på att stannakvar på denna eminenta sida. ;-)

Aurora sa...

Ojoj, är det dax för Häggkvistskan på L1 tro?

Unknown sa...

Eh, ja näeh... Lite tyngre nu så jag vaknar till tack!

Anonym sa...

Adele

Olle B sa...

Aurora/ Du har nog rätt där.

Unknown sa...

L 1 CAROLA I guess

Vonkis sa...

Lillan Börje
Låter rätt frustrerande. Hoppas det ordnar till sig. Och det samma önskar jag dig.

Aurora
Jag säger aldrig nej till lite Carola :-D

Unknown sa...

Carola

Petra sa...

Carola

Unknown sa...

Carola

Olle B sa...

Dubbelfråga som inte är dubbelfråga.

Unknown sa...

Tror jag är lite synsk.

Unknown sa...

Arja

Unknown sa...

Arja

Petra sa...

Arja

Unknown sa...

Men punkversionen med "Sötlimpa" är ok...

Anonym sa...

Carola, Arja

Olle B sa...

********************************
V1/ CARTWRIGHT
L3/ WHITNEY
L5/ HOUSTON
V11/ BRON
L2/ RÖVARE
V15/ KAMOMILLA
L14/ ILLA
L13/ OM
V8/ NU
V9/ ADELE
L1/ CAROLA
V12/ ARJA


*** SPARA ***
********************************

Lillan Börje sa...

Jobbigt, minst sagt. Int' får man billigare för det. Hahahaha

Janne sa...

Dirk Borgart på 10?

Lillan Börje sa...

Här är -3° nu.

Unknown sa...

Dark

Unknown sa...

Dark

Petra sa...

dark

Unknown sa...

Hade hoppats på lite maiden här...

Vonkis sa...

Lillan Börje
Såklart inte. De brukar inte ha något problem med att ta extra betalt för grejer men kompensation när saker inte fungerar finns inte på kartan :-/

Unknown sa...

V 6 RÄVGIFT?

Lillan Börje sa...

Exakt!! Hahahaha

Unknown sa...

🤗

Vonkis sa...

Åke Finn
Det vore något det :-D

Unknown sa...

Äntligen! Nu har det vänt, - 19,3 nu.

Unknown sa...

Inga lill

Unknown sa...

Gill

Olle B sa...

Also sprach Zarathustra

Lillan Börje sa...

Inga

Unknown sa...

Tack Olle B

Lillan Börje sa...

Rivning

Unknown sa...

Rivning

Unknown sa...

Rivning

Jo sa...

Rivning!
Tack Olle B för Also! :)

Olle B sa...

Melodikrysset V02, 16 januari 2016

VÅGRÄTT
V1/ CARTWRIGHT
V6/ RIVNING
V7/ ALSO
V8/ NU
V9/ ADELE
V11/ BRON
V12/ ARJA
V15/ KAMOMILLA

LODRÄTT
L1/ CAROLA
L2/ RÖVARE
L3/ WHITNEY
L4/ INGA
L5/ HOUSTON
L10/ DARK
L13/ OM
L14/ ILLA

Unknown sa...

Tack för idag kryssarvänner, sörs nästa vecka!

Aurora sa...

Nu slås det nog nytt lösarrekord. Svårare vill vi ha det, och med Py i!!

Unknown sa...

Blev lite fel på Whitney för mig, men nu är det fixat. Frys inte ihjäl nu så hörs vi nästa lördag.

Bettan sa...

Tack för idag, sörs om 2 veckor, jobbhelg nästa helg!!

Unknown sa...

Tack för idag. Ledig om två veckor igen.

Petra sa...

Tack för idag, nu blir det en kopp kaffe sedan en promenad till Köpcentrat Allum

Jo sa...

Tusen tack för Adele-länken, Vonkis! :D
Hon verkar cool på många sätt!

Unknown sa...

Jamen tack för idag kryssvänner, tyvärr sprack det med RÄVGIFT på V 6.
Hörs nästa vecka igen.

Vonkis sa...

Aurora
Jo, lite svårare får det allt vara och Py får gärna vara med varje vecka för min del.

Jo
Det var så lite så :-)

Vonkis sa...

Tack för idag allihopa, vi sörs igen om en vecka så ta hand om er!

Eva sa...

Tack för idag alla kryssare!

Anonym sa...

Saknar en abbakoppling idag... :(

Olle B sa...

Jag tackar värdinnan och kryssavännerna för denna gång.
Vi sörs nästa vecka då är jag hemma i Sundsvall igen.

Janne sa...

Tack för idag och all hjälp vi sörs nästa kryss tempraturen går mott 0 så det är väl som vanligt i GBG risk för snöslask och halt.

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hej Vonkis !

Det var ju ganska lätt, mobilen låg på laddning, så det blev uppslagsböcker, för stavningen.

Första gången BRON sändes såg jag några, men gillade inte den. Fanns ju inte mycket annat som gick in ren gissning,

Hiskeligt kallt här nere i Geneta-Södertälje, 18 minus, ska ändå ut en runda ner till miljöhuset, som ligger vid parkeringen.Ser från min balkong.Där även två moloker står,där vi kastar gröna påsen och restpåsen.

Ha en fin Lördag så ses vi nästa 23/1
Kram Mi