lördag, januari 30, 2016

Melodikrysset vecka 4 2016

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och andra som kommer hit!

Här har det blåst som en gnu (och vi vet ju alla hur mycket gnuer blåser) men lägenheten står kvar ändå. Tack och lov. Annars har vi plusgrader och snön är så gott som helt borta.

Och så håller vi alla tummar vi har för Py och/eller Bäckman i krysset idag.

Never let it go med Afro-Dite från Melodifestivalen 2002. Det var första året som Melodofestivalen var ute på turné med delfinaler. En av dessa avgjordes i Norrköping och då var jag såklart där på genrepet. Det var i Norrköping Afro-Dite tävlade.

Det där lät som Tulpaner från Amsterdam.

Nana Mouskouri sjöng fina Only love från miniserien Mistrals dotter.

Både Lennart Palm och dubbla vinklar i samma fråga. Då var det väl för väl att det var Orups Regn hos mig vi fick höra.

Den är himla fin, Nils Ferlins I folkviseton (Mitt hjärta är ditt). Hade glömt att Jeja Sundström brukar sjunga, förknippar henne mest med Gäster med gester.

Supertramp med It's raining again.

Visst hörde du rätt, det där var signaturmelodin till Rapport, i radion.


Filmen heter Exodus. Jag såg en för väldigt länge sedan och om jag inte minns fel handlar den om när Staten Israel bildades. Paul Newman var med i den.

Suzanne Reuter har inte bara en bra berättarröst, hon är även med i videon till Petters Pris på mitt huvud.

Hoppets eld, framförd av Ted Gärdestad.

Älskar tanten i Mord och inga visor!

Tony Bennett och Lady Gaga har gjort en fin version av The lady is a tramp.

Du ska inte tro det blir sommar
ifall inte nån sätter fart
På sommarn och gör lite somrigt
då kommer blommorna snart


Och där var dagens kryss löst och inklickat. Tack alla som var med idag. Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka!

Nu bär det av till IKEA för min de.


Snabbgenomgången
V 1 Afro-Dite
L 1 Amsterdam
L 7 Mistrals
V10 Dotter
L12 Regn
V15 Nils
V 5 Supertramp
L 2 Rapport
V 8 Exodus
L 6 Reuter
L11 Ted
V14 Mord
V 9 Is
V13 A
L 4 Tramp
L 9 Inte
L 3 Det


Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

119 kommentarer:

Olle B sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner.
Sundsvall +2 grader, nästan molnfritt.
Igår kväll regnade det, så nu är det isgator och nästan snöfritt. Det får bli dubbskorna på promenaden nu.
Idag hittar jag en BÄCKMAN chans, men ingen PY chans

Unknown sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner från ett mulet sexgradigt Kungsladugård i Göteborg. Ovanligt att vara utan Py-chans men får hoppas på Bäckman.

Janne
På onsdag är det fotbollsmatch mellan Häcken och GAIS på Bravida!

T
Hoppas att du är med idag och att frugan är i form!

Vonkis sa...

Olle B
Hörde att det var väldigt halt även kring Ö-vik.

Peter Larsson
Ja jägarns, det var ju "i vinkel" på de platser jag såg som Py-chanser.

Unknown sa...

En rättelse: vi har ju en Py-chans på V9! Vilken tur!

Vonkis sa...

Peter Larsson
Det är tur att du har koll :-)

Unknown sa...

Morning allesammans, dags igen för en trevlig stund tillsammans. Idag känner jag på mig att jag vinner eller någon annan i gänget.
Här har det också stormat, snöskyffeln låg långt ute på gårdsplan i morse. Tyvärr har också nästan all snö försvunnit, grått och trist igen.

Lasse sa...

Hej på Er !
Idag loggar jag in från Borlänge.

Janne sa...

God morgon från ett grått GBG.Peter om vädret tillåter går jag på matchen.

Olle B sa...

Se där.
Missade V9. Klart att det blir PY idag med denna förvirring.

Många av de "gamla" kryssarvännerna man saknar.
Ingen nämnd, ingen glömd.
Undrar vart dom tagit vägen?

Bettan sa...

Godmorgon! Min data vill tydligen inte att jag ska prata med er, fick upp att sidan inte fanns!! Men men startade om 2 ggr sen gick det =)

Jo sa...

Morrn, morrn! Mulet Borås om mildgrader. Jag trodde inte att jag skulle säga det, men jag saknar snön!

Unknown sa...

Godmorgon från ett soligt Upplands Väsby. Hoppet och glädjen är på topp idag och kaffet smakar gott. Till frukost blev det äggröra med en hamburgare. Smaskens

Olle B sa...

Förra veckans lösning saxat ur Vonkis MX-blogg.
Snabbgenomgången
V 1 Sven-Bertil
L 3 Brev
L 4 Return
V 8 Ebba Grön
L 1 September
V 6 Present
L 2 Egerbladh
V12 Rihanna
V 7 Ge
L10 Min
L 5 Ingenting
V 9 Brahms
L11 Sa
V11 Säng

Janne sa...

Nu har det börjat regna och blåsa så man får hålla sig inomhus.

Aurora sa...

Godmorgon!
Heja Peter, V9 passar alldeles utmärkt.
Idag är det baconfrukost (förstås), nu med råvaror levererade direkt till hemmet mha internetbeställning. Vilken underbar tjänst när det är isigt ute!

Olle B sa...

Nähä ingen vinst idag heller!

Vonkis sa...

Åke Finn
Det är verkligen en trevlig stund det här.
Har samma vinnarkänsla som du, det är dags att vinnarcirkeln i fb-gruppen får lite nya bilder :-)

Lasse
Härliga Dalarna!

Janne
Grått är flått. Säger man inte så? ;-)

Olle B
Man kan inte hålla koll på allt.
Jag brukar undra detsamma. Framförallt undrar jag vart Aggie tog vägen, hon var min första medkryssare :-)

Bettan
Det var ju för väl att du hittade oss!

Jo
*tar mig för pannan*

Nils Johan Rydell
Här blev det några mackor med kokt medwurst.

Unknown sa...

Afro dite

Unknown sa...

Afro-dite

Eva sa...

God morgon alla kryssare!
Äntligen lördag kl 10 :)

Bildtroll sa...

Bättre sen än senare...som en känd brukar säga.
God morgon.

Vonkis sa...

Janne
Typiskt.

Aurora
Visst är det underbart med matleverans! Jag har börjat använda mathem och är väldigt nöjd.

Unknown sa...

Amsterdam

Unknown sa...

Amsterdam

Janne sa...

Amsterdam

Unknown sa...

Amsterdam

Olle B sa...

Då blev V13/ A

Annis sa...

God morgon! Jag är rätt ny här, lurar i bakgrunden men är med.

Vonkis sa...

Eva
Jag håller med dig, äntligen!

Bildtroll
SÅ sant som det är skrivet :-D

Jo sa...

Jag gillar ju inte snö, men inser ju att våren inte kommer att komma redan nu, så att det ska vara sås här grått fram till mars-april känns ju lite trist. :) Ibland förvånar man sig själv ;)

Olle B sa...

Har dålig koll på TV-serier

Unknown sa...

?

Anonym sa...

L7 V10 Mistrals Dotter

Jo sa...

Mistrals dotter. Kommer inte ihåg själva serien, men låten :)

Olle B sa...

Frugan säger Mistrals dotter

Unknown sa...

Har inte sett på TV på 5 år, det är radion numera som underhåller mig.

Annika sa...

Mistrals dotter

Anonym sa...

mistrals dotter

Janne sa...

Familjen Dallas?stavningen?

Unknown sa...

Mistrals dotter

Unknown sa...

Där rök Py.

Aurora sa...

Heja Åke! Du är ett föredöme!

Olle B sa...

********************************
V1/ AFRO-DITE
L1/ AMSTERDAM
L7/ MISTRALS
V10/ DOTTER


*** SPARA ***
********************************

Unknown sa...

Vart har T tagit vägen? Saknar hen!

Bildtroll sa...

Tackför den. Irriterande när svaret finns i skallens inre kanaler.

Unknown sa...

Regn

Vonkis sa...

Annis
Välkommen hit :-)

Annika sa...

Regn

Unknown sa...

Regn

Unknown sa...

V15 Nils?!?!

Olle B sa...

Nils Johan Rydell/ Det är nog ingen högoddsare det.

Unknown sa...

T laddar nog batterier för hela slanten.

Unknown sa...

Nils

Unknown sa...

Japp Nils Ferlin

Janne sa...

Ferlin?

Olle B sa...

NILS Ferlin

Ina sa...

God morgon från ett +0,3 gradigt vitt Norrbotten, nu vill inte jag ha mera snö, det har kommit ½meter nu.
Det är i alla fall bra spsrkföre

Annika sa...

Nils (ferlin)

Unknown sa...

Supertramp

Annis sa...

Tackar Vonkis! Jag är helt klart ett fan av dig och alla löjlisar :D

Vonkis sa...

*spara*

Olle B sa...

Melodikrysset V04, 30 januari 2016
Halvtid
VÅGRÄTT
V1/ AFRO-DITE
V5/ SUPERTRAMP
V8/
V9/
V10/ DOTTER
V13/ A
V14/
V15/ NILS

LODRÄTT
L1/ AMSTERDAM
L2/
L3/
L4/
L6/
L7/ MISTRALS
L9/
L11/
L12/ REGN

Vonkis sa...

Ina
Det kan jag verkligen förstå.

Annis
Kul att höra!

Tina sa...

Älskar din sida vonkis och alla dina trevliga med lösare :-)

Unknown sa...

Rapport

Bettan sa...

hahaha den va svåår

Unknown sa...

Rapport

Vonkis sa...

Tina
Det värmer verkligen att höra!

Bildtroll sa...

Exodus

Unknown sa...

Rapport kunde t o m jag som inte ser på TV!

Anonym sa...

EXODUS

Janne sa...

Exodus en gammal favorit,

Anonym sa...

"""
Supertramp regretfully announces that all dates for its “Supertramp Forever” European tour have been cancelled due to health issues affecting the band’s founder, Rick Davies.
"""
Orsak: Davies was recently diagnosed with multiple myeloma and cancelled the band's 2015 tour. [Wikipedia]

:(

Unknown sa...

Tack

Unknown sa...

L 4 The lady is a TRAMP

Jo sa...

Tack Bildtroll och Anonym för Exodus! Den hade jag inte kommit på, det lurade inte ens något i bakhuvudet.

Anonym sa...

reuter

Jo sa...

L6 Reuter(Susanne)

Olle B sa...

Susanne REUTER

Unknown sa...

Reuter

Anonym sa...

Susanne REUTER

Olle B sa...

BETTAN/ Strular datorn?

Unknown sa...

Ted

Unknown sa...

Ted

Aurora sa...

Vän av ordning vill påpeka att hon heter Suzanne....

Olle B sa...

Det är bra Aurora jag högg stavningen ur luften.

Unknown sa...

OLLE/ Visst är det fint i Dalarna?

Unknown sa...

Mord

Vonkis sa...

Tycker att ni ska se Petters video till Pris på mitt huvud där Suzanne Reuter är med.

Bildtroll sa...

Mord och inga visor

Bettan sa...

Olle: Japp lite,

Annis sa...

Mord ..och inga visor

Unknown sa...

Och inga visor eller Murder She Wrote. Skall denna dynga komma tillbaka?????

Olle B sa...

Åke Finn/ Det tror jag. Har ju varit där någon gång.

Bildtroll sa...

Kultur, Nils, kultur. :-)

Vonkis sa...

Åke Finn
Det är jättefint i Dalarna. Mamma och jag ska dit för tredje sommaren i rad den här sommaren. Eller, egentligen blir det fjärde sommaren men första gången åkte vi bara igenom och gjorde ett stopp på Sundborn men det var då vi insåg hur fint det är där och hur mycket det finns att se.

Janne sa...

is a tramp

Aurora sa...

Heja Åke!

Unknown sa...

Is à tramp

Lillan Börje sa...

Applåder och visslingar. ☆☆☆

Unknown sa...

Visst är jag lite synsk!

Martin sa...

Snart Amsterdam

Unknown sa...

Minns Bring när hon spelade i Jaroslav Svensson Treo. Dom var billiga att hyra in.

Unknown sa...

Inte
Det

Olle B sa...

Melodikrysset V04, 30 januari 2016

VÅGRÄTT
V1/ AFRO-DITE
V5/ SUPERTRAMP
V8/ EXODUS
V9/ IS
V10/ DOTTER
V13/ A
V14/ MORD
V15/ NILS

LODRÄTT
L1/ AMSTERDAM
L2/ RAPPORT
L3/ DET
L4/ TRAMP
L6/ REUTER
L7/ MISTRALS
L9/ INTE
L11/ TED
L12/ REGN

Bettan sa...

Tack för idag! Nästa helg löser jag krysset från tanum, mamma fyller 70 på fredag så vi ska åka ner dit då

Unknown sa...

Tack för idag. Nu blir det sprint på tv för mig. Ha en bra vecka så hörs vi nästa vecka.

Unknown sa...

Tack för idag alla, sörs nästa lördag!

Aurora sa...

Idag fick vi väl inte veta hur många tusen det var som skickade in? Det tolkar jag som att det inte blev nytt rekord ändå - men nu är det ny chans.

Lillan Börje sa...

Riktigt klervokant, på min ära!

Eva sa...

Tack för idag, nu promenad i tösnön :)

Unknown sa...

Jaha, så var det roliga slut för den här gången, vi hörs igen nästa vecka med nya Py- chanser.

Lillan Börje sa...

Klärvojant!!!!!!!

Olle B sa...

Jag tackar värdinnan och alla kryssarvänner för denna gång, vi sörs.

Janne sa...

Tack för idag vi sörs nästa kryss nu har det tillfälligt slutat regna och blåsa så man kan gå ut.

Aurora sa...

Tack för idag, Sörs sen!

Vonkis sa...

Tack för idag allihop!
Vi sörs igen om en vecka så ta hand om er i blåsten, halkan och tövädret.

Annis sa...

Tack för trevligt sällskap!

Jo sa...

Tack för idag! Ha en fin vecka, så sörs vi nästa helg! :)