lördag, januari 23, 2016

Melodikrysset vecka 3 2016

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och ni andra som också hittat hit!

Äntligen lördag! Den här veckan har varit lååång och tråååkig, har varit hemma med maginfluensa. Hade gärna varit utan det. Men men, nu är jag över och vi får lösa Melodikrysset i grupp och vad vore väl bättre än att just denna dag få skriva in både Py och Bäckaman i krysset, det finns chans för båda.

Ingen vinst idag heller. Är verkligen sugen på den där brödkorgen.

Det var Sven-Bertil Taube som pratade och sjöng sin melankoliska version av Lisa Nilssons Himlen runt hörnet.

Så fick vi lite Elvis i alla fall. Return to sender får väl ändå sägas handla om ett brev som inte kan levereras då adressen är okänd.

Nej men, Ebba grön i Melodikrysset. Tack för den Eldemannen. Inte dåligt att få sjunga med i 800 grader så här på lördagsförmiddagen.

Kände igen September in the rain men visste inte att han som skrivit den heter (hette) Harry Warren. Det är inte bara roligt att lösa Melodikrysset i grupp, en lär sig dessutom saker.

Har en tur kan en få sig en present på sin födelsedag. Min favoritfödelsedagssång att spela för folk när de fyller år är Sigge Fürsts Det är din da ida och attan i mattan, den var ju med i Eldemannens lilla födelsedagsmedley.

Berndt Egerbladh hade väl flera programserier som avhandlade olika årtionden? Minns inte att Peo Jönis sjöng någon signaturmelodi men kommer ihåg att Berndt satt vid en flygel och pratade om företeelser och personer som var aktuella under respektive decennium.

PY BÄCKMAN! Då måste jag ju lyssna på Jukeboxen i P4 ikväll!

American Oxygen med Rihanna. Ett nytt sound för henne. Jag gillart.
Och på tal om Rihanna vill jag passa på att rekommendera den animerade filmen Home. Såg den med mitt syskonbarn i julas.

----
Måste få återkomma med låten av Lasse Berghagen. Känner ingen den och har svaret på tungan men det vill inte komma fram riktigt än.
Låt mig få ge dig min sång heter den.
----

När Anna-Lena Löfgren gjorde en svensk version av Blame it on the bossa nova fick den heta Här finns ingenting att hämta.

Brahms fina vaggvisa.

Arvingarna sjöng She said. Gissar att den fick heta något i stil med Hon sa när de gjorde den på svenska.

Åh. Vi brukade sjunga Galenskaparna o After Shaves Säng säng säng i studentkören (skön). Gillade att sjunga den.

Och därmed är dagens kryss både löst och inklickat. Tack alla som var med idag. Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka. Nu ska jag ägna mig åt Vinterstudion. Har slängt ett getöga på damernas störtlopp, nu ska de få min odelade uppmärksamhet.

Snabbgenomgången
V 1 Sven-Bertil
L 3 Brev
L 4 Return
V 8 Ebba Grön
L 1 September
V 6 Present
L 2 Egerbladh
V12 Rihanna
V 7 Ge
L10 Min
L 5 Ingenting
V 9 Brahms
L11 Sa
V11 Säng

Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

84 kommentarer:

Unknown sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner från ett -3 gradigt vintrigt Kungsladugård i Göteborg med snöfall. Som förra veckan har vi vardera två Py- och Bäckman-chanser. Hörde ni förresten "Långt härifrån" idag i Ring så spelar vi, det är nog hennes bästa låt!

Vonkis sa...

Peter Larsson
Men typiskt att jag missade den idag. Den är verkligen bra.

Olle B sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner.
Sundsvall -11 grader, helmulet.
Har börjat med lösningen idag. se https://www.facebook.com/groups/327976191889/10153180567696890/?notif_t=like

Janne sa...

God morgon från GBG med - grader men det skall bli + grader imorgon så då blir väl det snöslask framöver.

Jo sa...

Morrn, morrn från ett molnigt men snötäckt Borås. Idag är det - grader, men det lär ju tyvärr bli varmare så att snön smälter bort. Trist, tycker jag! Det behöver ju inte vara snöoväder varje dag men när det väl ligger kan det väl få vara där en stund? :)

Unknown sa...

Mors allesamman, nya vinstchanser idag hoppas jag. En Py-chans i alla fall, kanske också Palmen släpps in.

Bildtroll sa...

Lite Py, Lite Palm och lite finska, sen är dagen räddad. :-)
God morgon alla.

Aurora sa...

Godmorgon!
Lyckis Vonkis som blivit av med sjukan. Jag hörde Py imorse, men än är kvoten inte fylld! Det skulle sitta bra till Heinz-bönorna kökspersonalen valt som tillbehör i baconfrukosten idag.

bardolino sa...

Gomorrn gomorrn
Blir det Py x 3 idag?
Först Långt härifrån i Ring så spelar vi, och sen två chanser i krysset.

Vonkis sa...

Olle B
God morgon.
Har sett dina fina lösningar och skrivit in dem i min kryssplan :-)

Janne
Bara det inte fryser på igen efter slaskandet.

Jo
Någon minusgrad kan vara ok, lagom så snön ligger kvar men vi behöver ju inte överdriva kylan :-)

Åke Finn
Om Vi får skriva in Py och/eller Bäckman så kan jag helt klart stå ut med Palmen. Så länge det inte är han som får illustrera hennes låt...

Ina sa...

god morgon från ett -18gradigt Norrbotten, skönt ute i dag, det har varit runt 30 i flera dagari förrgår - 34 grader, det är bistert. Tack och lov för vedspisen

Vonkis sa...

Bildtroll
Och helst lite mer M A Numminen.

Aurora
Ja, det är verkligen en lycka.

bardolino
Jag håller alla tummar jag har för att det ska bli så.

Olle B sa...

Förra veckans lösning saxat ur Vonkis MX-blogg.
Snabbgenomgången
V 1 Cartwright
L 3 Whitney
L 5 Houston
V11 Bron
L 2 Rövare
V15 Kamomilla
L14 Illa
L13 Om
V 8 Nu
V 9 Adele
L 1 Carola
V12 Arja
L10 Dark
V 7 Also
L 4 Inga
V 6 Rivning

Vonkis sa...

Ina
Käre värld.
Jag hade nog bott framför vedspisen vid sådana temperaturer :-)

Lasse sa...

Sent kommer jag här

Vonkis sa...

Lasse
Du vet vad vi säger.
Bättre sent än ännu senare :-)

Anna Wärn sa...

God morgon

Unknown sa...

Sven-Bertil

Janne sa...

Sven Bertil

Unknown sa...

God Morgon från Väsby. Mulet och inte så kallt.
Sven-Bertil blir det.

Anna W sa...

Japp.. Sven-Bertil

Vonkis sa...

anna warn
God morgon :-)

Nils Johan Rydell
Så länge det inte är allt för kallt så.

Eva sa...

God morgon 😊
Sitter i bilen mellan Östersund och Sundsvall. Myshelg i Sundsvall med sambo och kompisar.

Unknown sa...

Brev

Anna W sa...

L3 BREV
L4 RETURN

bardolino sa...

Rock ??

Olle B sa...

Eva/ Hoppas att det inte är du som kör och löser kryss samtidigt.

Unknown sa...

Sliskig elvisskit

Unknown sa...

Ebba grön

Anna W sa...

EBBA GRÖN

Unknown sa...

Ebba Grön

Aurora sa...

Ska vi göra ett massupprop till Eldeman om svårare kryssfrågor?

Unknown sa...

September

Janne sa...

september

Unknown sa...

September

Unknown sa...

September

Vonkis sa...

Aurora
Ja.

Olle B sa...

********************************
V1/ SVEN-BERTIL
L3/ BREV
L4/ RETURN
V8/ EBBA-GRÖN
L1/ SEPTEMBER

*** SPARA ***
********************************

Unknown sa...

Present

Unknown sa...

Ja Aurora

Bildtroll sa...

Nu får Eldeman skärpa till sig, har jag hamnat i ett barnprogram???

Olle B sa...

Bildtroll :-)

Vonkis sa...

Ingen T idag?

Anonym sa...

EGERBLADH

Unknown sa...

Det känns lite tomt utan T!

Unknown sa...

Egerbladh

Olle B sa...

Melodikrysset V03, 23 januari 2016
Halvtid
VÅGRÄTT
V1/ SVEN-BERTIL
V6/ PRESENT
V7/
V8/ EBBA-GRÖN
V9/
V11/
V12/

LODRÄTT
L1/ SEPTEMBER
L2/ EGERBLADH
L3/ BREV
L4/ RETURN
L5/
L10/
L11/

Vonkis sa...

Peter Larsson
Ja. Jag undrar om han kom ihåg att sätta på timern till kaffekoket idag.

Olle B sa...

T har nog slut på batteriet idag.

Unknown sa...

Men nu kom Py med!!!

Aurora sa...

Åh! Vi fick lite Py i alla fall! :D

Unknown sa...

Py väljer låtar i Jukeboxen idag!

Unknown sa...

Rihanna

Unknown sa...

Palmen ja

Unknown sa...

Har ingen aning

Janne sa...

ingenting?

Unknown sa...

Ingenting på boss novan

Unknown sa...

Ingenting

Anonym sa...

L5 Ingenting

Unknown sa...

V7 ge
L9 min

Unknown sa...

Brahms

Unknown sa...

Brahms

Unknown sa...

Berhagens sång är låt mig få ge dig min sång

Janne sa...

Bra AIK:aren

Anonym sa...

7 ge
10 min

Vonkis sa...

Missade frågan till Arvingarna.

Olle B sa...

L11/ Rätt ord ur svenska titeln.

Janne sa...

Tång?

Vonkis sa...

Olle B
Aha,då gissar jag att svaret ska vara sa (She said).

Unknown sa...

11 säng
11 sa

Olle B sa...

V11/ SÄNG

Bildtroll sa...

säng, säng, säng....

Olle B sa...

Melodikrysset V03, 23 januari 2016

VÅGRÄTT
V1/ SVEN-BERTIL
V6/ PRESENT
V7/ GE
V8/ EBBA-GRÖN
V9/ BRAHMS
V11/ SÄNG
V12/ RIHANNA

LODRÄTT
L1/ SEPTEMBER
L2/ EGERBLADH
L3/ BREV
L4/ RETURN
L5/ INGENTING
L10/ MIN
L11/ SA

Unknown sa...

Tack för idag kryssarvänner, sörs nästa lördag. Ikväll lyssnar vi på Py!

Unknown sa...

Tack för idag kryssvänner, nu blev det klart tack vare er hjälp, hörs nästa vecka igen.

Unknown sa...

Ha en trevlig lördag. Matsäcken är packad Amanda och jag ska ut och åka skridskor nu. Vi hörs

Anonym sa...

V11 Säng

Olle B sa...

Jag tackar värdinnan och alla kryssarvänner för denna gång, vi sörs.

Janne sa...

Tack för idag vi sörs nästa kryss.

Vonkis sa...

Tack för idag allihop och tack för Lasse Berghagens titel. Hade den på tungan men den ville inte komma fram av sig själv.

Jo sa...

Det gick snabbt idag :)
Tack för Egerbladh, hade inte en aning!
Ha en fin vecka, vi sörs!

Vonkis sa...

Vi sörs igen nästa lördag.

Aurora sa...

Åkej, det blev knepigare på slutet, men... mha givna bokstäver var det inte direkt svårt ändå. Håller fast vid planen att be programmakarna skruva åt svårighetsgraden.
Tack för idag, sörs om en vecka!

Sretjko Apostolovitj sa...

Tack för svaren till våg 7 och lod 10. Jag hade inte klarat dem utan dig!