lördag, december 10, 2016

Melodikrysset vecka 49 2016

Välkommen till KryssBloggen

God morgon fina löjlisar och olöjlisar! Idag är det Nobeldagen, någon som brukar titta på utdelningen och/eller banketten? Jag kommer nog ha TV:N på och titta lite då och då under dagen.

Dagens kryss bjuder på hela tre Bäckman-chanser så jag håller tummarna ordentligt.

Insåg nyss att det är på dagen två veckor kvar till julafton idag. Det blir till att lösa Melodikrysset med julskinka och rödbetssallad då. Gissar att det inte blir så många som är med under ordinarie sändning den dagen.

Mitt bästa för dig med minisupergruppen Grymlings.

Dvärgarnas sång när de går till gruvan i Disneys film Snövit och de sju dvärgarna.

Har skrivit det förr men skriver det mer än gärna igen. Jag älskar M.A. Numminen! Hans version av Baccaras Yes sir, I can boogie är genialisk.

Invånarna i städerna kallas för göteborgare och atenare.
----
Enligt uppgift var det Välkommen till Göteborg och Rosor från Aten som spelades.
----

Det var Lotta Engberg som sjöng Världens lyckligaste tjej.

En av de bästa vinnarna av Melodifestivalen, Det gör ont som gav Lena Ph en efterlängtad seger 2004.

Och där gick Martins gissning in, YMCA.

Den är ju för maffig, License to kill som Gladys Knight sjöng som ledmotiv i Bondfilmen som hade Timothy Dalton som agent.

När Another saturday night släpptes var namnet Cat Stevens, numera heter sångaren Yusuf Islam.

Musik från musikalen Chess, så Björn och Benny fick vara med på ett hörn även denna dag.

Sångerskan från Peru heter Yma Sumac. Jädrans vilken pipa hon hade. Fyra oktaver!!!

Det var en intressant version av X-Models Två av oss.

Och då var dagens kryss löst, inklickat och lagt till handlingarna. Tack alla som var med idag, nya som gamla. Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka.

Snabbgenomgången
V 1 Grymlings
L 4 Gruva
V 8 MA
V 9 Baccara
L 1 Göteborgare
V12 Atenare
L 3 Lotta
L13 Engberg
V15 Gör
L 2 YMCA
V 6 Timothy
L10 Cat
V11 Chess
L 7 Yma
L 5 Sumac
V14 Oss


Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

91 kommentarer:

Vonkis sa...

Olle B Är fortfarande ute på galej och Bettan jobbar. Någon annan som kan ta på sig att sammanfatta krysset i halvtid? Olle B har förberett dagens mall.

Melodikrysset V49, 10 december 2016
Halvtid
VÅGRÄTT
V1/
V6/
V8/
V9/
V11/
V12/
V14/
V15/

LODRÄTT
L1/
L2/
L3/
L4/
L5/
L7/
L10/
L13/

Olle B sa...

God morgon.
En jetleggad Olle B skall försöka pallra sig ur bingen och vara med på ett hörn från Sollentuna.
Är inte bjuden på Nobelbanketten, blir nog vinterstudion för min del.

Vonkis sa...

Olle B
Eller god natt kanske? :-)
Kommer ha ett litet fönster med SVTPlay öppet under krysset så jag kan följa med i det alpina.

Unknown sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner från ett varmt och disigt Kungsladugård. Vi håller tummarna för Bäckman!

Jo sa...

Morrn, morrn från ett mulet Borås! Idag blir det kryss och sen blir det julfest med vännerna. Alla har mer eller mindre små barn så kalaset börjar redan 16.

Janne sa...

God morgon från GBG varmt och regndis,EM-handboll för damer börjar i gbg idag i skandinavium men det blir nog tv för mig har inga biljetter.

lasse sa...

Morning !
I Gävle är det också mulet. Nu är vi redo !

Martin sa...

God morgon alla mello-kryzzare
vill redan nu ge mig på en liten gissning på L2
Kan det bli YMCA med Village people ?

fredrik sa...

god morgon, klart och fint väder i Kiruna, -11 grader, lycka till alla kryssare

Olle B sa...

Snabbgenomgången
V 1 Borg
L 5 Går
L 1 Berg
V 3 George
L 4 Och
L 2 Granna
V 6 Sanna
V 7 Josh
L 3 Groban
L13 Ack
V14 Winnerbäck
L12 GW
V10 Cajsa-Stina
L 8 Oscar
L 9 Zia

Vonkis sa...

Peter Larsson
Varmt och disigt 10 december.

Jo
Väderordningen över Borås är återställd :-)
Hoppas ni får ett roligt julkalas.

Janne
Verkar som att EM drar mycket publik, det är ju jättekul.

lasse
Verkar vara mulet mest överallt idag.

Olle B sa...

och L11 Sven

Vonkis sa...

Martin
Låter som en rimlig gissning. Funderade på INXS ett tag men de skriver ju ihop namnet.

fredrik
-11, det lät lite mer decembervänligt.

Unknown sa...

Mors på er alla kryssare, här i Dalarna vräker snön ner, ser ut att det kan bli en vit jul till slut.

Vonkis sa...

Olle B
Nej men, hade jag glömt att skriva in sista svaret!

Vonkis sa...

Åke Finn
Åh, låter härligt.

Jo sa...

Grymlings

Vonkis sa...

Och Martins gissning håller än.

Martin sa...

Ja det är bara och skriva in :)

Vonkis sa...

Martin
Gjort.

Jo sa...

Gruvan :)

Unknown sa...

Å så fint. Här i Sunne i Värmland är det snöfritt

Vonkis sa...

Heidi Rom
Håller tummarna för snö över jul i alla fall.

Olle B sa...

V8/ MA
V9/ BACCARA

Martin sa...

MA
Backara

Unknown sa...

Undras om T her snöat inne?

- Läraren bad Olle berätta lite om Skåne.
- Skåne är kryddat, lite gulare och dyrare än Renat.

Martin sa...

a just de cc :)

Unknown sa...

Ja de vill jag verkligen ha ;-)

Jo sa...

Göteborgare på L1

Janne sa...

göteborgare

Vonkis sa...

Åke Finn
Kanske tar bryggaren för mycket ström för att paddan ska fungera.

Janne sa...

atenare

Vonkis sa...

Vad heter första låten i icke-dubbelfrågan? Den där svaret är göteborgare.

Olle B sa...

L1/ GÖTEBORGARE
V12/ ATENARE

Jo sa...

Vad är det för sång om stenar, Janne?

Jo sa...

*atenare

Olle B sa...

********************************
V1/ GRYMLINGS
L4/ GRUVA
V8/ MA
V9/ BACCARA
L1/ GÖTEBORGARE
V12/ ATENARE
L3/ LOTTA
L13/ ENGBERG


*** SPARA ***

Janne sa...

Jo jag fattar inte frågan av dig?

Olle B sa...

Melodikrysset V49, 10 december 2016
Halvtid
VÅGRÄTT
V1/ GRYMLINGS
V6/
V8/ MA
V9/ BACCARA
V11/
V12/ ATENARE
V14/
V15/ GÖR

LODRÄTT
L1/ GÖTEBORGARE
L2/
L3/ LOTTA
L4/ GRUVA
L5/
L7/
L10/
L13/ ENGBERG

Jo sa...

Janne: autocorrect stavade om "atenare". Vad hette sången om atenare? 😊

Vonkis sa...

Och jag undrar över titeln till frågan om göteborgare ;-)

Janne sa...

Var det rosor från Aten?

Jo sa...

Janne: Ah! Tack, jag hade inte en susning!

Janne sa...

Välkommen till Göteborg?

Malin sa...

Hej!
Nykomling här :-) eller jag hittade bloggen för ett tag sedan.

Löser krysset regelbundet men inte varje
vecka. Ni verkar vara ett gott gäng här! Och jag är glad att jag hittat hit, då jag långt ifrån alltid klarar alla frågor själv ;-)

Mvh Malin

Anonym sa...

Ymca

Anonym sa...

YMCA

Jo sa...

Vonkis: Jag vet faktiskt inte, men det var ju någon av de där med ö från Göteborgs skärgård, de dansade nog på nån brygga någonstans. Kunde bara brottstycken av texten :)

Vonkis sa...

Malin
Kul att du hittat hit och välkommen!

Vonkis sa...

Jo
Ha ha

lasse sa...

Välkommen Malin !

Unknown sa...

Timothy

Jo sa...

Timothy Dalton. Inte den bästa Bond, direkt...

Janne sa...

dans på Bränö brygga var det inte.

Malin sa...

Tack!

Anonym sa...

Snyggt där med YMCA!☺

Jo sa...

(Har man bott och jobbat i Göteborg i 20 år har man hört de där visorna många gånger, men det är sällan folk säger vad de heter. Numera jobbar jag ju bara där, dock.)

Unknown sa...

Idag blir det inlagd sill med den lille till, ser redan fram emot det.

Unknown sa...

Tack!

Jo sa...

Cat Stevens

Christer sa...

Även jag har hittat hit till denna trevliga sida.

Vonkis sa...

*spara*

Vonkis sa...

Christer
Kul att höra och välkommen du med!

Jo sa...

Hans förra namn kan jag, dock inte det nya?

Anonym sa...

Jo, Yusuf Islam

Anonym sa...

Yusuf Islam- Cat Stevens

Janne sa...

Jo kolla Lasse Dahlqvist han har skrivit det mesta om GBG med omnejd.

Jo sa...

Men sa han 1978? Då borde ju jag som är född -75 bara känna till det nya?! Tack, Anonym!

Christer sa...

Tack! Bor på Limhamn.

Olle B sa...

V11/ CHESS

Anne B sa...

Vi anonyma tycks skriva samma sak, ha ha. Jag kör med namn nu så blir det mindre förvirrande. :)

Unknown sa...

Den heter helt enkelt "Du är välkommen till Göteborg"

Vonkis sa...

Anne B
:-)

Anonym sa...

L5 lär väl bli Yma Sumac. :)

Jo sa...

Tack Peter för att du reder ut det hela! 😊

Vonkis sa...

Anonym 10:47
Den stämmer med L5 också!

Unknown sa...

Yma Sumac

Anonym sa...

Yma Sumac

Vonkis sa...

Anonym 10:47
Jag är grymt imponerad!

Unknown sa...

Yma Sumac

Olle B sa...

Melodikrysset V49, 10 december 2016

VÅGRÄTT
V1/ GRYMLINGS
V6/ TIMOTHY
V8/ MA
V9/ BACCARA
V11/ CHESS
V12/ ATENARE
V14/ OSS
V15/ GÖR

LODRÄTT
L1/ GÖTEBORGARE
L2/ Y-M-C-A
L3/ LOTTA
L4/ GRUVA
L5/ SUMAC
L7/ YMA
L10/ CAT
L13/ ENGBERG

lasse sa...

Nästa blir inte vi med, ska hämta en julgran kl 11.00 i centrum av stan. Väldigt konstig tid, tycker jag !

Jo sa...

Det finns bara två av oss, eller vad heter den? Intressant version!

Vonkis sa...

lasse
Allt som planeras till lördagar mellan kl.10 och kl.11 är konstigt tycker jag :-)

Christer sa...

Tack för trevligt sällskap. Vi ses nästa lördag!

Jo sa...

Vid vår sommarstuga är alla gemensamma planer med grannarna alltid tidsanda efter krysset! Det gillar jag!

Jo sa...

Tack för idag! Ha en fin vecka!

Olle B sa...

Jag tackar värdinnan och alla kryssarvänner för denna gång.
Oj vad trött jag är, undrar just om man ska gå och vila lite, vi sörs.

lasse sa...

Tack för denna vecka ! Ha det så gott ! 😜😁

Janne sa...

Aldrig på en söndag var det på Atenare.Tack för idag det var svårt tyckte jag som är född Göteborgare och Landalapojk.Vi sörs nästa kryss.

Vonkis sa...

Tack för idag allihop. Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag.