lördag, december 03, 2016

Melodikrysset vecka 48 2016

Välkommen till KryssBloggen

God morgon fina löjlisar och även till er olöjlisar som har hittat hit denna lördag. Bara en chans på Py idag men även en chans på Stefan eller Demert. Vem vet,idag är kanske dagen det händer?

Gnarp, där görs det väldigt god choklad.

Benny Andersson och Björn Ulvaeus skrev Ljuva sextital som Brita Borg sjöng så bra. De fick ju ganska mycket rätt i sin spådom om vad som skulle sägas om sextiotalet några decennier senare.

Vi går över daggstänkta berg, fallera
som lånat av smaragderna sin färg, fallera
Och sorger ha vi inga
våra glada visor klinga
när vi gå över daggstänkta berg, fallera


Låt med tidigare gruppmedlem. Så kan en också säga om George Harrison. Låten heter Any road.

Klassiskt och opera. Ingen bra kombination för mig. Googlade på Glinka och undrar om det kan ha varit musik från Ruslan och Ludmilla vi fick höra.

Välkommen gröna granna sköna sanna sommar som Lill-Babs sjöng.

2014 ställde Sanna Nielsen upp i Melodifestivalen för sjunde gången och kammade då hem sin första vinst med Undo som slutade på en fin fjärdeplacering i ESC.

Visste ni att Johnny Logan spelade in You raise me up men att han blev stoppad av musikbolaget? Det lärde jag mig av Hitlåtens historia på SVT för något år sedan. Istället fick Josh Groban sjunga låten och som han gjorde det.

Ack Värmeland du sköna, som även går under namnet Dear Old Stockholm, det lärde jag mig av På spåret igår. En kan lära sig mycket av att titta på SVT.

Lars Winnerbäck med Möt mig på stationen. Så det blir ingen Py i dagens kryss. Heller.

Ulf Elfving intervjuade Leif GW Persson.

Cajsa-Stina Åkerström sjöng Frödings Min vita sidensko.

Human från årets melodifestival. Sjöng gjorde Oscar Zia.

Ja just ja, de har ju gjort musikal av Sällskapsresan. En sjungande Sven Melander, det är grejer det.

Nu har jag inte bara löst dagens kryss utan även klickat in det. Blir till att hålla tummarna för vinst nästa helg.

Tack för idag alla dom var med och löste. Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka.


Snabbgenomgången
V 1 Borg
L 5 Går
L 1 Berg
V 3 George
L 4 Och
L 2 Granna
V 6 Sanna
V 7 Josh
L 3 Groban
L13 Ack
V14 Winnerbäck
L12 GW
V10 Cajsa-Stina
L 8 Oscar
L 9 Zia
L11 Sven



Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

118 kommentarer:

Vonkis sa...

Olle B är på semester även denna lördag men har varit snäll och förberett för den som kan ta över sammanfattningarna.
Melodikrysset V48, 3 december 2016
Halvtid
VÅGRÄTT
V1/
V3/
V6/
V7/
V10/
V14/

LODRÄTT
L1/
L2/
L3/
L4/
L5/
L8/
L9/
L11/
L12/
L13/

Bettan sa...

Godmorgon! Vikarien på plats

lasse sa...

Morning !
Här i Gävle är det klart väder och några grader kallt.
Lycka till idag allihop !🤔😅🙂

Unknown sa...

Morsning från Dalarna, +- 0 grader i luften, gråa moln över himlen men vad gör det när man får vara inne och lösa krysset i goda vänners lag.

Vonkis sa...

Bettan
Härligt!

lasse
Och bocklöst :-/

Vonkis sa...

Åke Finn
Det har du ju alldeles rätt i!

T sa...

Klar himmel..... klar himmel...... klar himmel...... himlar jag in

T sa...

Åke Finn, f.d. konditor MEN BAKAR FORTFARANDE MUMSIGA BAKELSER!

Bildtroll sa...

God morgon

T sa...

Bettan gjorde att kanonjobb förra veckan

Aurora sa...

Godmorgon.
Det gäller att gilla läget, när det bara finns en Py-chans hoppas jag den håller till efter nyhets-rök-pausen.
Baconfrukosten på g, så det är luuuugnt.

- Snälla doktorn, jag är så nervös. Jag ser hibbar överallt.
- Hibbar? Vad är hibbar?
- Ingen aning. Det är därför jag är så nervös...

Vonkis sa...

T
Klart och betalt.

Bildtroll
God morgon!

T
Det gjorde hon sannerligen!

Janne sa...

God morgon från GBG solen på gång så det blir väl + grader snart.Mycket sport på TV idag.

Petra sa...

Godmorgon, här i partille skiner solen. Idag är det julmarknad i Jonsered, det blir ett besök dit.

Bettan sa...

T: Tack

Vonkis sa...

Aurora
Ha ha ha
Skippar baconet men kör med blåbärssoppa och flingor.

T sa...

Soligt å fint ä de, nästan vindstilla, annars brukar det blåsa rejält här i Helsingboooooooorg

T sa...

Utan Olle B blir det ingen manplain. Ha ha ha, nu kan man skoja om Olle B när han inte är här och inte kan försvara sig (skojar bara)

Vonkis sa...

Janne
Har ett litet fönster med Vinterstudion öppen nu under krysset.

Petra Linusson
Åh, älskar julmarknader. Är en på Löfstad slott i helgen.

T sa...

Aurora:
Ta en röka i pausen!

Vonkis sa...

T
Vem vet, han kanske kikar in lite senare.

Bettan sa...

Resultatet från förra veckan:

L 4 Göran
L 8 Ringbom
V12 Tåg
V 9 Fyrtornet
V 1 Släpvagnen
L 2 Ängar
L10 The
V16 Salo
L16 Se
L 1 San Fransisco
L14 Disco
L15 Rio
V13 Anders
V 5 En
L11 Ros
V 7 Röör
L 3 Vän
V 6 Någon

Vonkis sa...

Jag tänker alltid att Ringbom heter Gösta i förnamn, vet inte varför jag fått för mig det.

Jo sa...

Morrn, morrn från ett soligt (!!) Borås! 😊

Vonkis sa...

Jo
Kors i taket!

T sa...

Batterikapaciet nu: 86%.
Startade på: 100%

Vonkis sa...

T
Har du kopplat kaffebryggaren till datorn/paddan?

Unknown sa...

Borg

T sa...

Brita BORG

lasse sa...

Brita Borg

Petra sa...

borg

T sa...

Långa vita streck på den blå himlen av flygplanens avgaser

Aurora sa...

Tänk, idag är det internationella dagen för handikappade.

Knepigt, vi har väl bytt 'handikappad' mot 'Funktionsnedsatt'. Det blir nog för långt i dagbeteckningen.

T sa...

Små rackare till bilar som kör på gatorna i morgonljuset

Petra sa...

går, berg

Yvonne Persson sa...

Gå berg

Unknown sa...

Går och berg

Yvonne Persson sa...

Går

T sa...

GÅR och BERG efter Vi går över daggstänkta berg

T sa...

GEORGE

Unknown sa...

Apropå hibbar, har ni hört den här?

Jo det är en kille som är ute och går med två säckar. Då kommer polisen och ser att det ramlar ut en massa pengar ur den ena säcken, och undrar var han har fått dem ifrån.
- Var har du fått tag i alla pengar? undrar polisen.
- Jo, det är så är att jag bor bredvid Råsunda och det kommer alltid en massa supportrar och kissar i min rabatt och då brukar jag gå med häcksaxen och säga "100 spänn annars klipper jag av den!", säger mannen.
- Jaha, men det är ju inte så bra. Men... Vad har du i den andra säcken då?
- Jo, det är ju inte alla som betalar!

Vonkis sa...

Aurora
Ja jägarns, det har du rätt i. Har inte tänkt på att det är så dagen heter.

Aurora sa...

Bra där, Åke! :)

Vonkis sa...

Åke Finn
Ha ha ha

T sa...

Kaffeknapp på. Timer på.

Jo sa...

Hehe, ja, plötsligt händer det!

Vonkis sa...

Ingen som kan operan?

T sa...

ODE to joy av Beethoven

Yvonne Persson sa...

Opera är inte område tyvärr

T sa...

GRANNA

Petra sa...

granna

Lenham sa...

Ruslan pch Ludmilla

Lenham sa...

Och ska det vara

Anonym sa...

Ruslan OCH Ludmila

Aurora sa...

Lennart har rätt, Vonkis.
Ruslan och Ludmila, (ryska: Руслан и Людмила, Ruslan i Ljodmila) är en opera i fem akter med musik av Michail Glinka.

Unknown sa...

Jag tror det blir OCH på L 4, vet inte varför men min ledstjärna säger mig det.

T sa...

SANNA Nielsen

Petra sa...

sanna

Aurora sa...

Nu går jag ut, T.

T sa...

Aurora:
Bra!

lasse sa...

Kan svaret på v 7 bli BACH ?

T sa...

Bullarna till kaffet idag kommer från Backhaus på Järnvägsgatan i Helsingborg

Bettan sa...

Halvtid:

VÅGRÄTT
V1/ BORG
V3/
V6/ SANNA
V7/
V10/
V14/

LODRÄTT
L1/ BERG
L2/ GRANNA
L3/
L4/ OCH
L5/ GÅR
L8/
L9/
L11/
L12/
L13/

T sa...

Sockerbulle med saffran, så jag får socker på fingrarna. Ingen gladpack på tangentbordet. Detta skulle inte Olle B gillat.

Vonkis sa...

Tack för operan. Suger rätt ordentligt på sådana frågor.

Bildtroll sa...

När svaret kom på L4 förstod jag varför jag är med här, bravo Aurora

T sa...

Vilken kanonstart av Bettan!

Vonkis sa...

Skippar bullarna idag men mumsar på praliner från DarkPassion.

Yvonne Persson sa...

Josh

Petra sa...

Josh Groban

Vonkis sa...

På tal om dagar, idag är det även Drick en öl-dagen.

Bettan sa...

Jag bara ÄLSKAR denna låt

Unknown sa...

Josh Groban

Anonym sa...

Grobian? Ja, nog låter det likt. ;)

Yvonne Persson sa...

Jag också Bettan

T sa...

Kaffekoppen står längst ut på kanten på köksbordet och kan tilta ner över tangentbordet när som helst.
Josh Groban.
Då blir det inte ODE, kanske OCH istället

T sa...

ACK Värmland du sköna

Petra sa...

ack

Yvonne Persson sa...

Ack

Bettan sa...

Ack Värmland du sköna

T sa...

winnerbäck

Petra sa...

winnerbäck

Unknown sa...

Winnerbäck

Unknown sa...

Winnerbäck

Unknown sa...

- Vad gjorde Karl XII i Norge?
- Hane dog, magistern.
- Det är rätt Anders, men gjorde han inget mer?
- Nä, det var det sista han gjorde.

Aurora sa...

Bestämmer mej för att bli glad att jag fick rätt - Py-chansen kvar till efter pausen. Alltid nå't.

T sa...

vonkis:
Drick-en-öl-dag har jag varje dag. Men tack för påminnelsen!

Vonkis sa...

Åke Finn
Du är i högform idag :-)

Aurora
Vi får glädjas åt det lilla :-)

Aurora sa...

Dessutom är det också 'Drick en öl-dagen' idag. (Antagligen med betoning på en).

Vad sa skelettet när han beställde öl i baren ?
- En öl och en disktrasa tack

Bettan sa...

GW

T sa...

GW

Jo sa...

Leif GW

Vonkis sa...

T
Det var så lite så.

Yvonne Persson sa...

Gw

Petra sa...

GW

Unknown sa...

Gw

Petra sa...

cajsa stina

Vonkis sa...

Det går bra för svenskarna i skidspåren!

Jo sa...

Oscar Zia

Unknown sa...

Oscar Zia

T sa...

Oskar Ria

T sa...

Kajsa Stina fast sent

Unknown sa...

T/
Är så spänd på hur det gick med kaffet, Bullen och tangentbordet.

T sa...

SVEN Melander

Jo sa...

Tack för idag!

Unknown sa...

Sven

Tack för idag, ha en fin andra advent helg. Kram

Bettan sa...

Dagens kryss är klart:

VÅGRÄTT
V1/ BORG
V3/ GEORGE
V6/ SANNA
V7/ JOSH
V10/CAJSA-STINA
V14/WINNERBÄCK

LODRÄTT
L1/ BERG
L2/ GRANNA
L3/ GROBAN
L4/ OCH
L5/ GÅR
L8/ OSKAR
L9/ ZIA
L11/SVEN
L12/GW
L13/ACK

Anonym sa...

Oscar stavar sitt efternamn med Z... Zia

Janne sa...

Tack tyckte det var svårt vi sörs nästa kryss.

Anonym sa...

Ett skämt på ett namn, det tar hon bort, men "T" han får hållas, trots dumma kommentarer med felstavade namn och annat "han" hittar på. Fy katten!

Petra sa...

Tack för idag.

Bettan sa...

Nästa vecka är troligtvis Olle tillbaka och jag är tyvärr inte med för det är dags för jobbhelg då igen! Så vi sörs om 2 veckor

T sa...

Aurora:
Ofta blir det Drick-flera-öl-om-dagen om det inte blir öl + vin

Vonkis sa...

Anonym 10:53 Vilket skämt har jag tagit bort?

Unknown sa...

Du som är anonym och inte vågar ställa upp med ditt namn kan gärna hoppa av.
Att T stavar lite fel det är ju bara med glimten i ögat.

T sa...

Åke Finns:
Det gick bra med kaffet och sockerbullen. Jag har blåst bort sockerkristallerna från tangentbordet så de inte letade sig in i datorn och vidare till chip:et.

Vonkis sa...

Tack för idag allihop! Ta hand om er så sörs vi nästa lördag igen.

T sa...

Anonym:
vonkis har inte tagit bort någon kommentar. Det ska du veta! I övrigt råder yttrandefrihet. Det är bara i Trump-land som censur finns.