lördag, januari 21, 2017

Melodikrysset vecka 3 2017

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar! Hoppas veckan har varit bra. Min började med magsjuka men slutade på topp. Idag hjälps vi åt att hålla tummarna lite extra för att vi får skriva in Py och/eller Bäckman i krysset. Det finns några möjligheter för det idag.

Magnus Uggla sjöng Jag vill ha dig baby med Carola.

Jag är en astronaut med en väldigt ung Linus Wahlgren. Originalet hette I am an astronaut och sjöngs av Kim Wildes lillebror Ricky Wilde.

Det där var Orups gamla fina Från Djursholm till Danvikstull. En av många låtar som finns om Stockholm. Vilka låtar finns om era städer, om det finns några?

Tänka att Eldemannen blir så fnissig varje gång han säger artistsmekförnamnet när Loa Falkman är med i krysset.

Får en verkligen göra så där med Led Zeppelins Stairway to heaven???

Emmylou Harris, som förövrigt kommer till Dalhalla i sommar, sjöng Spanish Johnny med Waylon Jennings.

Först var det Någon som jag från Tigers film vilket ger oss tigrar och sedan var det väl musik från den där filmen om lejonet? Kommer inte ihåg vad filmen heter nu bara.

Gamle svarten är en häst och när hästar låter säger vi att de gnäggar.

Klassiskt är inte min kopp te så säger de andra löjlisarna att den heter Hungarian rhapsody (Ungersk rapsodi) så skriver jag in Ungern på lodrätt två.

Bröderna Marx, och Harp låtsades vara stum.

Sound of music. Och så fick vi höra Carola en gång till i dagens kryss. Jag älskar ju Carola men hade inte sagt nej till att byta ut en av låtarna mot något med Py...

Då var dagens kryss löst och inklickat. Tack alla som var med idag. Ta hand om er där ute bland influensabasiluskerna så sörs vi igen om en vecka.

Snabbgenomgången
L 5 Magnus
V 7 Linus
V 1 Djursholm
L 1 Danvikstull
L 4 Loa
L 3 Stairway
L11 To
W 9 Waylon
V 8 Tigrar
L12 Lejon
V 6 Gnäggar
L 2 Ungern
V10 Stum
V13 Of


Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

113 kommentarer:

Olle B sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner.
Magsjuka är inget roligt, men skönt att höra att du är frisk igen.
Vi håller väl tummarna för PY och BÄCKMAN.
Väderrapport:
Mulet idag. -1 grad.
Temperaturen far upp och ner ena dan -10 nästa dag är det plusgrader. Resultet blir isiga gångvägar, tur man har skor med dubb. Inget dubbförbud ännu i Sundsvall.

lasse sa...

Godmorgon allihop !
Utanför vårt fönster är det 0 gradigt och idag väntar fotboll på datorn, Fulham mot mina favoriter QPR.
Lycka till vänner !

Christer sa...

God förmiddag alla kryssarvänner. Här på Limhamn är det dimmigt och + 4 C.

Eva sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner! :)
I Grytan, Brunflo, Jämtland är det snöblandat och +1,1 grader och jag är på hugget :)

Unknown sa...

Morsning från Dalarna och Torsång, -1 grad utanför väggen, ingen magsjuka so far.
Nu är det väl dags att någon av oss vinner och att Py kommer med i dagens kryss.

Janne sa...

God morgon från ett disigt och dimmigt GBG med några +grader.

Yvonne Persson sa...

God morgon från ett kallt -12 grader och soligt Höljes

Helena sa...

Gomorron kryssvänner!
Jag är med från Bälinge, Uppsala, idag. Var soligt för en timme sedan men nu det mulnat på. +1 grad här.

Anne B sa...

God morgon alla.

Bettan sa...

Godmorgon!

Olle B sa...

Förra veckans lösning saxat ur Vonkis MX-blogg.

Snabbgenomgången
L 5 Claes
L 4 Malmberg
V 7 Liar
L 3 Tandem
V 1 Eurythmics
L 1 Ekorrar
V 6 Olsen
L 2 Restaurang
V13 Bing
V11 Porgy
V 9 Bess
L12 Yes
L14 Se
L11 På
V10 Rör
V8 Road

Vonkis sa...

Olle B
Tackar.
Visst blir det besvärligt när temperaturen åker jojo på det där viset. Jag fick faktiskt ett par dubbar när jag var hemma över jul. De behövdes.

lasse
Jag håller mig till vintersporterna. Ska glutta på skidorna samtidigt som vi löser krysset efter halvslaget.

Christer
God morgon, det lät i och för sig som en behaglig temperatur men inget en kanske vill ha i slutet av januari.

Eva
Det låter bra att du är på hugget.
Eller som det heter på engelska, on the hug :-)

Åke Finn
Visst är det på tiden!

Janne
God morgon!

Yvonne Persson
Oj, du dagens köldrekord så här långt!

Helena Nordenfors
Välkommen :-)
Vi får hoppas att solen återvänder snart.

Vonkis sa...

Anne B
God morgon!

Bettan
Och god morgon på dig med :-)

Olle B sa...

Man blev ingen vinnare idag heller!

Unknown sa...

Nu var det nära, en skärbräda till Borlänge men inte till mej.

Vonkis sa...

Åke Finn
Och en till Björklinge :-)

Yvonne Persson sa...

Magnus

Petra sa...

Godmorgon, nu är jag på plats.
Vonkis/ magsjuka är inte kul hoppas du är bättre nu.
Magnus Uggla är den manliga artisten.

Janne sa...

tänk om Py kunde vara med lika ofta som Magnus Uggla?

Yvonne Persson sa...

Linus

Bettan sa...

Linus Wahlgren

Petra sa...

Linus

Vonkis sa...

Petra Linusson
Jodå, nu har magen stabiliserat sig.

Janne
Det hade jag verkligen inte tackat nej till!

Unknown sa...

Linus Wahlgren

Jo sa...

Morrn, morrn, lite sent från ett soligt (hurra!) Borås!

Johanna sa...

Godmorgon på er från ett soligt Norrköping!

Anne B sa...

Djursholm danvikstull?

Yvonne Persson sa...

Djursholm Danvikstull

Petra sa...

Åh känner så väl igen melodin men kommer inte på texten.

Vonkis sa...

Jo
Kors i taket!

Johanna
Ja jäklar du, det ser jag ju att det är nu när jag kikar ut :-)

Anne B
Japp.

Petra sa...

Tur jag har er

Olle B sa...

Då försvann båda BÄCKMAN-chanserna i ett huj.

Unknown sa...

Första gången jag hörde Orup med den här låten var faktiskt i melodikrysset för flera år sedan.

Petra sa...

Loa

Yvonne Persson sa...

Loa

Olle B sa...

********************************
L5/ MAGNUS
V7/ LINUS
V1/ DJURSHOLM
L1/ DANVIKSTULL
L4/ LOA


*** SPARA ***
********************************

Janne sa...

loa som är med ofta

Vonkis sa...

Janne
Och varje gång fnissar Eldemannen när han säger artistsmekförnamnet.

Olle B sa...

Kommer inte på i all hast någon låt som handlar om Sundsvall.
Men vi har ju Kjell Lönnå och Helen Sjöholm

Petra sa...

Känn ingen sorg för mig Göteborg :-)

Unknown sa...

Godförmiddag även från Varberg, en mycket dimmig morgon med nån minusgrad och halkiga vägar.

Yvonne Persson sa...

Stairway to

Helena sa...

Och där försvann Py-chansen...

Anonym sa...

waylon

Christer sa...

Waylon

Yvonne Persson sa...

Waylon

Olle B sa...

Melodikrysset V3, 21 januari 2017
Halvtid
VÅGRÄTT
V1/ DJURSHOLM
V6/
V7/ LINUS
V8/
V9/ WAYLON
V10/
V13/

LODRÄTT
L1/ DANVIKSTULL
L2/
L3/ STAIRWAY
L4/ LOA
L5/ MAGNUS
L11/ TO
L12/

Unknown sa...

Wayton Jennings

Unknown sa...

Waylon mena jag

Unknown sa...

Jösses jag kan inte ett enda svar idag :-/ Jon Magnus som är en stor favorit, annars är det för svårt för mig idag...

Vonkis sa...

Olle B
Nämns inte Sundsvall i Vintersaga? Fast det är ju inte en hel låt i och för sig.

Petra Linusson
:-D

Malin Andersson
Hoppas du inte behöver ut och köra eller gå på vägarna.

Helena Nordenfors
Han är bra på det Eldemannen.

Unknown sa...

Nu stoppar han in sport igen, då tar vi en liten paushistoria.

- Min äkta hälft är i Spanien och njuter av tillvaron.
- Och du då?
- Jag är hemma och njuter av frånvaron.

Vonkis sa...

Åke Finn
:-)

Olle B sa...

Åke Finn.
Den var bra. Den stjäl jag!

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...



Se Sundbyberg,i ..slask och tö.................... möt våren i Södertälje

Den håller än i våra dar.

Kram på Kramens dag

Petra sa...

Vonkis/ Lasse Dahlqvist har skrivit några låtar om Göteborg och dess skärgård.
Niclas Strömstedt har gjort en låt tror den heter "det som händer i Göteborg"

Christer sa...

Tiger o Lejon

Yvonne Persson sa...

Vad är detta?

Mattias sa...

tigrar lejon

Mattias sa...

Måste ha varit tiger från Nalle Puh

Yvonne Persson sa...

Tack Christer :)

Christer sa...

Tigrar och Lejon.

Bettan sa...

Det är Tiger från Nalle Puh så V8 blir TIGRAR

Jo sa...

Tigrar verkar ju mer rimligt än fiskar! (Tog bort kommentaren)
Vad var det för låtar?

Vonkis sa...

Marie-Louise Mi Grimlund
Ja just.

Blogger Petra Linusson
Jo, Göteborg finns det många fina sånger om.

Vonkis sa...

Först var från Tigers film.

Jo sa...

Ah, Nalle Puh! Kunde jag ju ha räknat ut, men har helt missat Tiger film! Tack för hjälpen!

Yvonne Persson sa...

Gnäggar

Janne sa...

Min GAIS bit med Håkan H.

Jo sa...

Här kom ju en redig sång om Göteborg, läste han vad ni skrev om innan? 😊

Yvonne Persson sa...

Ungern

Helena sa...

Ungern

Anonym sa...

Gnäggar

Christer sa...

Ungern

Olle B sa...

********************************
L5/ MAGNUS
V7/ LINUS
V1/ DJURSHOLM
L1/ DANVIKSTULL
L4/ LOA
L3/ STAIRWAY
L11/ TO
V9/ WAYLON
V8/ TIGRAR
L12/ LEJON
V6/ GNÄGGAR
L2/ UNGERN


*** SPARA ***
********************************

Vonkis sa...

Jo
Säkerligen.

Unknown sa...

Hungarian rhapsodi

Jo sa...

Idag borde man ha varit i grannstaden och tittat på skidor, de verkar ha skoj i Ulricehamn idag!

Janne sa...

DEt är Håkan som har skrivit låten.

Vonkis sa...

Vad heter det klassiska verket med Ungern i titeln?

Olle B sa...

Vonkis/
Tror filmen hette Lejonet Elsa

Olle B sa...

Ungersk rapsodi

Unknown sa...

Nr 2

Helena sa...

Stum

Janne sa...

snut?

Yvonne Persson sa...

Stum

Olle B sa...

V10/ STUM

Christer sa...

Sjuk

Janne sa...

jag har fel

Mattias sa...

Harpo spelade stum

Vonkis sa...

Olle B
Ja just, så heter den ja! Tack!

Åke Finn och Olle B
Tack för den klassiska titeln.

Christer sa...

Förlåt, Stum

Helena sa...

Min favorit i bröderna Marx när jag var liten! Jag ville börja spela harpa just pga honom. Lite otympligt instrument dock... 😉

Yvonne Persson sa...

Of

Bettan sa...

Sound OF Music!

Olle B sa...

Melodikrysset V3, 21 januari 2017

VÅGRÄTT
V1/ DJURSHOLM
V6/ GNÄGGAR
V7/ LINUS
V8/ TIGRAR
V9/ WAYLON
V10/ STUM
V13/ OF

LODRÄTT
L1/ DANVIKSTULL
L2/ UNGERN
L3/ STAIRWAY
L4/ LOA
L5/ MAGNUS
L11/ TO
L12/ LEJON

Yvonne Persson sa...

Tack för idag :) Sörs nästa lördag

Bettan sa...

Då va krysset klart och vi sörs nästa lördag om jag orkar då!

Jo sa...

Tack för idag!

Anonym sa...

Sound OF music

Petra sa...

Tack för idag. Idag var det inte mycket jag kunde.

Janne sa...

Tack alla för idag nu blir det skidor på TV för GAIS:arn Janne vi sörs nästa kryss.

Olle B sa...

Jag tackar värdinnan och alla kryssarvänner för denna gång, vi sörs.

Vonkis sa...

Bettan
<3

Christer sa...

Tack för idag. Ganska lätt kryss. Vi sörs nästa lördag. Nu skall jag ner till fiskehoddorna och "lösa världsproblem". Trevlig fortsättning på weekenden!

Helena sa...

Ganska svårt idag så tack för hjälpen, kryssvänner!

Vonkis sa...

Tack allihop för idag.
Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag. Då hoppas jag på mer Py Bäckmna.

Unknown sa...

Tack till Vonkis och alla övriga för hjälp med lösningen av dagens kryss, hade några luckor som jag inte kunde. Sörs nästa lördag igen.

lasse sa...

Ha en bra vecka, vänner. Sörs om en vecka !

Anne B sa...

Tack för idag. Ha en bra vecka alla.

Anonym sa...

Hej hej. Vill bara lägga in min info om lodrätt 12 i dagens kryss (V3/21 Jan). Filmen heter BORN FREE och musiken framförs delvis av JOHN BARRY.

// Yvonne Eriksson, Södra Tresund, Vilhelmina.

Vonkis sa...

Yvonne Eriksson
Tack så mycket!

Unknown sa...

God morgon från ett disigt Ösmo.