lördag, februari 25, 2017

Melodikrysset vecka 8 2017

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och god morgon olöjlisar. Tio månader kvar till jul är det dags för februari månads sista Melodikryss. När krysset är färdiglöst blir det skid-vm, jag hoppas att Stina Nilsson och de andra svenskorna tar sig i mål idag. För övrigt håller jag tummarna för att någon av veckans möjligheter till Py och/eller Bäckman ska gå in.

Ja just det. Jag följer en giraffödsel så om jag blir lite frånvarande en stund så beror det på att det händer grejer där i staterna. Svara gärna på enkäten här till höger. Frågan är felformulerad men ni är så kloka så ni förstår nog ändå.

Lämna mig inte i det här skicket med Håkan Hellström fick börja dagens kryss. Han mumlade som Jocke Berg så jag hade svårt att höra vad han sjöng. Nu är inte jag någon Hellströmskännare men visst är låten ganska olik hans andra låtar?

I natt jag drömde något som
jag aldrig drömt förut
Jag drömde det var fred på jord
och alla krig var slut


Niklas Andersson sjöng Last night of the world från Miss Saigon med en Malena Laszlo.

Lennart Palm! Vilken, underhållande, version av Paul Simons You can call me Al. Jag blev då på bra humör.

Electric Banana Band tävlade i Melodifestivalen 2006 med Kameleont. De tog sig till Andra chansen där de blev utslagna i första omgången.

Balladen om herr Fredrik Åkare och den söta fröken Cecilia Lind.

Det där lät som att det var från La Bohème och då ska det vara Puccini på vågrätt 6.

Jag gillar ju The pointer sisters I'm so excited men hade så mycket heller fått skriva in Py i krysset idag.

TV-signaturer gillar jag. Har faktiskt aldrig sett House of Cards men tog den på hjälpbokstäverna.

Visa med många namn Flickan i Peru (Den sköna Helen) (Nu jag sjunger om ett annat land). Sjöng gjorde Sven-Olof Sandberg.

En säsongsvisa om bland annat brunbrända ben.

Och då var dagens kryss löst och inklickat. Tack alla som var med idag, ta hand om er så sörs vi igen om en vecka. Nu blir det skidor och fortsatt giraffödsel för min del.

Snabbgenomgången
V 3 Hellström
L 2 Dröm
L 5 Malena
V 7 Al
L 1 Electric
V 9 Banana
L10 Band
V 8 Herr
V 6 Puccini
L12 So
L 3 House
V13 Of
V11 Cards
L 4 Sandberg
V10 Ben


Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

135 kommentarer:

Olle B sa...

God morgon Vonkis och alla kryssarvänner.
Idag sitter jag i Sollentuna under en klarblå himmel.
Tror det är någon minusgrad.
Ikväll blir det "Fantomen på Operan" fast på Cirkus.
Imorgon kväll får vi lyssna på Sven-Bertil Taube som är på Dramaten.
Sen bär det av till Gran Canaria nästa vecka. Så då kanske jag uteblir från denna gemenskap i några veckor.

Janne sa...

God morgon från blå himmel och minus grader i GBG.

Vonkis sa...

Olle B
Himlarns vad grejer du ska göra och allt låter väldigt bra. Önskar er en fantastisk vistelse på Gran Canaria och hoppas att du kan vara med därifrån.

Janne
God morgon på dig!

Christer sa...

God förmiddag Vonkis och övriga kryssare från ett soligt och + 2-gradigt Limhamn.

Anonym sa...

Godmorgon ifrån Borås! Även här klarblå himmel och minusgrader.... Sitter och taggar inför dagens kryss!! ;)

Janne sa...

På tv4sport är det futsal kl15:00 som jag inte missar och imorgon blir det futsal live i Lisebergshallen kl:14:00

Vonkis sa...

Christer
Låter som början på en bra dag.

Petra sa...

Godmorgon gänget från ett soligt men kallt Partille.

Olle/ Det skulle jag också vilja lyssna på. Gran Canaria låter inte helt fel.

Själv skall jag på till Göteborgsoperan och titta på Hair tillsammans med min dotter och mamma.

Vonkis du får heja fram tjejerna för mig med.

Vonkis sa...

Janne
Jag håller mig till skidorna jag.

Janne sa...

Vonkis det blir skidor också för mig.

Vonkis sa...

Petra Linusson
Kul med Hair.
Ni är så väldiggt kulturella. Jag väntar till sommaren med mina musikupplevelser men då blir det å andra sidan Celine Dion.

Petra sa...

och idag hejar jag på min syster som kör tjejvasan

Vonkis sa...

Har lagt in en enkät i bloggen. Ligger i det högra fältet. Jag vet att frågan är felformulerad men det går inte att ändra så ni får försöka att stå ut :-)

lasse sa...

Nu är vi med från Gävle. God morgon !

Janne sa...

många saknas idag

T sa...

10 9 8 7.... 6 5 4.....3 2 1 0...... räknar jag in

Unknown sa...

god morgon från ett soligt Kiruna, inte ens lite baksmälla stoppar mig från krysset, lycka till alla.

Unknown sa...

God morgon från ett soldränkt Torsång, kanonväder med 3 minusgrader, idag är det väl sjutton om man inte skall kunna bli en vinnare i krysset, speciellt nu när Leksand tvålade till Frölunda i deras egen borg.

Olle B sa...

Förra veckans lösning saxat ur Vonkis MX-blogg.

Snabbgenomgången
V12 Bard
L 7 Richard
L 6 Wagner
V11 Noel
L 1 Snarkning
V10 Åberg
V14 Göran
L13 Kan
V 5 New York
L 2 Myrra
L 4 Malmberg
V 3 Om
V 8 Öl
V 9 Regnrock
L12 Börjar

Vonkis sa...

lasse
Härligt!

Janne
Lovtider, då brukar det tunnas ut lite.

T
Välkommen. Semla eller wienerbröd idag?

fredrik eriksson
Det är rätta takter det!

Bettan sa...

Då är jag på plats, nästa helg är jag inte med men om 2 veckor rycker jag in och tar Olles plats

Unknown sa...

God morgon alla från soligt nollgradigt Göteborg, men det kommer regn om ett par timmar. Idag ser vi svenska cupen i fotboll där Häcken tar emot Åtvidaberg!

Anne B sa...

God morgon alla från ett soligt Flen. :)

Vonkis sa...

Åke Finn
Vi får hoppas att vinnarlyckan håller i sig!

Bettan
Jättebra att du rycker in för Olle!

Vonkis sa...

Peter Larsson
Gamle Åtvid. Att de fortfarande kämpar på.

Anne B
Välkommen!

T sa...

Batterikapacitet:
88% laptop
96% smartphone
Kaffekaka: Panettone från Italien
Kaffe: Bryggkaffe av nyrostade bönor från Zoega
Väder: soligt (än så länge men ska bli regn)

Bettan sa...

Ingen vinst!!

Unknown sa...

T/
Zoega är rätt sort, kör själv med skånerost, finns inget som slår det.

Vonkis sa...

T
Är kakan kvar från jul eller är den nyare?

Petra sa...

hellström

Vonkis sa...

T
Vet att de brukar kunna hålla rätt länge de där kakorna.

Christer sa...

Hellström

Jo sa...

Morrn,morrn från ett soligt Borås! Missade första frågan ochvinnarna, men det ska jag nog hämta upp! :)

Unknown sa...

Jag tål inte Hellström, får krupp.

Petra sa...

Har en nöjd dotter som tycker att de äntligen spelar något bra på radion

Janne sa...

hoppas han kommer på futsalen på söndag?

T sa...

Håkan Hellström

T sa...

dröm

Yvonne Persson sa...

Morron! Sent ska syndarn vakna sägs det, men har vakat inatt så det må vara hänt. Tyvärr gick svärmor bort igår kväll. Skönt för henne att hon bara somnade. Då vet ni varför jag inte har så mycket hjärnkapacitet idag.

Petra sa...

dröm

Christer sa...

Dröm

Janne sa...

dröm

Yvonne Persson sa...

Dröm

Vonkis sa...

Jo
Sol! Men dra på trissor!

Åke Finn
Han tillhör inte mina favoriter men är helt ok.

Petra Linusson
:-)

Janne
Brukar han titta på futsal?

T sa...

vonkis:
kakorna är nya, inte från julen

Petra sa...

Yvonne/ beklagar sorgen

Vonkis sa...

Yvonne Persson
Jag beklagar sorgen.

Yvonne Persson sa...

Petra : Tack

Bo sa...

Kom från Maspalomas i går kväll. Varmt och skönt mellan 22 och 26 grader under hela veckan. Promenader på sanddynerna och utflykter till Morgan och uppe i bergen. Härligt!

Yvonne Persson sa...

Vonkis: Tack

Bo sa...

Mogan

Janne sa...

Vonkis han brukar vara där med sina barn han är som jag GAIS:are

Christer sa...

Yvonne: Jag beklagar sorgen

Gillis sa...

Malena Laszlo

Yvonne Persson sa...

Christer:Tack

Anne B sa...

yvonne, jag beklagar sorgen.

Jo sa...

Ja, sol! 😊
De sjunger fint, men musikalartister har jag noll koll på!

Yvonne Persson sa...

Anne B :Tack

T sa...

Marlena på L5

Yvonne Persson sa...

Al

Anne B sa...

Al

T sa...

My name is AL

lasse sa...

Tack, Gillis !

Petra sa...

Al

Jo sa...

Beklagar sorgen, Yvonne!

Vonkis sa...

Bo Dernebo
Låter varmt och härligt. Välkommen tillbaka till kylan då :-)

Janne
Aha

Jo
Har hört namnet någon gång men kan inte kalla mig någon expert direkt.

Yvonne Persson sa...

Jo: Tack

T sa...

Electric Banana Band

Anne B sa...

Electric banana band

Petra sa...

electrik banana band

Christer sa...

Electric Banana Band

Bo sa...

Tack. Fick börja med snöskottning ute på min ö -Alnön.

Unknown sa...

Electric Banana Band

Olle B sa...

********************************
V3/ HELLSTRÖM
L2/ DRÖM
L5/ MALENA
V7/ AL
L1/ ELECTRIC
V9/ BANANA
L10/ BAND

*** SPARA ***
********************************

T sa...

Nu 65% på laptop och 93% smartphone batterikapacitet

T sa...

Jag brukar skriva "lätt hittills" men det tänker jag inte göra denna gång eftersom det då brukar bli svårt

Christer sa...

Herr

Unknown sa...

Paushistoria:

Äkta paret satt och molteg i bilen efter ett häftigt gräl.
Efter några mil passerade de en en äng med en åsna.
- En släkting? Frågade mannen.
- Ja, ingift, svarade kvinnan.

Martin sa...

Herr

T sa...

Jag skrev inte ens "lätt hittills" utan bara citerade, men det räckte för att det skulle bli svårt.

Men nu kommer jag på det: HERR

Vonkis sa...

Bo Dernebo
Det är också en rätt fin ö.

T
Låter som en bra plan.

Vonkis sa...

Åke Finn
Ha ha

T sa...

Har tryckt på kaffeknappen nu. Det knastrar. Och panettone-kakorna har plockats fram.

Olle B sa...

Melodikrysset V8, 25 februari 2017
Halvtid
VÅGRÄTT
V3/ HELLSTRÖM
V6/
V7/ AL
V8/ HERR
V9/ BANANA
V10/
V11/
V13/

LODRÄTT
L1/ ELECTRIC
L2/ DRÖM
L4/
L5/ MALENA
L10/ BAND
L12/

Anonym sa...

Hur kommer ni fram till Herr. Nämns inte i svenska texten så vitt jag minns

T sa...

Olle B:
Bra jobbat!

Olle B sa...

Har letat reda på texten till Balladen om Fredrik åkare. Men hittar inte titeln Herr. Finns kanske flera olika texter.

T sa...

Puccini

Vonkis sa...

Anonym 10:33
Men väl i titeln. Och så passar det in i kryssplanen :-)

Vonkis sa...

En titel ur titeln sa Eldemannen nu.

T sa...

Anonym och Olle B:
Herr Fred Åkare och söta fröken Cecilia Lind

Olle B sa...

OK!
Herr Fredrik Åkare

Anonym sa...

Balladen om herr Fredrik åkare och fröken Cecilia lind

T sa...

Anonym och Olle B:
Försök att hänga med nu!

Bettan sa...

Olle: https://sv.wikipedia.org/wiki/Balladen_om_herr_Fredrik_%C3%85kare_och_den_s%C3%B6ta_fr%C3%B6ken_Cecilia_Lind

Tanten Iréne sa...

L8 den heter Balladen om Herr Fredrik åkare och söta fröken Cecilia Lind.
Frågan var: en av titlarna, då ska det vara herr eller fröken, men fröken passar inte så då blir det herr :)

Petra sa...

so

Yvonne Persson sa...

So

Vonkis sa...

Tanten Iréne
Precis så :-)

Jo sa...

Hon låter mer arg än upphettad! Uj.

T sa...

I'm still standing, dvs AM

Yvonne Persson sa...

Im so excited

T sa...

Panettonen var jättegod och kaffet också

Anonym sa...

Håller helt med bättre versioner har man hört

Vonkis sa...

Och ingen Py idag heller...

Jo sa...

House of Cards

Yvonne Persson sa...

Tack Jo jag hade ingen aning om denna serie

Jo sa...

Yvonne: Bra serie om Vita huset. Innan Trump kom till makten kändes den lite galen och överdriven. Inte nu längre...

Martin sa...

L4 Sundberg

T sa...

HOUSE OF CARDS

Då blir det so, I'm so exited

SANDBERG

Unknown sa...

Sandberg

Anonym sa...

SOS

T sa...

Dialog:
Jag: "Vill du ha mer kaffe?"
Min fru: "Nej tack!"

BEN

Yvonne Persson sa...

Ben

Petra sa...

ben kanske

Unknown sa...

Bén

Christer sa...

Ben

Olle B sa...

Melodikrysset V8, 25 februari 2017

VÅGRÄTT
V3/ HELLSTRÖM
V6/ PUCCINI
V7/ AL
V8/ HERR
V9/ BANANA
V10/ BEN
V11/ CARDS
V13/ OF

LODRÄTT
L1/ ELECTRIC
L2/ DRÖM
L3/ HOUSE
L4/ SANDBERG
L5/ MALENA
L10/ BAND
L12/ SO

Bettan sa...

Tack för idag! Vi sörs om 2 veckor

Stina Hedén sa...

Sven Olof Sandberg

Petra sa...

Tack för idag. Hörs nästa vecka

Yvonne Persson sa...

Ha en fortsattfin helg allihop. Sörs nästa lördag

Jo sa...

Pippis sommarvisa i en något krystad version

Christer sa...

Då var det klart. Jag tackar Vonkis och övriga kryssare. Vi sörs nästa lördag. Nu blir det ett besök i hoddorna i Limhamns fiskehamn för problemlösningar.

Anne B sa...

Tack för idag. Tur att ni finns för idag bestämde sig bägge katterna för att leva rövare sista halvtimmen och det tillsammans med sonens "Mamma!" gjorde mig bra distraherad.;) Ha en bra vecka allesammans.

T sa...

Tack vonkis och alla andra för idag!

Jo sa...

Christer: Det låter lite kul när du skriver så. Jag ser framför mig att ni sitter på en bänk och kollar hur många som går på Petterssons grund. :)

Janne sa...

Tack för idag vi sörs nästa kryss

Vonkis sa...

Christer
Lycka till med problemlösningen :-)

Anne B
Lås in dem på toaletten, allihop :-)

Jo sa...

Tack för idag, nästa helg står jag på loppis så då kan jag inte vara med. Sörs en annan helg!

Vonkis sa...

Tack för idag! Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag.

Olle B sa...

Tack för idag!
Nästa lördag sörs vi inte, men kanske lördagen därpå.

Anne B sa...

vonkis, dom skulle protestera mycket högljudt, alla 3.. ;)

Vonkis sa...

Anne B
Då höjer du bara volymen på radion :-D

Christer sa...

Jo: Ungefär så är det.