lördag, juli 28, 2018

Melodikrysset vecka 30 2018

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar.

Såg ni någon blodmåne igår? Jag var ute en dryg timme igår och letade efter den men det var tyvärr för många hus och träd i vägen. Fick nöja mig med att titta på en livesändning på youtube istället. Kanske har jag bättre tur idag, för det finns möjlighet på både Py och Bäckman i krysset.

Tror att det även var för molnigt igår kväll för många runt omkring hade problem att se blodmånen och molnen hänger kvar idag. Det är lite småmulet och så finns det en liten liten chans för regn.

Det var min kompis Céline Dion som sjöng My heart will go on.

Hm, det är väl bara två veckor sedan Trettiofyran (Denna kåk har varit våran) var med i Melodikrysset. Sedan fick vi höra A nightingale sang in Berkeley square så vi skriver in näktergal på vågrätt 15.

Abbas Our last summer som ju är med i Mamma Mia. Ska nog inte säga vad jag tycker om den filmen...

Min hatt den har tre kanter
tre kanter har min hatt
och har den ej tre kanter
så är det ej min hatt
.

Han är för rolig Eldemannen, spelar My way så vi får skriva in My istället för Py

Lale Andersen sjöng inte på svenska, det brukade dock Thory Bernhards göra och då hette låten En gång ska vi åter mötas.

Bette Midlers The Rose skrevs av Amanda McBoom.

Det är Leonard Bernstein som varit med och skrivit musiken till West side story.

Då fick vi lite sång av Ozzy Osbourne och Bark at the moon, extra passande idag kanske.

Nu skriver vi Nice, förr skrev man Nizza. Tror det var Taubes Tango i Nizza som Eldemanne spelade.

Busringningar i Hassan, det var tider det. En av mina favoriter är My name is Luka. I 56:ans buss var det Fredrik Lindström som busringde.

2009 tävlade Molly Sandén i Melodifestivalen med pekoralet Så vill stjärnorna.

Det är ju Emils lillasyster Ida som sjunger Du ska inte tro det blir sommar i Idas sommarvisa.

Eldemannens favoritgrupp från förr heter Sparks, låten heter This town ain't big enough for both of us.

Då var detta kryss löst, inklickat och lagt till handlingarna. Tack alla som var med idag. Ta hand om er i värmen och dansa en regndans så sörs vi igen om en vecka.


snabbgenomgången
V12 Dion
L13 Kåk
V15 Näktergal
L10 Mamma
V 5 Mia
V13 Kanter
V14 My
L11 Åter
V 9 Amanda
L 4 Rose
L 1 Leonard
V 6 Ozzy
L 2 Nizza
V 1 Lindström
V10 Ms
L 3 Tro
L 8 Ida
V 7 Sparks


Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

79 kommentarer:

Olle B sa...

Jorå, vi såg blodmånen, men inte förrän månen hade blivit "halv" igen. Står över krysset idag. Vi har gäster och ska göra lite utflykter. Men ni brukar klara er hur bra som helst utan mig. Lycka till.

Annis sa...

God morgon! Vid 23-tiden var sonen och jag ute och spanade blodmåne och fick en skymt mellan molnen. Kul att se, men inget att stå och titta länge på.

Christer sa...

God förmiddag Vonkis och övriga kryssarvänner! Nej, jag såg ingen blodmåne igår. Här på LLimhamn skiner solen som vanligt från en klarblå himmel och termometern visar på + 23 C.Idag skall jag för tredje dagen bevista Limhamns hamnfestival och äta dansk fläsketek med rödkål och pressgurka. Ikväll skall jag hålla tummarna för di blåe när de skall ta tre poäng mot Peking (IFK Norrköping).

Vonkis sa...

Olle B
Visst brukar vi klara oss men det är alltid trevligt att ha dig med :-)

Var du en av alla på Södra berget igår? Läste att det var många som tog sig dit för att titta på månen.

Annis
Vid den tiden var det i och för sig ganska svalt och skönt ute :-)
Päronen fick vänta till runt 23:30

Christer
Ska man gå efter tabellen lutar det åt vinst för Peking, men en ska väl inte stirra sig blind på tidigare resultat.

Fläskstek, det låter varmt men gott.

Christer sa...

Vonkis: Det är nutid som gäller!

Unknown sa...

God morgon Vonkis och övriga deltagare, äntligen dags igen. Känner på mig att både Py och Bäckman kommer med i dagens kryss. Dessutom måste det vara dags för Palmen igen.
Inte heller hemma hos mig syntes någon blodmåne, jag som laddat upp kameran, applicerat den på stativet och var jätteberedd på att fota fenomenet.

Annis sa...

Japp, så svalt att vi lyckades vädra ur huset så jag kunde sova i vanliga sängen...även om nätterna under bar himmel också var mysiga.

Christer sa...

Vonkis: Glömde skriva att fläskesteken serveras i hamburgerbröd. Det är bara köttet som är varmt och svålen riktigt knaprig.

Kerstin Nilsson sa...

Gomorron barn o barnbarn har åkt hem, så det är tyst i huset.Varmt är det, det ska bli åska imorgon. Bara den inte slår ner o skapar en brand.Det är ju kruttorrt, så regn är bra.

Vonkis sa...

Christer
Sannerligen :-)

Åke Finn
Heja Py och Palmen!

Det blev lite av ett antiklimax igår med månen.

lasse sa...

Hej på Er !
Här i Gävle väntar vi på regnet, såvi får väl se hur det blir !

Yvonne Persson sa...

God morgon! nej jag såg heller inte nån blodmåne

Petra sa...

Godmorgon, jag såg månen igår. I tisdags firade vi juliafton med våra tokiga campingvänner. Givetvis åkte jag på en förkylning också.
Här blåser det en del och lite fler moln idag än igår.

Vonkis sa...

Annis
Skönt.
Jag har bordsfläkten vid sängen och det hjälper riktigt bra.

Christer
Mums.

Kerstin Nilsson
God morgon.
Visst är det lite dubbelt när besökare åker hem. Det blir både lugnt men även lite ensamt kan jag tycka.

Jag brukar längta efter åska men nu är det för torrt för att det ska vara roligt med blixtar och dunder.

Bettan sa...

God morgon! Är med hemifrån syrran idag, vikaerar för olle då

Christer sa...

Dion

Petra sa...

Dion

Vonkis sa...

lasse
Hoppas ni får mycket regn.

Yvonne Persson
Tråkigt.

Petra Linusson
Juliafton, låter spännande :-)
Tråkigt med förkylning, speciellt i den här värmen, hoppas du kryar på dig snabbt.

Vonkis sa...

Bettan
Toppen!

Vonkis sa...

Min kompis Céline Dion

Kerstin Nilsson sa...

Förra lördags kväll var vi helt insvepta i brandrök. Det var den stora branden vid Höga Kusten bron.Alla här var ute o kollade vad det var, kändes otäckt. Vi bor på en halvö, en väg ut, är det som finns

Yvonne Persson sa...

Kåk

Petra sa...

Kåk

Christer sa...

Näktergal

Yvonne Persson sa...

Näktergal

Petra sa...

Vonkis/ ja det var lite kul. Dukade upp julmat så gott det gick. Förkylningar tillhör väl jul. På grund av andra tråkiga händelser blev inte festen riktigt vad vi planerade från början men vi vår nöjda ändå.

Christer sa...

Mamma Mia

Yvonne Persson sa...

Mamma Mia

Jo sa...

Morrn, morrn från ett soligt Borås!
Kikar in en snabbis och säger hej, ska nämligen köra till stugan nu, så det blir inget nät-kryssande idag för mig.
Men Mamma Mia kan jag iaf! Den såg jag igår på Singalongföreställning och efter den var det en Tryalong med Here we go again. Himla skoj och bra! :)
Ha en fin kryssdag!

Yvonne Persson sa...

Kanter

Christer sa...

Kanter

Christer sa...

My

Yvonne Persson sa...

My

Yvonne Persson sa...

Åter

Christer sa...

Åter

Christer sa...

MIDLER, Rose

Yvonne Persson sa...

Rose

Vonkis sa...

Kerstin Nilsson
Huvva, det låter riktigt läskigt. Skönt att det gick bra.

Petra Linusson
Tråkigt att det inte blev som planerat.

Jo
Till och med jag skulle nog gilla Mamma mia som Sing-along :-)

Christer sa...

V9 Amanda

Vonkis sa...

Missade helt den med Lale Andersen. Vad var det för låt och var ska svaret in?

Christer sa...

Vonkis: En gång skall vi ÅTER mötas

Yvonne Persson sa...

Vonkis: en gång ska vi ÅTER mötas L11

Vonkis sa...

Tackar.

Christer sa...

Vad var den senaste frågan?

Bettan sa...

Halvtid:'

V1/
V6/
V7/
V9/ AMANDA
V10/
V12/ DION
V13/ KANTER
V14/ MY
V15/ NÄKTERGAL

L1/ LEONARD
L2/
L3/
L4/ ROSE
L5/ MIA
L8/
L10/ MAMMA
L11/ ÅTER
L13/ KÅK

lasse sa...

kompositör till melodin L1

Yvonne Persson sa...

Ozzy

Christer sa...

Ozzy

lasse sa...

L 1. ska vara Leonard

Vonkis sa...

*spara*

Christer sa...

Nizza

Yvonne Persson sa...

Nizza

Anonym sa...

NIZZA?

Christer sa...

Lasse: Tack!

Christer sa...

Lindström

Yvonne Persson sa...

Lindström

Petra sa...

Lindström

Vonkis sa...

Vad heter låten till Nizza?

Vonkis sa...

Var det Tango i Nizza?

Yvonne Persson sa...

Vonkis: ja det var det

Christer sa...

MS

Yvonne Persson sa...

MS

Petra sa...

MS

Christer sa...

Molly Sandén

Yvonne Persson sa...

Tro Ida

Christer sa...

Tro, IDA

Petra sa...

Tro Ida

Christer sa...

Sparks

Unknown sa...

Sparks

Anonym sa...

SPARKS

Bettan sa...

Dagens kryss:

V1/ LINDSTRÖM
V6/ OZZY
V7/ SPARKS
V9/ AMANDA
V10/ MS
V12/ DION
V13/ KANTER
V14/ MY
V15/ NÄKTERGAL

L1/ LEONARD
L2/ NIZZA
L3/ TRO
L4/ ROSE
L5/ MIA
L8/ IDA
L10/ MAMMA
L11/ ÅTER
L13/ KÅK

Yvonne Persson sa...

Sparks

Christer sa...

Då var det klart och inskickat! Tack för idag! Vi sörs nästa lördag! Ha en skön lördag i värmen. Själv skall jag ner till hamnen och festivaen där.

Petra sa...

Tack för idag.

Unknown sa...

Tack och bock för all hjälp, sörs nästa lördag igen.

Bettan sa...

Tack för idag, nu ska jag och syrran hem till min systerdotter i Enköping.
Nästa lördag är det jobbhelg så då är jag inte med. Sörs om 2 veckor

Annis sa...

Tack alla för Idag!!

Kerstin Nilsson sa...

Tack för idag. Ni är snabba o säkra med svaren. Ha det bra

Vonkis sa...

Tack för idag allihop.
Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag.