lördag, april 13, 2019

Melodikrysset vecka 15 2019

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Det är lördag, knytblusens dag och den här krysslösaren har gått på påsklov. Känns inte helt fel om man säger så.

Chans på Py och Bäckman finns i krysset idag, även om de inte är översvallande många möjligheter som Eldemannen bjuder på.

Ja just ja, det är publiksändning från Växjö idag, då kommer det bli väldigt lätt. Det är sedan gammalt.

Nu mår jag mycket bättre med sång av Helen Sjöholm och Tommy Körberg, musik av Benny Anderssons Orkester, även kallad BAO samt text av Kristina Lugn.

Kul att Eldemannen inte spelade Strövtåg i hembygden, Mando Diao har ju spelat in en hel skiva med Gustaf Frödings texter. Men har inte spelats så ofta i radio vad jag vet.

Harriet Löwenhjelms Beatrice Aurore börjar

I gamla sta'n vid Kornhamns torg
i Hallbecks antikvariat,
en gammal drömbok köpte jag
i folioformat


Och så lite sång av Håkan Hellström som sjöng med Sven-Bertil Taube, vars far heter Evert. De sjöng Vackert så, text av Elias Sehlstedt.

Måste säga att jag gillar dagens lyriktema i krysset.

Léo Ferrés och De fattigas piano hör väl ihop med Lars Forsell?

Vilken härlig dag av Ted Gärdestad, i Jill Johnssons version.

Det går en vind över vindens ängar
det fladdrar till i en tyllgardin
Och jag ska skriva en sommarvisa
med sol och blomdoft i melodin
Jag ville sjunga om Katarina
till träklangsflöjter och alcymbal
men vindens toner blir sommarns sånger
jag bara lyssnar i björklövssal


Den är verkligen vacker, Pär Lagerkvists Jag har gått inunder stjärnor och så vacker tonsatt av Ainbusk.

Det är Dan Andersson som skrivit Till min syster som Thorstein Bergman sjöng.

Men på riktigt. Ska Lars Forsell vara med två gånger i samma kryss? Inte så roligt. Även om det var roligt att höra Lill-Babs sjunga Anna Stark.

Povel Ramels Visa om en ointressant gubbe går vanligen under namnet Karl Nilsson.

Ännu ett kryss löst och inklickat. Kanske blir det vinst den här gången. Jag hoppas i alla fall. Tack alla som var med idag, ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag då det är påskafton.


snabbgenomgången
V 1 Helen
L13 Bao
V14 Mando Diao
L12 Vid
L 1 Hellström
V11 Evert
L 2 Lars
L10 De
V 9 Ted
L 3 Gärdestad
V 3 Går
V 5 Pär
L 7 Dan
V 8 Andersson
V 6 Lars
L 4 Nilsson


Modo vårt Hjärtelag
Sverigedemokraterna ur Riksdagen - Ja tack
Free Dawit Isaak

74 kommentarer:

Petra sa...

Godmorgon, härligt med påsklov själv jobbar jag men ser fram emot en lång helg.
Här i Partille skiner solen. Idag är det städdag i området. I eftermiddag blir det lite kalas för sonen som fyller 16 år på torsdag.

Nu är det klart, jag byter jobb. Börjar arbeta 5 augusti i en förskoleklass. Kan säga att mina kollegor har lite panik. Många uppgifter de skall ta över efter mig.

Christer sa...

God förmiddag! Här på Limhamn skiner solen från en halvklar himmel och termometern visar + 3 C för tillfället.

Vonkis sa...

Petra
Grattis till nya jobbet, brukar vara kul att byta jobb när det är självvalt :-)

Christer
Fortfarande på rätt sida nollan.

Janne sa...

God morgon från ett soligt GBG med flera plus grader.

Kerstin Nilsson sa...

Gomorron alla. Kyliga nätter, men soliga sköna dagar. Nu har vi ljust på kvällarna, så lampor är inte nödvändigt att tända

Kjell Sigbjørn sa...

God morgon från ett kyligt Norge -13,7 i natt (nu -2 i skuggan) sol från klarblå himmel

lasse sa...

God morgon från ett soligt men kallt Gävle. Idag blir det till att ta reda på en säng, hunden har kräkts inatt !
Lycka till allihop ! 🤔😀😜

Yvonne Persson sa...

God morgon. Njuter av dottern som kom och hälsar på över helgen. Soligt ute idag.

Vonkis sa...

Janne
God morgon!

Kerstin Nilsson
Det där ljuset gör mycket för måendet tycker jag.

lasse sa...

Nu börjar tjatet igen av Eldeman.

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
Men jägarns vad kallt du har det.

lasse
Huvvaligen, det var ingen vidare start på dagen det inte.

Yvonne Persson
Det är, för det mesta, härligt besök. Jag får njuta av ett nästa helg.

Vonkis sa...

lasse
Det är en del av charmen.

Petra sa...

Ja det är härligt att det är ljust när man går till jobbet och ljust även när man slutar sent. Känslan jag får är att det är mycket kvar av dagen.

Vonkis sa...

Varken Olle B eller Bettan är med idag, någon som kan ta hand om halvtidssummeringen?

Vonkis sa...

Petra
Precis så.

Jo sa...

Morrn, morrn från ett soligt Borås! Härligt med påsklov, Vonkis! Själv är jag grymt nöjd med att det är helg och att vi inte har några planer alls! :)

Grattis till nytt jobb, Petra!

Kjell Sigbjørn sa...

Vonkis: Det har varit så kallt på natten hels veckan.

Kerstin Nilsson sa...

Absolut

Christer sa...

HELEN; BAO

Yvonne Persson sa...

Helen Bao

Petra sa...

Började enkelt Helen Sjöholm Tommy Körberg orkestern Benny Anderssons orkester (BAO)

Vonkis sa...

Jo
Men nu har det varit soligt hos dig ganska många gånger. Vad är det som händer? :-)

Vonkis sa...

V 1 Helen
v 3
V 5
V 6
V 8
V 9
V 11
V 14
L 1
L 2
L 3
L 4
L 7
L10
L12
L13 Bao

Christer sa...

MANDO-DIAO

Yvonne Persson sa...

Mando Diao

Petra sa...

Mando Diao

Jo sa...

Jag vet inte, det måste vara den där klimatförändringen de pratar om. Den börjar i Borås. ;)

Vonkis sa...

Jo
Så är det nog.

Yvonne Persson sa...

Kan inte texten till Beatrice Aurore

Wolgerius sa...

Vid

Christer sa...

Vid

Petra sa...

Googlade lite, VID

Jos sa...

Vid

Christer sa...

HELLSTRÖM; Evert

Vonkis sa...

I gamla sta'n vid Kornhamns torg
i Hallbecks antikvariat,
en gammal drömbok köpte jag
i folioformat

Så VID på lodrätt 12.

Petra sa...

Evert

Yvonne Persson sa...

Hellström Evert

Christer sa...

L10 DE

Vonkis sa...

Vad var frågorna till musiken?

Wolgerius sa...

Kan det vara Lars på L2?

Lena sa...

Är det Lars Forsell? De fattigas piano

Petra sa...

Ted Gärdestad

Christer sa...

TED GÄRDESTAD

Christer sa...

L2 LARS

Vonkis sa...

Halvtidsresultatet

V 1 Helen
v 3
V 5
V 6
V 8
V 9 Ted
V 11 Evert
V 14 Mando Diao

L 1 Hellström
L 2 Lars
L 3 Gärdestad
L 4
L 7
L10 De
L12 Vid
L13 Bao

Vonkis sa...

*spara*

Yvonne Persson sa...

Går

Christer sa...

GÅR

Petra sa...

Går

Janne sa...

går

Janne sa...

Pär Lagerqvist

Christer sa...

PÄR

Yvonne Persson sa...

Pär

Yvonne Persson sa...

Dan Andersson

Christer sa...

Dan Andersson

Janne sa...

Dan Andersson

Janne sa...

Han träffa min far på Järntorget i GBG.

Kenth sa...

Kenth Andersson om jag får be! :-)

Yvonne Persson sa...

Lars

Vonkis sa...

Lars Forsell igen???

Christer sa...

LARS Forsell

Lena sa...

Har Eldemannen idétorka, först ABBA anknytning i BAO, Taube och nu två Lars Forssell :-)

Janne sa...

är det någon som kan?

Christer sa...

Karl NILSSON

Christer sa...

TRack för idag! Vi sörs nästa lördag, påskafton!

Petra sa...

Tacka för idag.

Janne sa...

Bra Christer.

Kerstin Nilsson sa...

Tack för idag

Janne sa...

Tack för idag alla vi sörs nästa kryss.

Kjell Sigbjørn sa...

Då var krysset løst också i dag. TREVLIG HELG

lasse sa...

Ha en bra vecka alla X-vänner !

Vonkis sa...

Tack för idag allihop.

Nästa lördag är det påskafton och jag kommer få besök, men de är så väldresserade så det går att lösa krysset ändå :-)

Ta hand om er!

Jo sa...

Tack för idag! Jag är ju inte så bra på lyrik, men iom kryssplaceringarna kunde jag gissa mig till det mesta. Jag tackar dock för utförligare info om mina gissningar! :)
Ha en fin vecka!

Kristina sa...

Texten är Goddag på er alla mitt namn är Karl Nilsson