lördag, oktober 07, 2023

Melodikrysset vecka 40 2023

Välkommen till KryssBloggen

God morgon löjlisar och olöjlisar. Hux flux blev det kallt. Det är bara fem grader här. Ja, jag vet att flera av er haft snöfall redan, men ni bor ju i mer snöbenägna områden. Men  hur kallt det än är eller inte är ute har vi kommit till lördag och melodikrysslösning i grupp. 

Fuldans med Rolandz från Melodifestivalen 2018, Robert Gustafsson sjöng.

Jag kände inte igen musiken som spelades men vi går på att det var musik från Beck vi fick höra.

Käärije tävlade för Finland i årets eurovision song contest och slutade tvåa med Cha cha cha.

Efter spritorgien kör vi lite Soul strut, från Föräldrafällan.

Trazan och apan Banarne sjöng Han satte foten i en potta.

Timbuktu sjöng om en falk i Falken, hans hyllning till Christian Falk.

Stan Getz på saxofon i The girl from Ipanema.

Är det bara jag eller är det ett lite hetsigare tempo idag?

Maffiga Barcelona med Freddie Mercury och operadivan Montserrat Caballé, en låt som fick nytt liv i och med OS i just Barcelona 1992.

Då kör vi lite Black Sabbath och Ozzy Osbourne på det.

Min fina kompis Céline Dion, som kanske inte kan sjunga igen. Åh, sorgen. Hennes My heart will go on var rätt fin på tyska med. Visste du förresten att det bara tog en enda tagning när Celine spelade in My heart will go on? Inte bara det, det är hennes demo som hörs på inspelningen!!!

Yoko Ono sjöng Yes, I'm your angel.

Vi har alltså flera y i dagens kryss men inte ett enda hör till Py.

Ja oj så svårt det blev nu, det här var sannerligen en helt ny version av Kiss med Prince and the Revolution. Vi skriver alltså in kyss på vågrätt åtta.

Här är jag igen med Osbys stolthet Kikki Danielsson.

Och med det är dagens kryss öst och inklickat. Tack alla som var med hr idag. Ta hand om er så sörs vi igen om en vecka. Nu ska jag gå och ta hand om mina gäster.

snabbgenomgången
L 1 Robert
V 5 Rolandz
V 7 Beck
L 10 Tvåa
V 9 Strut
V12 Apa
V13 Banarne
L 2 Falk
L 9 Stan
V 6 OS
L11 Diva
L 3 Ozzy
L 6 Osbourne
V11 Dion
L 4 Yes
V 8 Kyss
V  Osby

97 kommentarer:

Kjell Sigbjørn sa...

Go morgon från er vinterligt -3 grader just og solen håller på att titta fram (bild: se fb)

Christer sa...

God förmiddag från Limhamn! Här håller solen på att bryta igenom de vita molnen som som håller på att spricka upp. Termometern visar + 14C.
Igår var det en typisk höstdag med regn och blåst. Efter krysset tar jag dagen som den kommer.

Lena sa...

God morgon från Piteå. Nattfrost, nu sol, 2 plusgrader och blåsigt. Ser fram emot dagens kryss! 😊

Vonkis sa...

Kjell Sigbjørn
En fantastiskt vacker bild!


Christer
Det låter sannerligen som en typisk höstdag.


Lena
Winter is coming.

Monica sa...

Godmorgon från ett soligt Torrevieja!

Anonym sa...

God morgon från ett solig men kyligt Höljes🙂Kaffe check, hallonpaj check, gänget check och krysset check. Då kör vi!/Yvonne

Lena sa...

Morrn från ett soligt Luleå, blott +1 grad på termometern men en skönt krispig höstdag.

Vonkis sa...

Monica
God morgon.

Yvonne
Åh, hallonpaj!

Lena
Morn morn :-)

Anonym sa...

Gomorrn från Huddinge grötfrukost så nu kör vi🇸🇪

lasse sa...

Får se om jag är med nu ?

Vonkis sa...

En vinst till Norrköping och vinst till en Veronica, men jag blev utan :-)

Anonym sa...

Rolandz

Christer sa...

ROLAND; ROLANDZ

Jos Pouwels sa...

Godmorgon från ett molnigt Nederländerna. Det ska bli 20°.
Förra veckan slutade vi efter några frågor. Att det var svårt spelar ingen roll, men Katti böev irriterad på barnsliga sättet som kvinnan pratade med oss, publiken.
Vi hoppas att det var bara en gång...

Anonym sa...

Robert

Christer sa...

ROBERT Skall förnamnet vara.

Lena sa...

Hej Lasse, kul att du är med. Hur är det med dig? Är du hemma nu eller kvar på sjukan?

Vonkis sa...

Anonym
Här blev det också grötfrukost idag, med köpt äppelmos.

Vonkis sa...

Christer
Ha ha ha, fick tankefel med Robert och Roland :-) Tack att du sa till.

lasse sa...

Lena: Jag är kvar på sjukan !

Jos Pouwels sa...

Beck?

Christer sa...

TVÅA

Anonym sa...

Finland kom Tvåa/Bb

Anonym sa...

Namsdag 7/6

Christer sa...

Jos Pouwels: Jag är också inne på att det är BECK

Jos Pouwels sa...

Krya på dig, Lasse.

Stina sa...

Beck ska in på våg 7, Tvåa på lod 10

Anonym sa...

Ja

Christer sa...

Soulful STRUT

Anonym sa...

Beck eller Maria WERN

Anonym sa...

Strut

Petra sa...

Godmorgon nu är jag också på plats. Blev en sovmorgon idag, men nu är frukosten fixad och jag är med.

Igår slog det mig att det är bara 3 veckor kvar till höstlovet, helt galet hur fort tiden har gått, jag slutade precis min semester.

Anonym sa...

Apa och Banarne/Bb

Christer sa...

APA; BANARNE?

Anonym sa...

Apa Banarne

Christer sa...

FALK

Anonym sa...

Falk

Vonkis sa...

Jag missade frågan efter Banarne.

Christer sa...

STAN Getz

Anonym sa...

Stan Getz/Bb

Anonym sa...

Stan

Lena sa...

Tack för den :-)

Vonkis sa...

lasse
Så glad jag är att du kikar in. Förhoppningsvis är du återställd snart.

Jos Pouwels
Oj, det var många plusgrader.
Jag tycker Annika Jankell kan vara lite väl tydlig och överdriven i sina ledtrådar.

Petra
Ja jägarns, det är ju lov snart!

Vonkis sa...

Jag upplever att tempot i dagens kryss är lite hetsigare än vanligt. Är det bara jag?

Christer sa...

L11 DIVA missade frågan till V6

Anonym sa...

Diva

Anonym sa...

OS och DIVA/Bb

Anonym sa...

VM

Annis sa...

God morgon!
Stan Getz kunde jag tack vare uppväxten med pappas jazzintresse.
Pappa och jag har i många år, oftast via sms, tillsammans löst MX.
Nu är han för sjuk, så jag har tappat min parhäst.
Dessbättre har dottern min fått upp intresset, så generationerna trampar vidare.

Anonym sa...

I vilket sammanhang

Christer sa...

V6 OS

Stina sa...

1992 var det OS

Christer sa...

OZZY OSBORNE

Jos Pouwels sa...

Precis det har jag känt sista veckorna, då tänker jag, ta det lugnt

Anonym sa...

Ozzy Osbourne

Anonym sa...

Ozzy Osbourne/Bb

Christer sa...

Missade u i OSBOURNE

Jos Pouwels sa...

Kanske Ozbourne

Vonkis sa...

Annis
Melodikrysset, ett lördagsnöje för hela familjen ❤️

Christer sa...

DION

Anonym sa...

Dion

Anonym sa...

God morgon från bärgä ! 🇸🇪🇸🇪

Stina sa...

Dion

Anonym sa...

Celine DION/Bb

Kjell Sigbjørn sa...

Celine DION

Christer sa...

YES I´m your angel

Anonym sa...

Yes/Bb

Anonym sa...

Yes

Anonym sa...

Våg 1 Only? Våg 8 Kyss? Gissar bara/Bb

Anonym sa...

Kyss

Anonym sa...

Kyss

Anonym sa...

KYSS

Christer sa...

KYSS

Anonym sa...

Extra svårt? Hi hi

Stina sa...

Kyss

Anonym sa...

Läcker version på Prince låt mest känd i Tom Jones version;)

Christer sa...

OSBY

Stina sa...

Kikki kommer från Osby

Anonym sa...

Osby

Anonym sa...

OSBY

Kjell Sigbjørn sa...

OSBY

(Kikke Danielsson)

Lena sa...

Tack för i dag. Ha en fortsatt fin helg och vecka. Krya på dig Lasse så du snart kan vara hemma igen :-)

Petra sa...

Tack för idag. Önskar er en fortsatt trevlig helg.

Anonym sa...

Tack för idag och ha en fin helg🙂

Anonym sa...

Tack alla för idag, önskar er en fin fortsättning på helgen. Själv ska jag skriva tal och ordna det sista inför min älskade mammas begravning nästa vecka./Bb

Jos Pouwels sa...

Tack, idag kändes det bättre igen. Vi kunde 5 svar. Trevlig helg.

lasse sa...

Tack Lena och Jos !

Vonkis sa...

Tack för idag allihop. Ta hand om er så sörs vi igen nästa lördag!

Anonym sa...

Det gick lätt med gröt&kaffe trevlig fortsättning på helgen🇸🇪

Jos Pouwels sa...

Jag beklagar, vi har begravd en svåger i veckan..

Vonkis sa...

Bb
Åh. Beklagar sorgen.
Lycka till med talskrivandet och framförandet.

Christer sa...

Tack för idag! Vi sörs nästa lördag! Ha en bra fortsättning på weekenden!

Anonym sa...

Krya på dig Lasse!!/Bb

Anonym sa...

Tack Jos. Beklagar även er sorg./Bb

Anonym sa...

Tack snälla Vonkis.

Anonym sa...

Men nu bli det väl tok… Rolandz och Osby.. det går ju inte med Z och S på samma ställe

Anonym sa...

Äh glöm det jag skrev.. ser ju att jag vände på Vågrätt och Lodrätt och nu blir det ju rätt… tröttmössa på